شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

جوابیه نوبخت به یک خبر

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب: 250236
در این گزارش‌های تکمیلی به جای 6 شاخص اقتصادی یاد شده با 23 شاخص، وضعیت جمهوری اسلامی ایران با 10 کشور مهم منطقه که طبق سند چشم‌انداز بیست ساله باید ایران با آنها رقابت کرده و در جایگاه نخست اقتصادی نسبت به آنها قرار گیرد مقایسه شده است.
به گزارش جهان،‌ در پی انتشار گزارشی با عنوان "ارسال گزارش عملکرد اقتصاد کشور به مهدی هاشمی" در جهان نيوز، محمدباقر نوبخت، معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادداشتی را به جهان ارسال کرده که متن کامل آن در ادامه می آید:
 
با سلام و احترام
در خصوص گزارش اختصاصی آن سایت محترم در تاریخ 22/07/1391 و انعکاس نامه دستنویس اینجانب به جناب آقای مهدی هاشمی که در تیر ماه سال 1386 نگاشته شده بود، مقتضی است، طبق قانون مطبوعات نسبت به منعکس نمودن توضیح ذیل اقدام فرمایید.

1.    صرف‌ نظر از اینکه گزارش اختصاصی جهان در انعکاس یک نامه مربوط به پنج سال قبل با توجه به مشکلات عدیده داخلی و خارجی که این روزها مردم شریف ایران با آن مواجه هستند، چقدر رهگشا و یا دارای ارزش خبری است و یا اساساً ربط دادن افراد به پرونده اتهامی جناب آقای مهدی هاشمی که هم‌اکنون در قوه محترم قضاییه در حال بررسی است ... موضوعی است که داوری آنرا به مخاطبین متدین و فهیم آن سایت می‌سپارم که با اصول و آموزه‌های اخلاقی و اسلامی از گزارش شما و توضیح اینجانب ارزیابی و جمع‌بندی خواهند داشت.

2.    در تحلیل ارائه شده به طور آشکار، تلاش گردید تا با طرح پرسش‌ها و ابهامات متعدد القا شود که گزارش پیوست نامه مذکور، در خصوص عملکرد دو سال اول برنامه چهارم و مقایسه آن با اهداف سند چشم‌انداز، گویا عملی غیرقانونی بوده است. زیرا در انتهای نامه، درخواست شده است که «عیناً نقل مطلب نشود». اینجانب معتقدم به جای اینکه وقت بینندگان محترم آن سایت به پاسخ تک‌تک این سؤالات و تبیین ابهامات آن تضییع شود، بهتر است محتوی اصلی گزارش‌ها عیناً در معرض ملاحظه بینندگان محترم قرار گیرد. یقین دارم که آسان‌تر حقایق و اغراض مشخص خواهد شد. از این رو از مسئولین محترم سایت جهان نيوز انتظار می‌رود، در جهت رعایت اخلاق حرفه‌ای متن گزارش‌های مربوطه را حداقل به دو دلیل منعکس نمایند. نخست آنکه مشخص شود که آنچه به پیوست نامه مورخ 27/04/1386 برای جناب آقای مهدی هاشمی ارسال شد، اساساً نه محرمانه بوده و نه عمل خلاف قانون، دوم اینکه یادآوری شود برخی از دلسوزان و خدمتگزاران کوچک نظام جمهوری اسلامی ایران، حسب وظایف تحقیقاتی و نظارتی خود از همان سال‌های نخست هشدار دادند که در معماری جدید اقتصاد ایران از دولت نهم، خشت‌های اولیه در حال کج گذاشتن است و با چنین حالتی دیوار اقتصاد ایران تا ثریا هم کج خواهد رفت. هرچند این اطلاع‌رسانی با اتهامات مختلف مواجه شد.

3.    اما لازم است درخصوص اینکه با توجه به غیر محرمانه بودن گزارش مقایسه عملکرد دو ساله اول برنامه چهارم با اهداف سند چشم‌انداز که از جمله گزارش‌های متعدد و مستمری است که از سوی معاونت پژوهش‌های اقتصادی منتشر می‌شود و مرتباً برای همه مسئولین محترم نظام ارسال شده و حتی با قرار گرفتن در سایت مربوط به معاونت، در معرض اطلاع‌رسانی عموم قرار می‌گیرد. چرا در نامه مذکور، درخواست شده بود که «عیناً نقل مطلب نشود و تنها به استفاده از آمارها بسنده شود»؟ پرسشی که همه گمانه‌زنی‌های تحلیل‌گر محترم سایت پیرامون آن شکل گرفته است. دلیل این بوده که گزارش ارسالی هرچند کاملاً مستند بوده ولی مقدماتی و ناقص بود. چون همانطور که در متن این گزارش مقدماتی که برای آگاهی بینندگان محترم برای آن سایت ارسال می‌شود. فقط به عملکرد دو ساله برنامه چهارم در محورهای 1- رشد اقتصادی، 2- سرمایه‌گذاری، 3- رشد نقدینگی، 4- رشد تورم، 5- تراز عملیاتی بودجه (کسری بودجه) اشاره شده است و درخصوص اندازه دولت هم در بند 6 این گزارش تصریح شده است که برخلاف سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و اهداف کمّی برنامه چهارم توسعه اندازه دولت نه تنها کاهش نیافته است بلکه مستند به گزارش شماره 29 مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزایش نیز یافته است. از این رو در گزارش فوق با وجود مستند بودن رسماً از سوی مرکز هنوز انتشار نیافته بود و محققان در حال تکمیل آن بوده‌اند. به طوریکه گزارش تکمیل شده در این خصوص با کد 34-86-2-04 در بهمن ماه سال 1386 منتشر شده است که هم‌اکنون در سایت مرکز تحقیقات استراتژیک هم به‌صورت گزارش راهبردی و هم پژوهشنامه با عنوان «وضعیت اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با برخی از کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی طی دهه گذشته» در دسترس است و در مرداد ماه سال بعد نیز با کد 40-87-2-04 مجدداً تکمیل و در سایت مرگز قرار گرفت و هم‌اکنون نیز قابل مشاهده می‌باشد.

در این گزارش‌های تکمیلی به جای 6 شاخص اقتصادی یاد شده با 23 شاخص، وضعیت جمهوری اسلامی ایران با 10 کشور مهم منطقه که طبق سند چشم‌انداز بیست ساله باید ایران با آنها رقابت کرده و در جایگاه نخست اقتصادی نسبت به آنها قرار گیرد مقایسه شده است.

4.    هرچند مستند به آمارهای مندرج در گزارش‌های رسمی دولت به ویژه «گزارش اقتصادی سال 1388 و نظارت به عملکرد پنج‌ساله برنامه چهارم توسعه» که مشتمل بر 3 جلد در سال 1390 از سوی انتشارات معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور (0059/90) منتشر شده است، نشان داده می‌شود. متأسفانه دیواری که هشدار داده شده بود که خشت اولیه آن به‌طور غیرعلمی در حال کج گذاشته شدن بوده هم آن‌طور و کج‌تر بالا رفت. به‌طوریکه به رغم وجود درآمدهای بی‌نظیر نفتی و ارزی طی پنج‌ساله برنامه چهارم، تحقیقاً اکثریت قریب به اتفاق اهداف برنامه تحقق نیافت و کار جمهوری اسلامی در رقابت با کشورهای منطقه حتی بدون در نظر گرفتن تحریم به مراتب سخت‌تر شده است و این در حالی است که در نتیجه و سیاست‌های پولی و مالی انبساطی و غیرعلمی، حجم نقدینگی از سال 83 تاکنون پیش از 6 برابر شده که آثار فشار ناشی از تقاضای آن در بازار ارز به شدت موجب تضعیف پول ملی و عسرت ملت بزرگوار ایران شده است.

5.    در خاتمه هرچند انتظار نمی‌رود از کسانی که قبل از وقوع بحران از سر دلسوزی و اعتقاد به اهداف مقدس حضرت امام و شهدا و در راستای چگونگی اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مستمراً و مستنداً اطلاع‌رسانی می‌کنند تشکری صورت گیرد. ولی از آن سایت محترم و مراجعان متعهد و مفصف آن تقاضا می‌شود، در هر قسمت نسبت به مستند بودن گزارش ارسالی که منشاء اینهمه گمانه‌زنی و شبهه‌ا‌فکنی شده است نظری دارند، اعلام فرمایند. و یا چنانچه درخصوص عملکرد اقتصادی دولت محترم طی برنامه چهارم و تاکنون اگر پرسشی وجود دارد اینجانب برای انجام یک مصاحبه مشروح با آن سایت محترم اعلام آمادگی می نمایم.

با احترام مجدد 
محمدباقر نوبخت 

--------------------------------------------
گزارش عملکرد اقتصادی برنامه چهارم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *