چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

ریشخند مقامات اروپایی به «جایزه صلح نوبل»

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۰۲
کد مطلب: 249348
یکی از مقامات اروپایی که منتقد اعطای این جایزه به اتحادیه اروپا بود گفت: کمیته نوبل برای مطرح کردن این جوک ماه آوریل قدری دیر عمل کرد؛ ۲۰ سال پیش هم این جایزه تملق‌آمیز بود اما حداقل راحت‌تر می‌شد آن را توجیه کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رأی امروز کمیته نروژی نوبل در اسلو که «اتحادیه اروپا» را برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد واکنش‌های متعددی را به همراه داشته است.

به نوشته روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف، در حالی که عده‌ای از مقامات سیاسی و اندیشمندان از این تصمیم کمیته نروژی نوبل استقبال کرده و آن را گامی در جهت توسعه ارزش‌هایی مانند صلح و ارتقای دموکراسی دانسته‌اند، بسیاری از شخصیت‌ها و صاحبنظران این تصمیم کمیته نروژی را اقدامی با اهداف سیاسی دانسته‌‌اند که هدف اصلی آن استحکام بخشیدن به نهادی بوده است که بر اثر تشدید بحران‌ها قوامش را از دست داده است.

از میان شخصیت‌هایی که این تصمیم را ستوده‌اند «هرمن ون رمپوی»، رئیس شورای اروپا و «خوزه مانوئل باروسو»، رئیس کمسیون اروپا این جایزه را «افتخاری عظیم» توصیف کردند که نصیب اتحادیه اروپا شده‌است.

«مارتین شولتز» رئیس کنونی پارلمان اتحادیه اروپا نیز از جمله موافقان اعطای این جایزه به اتحادیه اروپا بود که اعلام کرد از شنیدن این خبر بسیار خرسند شده است.

علی‌رغم این، بسیاری دیگر از شخصیت‌های مطرح اروپایی با نظر این دو مقام موافق نبودند.

«مارتین کالانان»، رهبر اعضای محافظه‌کار پارلمان اروپا گفت: «کمیته نوبل برای مطرح کردن این جوک احمقانه ماه آوریل قدری دیر عمل کرده است. بیست سال پیش هم این جایزه تملق‌آمیز بود اما حداقل راحت‌تر می‌شد آن را توجیه کرد. امروز می‌بینیم که این جایزه کاملاً از مسیر پرت افتاده است».

وی افزود: «شاید این جایزه به خاطر صلح و نظم در خیابان‌های آتن و مادرید به اتحادیه اروپا داده شده است. سیاست‌های اتحادیه اروپا به بحران مالی دامن زده و موجب بروز نا‌آرامی اجتماعی‌ای شده که نسل‌ها بود مشابه آن را ندیده بودیم.

کالانان ادامه داد: «جایزه صلح نوبل آن زمان که به باراک اوبامای تازه انتخاب شده اعطا شد، مقدار زیادی از ارزش خود را از دست داد و امروز نیز، کمیته نوبل با این تصمیم و اهدای جایزه به اتحادیه اروپا، کار فوق العاده دیگرانی را تضعیف کرد که شایستگی دریافت این جایزه را داشتند.»

«ادبالز»، نماینده حزب کارگر انگلستان نیز این جایزه را به ریشخند گرفت و گفت: «احتمالاً امشب آتنی‌ها شور و هلهله‌ای به پا خواهند کرد، اینطور نیست؟»

مایکل فابریکانت، از قانونگذاران محافظه‌کار انگلیس نیز گفت هیئت نوبل با اعطای این جایزه به اتحادیه اروپا و پیش از آن به باراک اوباما بی‌برنامگی و «عدم تفکر» خود را نشان داده است.

وی گفت: «داوران نوبل عقلشان را از دست داده‌اند. آنها اکنون کاملاً راه را گم کرده‌‌اند. بزرگترین افسانه درباره اتحادیه اروپا این است که این اتحادیه از وقوع جنگ در اروپا جلوگیری کرده است. و این چه دشنام بزرگی به آلمان مدرن است!»

نایگل فارج، رهبر حزب استقلال انگلیس از دیگر منتقدان اعطای این جایزه به اتحادیه اروپا بود که گفت: «این جایزه نشان می‌دهد نروژی‌ها حس طنزپروری خوبی دارند. اتحادیه اروپا به تنها به خوشبختی و رفاه انسان‌ها کمک نکرده بلکه در مقابل فقر و بیکاری را برای میلیون‌ها نفر به ارمغان آورده است.»

«لوته لیشت» مدیر دیده‌بان حقوق بشر اتحادیه اروپا نیز از این نهاد بین‌المللی خواست حالا که به این جایزه رسیده است در روش‌های خود تغییر ایجاد کند و در سیاستهای وضع محدودیت علیه مهاجران تجدید نظر کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *