يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

چند درصد ايرانيان بالای 60 سال سن دارند

جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 248127
معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه جمعيت کشور رو به سالمندي است، گفت: هم اکنون بيش از 9 درصد جمعيت کشور بالای 60 سال سن دارند که یکی از دلایل اصلی این زنگ خطر کاهش ميزان مواليد در کشوراست.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، سيد عبدالله عمادی در دومین همایش ملی تجلیل از سالمندان کشور، گفت: در شرایطی که میزان موالید درجهان 7/1درصد است، رشد سالمندی2/4درصد بوده و این نشانگر روند روبه رشد جمعیت سالمندی در جهان است.

وی افزود:بر اساس آمارها 600 میلیون افراد سالخورده درکل جهان زندگی می کنند که از این تعداد 165 میلیون نفر در کشورهای توسعه یافته به سر می برند.

عمادی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود تا سال 2025 میلادی یعنی 13 سال دیگر شمار سالمندان در جهان به یک میلیارد و 200 میلیون نفر خواهد رسید که 256 میلیون نفرشان در کشورهای توسعه یافته خواهند بود.

معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه جمعيت کشور رو به سالمندي است، گفت:هم اکنون بيش از 9 درصد جمعيت کشور بيش از 60 سال سن دارند.

عمادي افزود: اگر 12 درصد جمعيت کل يک کشور را افراد بالاي 60 سال تشکيل دهند، آن کشور با پديده سالمندي روبرو است.

اين مقام مسئول يکي از دلايل افزايش جمعيت سالمندي را کاهش مواليد عنوان کرد و اظهار داشت:درسالهاي اخير ميزان مواليد در کشور بسيار کاهش داشته و برنامه ريزيها بايد در راستاي افزايش مواليد از طريق جايگزيني طبيعي يعني به ازاي هر يک زن، 2/1 کودک وجود داشته باشد؛ اما متاسفانه در بیشتر کشورهای دنیا این معادله بهم خورده است.

وی با بيان اينکه جمعيت سالمند کشور در سال 1355 بالغ بر يک ميليون و 770 هزار نفر و در سال 77 معادل دو ميليون و 595 هزار نفر بوده است،تصريح کرد: در سال 91 اين رقم به بيش از 6 ميليون نفر افزايش يافته و تا 25 سال آينده به حدود 26 ميليون نفر خواهد رسيد.

معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود: روند افزايش جمعيت سالمندي و کاهش مواليد مي‌تواند کشور را با کمبود نيروي کار و خلاق روبرو سازد و یک کشور تولید کننده را به یک کشور مصرف کننده تبدیل کند.

به گفته عمادي، استانهاي گيلان، خراسان جنوبي، مرکزي، همدان و سمنان بيشترين جمعيت سالمند را در خود جاي داده اند وهم اکنون 90 درصد سالمندان زير پوشش بيمه‌هاي درماني از جمله تامين اجتماعي، خدمات درماني و تکميلي قرار دارند. افراد سالمند تحت پوشش کمیته امداد در سال85یک میلیون 300هزارنفر بوده که هم اکنون به یک میلیون و500هزار رسیده است و تقریبا 80درصد از سالمندان تحت پوشش بیمه های درمانی قرار دارند که این عدد در سال91 به 90 درصد هم رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *