يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱۱
۱۱

نگرانی و تذکر مراجع نسبت به کاهش جمعیت شیعیان در ایران

جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 348395
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان کاهش جمعیت شیعه ابراز نگرانی کرد و گفت: مراجع تقلید نسبت به موضوع کاهش جمعیت اظهار نگرانی کرده و در مجالس خود درباره پیری جمعیت متذکر می شوند.
نگرانی و تذکر مراجع نسبت به کاهش جمعیت شیعیان در ایران
به گزارش جهان به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة، عصر امروز ۱۵ اسفندماه در همایش دو روزه "فاطمیه و فرصتهای تبلیغ" که در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود، به کاهش جمعیت شیعه و برتری یافتن جمعیت اهل سنت اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جدید در پایه اول ابتدایی جمعیت دانش آموزان شیعه و با اهل سنت برابری می کرد همچنین در یکی از شهرهای آذربایجان این جمعیت به صورت ۷۰ به ۳۰ شده است یعنی ۷۰ درصد اهل سنت و تنها ۳۰ درصد جمعیت شهر شیعه هستند و این یک خطر جدی است.

وی افزود: در حالی که در بعضی از شهرهای اهل سنت جمعیت خانواده به صورت چهار همسر و ۴۰ اولاد است. مراجع تقلید نیز نسبت به موضوع کاهش جمعیت اظهار نگرانی کرده و در مجالس خود درباره پیری جمعیت متذکر می شوند. سه موضوع مهمی که مبلغین در ایام فاطمیه باید آنرا در مجالس خود متذکر شوند، عبارتند از تشکیل خانواده، تحکیم خانواده و بحث تولید نسل است.

وی به برخورد حضرت زهرا(س) با همسرشان و الگو قراردادن ایشان در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: باید نحوه همسرداری و رفتار ایشان با همسر و فرزندان و ملاک قرار دادن رضایت خداوند در انتخاب همسر را در نظر قرار داد. حیا و رضایت همیشگی ایشان از زندگی و امورات آن مثال زدنی بود اصل اظهار محبت نسبت به همسر، اصل همکاری آنها در امور خانه داری، احترام متقابل از موضوعاتی است که باید در مجالس وعظ به آن پرداخته شود.

حجت الاسلام رفیعی درباره نحوه برخورد حضرت فاطمه(س) با کودکان گفت: شکل دادن ارتباط فرزندان با مساجد، توجه به سخنرانی‌ها، تعلق آنها به اهل بیت(ع) از سنین پایین و اهتمام به صحبتهای کودکان از ویژگیهای بارز حضرت فاطمه زهرا(س) بود. همچنین ایشان در زمینه احترام به پدر بزرگوارشان مثال زدنی بود کما اینکه وقتی اعراب در صدر اسلام پیامبر(ص) را مورد آزار و اذیت قرار می دادند حضرت فاطمه زهرا(س) بود که همچون مادر برای پدر بزرگوارشان دلسوزی می‌کردند.

این کارشناس مباحث اخلاق در توضیح تعدادی از القاب حضرت فاطمه زهرا(س) بیان کرد: برداشت از القاب حضرت زهرا(س) باید در مجالسی که در ایام فاطمیه برگزار می شود، به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. یکی از القاب ایشان هانیه به معنی کسی است که با خانواده مهربان است، شفقت با فرزند، با پدر، همسایه، همسر، میهمان و با دشمن در تعریف لقب هانیه قرار می گیرد. یکی دیگر از القاب حضرت زهرا(س) مبارکه است. مبارکه به معنی برکت در زندگی است. برکت نیز معنی چیز کم با آثار بسیار را شامل می شود. در زندگیهای امروز برکت کاهش پیدا کرده است؛ چراکه به قول معروف لقمه ها مشکل‌دار شده است. ربا، ندادن خمس و... باعث از بین رفتن برکت از زندگی می شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از اسامی ایشان طاهره است که از طهارت مشتق می شود. طهارت ۶ قسم را در برمی گیرد. طهارت به کفر، طهارت ظاهری، طهارت قلبی، طهارت با آب، طهارت با توبه و طهارت کامل از جمله بخش های طهارت است که در مجالس این ایام هر کدام از این ها باید به طور مفصل مورد بحث قرار گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه از مبلغان خواست در خصوص خطبه حضرت زهرا(س) بسیار تبلیغ و کار کنند و تاکید کرد: حضرت زهرا(س) دو خطبه بسیار مهم دارند: یکی از آنها خطبه برخورد با زنان انصار و مهاجرین است و دیگری خطبه ای است که از نظر زمانی بر خطبه های نهج‌البلاغه مقدم است؛ چرا که خطبه های نهج‌البلاغه در زمان خلافت حضرت امیرالمومنین علی(ع) خوانده شده، ولی خطبه حضرت زهرا(س) در جایگاه اولین رتبه ای قرار می گیرد که به صورت رسمی بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) خوانده شد.

به گفته وی، از دیگر موارد اهمیت این خطبه، ارتجاعی بودن آن است، یعنی به تعبیری بدون آنکه از پیش نوشته شده باشد حضرت فاطمه (س) در مورد آن صحبت کردند و سومین دلیل اهمیت این خطبه، جامع بودن آن و استفاده بسیار در آیات قرآن کریم است.

این کارشناس مباحث اخلاق افزود: موضوعی که در مورد آن به ندرت بحث شده است، دعاهای حضرت زهرا(س) و به ویژه دعاهای روزانه ایشان است که باید در این ایام برای مردم به صورت کامل تشریح شود. اعتقادات و سیره حضرت زهرا(س) و بحث دین‌شناسی ایشان از نکاتی است که مبلغین باید به آن توجه داشته باشند که از جمله این اعتقادات توحید فاطمی، ولایت فاطمی، نبوت، شفاعت و معادباوری است.

حجت الاسلام رفیعی در ادامه توضیح داد: در ایام فاطمیه یکی از مباحثی که صحبت درباره آن بسیار به موقع و بجاست، مظلومیت امیرالمومنین علی(ع) است. زیارت امیرالمومنین علی(ع) در مفاتیح‌الجنان برای بیان مظلومیت ایشان به مبلغین بسیار کمک خواهد کرد. از دلایلی که باعث می شود ایشان را مظلوم بدانیم شامل عدم معرفت، عدم اطاعت، کتمان فضائل، سب و لعن حضرت علی(ع)، تنهایی و غربت ایشان بعد از رسول خدا(ص) و توسط امت است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنانش درباره ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه(س) و تفضیل این ابعاد در مجالس ایام فاطمیه تاکید کرد و یادآور شد: عفاف، ادب، عزم فاطمه(س) و انتخاب ایشان در زندگی از جمله ابعاد مهمی است که باید الگو قرار داده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با این شرایط اقتصادی که درست کردین کی جرات داره بچه دار بشه؟
ناشناس
خدا روزی دهنده است نه دولت.
به عمل کار براید
جدی؟؟؟
واقعا جمعیت سنی و شیعه اول ابتدایی برابر شده؟؟ ...
اگر میشد ازدواج جوانان را سهل کرد به طور قطع در روند رشد جمعیتشیعه تأثیر بسزایی می گذاشت ...
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
....
بسم الله الرحمن الرحيم
اذا جاء نصرالله والفتح ورايت الناس يدخلون في دين الله افواجا .
دودگه
افرین بر تو...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
این اخبار بیشتر از اینکه جنبه مثبت داشته باشد جنبه منفی دارد.
....
محمد
آقایون مراجع ! ای سروران ما!
به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.
وقتی در عمل مردم مجبور به بچه دار نشدن هستند با سلام و صلوات موضوع حل نمی شه
ابوتراب
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت کاربران محترم که نظر داده اند چند نکته اساسی قابل توجه است:
1- ایران تنها کشوری است که دارای مذهب رسمی شیعه دوازده امامی است و رسمیت مذهب شیعه محصول و دسترنج تلاش های شگفت انگیز پیامبر(ص) و شهادت و مجاهدت های یازده امام و مادر شهید آنها حضرت زهرا (س) و کوشش های 1400 ساله ی علمای شیعه و پیروان خالص آنهاست که در طول سالیان طولانی با غربت و بی کسی با حاکمان ظالم و ستمگر به صورت مصالحه یا قیام پرچم شیعه را سرافراز نگه داشته اند.
2- با بررسی تاریخی روشن میشود که هروقت برادران اهل تسنن حاکم بوده اند به شیعیان فضای کمی برای تنفس و اظهار عقیده داده اند و همیشه به نوعی در صدد محدود کردن عرصه بر آنها بوده انداما بعداز انقلاب 1357 حضرت امام خمینی(ره) تفکر وحدت برادران شیعه و سنی را مطرح کرده اند.
3- بعداز روی کار آمدن دولت آقای هاشمی رفسنجانی در سال 1368 و طرح کاهش جمعیت برای کاستن هزینه ها و آباد کردن کشور ما شاهد تلاش معکوس و بر خلاف سیاست کلی دولت از جانب اهل تسنن بودیم که به صورت جدی و قاطعانه در صدد افزایش حداکثری جمعیت خود برای غلبه یافتن جمعیت خود بر شیعه و گرفتن امتیازات بیشتر از حکومت بودند.
4- البته این تلاش آنها طبیعی می نماید چون هر اقلیتی در صدد افزایش قدرت خویش است ولی از آنجا که ما تلاشهای این چنینی اهل تسنن را تهدیدی برای خود و در راستای تغییر سیاست های کلی نظام و گرفتن امتیاز تلقی میکنیم چون این تلاش انها را بارها از زبان نخبگان آنها و عملا مشاهده کرده ایم.
5- بحث های آکادمیک و نظری بین ما و اهل تسنن سرجای خود باقیست اما این به معنای آن نیست که ما در عرصه عملی و اجرایی بخواهیم ک امور کلان را به آنها واگذار کنیم چنان که در حکومت های سنی مصر, یمن , عربستان , اردن , مالزی , اندونزی و کشورهای آفریقا همین سیاست را پیگیری میکنند. اگرچه شیعیان را به صورت حاشیه ای قبول میکنند ما هم با در حاشیه بودن اهل تسنن مخالفتی نداریم.
6- با توجه به اقدامات جدی و قابل توجه نخبگان و مردم اهل تسنن در افزایش جمعیت ما خود را در محاصره آنها می بینیم و هرسال با فزونی جمعیت آنها حلقه محاصره تنگ تر میشود و ما این تلاش آنها را خیرخواهانه تلقی نخواهیم کرد چون درصدد غلبه هستند.
7- ما انقلاب نکردیم ما شهید و جانباز و مفقودالاثرندادیم ک ایران شیعه را بعداز 1400 سال درد و رنج و خون دل خوردن تقدیم به اهل سنت کنیم. برادران اهل تسنن میتوانند به صورت یک اقلیت محترم با حقوق شهروندی زندگی کنند اما نباید با تلاشهای خود در صدد غلبه یافتن بر ما باشند و ما از این تلاش آنها برای غلبه یافتن, واقعا متاسف و شگفت زده هستیم.
8- قابل توجه ایرانیان شیعه : رشد اقتصادی و مدرن شدن کشور بعداز داشتن جمعیت و افراد است. وقتی که ما بقاء نسلی و جمعیتی نداشته باشیم صنعتی و مدرن شدن کشور , تلاشی لغو و بیهوده است در صورتی که جمعیت مولد کشور , برادران شریف اهل تسنن هستند.
--
مطالب دیگری هست ولی توجه به همین نکات برای هر عاقلی کفایت می کند.
اگر در خانه کس هست یک حرف بس است.
Iran, Islamic Republic of
با این همه گرانی ای که روحانی برایمان درست کرده شکم خودمان را هم نمی توانیم سیر کنیم چه رسد به اینکه زن بگیریم. در ثانی دختران و زنان امروز ما فقط به فکر ارایش و بی بندوباری و چشم و رو هم چشمی هستند و به پول مرد نگاه میکنند و به فکر زندگی نیستند.