جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

استاد قرائتی از حاصل عمرش گفت

يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب: 246178
رییس ستاد اقامه نماز با تاکید بر اینکه نباید به مردم مطالب کتاب‌های سنگین در تبلیغ گفته شود، اظهار داشت: باید یادگیری تفسیر قرآن و نهج‏البلاغه در کنار دروس رسمی حوزه باشد و سهم قرآن در تبلیغ بیشتر شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز و رییس بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) کشور، در جمع طلاب حوزه با بیان اینکه رسالت حوزه و روحانیان در توسعه و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و شیعی بسیار سنگین است،‌ درباره نکات کلیدی و عصاره عمر خویش، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند که جوانان از دین گریزانند، اما این گونه نیست، باید یادگیری تفسیر قرآن و نهج‏البلاغه در کنار دروس رسمی حوزه بوده و سهم قرآن در تبلیغ بیشتر باشد. نباید آماری بار بیاییم، بعد از تبلیغ می‌پرسند چند تا نماز خواندی، چند کلاس داشتی و... این اشتباه است.
 
وی با تاکید بر اینکه نباید به مردم مطالب کتاب‌های سنگین و مغلق عرفانی در تبلیغ گفته شود، افزود: خطبه و سخنرانی را سنگین و سخت نگوییم، مطالب همه فهم و خلاصه بگوییم، در جلسات غیر ضروری شرکت نکنیم، از فرصت‌های عمرمان استفاده کنید، از تعطیلات استفاده کنیم، اصول عقاید را جدی بگیریم، به مقتضیات احوال مخاطبتان توجه کنیم، جایگاه و موقعیت مخاطب را در نظر بگیریم، تماس چهره به چهره داشته باشیم.
 
حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه قرآن و معارف دینی باید به گونه‌ای بیان شود که مخاطب احساس کند که قرآن با او حرف می‌زند، ابراز داشت: در سطح خودمان باید تبلیغ و فعالیت کنیم، این استدلال درست نیست که حتماً باید بزرگ شویم و بنیه علمی‌مان قوی شود، بعد تبلیغ و فعالیت کنیم. می‌توانیم یک داستان از کتاب داستان راستان شهید مطهری و یک روایت شروع کنیم یا یک اسلام شناس را سراغ داشته باشیم که هر زمان سوال یا مشکلی برایتان پیش آمد با او تماس گرفته و از وی بپرسیم.
 
وی با بیان اینکه متناسب با هر گروه و قشری مبلغ باید صحبت کند، ادامه داد: همواره عقاید خود را چکاپ کنیم؛ یعنی عقایدتان و برداشت‌هایتان را به بزرگان عرضه کنیم، اینکه بعضی علوم را ندانیم مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی اگر قرآن و نهج البلاغه را ندانیم، چیزی نداریم که به دیگران بگوییم، هیچ کتابی را نخوانید، در حالی‌که یک دوره قرآن را مطالعه نکرده باشید، به مسائل مادی خودمان را نزدیک نکنیم. مطالب را یادداشت کنیم و به دیگران هم بدهیم، سعی کنیم به روز باشیم نه به صورت افراطی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *