پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
۱۴
وداع سخت با امپراطوری 30 ساله؛

چرا تیم هاشمی بازهم در مقابل رای اکثریت ایستاد؟

شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب: 203932
دومین جلسه هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد روز 21 دی ماه برگزار شد و همانطور که پیش بینی می شد، با انتخاب رئیس پیشنهادی این دانشگاه و معرفی او به شورای عالی انقلاب فرهنگی، به امپراطوری 30 ساله عبدالله جاسبی پایان داده شد.
به گزارش جهان، فرهاد دانشجو که خود عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد هم هست، در این جلسه موفق به کسب پنج رای از 9 رای هیئت امنا شد.

ایستادگی تیم هاشمی مقابل رای اکثریت

اما با وجود اینکه این انتخاب با نظارت کامران دانشجو، رئیس جلسه هیئت امنا و تایید مخبردزفولی، ناظر شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته، آقای هاشمی رفسنجانی و نزدیکانش از پذیرش نتیجه رای گیری سرباز زده اند.

آقای هاشمی و دوستانش که تیم سابق مدیریت دانشگاه آزاد هستند، انتظار کنار رفتن یکباره از ریاست این دانشگاه بزرگ را نداشتند؛ شاید به همین دلیل انتخاب فرهاد دانشجو را انکار کرده و مدعی شده اند که جلسه روز 21 دی "بدون نتیجه قانونی" پایان یافته است.

حتی بی بی سی فارسی در خبری نوشت، هاشمی رفسنجانی گفته است: "انتخاب رئیس جدید دانشگاه آزاد غیرقانونی بود".

دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی پس از پایان جلسه این هیئت اطلاعیه ای صادر و عنوان کرد: در ابتدای جلسه ریاست هیئت امناء از اعضاء خواست تا 12 نفر از نامزدهای ریاست دانشگاه که تا تاریخ 10/10/90 رزومه خود را به دفتر وزارت علوم ارسال کرده اند و نامشان در رسانه های جمعی اعلام شده در جلسه حضور یافته و سیاست های اجرائی و برنامه های خود را برای اداره دانشگاه به هیئت
به نظر می رسد آقای هاشمی و سه عضو هم نظر وی با طرح موضوع "معرفی کاندیداها و ارائه برنامه از سوی آن ها" درصدد طولانی کردن روند تصمیم گیری و موکول کردن انتخاب رئیس جدید به جلسات بعدی بوده‌اند. زیرا به گفته حجت الاسلام محمدیان و فرهاد دانشجو زمانی که سیاستهای دانشگاه آزاد هنوز مشخص نشده، کاندیداها بر چه اساسی و چگونه برنامه هایشان را ارائه کنند.
امناء ارائه کنند، جواب سوالات هیات امناء را بدهند و پس از آن رای گیری انجام شود.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده بود که برخی اعضای هیئت امنا اجازه معرفی کاندیداها را نداده و گفته اند که "مطالعه رزومه نامزدها کافی بوده و نیازی به حضورشان در جلسه نیست". در این اطلاعیه با اشاره به رای گیری صورت گرفته و انتخاب فرهاد دانشجو با رای 5 عضو هیئت امنا، ادعا شده است: جلسه مورخ 21/10/90 هیئت امناء دانشگاه آزاد اسلامی بدون نتیجه قانونی پایان یافت.

پشت پرده اصرار هاشمی و نزدیکانش

حجت الاسلام محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد در برنامه شب گذشته "دیروز، امروز فردا" از پشت پرده اصرار هاشمی و نزدیکانش بر معرفی کاندیداها گفت و عنوان کرد: در این جلسه برخلاف رویه برخی گفتند که همه کاندیداها برای ریاست دانشگاه آزاد باید در جلسه بیایند و برنامه کاری خود را نسبت به دانشگاه آزاد مطرح کنند. لذا همه مستحضر هستند که اگر بخواهیم همه این افراد در جلسه بخواهند در جلسه حاضر شوند و برنامه کاری خود را ارائه دهند، چندین جلسه زمان لازم است و زمان زیادی را از دست خواهیم داد. حتی اگر یکی از این کاندیداها به جلسه نیامد، باید صبر کنیم که او نیز بیاید.

وی افزود: متاسفانه برخی در جلسه اخیر گفتند که تا این افراد برنامه‌های خود را ارائه ندهند ما نمی‌توانیم رای‌گیری کنیم. در حالی که این روش در هیچ کدام از دانشگا‌ه‌های ما رویه نبوده است. در خود دانشگاه آزاد نیز که تا به حال رئیس عوض نشده بود و رویه‌ای وجود نداشت که بر اساس آن عمل شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها متذکر شد: زمانی باید برنامه‌ها از سوی کاندیداها ارائه شود که سیاست‌ها از سوی هیئت امنا معین شده باشد اما هنوز هیئت امنا سیاست‌های خود را اعلام نکرده‌اند که کاندیدا بتوانند برنامه خود را طبق آن ارائه دهند. لذا این گونه صحبت‌ها دور از واقع است.

حجت الاسلام محمدیان درباره نتیجه جلسه هم تاکید کرد: در جلسه اخیر تصمیم نهایی
آقای هاشمی و دوستانش که تیم سابق مدیریت دانشگاه آزاد هستند، انتظار کنار رفتن یکباره از ریاست این دانشگاه بزرگ را نداشتند؛ شاید به همین دلیل انتخاب فرهاد دانشجو را انکار کرده و مدعی شده اند که جلسه روز 21 دی "بدون نتیجه قانونی" پایان یافته است.
و قطعی گرفته شد که از 9 نفر حاضر 5 نفر رای خود را به جناب آقای دکتر فرهاد دانشجو دادند و با اکثریت آراء ایشان به عنوان گزینه اصلی ریاست دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد.

رئیس جلسه که بود؟

اما در شرایطی که در جلسه پیشین هیئت امنای دانشگاه آزاد، ریاست وزیر علوم بر جلسه روز 21 دی مصوب شده بود، دبیرخانه این هیئت در اطلاعیه خود آقای هاشمی رفسنجانی را به عنوان رئیس جلسه معرفی کرد تا بدین گونه 5 عضو هیئت امنا را به تخلف از دستور رئیس جلسه متهم کند.

به گفته حجت الاسلام محمدیان "متاسفانه در جلسه ۲۱ دی‌ماه مصوبات جلسات قبل تا حد زیادی مورد بی‌اعتنایی برخی افراد قرار گرفت و مسئولیت وزیر علوم را زیر سؤال بردند. در حالی که در نشست قبل ریاست وزیر علوم در این جلسه با صراحت به تصویب رسیده بود. این مصوبه یعنی مدیریت جلسه توسط آقای کامران دانشجو از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود."

فرهاد دانشجو، رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد هم درباره ادعای 4 عضو هیئت امنا به مهر گفت: وزیر علوم صورت جلسه هیأت امنا را در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می کند و کسی هم در هیأت امنا حق وتو ندارد.

بیانیه هیأت امنا مربوط به اقلیت بود
 
عضو هیأت امنا دانشگاه آزاد با اعلام نظر خود درباره بیانیه دبیرخانه هیأت امنای این دانشگاه تاکید کرد: این بیانیه هیأت امنا نیست بلکه بیانیه اقلیت هیأت امنا دانشگاه آزاد یعنی 4 نفری که رای شان مقبول نبود، به شمار می آید. دانشجو ادامه داد: این امر طبیعی است که وقتی کاندیدای اقلیتها در جلسه هیأت امنا رای نمی آورد عکس العمل غیرمنطقی نشان دهند.

رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد در واکنش به ادعای 4 عضو هیئت امنا هم گفت: چگونه می توان از یک شخص انتظار داشت برنامه دهد و از سوی دیگر سیاستهای دانشگاه مشخص نشده باشد. این در واقع سرکار گذاشتن
متاسفانه در جلسه ۲۱ دی‌ماه مصوبات جلسات قبل تا حد زیادی مورد بی‌اعتنایی برخی افراد قرار گرفت و مسئولیت وزیر علوم را زیر سؤال بردند. در حالی که در نشست قبل ریاست وزیر علوم در این جلسه با صراحت به تصویب رسیده بود.
و بی احترامی به کاندیداهاست.

دانشجو ادامه داد: روز قبل از انتخاب رئیس جدید دانشگاه، برخی اعضا افرادی را برای ارائه برنامه دعوت کرده اند. به عنوان مثال از من خواسته نشد برنامه ای بدهم اما برنامه های محمد سلیمانی - وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، خواسته شد.

عده ای مخالف رای گیری بودند

رئیس سابق دانشگاه تربیت مدرس که اعتقاد دارد مخالفت با رأی گیری، طولانی کردن مسیر رای گیری بود، تاکید کرد: در واقع برخی می خواستند در جلسه شب گذشته تصمیم گیری صورت نگیرد.

رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نظر اکثریت اعضای هیأت امنا درباره نحوه رای گیری، گفت: حتی پیشنهاد کردیم در جلسه دیشب برای نحوه رای گیری هم رای گیری شود اما مخالفت شد.

پشت پرده ماجرا

با توجه به این واقعیت ها به نظر می رسد آقای هاشمی و سه عضو هم نظر وی با طرح موضوع "معرفی کاندیداها و ارائه برنامه از سوی آن ها" درصدد طولانی کردن روند تصمیم گیری و موکول کردن انتخاب رئیس جدید به جلسات بعدی بوده‌اند. زیرا به گفته حجت الاسلام محمدیان و فرهاد دانشجو زمانی که سیاستهای دانشگاه آزاد هنوز مشخص نشده، کاندیداها بر چه اساسی و چگونه برنامه هایشان را ارائه کنند.

البته پیش تر برخی منتقدان مدیریت سابق دانشگاه آزاد معتقد بودند، آقای هاشمی و جاسبی به دنبال طولانی کردن زمان انتخاب رئیس جدید و ایجاد فضایی برای انتخاب کاندیدای موردنظر خود هستند تا همان مسیر امپراطوری 30 ساله جاسبی ادامه یابد؛ شاید واکنش عجولانه و صدور بیانیه علیه اکثریت هیئت امنای دانشگاه آزاد در نتیجه محقق نشدن این برنامه ریزی بود.

اکنون باید دید آیا آقای هاشمی با تصمیم اکثریت هیئت امنا همراه خواهد شد یا همانند رویکردش در ایام فتنه 88 در جبهه اقلیت ایفای نقش می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این خاندان عادت دارند در برابر رای اکثریت مخالف خود دست به ایجاد آشوب و خرابکاری بزنند.
United States
خوب سخته که این همه تلاش کنن حضرات تا از دانشگاه ازاد برای خودشون سرپناهی جهت لابی گری و فتنه گری درست کنن بعد مفت و مسلم بدنش دست دولت؟ ما هم باشیم قبول نمی کنیم
Iran, Islamic Republic of
کدام دموکراسی ظاهرا 10 عضو بودن 5عضو رای دادند اگر نصف + یک بود حرف شما درست بود
Iran, Islamic Republic of
در جواب کامنت كدام دموكراسي...

به استحضار ايشان مي رساند در جلسه هيأت امنا آقايا مخبر دزفولي و جاسبي حق رأي ندارند زيرا جزء هيأت امنا نيستند.
Saudi Arabia
اتفاقا حرف و پیشنهاد آقای رفسنجانی درست و معقول بوده است شما که به قول نوشته اتان امپراطوری سی ساله را تحمل کردید یک ماه دیگر هم تحمل می کردید.
Iran, Islamic Republic of
آقاي هاشمي درجلسه قبل بهتربودبه جاي اينكه باوزيربهداشت گپ بزندوخاطره تعريف كنددرآنجااين موضوع ارائه برنامه هاي نامزدهاي رياست دانشگاه رامطرح مي كردند.ايشان فقط ميخواهندوقت كشي كنند.
Latvia
اكثريت يعني هاشمي! ملت ايران چكاره است كه راي دهد؟ بيچاره جنبش سبز كه بازيچه ديكتارها شد!
United Kingdom
به نظر من همراهی آقای محمدیان با نمایندگان دولت در هیئت امنا کار بسیار بدی بود و نتیجه آن این است که از این به بعد اعتبار ایشان بکلی در دانشگاهها از بین می رود ایشان هم نماینده صوری نهاد است و بخش اعظم دانشجویان ایشان را داخل در طیف خاصی می بینند نه نماینده ولی فقیه و پیشنهاد می کنم سریعاَ ایشان تعویض شوند
در نهاد رهبری ولی فقیه در دانشگاهها آدم متین ، منطقی و پدری مهربان در کنار دانشجویان لازم است نه آدم حزبی، سیاسی
با سلام.منکر مشکلات دانشگاه آزاد نباید بود اما دولت حق اینچنین دخالتی در این دانشگاه را نداشت.هرچند این دانشگاه موفق به اجرای اصول کلی نظام و برنامه ها و مصوبات تعیین کننده کلیات نظام آموزش عالی می باشد.که اگر این دخالت را بجا می دانیم باید کمک بلا درنگ دولت به این دانشگاه و دانشجویانش را نیز ناچار بحق بدانیم و این یعنی یک دانشگاه دولتی جدید با صرف بودجه ای جدید!پس هیأت امنا حق دارد در مقابل این تفکر بسته انتخاب زوری یک مدیر جدید ایستادگی کرده و تصمیمی عاقلانه تر بگیرد. بیاییم تفسیرمان به رای نباشد به عقل باشد.
United States
دوست عزیز
تصمیمات اساسی درباره دانشگاه آزاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده و می شود نه در دولت. این شورا هم یک نهاد حکومتی هست که زیر نظر رییس جمهور وقت اداره می شه و نمیشه چون با دکتر مخالفید تصمیمات این شورا رو دولتی بنامید چون از افراد حقیقی و حقوقی مختلفی در این شورا عضون
United States
بلاخره اقای محمدیان هم به عنوان یک انسان نظری دارن که از قضا این بار به سمت نظر دولته و این دلیل نمیشه درباره ایشون بی انصافی کنید. ادم در مواجهه با نظرات مختلف خنثی که نیست بلاخره یک نظر رو به نظر دیگه ترجیح میده
Iran, Islamic Republic of
چه جوری بعضیا میخان بمیرن؟!!
تعلق به مادیات عجب دردیه؟!!
Iran, Islamic Republic of
دولت برای انتخابات نیاز داشت که به هر قیمت که شده رییس دانشگاه آزاد را عوض کند تا با تشدید فضای کاذب قطبی شده در انتخابات (مثل انتخابات قبلی) و با شعار علیه هاشمی و هزار فامیل و .... رای بیاورد.
قطعا داشگاه آزاد کاستی هایی دارد، ولی اصلاح آن با برخورد سیاسی به این شکل امکان پذیر نیست.
Iran, Islamic Republic of
بدون رانت بدون بودجه بدون اختلاس بدون پول نفت هزاران دانش اموخته هزاران اشتغال هزاران افتخار نتیجه ی کاردانی جناب هاشمی وهمکاران ایشان در دانشگاه ازاد . کسانی که با میلیاردها دلار پول و سرمایه از بیت المال کشور را به سمت دلالی هدایت کردند خجل باشند.