پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۳۵
سرطانی برای نظام تعلیم و تربیت کشور

پول بازی و تجارتی که مدارس غیردولتی به راه انداخته‌اند/ آقای مرادصحرایی! برنامه و توان مقابله دارید؟

پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 838601
این روزها شهریه برخی مدارس غیر دولتی یا غیر انتفاعی به گونه ای عجیب و غریب شده است که انسان انگشت به دهان می ماند. کار به جایی رسیده است که براساس برخی گزارش ها، والدین خبر از شهریه ده ها میلیونی (حتی تا 75 میلیون و برخی شنیده‌ها تا صد میلیون) داده اند!
پول بازی و تجارتی که مدارس غیردولتی به راه انداخته‌اند/ آقای مرادصحرایی! برنامه و توان مقابله دارید؟
گروه سیاسی جهان نيوز: اگر بر ظاهر عنوان «مدارس غیر انتفاعی» تمرکز کنیم، یعنی مدارسی که ناسودبر هستند و بر پایه سود و تجارت بنا نشده اند! اما مشهور شده که به مدارس غیر دولتی، مدارس غیر انتفاعی هم گفته می شود!

با توجه به اینکه متأسفانه برخی افراد با نگاه های غلط خود، عرصه تعلیم و تربیت را با بازار خودرو یا رستوران اشتباه گرفته اند و بلای خانمان سوزی را به جان نظام تعلیم و تربیت کشور انداخته اند؛ به گونه ای که شاهد به راه افتادن یک بازار آموزشی و تجارتخانه در دل نظام تعلیم و تربیت هستیم؛ بنابراین، بهتر است همان لفظ غیر دولتی و خصوصی را برای آنها به کار ببریم که متناسب با وضعیت فعلی است.

 در مورد وضعیت این مدارس و حواشی آن، چند نکته اجمالی قابل بیان است:
 
یک:
این روزها شهریه برخی مدارس غیر دولتی به گونه ای عجیب و غریب شده است که انسان انگشت به دهان می ماند. کار به جایی رسیده است که براساس برخی گزارش ها، والدین خبر از شهریه ده ها میلیونی (حتی تا 75 میلیون و برخی شنیده‌ها تا صد میلیون) داده اند!

اول اینکه اساساً چرا باید نظام تعلیم و تربیت تا این اندازه به سمت مجوز دادن به مدارس غیر دولتی برود؟

ثانیاً، به چه حقی و با کدام متر و معیار یک مدرسه غیر دولتی باید چنین هزینه کمر شکنی را از والدین بگیرد؟! آیا خود همین کار، بدبین کردن مردم به نظام و ناامید کردن آنها نیست؟ بسیاری از مردم یا از روی چشم و هم چشمی یا به هر دلیل دیگر نظیر حس نامطلوب در حال گسترش به مدارس دولتی و نگرانی از آینده فرزندان، خود را مجبور می کنند که از برخی نیازهای زندگی خود بزنند و یا زیر فشار بروند تا شهریه بپردازند. ممکن است مردم عادی به خوبی نتوانند مسائل را سبک و سنگین کنند، اما حاکمیت نمی تواند اجازه دهد که چنین اتفاق فاجعه باری در نظام تعلیم و تربیت کشور رخ دهد.

دو: چه کسی پاسخگوی اثرات روانی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی گسترش مدارس غیر دولتی در کشور خواهد بود؟

سه: متأسفانه آموزش و پرورش در ظاهر، از زیاد شدن مدارس غیر دولتی نفع می برد! زیرا موجب کاسته شدن هزینه هایش می شود. این البته با نگاه مادی صرف است اما در باطن به ضرر نظام تعلیم و تربیت کشور خواهد بود.

رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیر با معلمان فرمودند: «این فکر در گذشته در بعضی از مسئولین کشور وجود داشته که ما بیاییم آموزش‌وپرورش را از دولت جدا کنیم بدهیم دست بخش های خصوصی و این خرج سنگین و این بودجه‌ی سنگین را از دوش آموزش‌وپرورش برداریم! دستشان درد نکند؛ برای نابود کردن کشور، این فکر خوبی است. شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است؛ هیچ نظامی نمی تواند این شأن را از خودش دور کند... در همه‌ی دنیا [هم] همین‌جور است. یک مواردی یک استثناهایی دارد، مثل همین مدارسِ به‌اصطلاح «غیر انتفاعی» که حالا در کشور وجود دارد؛ این ها موارد استثنائی است. کار تعلیم و تربیت و اداره‌ی تعلیم و تربیت [کار دولتی است]. قانون اساسی ما هم که این را بصراحت بیان کرده».

چهار: باید قبول کرد که مدارس غیر دولتی، بنگاه کسب درآمد برای برخی مدیران یا افراد شاغل در نظام رسمی آموزش و پرورش است. از همین رو با یک تعارض منافع در ساز و کار تعلیم و تربیت کشور روبرو شده ایم. یعنی کسانی که باید کمک کنند تا سطح مدارس دولتی بالا برود و جلوی رشد بی ضابطه یا یکه تازی مدارس غیر دولتی را بگیرند، خودشان از توسعه و ضریب دادن به مدارس غیر دولتی نفع می برند.

پنج: از دلایل اصلی که مدارس غیر دولتی برای بالابردن هزینه ها به آن تمسک می کنند، اقدامات فوق برنامه است. برای این موضوع نیز حتماً باید نظارت کافی وجود داشته باشد. اگر راه را باز بگذاریم، به بهانه های مختلف می توانند از والدین هزینه دریافت کنند و معلوم هم نیست تا چه اندازه می توانند به وعده های خود عمل کنند و اگر هم عمل کنند، تا چه اندازه ضرورت دارد و یا نتیجه خواهد داد؟

شش: آموزش و پرورش وظیفه دارد که همه اقدامات لازم برای پیشرفت دانش آموزان را فراهم کند. از معلم مناسب گرفته تا محیط آموزشی با کیفیت و ... . متأسفانه کم کاری آموزش و پرورش در برخی زمینه ها در سال های گذشته موجب شد که فرصتی برای تبلیغ مدارس غیر دولتی ایجاد شود.

هفت: متأسفانه مشاهده شده است که برخی مدارس دولتی نیز از مردم پول هایی دریافت می کنند. چنین چیزی نیز قابل قبول نیست.

هشت: از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش انتظار داریم که این را به ما بگوید که آیا می تواند از پس مدارس غیر دولتی – که تبدیل به غول بی شاخ و دم شده اند - برآید یا خیر؟ اگر می تواند که خیلی خوب؛ اگر نه خودشان بگویند و عرصه را به فرد دیگری واگذار کنند.
https://jahannews.com/vdcdzj0jfyt0s96.2a2y.html
jahannews.com/vdcdzj0jfyt0s96.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بسیاری از مسئولین مجموعه مدارس غیرانتفاعی دارند!
به نظر شما توان مقابله هست؟!
Iran, Islamic Republic of
اوج بی عدالتی در کشور همین مدارس غیر انتفاعی هستند طبق آمار سال گذشته بیش از 80 درصد قبولی در رشته های خاص از این مدارس بوده پس سهم فرزندان ما از این مملکت کجاست ..
Iran, Islamic Republic of
چرا مشکلات دولت قبل را حلش را از دولت انقلابی توقع داریم.
Iran, Islamic Republic of
این معضل از دوره مرحوم مغروق ! پایه گذاری و اجرا شد و ربطی به دولت قبلی و فعلی نداره.
Iran, Islamic Republic of
این مدارس مشکلاتی است که از دولت قبل باقی مانده و تا سالها حل نخواهد شد.
نباید از این دولت انتظار داشت
United Arab Emirates
چرا سامانه ای اعلام نمیشه تا بچه ها را ثبت نام کنیم و بعد آموزش و پرورش نزدیک ترین مدرسه ممکن را به ما معرفی کنند؟.
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
مگرایشان مدارس دولتی رااصلاح کرده ؟.
Iran, Islamic Republic of
این وزارت مظلوم
Iran, Islamic Republic of
وقتی کرایه مدرسه ماهی بالای صد ملیون هست. هزینه آب و برق و و تجهیزات آموزش. چه انتظاری از مدرسه غیر دولتی دارید؟؟
خوب جا ندارند مدرسه تأسیس نکنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام ضمن ادب واحترام به همه مسوولان هزینه تحصیل ۴ نفر از خانواده من از ابتدایی تا پایان دانشگاه برابر دو سال ابتدایی نوه من نبوده خود قضاوت کنید با این شرایط کسی حاضر به ازدواج و فرزند آوری میشود؟
Iran, Islamic Republic of
دارندگی برازندگی. کیفیت و نظارت را در مدارس دولتی بالا ببرید و به هیچ وجه اجازه ندهید معلمان، اولیا را جانشین خود کرده و غیبت کنن. ..
Iran, Islamic Republic of
من راضی نیستم فرزندم به جز کادر مدرسه با کسی در ارتباط باشه.
Iran, Islamic Republic of
.اگر این غیر انتفاعی ها تعطیل شود مدارس دولتی جوابگو هستند؟.
Iran, Islamic Republic of
همه دعوا بر سر همین قضیه وادار نمودن دولت به افزایش توان و ظرفیت مدارس دولتی برای امکان پاسخگویی مناسب به نیازهایی آموزشی و پرورشی دانش آموزان است.
Iran, Islamic Republic of
یکی از مدیران سابق وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد خوبی داده بود مبنی بر اینکه وظیفه ساخت و نگهداری مدارس همانند بسیاری از کشورهای دیگر به شهرداریها و وزارت مسکن و شهرسازی سپرده شود. با این کار دغدغه سنگین و هزینه بر ساخت و ساز و نگهداری مدارس از عهده آموزش و پرورش برداشته میشه.
United States
حتی یک ریال بابت مدرسه تا فوق لیسانس پرداخت نکردم...!!!! بچه درسخوان باشد حتی در دهات دور افتاده شاگرد اول کنکور می شود..!!!
Iran, Islamic Republic of
...
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
اجحاف هم فقط شهریه بالا نیست این مدارس در شهرهای مهم ومرغوب زمین آموزشی گرفته اند
ح
Iran, Islamic Republic of
من مدیر مدرسه متوسطه اول هستم با 300 دانش آموز.
کل هزینه مدرسه ما که با هزار جور جر و بحث از 300 اولیا می گیریم
برابر با شهریه دو نفر از دانش آموزان غیر انتفاعی است!
معرفت
Iran, Islamic Republic of
در قدیم هر دانش آموزی که در مدارس غیر دولتی که نامش مدرسه ملی بود درس میخواند ....شعار این بود مدرسه پولی شما فقط قبولی ..مدارس دولتی کلاسهای حدود ۴۰ نفر داشت اما قدرت داشت . راهگشای اموزش تقویت مدارس دولتی است .به مدرسین قوی پول زیاد بدید بنیه مدارس دولتی قدرت پیدا میکند .در مدارس دولتی دانش آموز برای رقابت ۴۰ نفره در کلاس تلاش شدید داشت .محصل خودش دنبال مساله میرفت نه اینکه برایش می‌آوردند .
Iran, Islamic Republic of
انحلال کنید این مدارس را
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین مشکل تعلیم وتربیت عدم شایسته سالاری در مدیریت
Iran, Islamic Republic of
اینکه مدیران ومعاونین مدارس دولتی ، خودشان مدرسه غیرانتفاعی دارند..... یعنی چه
Iran, Islamic Republic of
یعنی قانون اساسی کشور که میگه دولت وظیفه داره امکانات لازم جهت آموزش و پرورش رایگان برای کلیه اقشار و در تمام نقاط کشور فراهم کنه , .
پدر دانش آموز
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مدارس دولتی خوب اول برای فرزندان فرهنگیان هست
دقیقا
Iran, Islamic Republic of
مدارس غیر انتفاع را تعطیل کنید ..کلاس های تقویتی و کنکور را تعطیل کنید ... در هر منطقه مدارس جدید احداث کنید و نا آماده شدن همین مدارس غیر اتمفاعی را اجاره کنید
مریم
Iran, Islamic Republic of
راست است تعطیل شود
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی خودشما و دیگر معاونین وزارا لطفا مشخصات مدارس دولتی که فرزندان خود را فرستاده اید ، اعلام فرمایید. در عمل نیاز است
Iran, Islamic Republic of
سلام و ارادت
تا زمانیکه در این کشور مدرسه غیر انتفاعی وجود دارد عدالت آموزشی معنا ندارد. .
مریم
Iran, Islamic Republic of
حق باشماست نظر ما همین است
Iran, Islamic Republic of
این صحبت ها وژست ها در ایام رای اعتماد برای وزارت بیشتر ژست های تبلیغاتی است.
مریم
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا مردم خوب میدانند که در کشور چه خبر است؟ وقتی یک خانواده توان دادن صد میلیون شهریه مدرسه غیرانتفاعی را در این شرایط بد اقتصادی که اکثریت مردم با آن دست به گریبان هستند دارد اما درست برعکس هستند خانواده هایی که توان خرید همان چند دفتر و کتاب مدرسه معمولی را هم ندارند این یعنی شکاف عمیق طبقاتی بین مردم .
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه برخی مدارس دولتی با رفتار ناشایست والدین را به مدارس غیر انتفاعی ترغیب میکنن..