دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۲
گردش در تاریخ یک خاندان منحوس؛ شماره ۱۰۲

تهدید به تجاوز جوانان معترض در زندان +جزئیات

سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 833787
تهدید به تجاوز یکی از رایج‌ترین مسائل در بازجویی‌های کمیته مشترک ضدخرابکاری بوده است. البته این کار فقط در حد تهدید باقی نمی‌ماند و تجاوزات زیادی به زندانیان در زندان‌های ساواک گزارش شده است.
تهدید به تجاوز جوانان معترض در زندان +جزئیات
گروه تاریخ جهان نيوز: اسناد و مدارک پرشماری از نحوه بازجویی‌های دستگاه امنیتی رژیم شاه در دست است. سازمانی مخوف که برای سرکوب مخالفان رژیم شاه ایجاد شد و نقش مهمی در مقابله با معترضان داشت. مشی ساواک را می‌توان رویکرد حقیقی رژیم شاه در برابر مخالفانش فرض کرد. فضای رعب و وحشت از دستگاه امنیتی کشور، قدرت هرگونه اظهارنظری را از مردم سلب می‌کرد.

شاه خوب می‌دانست که این اخبار شکنجه‌های مخوف رژیم بود که بیش از هر چیزی رعب و وحشت را در جامعه حاکم می‌کرد و باعث امتناع مردم از سخن گفتن درباره او می‌شد.

وقتی اوریانا فالاچی، خبرنگار مشهور ایتالیایی، در مصاحبه‌ای از شاه پرسیده بود: «وقتی در تهران می‌کوشم درباره شما حرف بزنم، مردم به سکوت ترس‌آلودی می‌گرایند. حتی جرأت نمی‌کنند نام شما را بر زبان بیاورند، چرا؟» پاسخ شاه به این پرسش جالب و قابل تأمل بود. او شانه‌ای بالا انداخت و گفت: «تصور می‌کنم به‌دلیل نهایت احترام.  البته درخصوص اقتدار، من انکار نمی‌کنم؛ زیرا از جهتی درست است، اما توجه کنید برای انجام اصلاحات نمی‌توان مقتدر نبود.»

فرح پهلوی

تهدید به تجاوز جوانان
روزنامه همشهری در بخشی از گزارشی که در تاریخ سی‌ام بهمن ۱۴۰۱ با عنوان «ننگ ابدی ساواک» منتشر کرد، نوشته بود: تهدید به تجاوز یکی از رایج‌ترین مسائل در بازجویی‌های کمیته مشترک ضدخرابکاری بوده است. البته این کار فقط در حد تهدید باقی نمی‌ماند و تجاوزات زیادی به زندانیان در زندان‌های ساواک گزارش شده است. درحقیقت اگر بازجو نمی‌توانست این کار را انجام دهد، متهم را تهدید می‌کرد که او را به‌دست دیگران خواهد سپرد. در کلانتری‌ها، اغلب پلیس، زندانیان جوان یا بانوان را با رکیک‌ترین کلمات تهدید می‌کرد که امشب با او همبستر خواهد شد. در زندان‌های ساواک به‌طور کلی مسئله تجاوز به دختران و زنان امر رایجی بوده است. به‌عنوان مثال در بازداشتگاه کمیته مشترک، اشرف دهقانی توسط عطارپور شکنجه‌گر مورد تجاوز قرار گرفت. این عمل در زندان‌ها بسیار رایج بود. بسیاری از شکنجه‌شدگان از ترس آبروی خویش هرگز این مسئله را ابراز نکردند.

ساواک برای حفظ امنیت شکنجه می‌کرد
جالب اینکه سال گذشته وقتی پرویز ثابتی که از او به عنوان نفر دوم دستگاه اطلاعاتی رژیم پهلوی موسوم به «ساواک» یاد می‌شود در راهپیمایی ۲۲ بهمن ضدانقلاب در لس‌آنجلس آفتابی شد. بعد از انتشار تصویرش در این تجمع و واکنش‌ها به حضور این سرکرده ساواک، تطهیر چهره شخصیت ساواکی‌ها توسط بعضی اپوزسیون شروع شد، تا آنجا که کاملیا انتخابی‌فرد(چهره‌رسانه‌ای نزدیک به سعودی) در بی‌بی‌سی فارسی شکنجه‌ها را برای حفظ امنیت ملی قابل توجیه دانست موضوعی که حتی با اعتراض مجری و کارشناس برنامه مواجه شد.
 
بیشتر بخوانید:
ماجرای سوزاندن بدن زندانیان سیاسی رژیم پهلوی
شاه دست مخالفانش را به روش «قپانی» می‌بست
از خودگذشتگی اعلی حضرت در توزیع ثروت ملی +جزئیات

روزی که شاه ایران در خیابان فردوسی تحقیر شد
رضاخان با مردم معترض خیلی مهربان بود +جزئیات
ولخرجی‌های فرح پهلوی در آغاز سال نو و عید نوروز

رضاخان چطور همسر وزیرش را دق داد
نقشه احتمالی دزد بزرگ نگرفت! +جزئیات
شغل شریف اشرف پهلوی که باعث شهرت جهانی او شد!
خواهر شاه به جای آب با شیر حمام می‌کرد!
مفت خوری که فرح پهلوی را به یونان کشاند +عکس
سالروز شجاعت ستودنی؛ رضاشاه روحت شاد!
مطلبی درس آموز از علاقه رضاخان به حیوانات +جزئیات
https://jahannews.com/vdcdjs0j5yt0s56.2a2y.html
jahannews.com/vdcdjs0j5yt0s56.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *