جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۰
۹
گردش در تاریخ یک خاندان منحوس؛ شماره ۲۶

از خودگذشتگی اعلی‌حضرت در توزیع ثروت ملی +جزئیات

يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 771375
در آن زمان ایران تحریم نبود و تمام شرکت‌های قدرتمند غربی هم در ایران حضور داشتند و خزانه کشور به‌واسطه فروش بالای نفت ارقام درشتی داشت.
از خودگذشتگی اعلی‌حضرت در توزیع ثروت ملی +جزئیات
گروه تاریخ جهان نيوز: در دوران پهلوی دوم با توجه به روابط حسنه‌ای که شاه با کشورهای غربی داشت، تولیدات نفتی ایران از نظر کمیت در صدر قرار داشت.

در آن زمان ایران تحریم نبود و تمام شرکت‌های قدرتمند غربی هم در ایران حضور داشتند و ایران تبدیل به يكی از رکوردداران صادرات نفت در آن دوران شده بود.

بالاترین میزان فروش و صادرات نفت ایران در دهه پنجاه شمسی اتفاق افتاد. در اوایل دهه پنجاه شمسی یعنی در سال 1351 تولید نفت به پنج‌ميليون بشكه در روز و در دوره‌ای از سال 1353 به شش ميليون بشكه در روز رسيد. رکوردی که در تاریخ ایران چه در قبل از انقلاب و چه بعد از آن تکرار نشد.

صادرات نفت یک منبع اصلی و مهم برای درآمدهای کشور محسوب می‌شود و با توجه به ميزان بالای تولید و صادرات نفت و از طرفی افزايش قيمت نفت در آن دوران، درآمدهای ايران هم افزایش یافت.

در زمانی که صادرات نفت در ایران به اوج خود رسیده بود توقع می‌رفت درآمدهای سرشار نفتی صرف ارتقای رفاه عمومی و معیشتی تمام مردم ایران شود.

اما این درآمد هنگفت به جای آنکه صرف کارهای عمرانی و زیرساختی، توسعه بهداشت و درمان کشور شود و برای ارتقای رفاه عمومی و معیشتی مردم عادی هزینه شود، بیشتر عاید شاه و دربار ‌شد. در واقع پول های نفتی بيشتر صرف بریز و بپاش دربار پهلوی و اطرافیان شاه شد.

در واقع این درآمد سرشار نفتی موجب گشایش اقتصادی به نفع درباریان و اطرافیان محمدرضا پهلوی و خانواده‌های سلطنتی بود و مردم عادی هیچ گونه بهره‌ای از این روند افزایش قیمت نفت نداشتند.

شاه دیوانه‌وار این درآمد سرشار را برای تجملات، برگزاری مراسم هایی همچون جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی و سفرهای پرهزینه خود و خاندانش و واردات کالا به ويژه سلاح های جنگی خرج می‌کرد.

پس از پیروزی انقلاب و تحریم های همه جانبه علیه کشور میزان صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرد و در سال های اخیر طبق آمار و ارقام ارائه شده صادرات نفتی ایران در حدود  ۲٫۲ میلیون بشکه در روز و در مقاطعی هم یک و نیم میلیون بشکه در روز بوده است.

این میزان صادرات در حالی است که جمعیت ایران به حدود 85 میلیون نفر رسیده و در دوران پهلوی و در اوج فروش نفت تاریخ ایران جمعیت کشور حدود 35 میلیون نفر بوده است.

اما درآمد بالای نفتی آن دوران نتوانست برای کشور کارساز باشد و ايران را به سوی توسعه پيش ببرد، چراکه برنامه‌ریزی‌ها بر اساس منافع ملّی کشور انجام نمی‌شد.

اما نکته جالب سرعت پیشرفت ایران امروز و افزایش شاخصه توسعه انسانی با وجود تحریم‌های همه جانبه و درآمدهای کمتر نفتی و جمعیت بیشتر است.

بیشتر بخوانید:
ماجرای سیلی فرح به معشوقه اعلی حضرت +جزئیات
وقتی شاه همسرش را برای رقص به کارتر قرض داد!
ماجرای استخر مختلط دوست نزدیک فرح
دختری با موهای بور که رقیب عشقی فرح شد +جزئیات

ماجرای حرکات شنیع فرح و دوستانش در ساحل نوشهر
اعلی حضرت یک شخصیت مستقل و قاطع بود! +جزئیات
نگرانی اعلی حضرت از آبروریزی معشوقه ترکیه‌ای
چرا فساد شاه بعد از ازدواج با فرح اوج گرفت؟

معروف‌ترین فساد جنسی «فرح پهلوی» چه بود؟
ماجرای جشن تولد ۴۰ هزار دلاری فرح با بهترین آشپز دنیا
ماجرای شوخی مستهجن اعلی حضرت با مادرش
اصرار شاه بر انتخاب دوست دختر برای ولیعهد ۱۴ ساله!
دردسرهای چغاله خوردن معشوقه سوئدی شاه برای پرفسور
روزی که شاه ایران در خیابان فردوسی تحقیر شد
شغل شریف اشرف پهلوی که باعث شهرت جهانی او شد!
https://jahannews.com/vdchqznqm23nqxd.tft2.html
jahannews.com/vdchqznqm23nqxd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دست از سر اون گوربه‌گوری ملعون بردارید..
Iran, Islamic Republic of
تا خود قیامت هم دست از سرش بر نمی داریم
بهنام
Iran, Islamic Republic of
چه دلتون خوشه . به فکر حال باشید
Iran, Islamic Republic of
تاریخ،هرگزفراموشنشودمطالعه،شود
Iran, Islamic Republic of
ناتوان ترین دولت بعد از انقلاب اسلامی در تاریخ ایران فقط حسن روحانی بوده است.!!
Iran, Islamic Republic of
...
حسین
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
حالا ثروت ملی درامان است؟!
Iran, Islamic Republic of
کاش همی چی ارزون بشه تا مردم بتونن ساخت ساز کنند جوانها هم بتونن ازدواج کنند ب امید خدا . اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم