پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۵۳
پس از حمله به مقوله شفا و توصیه درباره مشروبات الکلی؛

شبهه اندازی عباس عبدی این بار در قانون حجاب/ چند پاسخ کوتاه به تئوریسین اصلاح طلبان

شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب: 806280
اگر در جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب در ملأ عام، قانون وجود دارد، چنین چیزی در مرحله اول، نفیاً یا اثباتاً درصدد این نیست که اعتقاد افراد بی حجاب را اصلاح یا تغییر دهد.
شبهه اندازی عباس عبدی این بار در قانون حجاب/ چند پاسخ کوتاه به تئوریسین اصلاح طلبان
گروه سیاسی جهان نيوز: عباس عبدی در یادداشت روز شنبه روزنامه اعتماد با عنوان «اجبار دوام ندارد»، با به هم دوختن برخی گزاره ها و تولید شبهه، قانون حجاب را مورد هجمه قرار داده است.

او در قسمتی از یادداشت خود می نویسد: «چرا و براساس چه منطقي يك فعل يا ترك فعل جرم محسوب مي‌شود؟ آيا شرع مبناي آن است؟ چگونه اصل دين را نمي‌توان الزامي كرد، ولي فروع آن الزامي و اجباري است؟ اينكه در پي جامعه‌اي باشيم كه همه احكام شرعي رعايت شود، فرق مي‌كند با اينكه همه آنها اجباري و قانوني يا از طريق الزام قانون انجام شوند، چون ذات شرع و دين اعتقادي است».
 
اگر در جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب در ملأ عام، قانون وجود دارد، چنین چیزی در مرحله اول، نفیاً یا اثباتاً در صدد این نیست که اعتقاد  افراد بی حجاب را اصلاح یا تغییر دهد.

همانگونه که در الزام به رعایت چراغ قرمز یا وضع قوانین و ممنوعیت ها  در زمینه های گوناگون - چه در جامعه اسلامی و چه در غیر آن – در مرحله اول به دنبال معتقد کردن افراد در خصوص آن قوانین و الزمات نیستند.

به عبارت دیگر، میان معتقد کردن اجباری افراد نسبت به یک موضوع و ملزم کردن آنها به رعایت آن موضوع، فرق وجود دارد.


 اعتقاد افراد جامعه نسبت به حجاب باید از طریق مطالعه منابع دینی و کتب تحلیلی و پژوهشی، حضور در پایگاه ها و مراکز دینی نظیر مساجد و حسینیه ها، استفاده از محصولات فرهنگی، اقدامات آموزش و پرورش، صدا و سیما، دانشگاه، خانواده و مانند آن به وجود آید. اما الزام قانونی آن از سوی حکومت برای دفع و رفع مفاسد اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی اساساً متوقف بر آن نبوده و موضوعی جداگانه است.
 

مثال ملموس آن در سایر حوزه ها این است که اقدامات پلیس و قوه قضائیه و سایر نهادها برای جلوگیری و مبارزه با سرقت و مفاسد اقتصادی به معنی تلاش برای اعتقاد پیدا کردن و یا اصلاح عقاید مردم در زمینه احترام به اموال دیگران و یا اعتقاد به عدم  دزدی و اختلاس نیست، بلکه برای تأمین امنیت اقتصادی و روانی مردم در سطح جامعه است. در زمینه های اخلاقی، فرهنگی و سایر عرصه ها هم مشابه این موضوع جریان دارد.
 
نه تنها در مورد حجاب، که جزو واجبات شرعی است، بلکه در موضوعاتی که جنبه عمومی و علنی در آن وجود دارد، ممکن است یک حکومت بنابر مصالح، برخی امور مباح را هم محدود کند. اتفاقاً بسیاری از قوانین در همه جای دنیا، محدود کردن یا مشروط کردن همین امور مباح است!
 
همچنین او در جای دیگری از یادداشت می گوید: «دروغ نگفتن، غيبت نكردن، نيكي به پدر و مادر و ديگران و ده‌ها عمل پسنديده و مذموم كه شرع امر به انجام و نهي از آنها مي‌كند كه بسيار هم مهم هستند ولي هيچ كدام در قالب قانون تعريف نمي‌شوند، بلكه در قالب واجب و حرام در رابطه فرد و خداوند قرار دارند».
 
نکته مهمی که در اینجا به آن توجه نشده و خلط صورت گرفته این است که رفتار و کردار اعضای یک جامعه نسبت به یک هنجار یا ناهنجاری، همه از یک جنس نیستند. مثلاً ما نمی توانیم برای بیش از 80 میلیون نفر پاسبان بگذاریم یا قانون وضع کنیم که در شبانه روز دروغ نگویند یا تهمت نزنند؛ نه معقول است و نه ممکن و چنین بازخواستی هم مخصوص خدای متعال است.

اما از آن طرف، اگر کسی در معامله رسمی دروغ بگوید و حق طرف مقابل ضایع شود، در اینجا با استناد به قانون می توان حق را به صاحب حق برگرداند. یا اگر کسی به دیگری تهمت عمل منافی عفت چسباند و یا حتی دروغی را در رسانه ها به او نسبت داد، در اینجا باز هم قانون می تواند به کمک فردی که در حق او ظلم شده، بیاید.

قطعاً نگاه به احکام شرعی در جایی که سخن از رابطه  فرد با خداوند است متفاوت با زمانی است که پای نفر سوم و یا یک جامعه هم به میان می آید.

مثلاً نمی توانیم و حق نداریم پاسبان بگذاریم که آیا مردم روزه می گیرند یا خیر؟ اگر روزه نمی گیرند به دلیل عذر موجه شرعی است یا نه؟ اما اگر کسی در روز روشن و در ماه مبارک رمضان، تظاهر به روزه خواری  کرد – هر چند که عذر موجه شرعی داشته باشد - موضوع فرق می کند و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. چون هم تجاهر به گناه کرده و در جامعه اسلامی، حرمت الهی را شکسته است و هم اینکه به نوعی آن را در بوق و کرنا کرده و تبلیغ می کند. ضمن اینکه احترام سایر مسلمانان را هم نگه نداشته است.

درباره «عباس عبدی» بیشتر بخوانید:
حمله تئوریسین اصلاح طلبان به مقوله «شفا»
قاتل واقعی طلبه همدانی، بخشی از جریان اصولگراست!
خواهشاً به دوا و درمان مردم کاری نداشته باشید!
درباره مشروبات الکلی مانند قبل انقلاب رفتار کنیم!

رها بودن قلم و زبان کار دست عباس عبدی داد

 نکته پایانی اینکه اساساً تیتر این یادداشت هم محل تأمل جدی است. اول اینکه اساساً میان الزام و اجبار کمی تفاوت وجود دارد.

علاوه بر آن، اگر به این سخن ملتزم باشیم که «اجبار دوام ندارد»، در آن صورت آیا در مورد قوانینی که در همه جای دنیا وجود دارد هم همین سخن را می توانیم بگوییم؟ مثلاً بگوییم: «اجبار به رعایت چراغ قرمز و قوانین رانندگی دوام ندارد»، «اجبار به عدم دزدی و جلوگیری از فساد اقتصادی دوام ندارد»، «اجبار به رعایت تولید کالای استاندارد و مواد غذایی بهداشتی دوام ندارد» و ... .

اگر رعایت نکردن این قوانین، مفاسد به دنبال دارد، عدم رعایت حجاب در یک جامعه مفاسد و آسیب به همراه ندارد؟!

همه قوانین با باید و نباید همراه هستند و چه بگوییم الزام یا اجبار یا هر لفظ دیگری شبیه به اینها، اگر ضرورت و پشتوانه عقلی و شرعی دارند، لازم است که رعایت شوند. بنابراین این سخنان عبدی ممکن است برای برخی عوام جالب باشد اما پشتوانه شرعی، عقلی و تجربی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Arab Emirates
.....
Iran, Islamic Republic of
امثال عبدی و اصلاحطلبان از یکطرف میگن که کار فرهنگی باید از طریق پایگاه ها و مراکز دینی مثل مساجد، نهادهای فرهنگی دینی و... انجام شود، از طرف دیگه به محض تصویب بودجه سالانه، با پروپاگاندای عظیم رسانه ای به شدت به بودجه های نهادهای دینی و مذهبی می‌تازند و جامعه رو تحریک می کنند، حال این‌که طبق قانون بودجه منتشر شده، مجموع بودجه تمام نهادهای دینی و مذهبی تنها نیم‌درصد کل بودجه کشور است!
درد این‌ها نه آزادی حجاب است، نه دین و نه اقتصاد، قدرت طلبی منهای انقلاب گرایی شون هست باعث شده که سی سال هم اقتصاد و هم فرهنگ رو به احتضار بیندازند..
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
اصل انقلاب ما اسلامی بود برای ترویج فرهنگ اسلامی چند نهاد یا پایگاههای دینی باید بودجه بگیرند اگر بودجه گرفته شده و امروز با قوه قهریه مواجه شدیم پس این بودجه ها کجا هزینه شده ؟
Iran, Islamic Republic of
قطعا باید مطالبه گر بود ولی درنظر داشته باشیم که مجموع طلاب و روحانیون کشور 200 هزار نفر است که نسبت به کل جمعیت دوهزارم درصد است، یعنی برای هر 2 هزار نفر، یک نفر طلبه است که آن هم با درآمد 1.5 میلیون تومان در این اوضاع میخواهد دو هزار نفر را تبلیغ کند!
این در حالی است که رسانه های غربی-عربی-عبری بطور مدام مبالغ تریلیون دلاری هزینه می کنند و از طرفی هواهای نفسانی ما مردم هم زمینه‌ای است برای افتادن در دام شبه‌ها و سهل‌انگاری های مذهبی و...
Iran, Islamic Republic of
فرمایشت در کل درست. اما: دو هزارم یعنی برای هر هزار نفر، دو نفر. و اینکه اگر همین تعداد طلبه و بقیه متدینین به تکلیف امر به معروف عمل کنند، گناه در سطح جامعه بسیار کم رنگ میشه. امر به معروف هم به خودی خود نه بودجه ای میخواد و نه . . .
Iran, Islamic Republic of
موضوع فقط امر به معروف عمومی نیست، تبلیغ حرفه‌ای دینی اعم از تولید محتوای ویدئویی، صوتی، مستند، فیلم، سریال، متن، محصولات هنری، تفریحی، گیم(بازی)، و.... همه تازه ابزارهایی است که پشتش باید آدم های آموزش دیده باسواد دینی و علمی باشن که هر کدام دارای خانواده و فرزند و خرج و هزینه و معیشت هستند، چون مثل بقیه(معلم، استاد، مشاور، مدیر، کارشناس، کارمند و...) دارند زندگی میکنن
بنابراین این که کار تبلیغ دین بودجه نمی‌خواد از اون حرفای سطحی است که امروز در حوزه برخورد با حجاب هم از برخی دوستان مذهبی روشنفکرنما زیاد میشنویم که بله! چه اجباری برای حجاب است و...
اسدی
Iran, Islamic Republic of
درست‌. نگفتم برای تبلیغ هیچ بودجه ای لازم نیست. گفتم امر به معروف که یک طراحی بسیار کارآمد از جانب خداوند متعال است، متکی به بودجه نیست. برادر یا خواهر گرامی در نظر داشته باشید، "امر به معروف و نهی از منکر" با "تبلیغ دین"، حداقل دو تفاوت اساسی دارد: اول: اینکه امر به معروف برای اصلاح ظاهر جامعه است در جهت تامین امنیت روانی و معنوی مردم، ولی تبلیغ که اشاره فرمودید برای اصلاح باطن آدم هاست. دوم: امر به معروف اگر به درستی و به اندازه کافی انجام شود، در زمان نسبتا کوتاهی تاثیرات اون در سطح جامعه دیده میشه، اما تبلیغ یا همون کار فرهنگی زمان بیشتری برای پیدا شدن تاثیرش، باید طی شود. "بنابرین هردو با هم با اولویت فوری امر به معروف" .
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
مستندات برات میفرستم آدرس بده که ثابت کنم اشتباه مبفرمائید.
Iran, Islamic Republic of
مستندات: قانون بودجه کل کشور که سالانه با پیوست هاش دقیق منتشر شده
دیوار نورد سفارت!
Iran, Islamic Republic of
توی این اوضاعی که کشور درگیر کارنامه خسارت بار 8 ساله دولت جناب روحانیست .لطفا مهرهای سوخته اصلاح طلبا رو مطرح نکنید.
جهان سانسور نکن
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردمو نابود کردند حالا بدنبال نابودی فرهنگ و اعتقادات دینی مردم هستند.
Iran, Islamic Republic of
کجای کاری دوست عزیر طلبکار هم هستند
Iran, Islamic Republic of
اصلا این اقای عبدی بر اساس کدام دانش جامع در همه موضوعات تو کشور نظر میده مگر چقدر ایشان دانش داره که تو کشور شده دایرالمعارف موضوعات مختلف اینقدر بزرگش نکنید
United States
اصلا جمهوری اسلامی بدون حجاب دیگر جمهوری اسلامی نیست...!!! باید همه چیز بر اساس شرع اسلام باشد .
Iran, Islamic Republic of
این بایدرو بفرمایید مردم تعیین میکنند یا شخص؟
Iran, Islamic Republic of
زدی تو خال درست گفتی
Canada
...
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان باید در مورد 10 برابر شدن قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و غیره در 8 سال دولت گذشته پاسخگو باشند و مسائل حاشیه ای را مطرح نکنند.
Iran, Islamic Republic of
نه تنها پاسخگو نیستند الان مدعی هم هستند که چرا این دولت چرا ..... طلبکاری هم دارند
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
در پاسخ عبدی که میگه اصل دین اجباری نیست فرعش چرا اجباریه?

یک مثال

رفتن به مثلا کشور آلمان و تابعیت آنجا داشتن الزامی نیست،اما همینکه فرد با اراده خود آن کشور را انتخاب کرد،به لوازم و مقررات آنجا همچون مقررات رانندگی،و...باید پایبند باشد

پذیرش اصل دین اجباری نیست چون امری قلبی است،اما کسی دین را با اراده خود انتخاب کرد باید به لوازم دین همچون حجاب و...ملتزم باشد

ضمنا رعایت حجاب جنبه فردی ندارد بلکه جنبه اجتماعی دارد
لیلی
Iran, Islamic Republic of
مردم بی دین چه کار کنند برای چه حجاب اجباری ...؟
Iran, Islamic Republic of
اگه بی دین هستی تو یک کشور اسلامی زندگی می کنی تو خونت بشین بدحجاب و اص1لا برهنه باش اما وقتی میایی تو خیابون باید قانون کشور و اجتماع رو رعایت کنی چطور تو فرانسه مهد ازادی دروغین غرب وقتی با روسری میان بیرون جریمه و زندان دارن چون خلاف مقررات اوناست اما تو کشور ما امثال شما انتظار داری سرباز و برهنه بیایی بیرون و کسی کمتر از گل بهت نگه .....کمی فکر کنی این فکرها و نظرات رو نمی دی
علی اصغر چراغچی - جانباز
United Kingdom
تو مطمن هستی، داشتن روسری در فرانسه جریمه و زندان دارد؟
Iran, Islamic Republic of
خودت رو به جهالت و ندونستن نزن تو اینترنت سرچ کن می بینی
پاسخ چراغچی
Iran, Islamic Republic of
در فرانسه دختران محجبه را از دبیرستان و دانشگاه ها اخراج می کنند.
United States
فرانسه برقع ممنوعه نه حجاب.....در برخی ادارات البته برای کارمندان شاید ممنوع باشد ولی در خیابان آزاد است.....
Iran, Islamic Republic of
نه دوست عزیر حجاب کلا ممنوعه اصلا حرف شما درست طرف نمی تونه در ادارات و دانشگاه ها و مدارس و دیگر مراکز حضور پیدا کنه چه فایده
Iran, Islamic Republic of
بله من هم این رو خوندم و دیدم که اینکار رو انجام میدن
Iran, Islamic Republic of
اولا حجاب الزامی و نه اجباری ‌. بی دین ها یعنی کی!؟ غیر مسلمان!؟ به نظر شما میشه کسی بگه اعتقاد به قوانینی مثل عبور از چراغ قرمز و ... ندارم، پس رعایت نمیکنم! خیر، برای سلامت جامعه باید رعایت کنه. مشکل در مبانی فکری هست که برای امنیت معنوی جامعه جایگاهی قائل نیستیم! در ضمن همه کشور حداقل قانونی برای پوشش دارند، با این تفاوت که ما میگیم خدا حد و حدود پوشش رو تعیین میکنه.
Iran, Islamic Republic of
ترکیه هم یک کشور اسلامی است
Iran, Islamic Republic of
بله ولی اغلب با جهت گیری لیبرال و اسلام آمریکایی!!
Iran, Islamic Republic of
ترکیه اسلامیه؟؟!!!؟؟/
Iran, Islamic Republic of
حکومت ترکیه لائیک هست و اسلامی نیست.
Iran, Islamic Republic of
تو اطلاع نداری یا که... ترکیه آنچه شنیدیم یک کشور .... گر نه اسلامی
Iran, Islamic Republic of
بله کشور اسلامی است اما از نظر مردمش نه دولتش دولتش لائیکه و فقط اسم اسلام رو داره تا بتونه ارای مردم رو جمع کنه تو انتخابات
Iran, Islamic Republic of
مشاهده درگیری باحجابها و بی حجابها در متروی تهران بین خانمها تو فضای مجازی واقعا شرم آوره .
Iran, Islamic Republic of
باور اینکه بد حجاب ها اینقدر پر رو بشن که با چادری ها منازعه کنند باید فکری برای این کار کرد
محمدایوب
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان حیات ومماتشان بسته به همین است
که قشر خاکستری را جلب کنند افراد بی بندوبار را نظرشان را به خود جلب کنند غیر این چیزی ندارند!!
Iran, Islamic Republic of
نومن ببعض و نکفر ببعض اولئک هم الکافرون حقا.....
Iran, Islamic Republic of
ایشان که ماشاله بجای فقها هم نظر میده. ...!
Iran, Islamic Republic of
کشور اسلامی و کشور مسلمان باهم فرق دارند.
United States
....
Iran, Islamic Republic of
کشور اسلامی فقط باید حجابش اسلامی باشه؟
Iran, Islamic Republic of
این اقایون به هرچی اعتقاد دارن و اعلام می کنن باید اول روی خودشون و خانواده خودشون پیاده کنن و بعد اعلام کنن هر چی میخواد باشه و هر نصیحتی میخوان بکنن
Iran, Islamic Republic of
آن چیز که دوام نیاورد، مطرح بودن شما بود.!!
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد شما چیست جناب عبدی
آزاد گذاشته شود تا با بی کنی به خیابان بیایند
آنوقت مطلوب شما حاصل خواهد شد؟!!
کاظم
Iran, Islamic Republic of
اینکه حجاب رو واجب میدونید ولی قطع دست دزد و رانت خور و ... اجرا نمیشه همه رو متعجب کرده
Iran, Islamic Republic of
اگر این آقا حاضرباشد .....اول از خودش و خانواده اش شروع بعد دیگران رو ترغیب کنه و شبهه بندازه
بهار
Iran, Islamic Republic of
احسنت پاسختان عالی بود خدا خیرتان دهد
!!
Iran, Islamic Republic of
تئوریسین کدومه !؟
ایرانی الاصل
Iran, Islamic Republic of
آقای عباس عبدی اگر راست می گوید از خانواده خودش شروع کنه
United Arab Emirates
.....
محمد
Iran, Islamic Republic of
آقای عبدی شما اگر تا عید هم حرف نزنید، کسی بشما نمیگه چرا حرف نمی‌زنی ! تازه خوشحال‌هم میشوند ! بیاو حرف نزن !