پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

بزرگداشت سالگرد استاد باستان شناسي

دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب: 79274
بزرگداشت اولين سالگرد استاد فرهيخته باستان شناسي ايران دکتر مسعود آذرنوش با حضور مهندس بقايي معاون رياست جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري 11 آذرماه در پژوهشکده حفاظت آثار و اشياي فرهنگي تاريخي برگزار مي شود.

به گزارش روز يکشنبه خبرنگار ايرنا از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ، در اين مراسم که به همت پژوهشکده باستان شناسي و با حضور جامعه باستان شناسي برگزار مي شود، "ميرعابدين کابلي" از پيشکسوتان باستان شناسي و دوستان مرحوم آذرنوش در بعد شخصيتي، "ناصر نوروززاده چگيني" مدير گروه تاريخي پژوهشکده باستان شناسي به عنوان همکار در بعد علمي و "يوسف مرادي" از شاگردان و همکاران وي در پژوهشهاي باستان شناسي قلعه يزدگرد سخنراني خواهند کرد.
در اين مراسم همچنين دو فيلم کوتاه از زندگي اين پژوهشگر پرتلاش عرصه باستان شناسي به نمايش درخواهد آمد.
دکتر "مسعود آذرنوش" استاد دانشگاه و پژوهشگر سرشناس باستان شناسي در سطح ملي و بين المللي سال گذشته در پي بازگشت از ماًموريت کاري خود در هگمتانه همدان بر اثر سکته قلبي در گذشت و در 10 آذرماه در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
او که دانش آموخته کارشناسي ارشد باستان شناسي و تاريخ هنر دانشگاه تهران بود در سال 1352 از اين دانشگاه فارغ التحصيل شد و در سال 1368 از دانشگاه کاليفرنيا دکتراي باستان شناسي گرفت.
آذر نوش سرپرستي هيات هاي کاوش بررسي ، مرکز باستا ن شناسي ايران در سالهاي 1349 تا 59 ، استاد ياري موسسه باستان شناسي دانشگاه تهران از 1375، تدريس در دانشگاههاي تهران ،تربيت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامي، رياست پژوهشکده باستان شناسي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران را از سال1379 تا 1385 در سوابق اداري و اجرايي و آموزشي خود دارد.
وي همچنين در سالهاي 86 و 87 سرپرست هيئت کاوش باستان‌شناسي هگمتانه در همدان و قلعه يزدگرد در استان کرمانشاه را برعهده داشته است.
اين باستان شناس برجسته که تا پيش از مرگ مشاور پژوهشگاه باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي ايران بود،داراي ده ها مقاله باستان شناسي در نشريات تخصصي داخلي و خارجي به زبان هاي فارسي، انگليسي و فرانسه است .
تغييرات اساسي منجر به پيشرفت و بهبود باستان شناسي کشور، فراهم کردن امکان ورود نسل جوان به تشکيلات باستان‌شناسي، شکل‌گيري پژوهشهاي جديد بويژه در زمينه پيش از تاريخ و دوره‌هاي تاريخي و ايجاد کتابخانه تخصصي در پژوهشکده باستان شناسي از اهم اقدامات اين باستان شناس ارزنده کشور محسوب مي‌شود.
علاقه‌مندان براي شرکت در اين بزرگداشت مي‌توانند روز چهار شنبه، 11 آذر ماه ، از ساعت 14 تا 30/16 در تالار اجتماعات پژوهشکده حفاظت آثار و اشياي فرهنگي تاريخي به نشاني ميدان امام خميني، خيابان امام خميني نرسيده به خيابان سي تير شماره 15 حضور يابند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *