جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۲

ادامه واکنش‌ها به اظهارنظر دلاری سیف

دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب: 316679
حاشیه‌های اظهارات دلاری اخیر رئیس کل بانک مرکزی که در حاشیه صبحانه کاری اتاق ایران مطرح شد هنوز ادامه دارد.
به گزارش جهان به نقل از رجا، ولی الله سیف درباره روند کاهشی قیمت دلار که بعد از سفر رئیس جمهور به آمریکا در بازار آزاد ارز تشدید شده بود، گفت: نرخ فعلی دلار (حدود ۳۰۰۰ تومان) کف بازار است و دلیلی ندارد این نرخ بیشتر از این کاهش پیدا کند.

این اظهارات که به اذعان کارشناسان در بازار ارز تاثیر داشته و امید مردم و کارشناسان را درباره ادامه روند نزولی کاهش دلار نا امید کرد واکنش نمایندگان مجلس را هم به همراه داشت.

در همین حال رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد که رییس کل بانک مرکزی سالی یکبار مصاحبه کند.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه از سیف انتظار نداشتم درباره اینکه نرخ ارز به کف یا سقف رسیده است مصاحبه و گفت و گو کنند، افزود: اصولا رییس کل بانک مرکزی سالی یکبار یا دوبار باید آن هم در حد ارایه گزارش عملکرد نه بیشترمصاحبه کند .

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با بیان اینکه اظهارات رییس کل بانک مرکزی بر روی وضعیت بازاراثر دارد و این آثار گاهی منفی خواهد بود، افزود: از رییس کل بانک مرکزی می خواهم آن گونه که روسای بانک مرکزی جهان عمل می کنند ایشان هم عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی می توان اعلام کرد که نرخ ارز به کف رسیده است که ما اتفاقات آینده را پیش بینی کنیم، افزود: اگر در آینده نه چندان دور شاهد کاهش تحریم ها باشیم یا برداشتن تحریم ها باشیم و دسترسی به ارزهای نگهداری شده در حسابهای بانک مرکزی خارجی داشته باشیم حتما اتفاق دیگری خواهد افتاد و نرخ ارزنرخ امروز نخواهد بود چون عرضه افزون ارز باعث کاهش نرخ می شود.

سیف در اظهار نظرارزی ۵۰ درصد کار را ندید

یک عضو هیئت رئیسه مجلس نیز با اشاره به نرخ ارز و ایست روند نزولی آن در روزهای اخیر گفت: همانطور که در شرایطی نتوانستیم جلوی افزایش نرخ ارز را بگیریم جلو کاهش نرخ ارز را نیز نمی توان گرفت و رییس کل بانک مرکزی در اظهار نظرارزی ۵۰ درصد کار را ندید.

سید شریف حسینی در عین حال با تاکید بر اینکه مطمئنا هر کارشناسی در زمینه تخصصی خود بر اساس داشته‌ها و مواردی که می‌داند اظهار نظر می کند، گفت: رئیس کل بانک مرکزی نیز اظهار نظری مبنی بر اینکه کاهش نرخ ارز متوقف شود نکرد بلکه نظر کارشناسی خود را اعلام کرد که با توجه به مباحث اقتصادی نرخ فعلی ارز باید قیمت نرخ واقعی باشد.

وی ادامه داد: این قیمت به لحاظ کارشناسی واردات کشور را دچار مشکل می کند و صادرات را نیز تقویت می کند یعنی رئیس بانک مرکزی ۵۰ درصد موضوع را دیده است اما در حال حاضر کاهش نرخ ارز برای واردات مواد اولیه کارخانه هایی که با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ درصد فعالیت می کنند، راهکار حمایتی است تا ظرفیت این کارخانجات افزایش یابد و ارزش افزوده نیز ایجاد شود، ضمن اینکه اشتغال پایدار می شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهارت رییس بانک مرکزی را اشتباه خوانده و گفت: بانک مرکزی دو وظیفه کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی را دارد که حرف ایشان خلاف این وظیفه بوده است.

پیش از این نیز احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و عضو ناظر بر شورای پول و اعتبار با ارسال نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اظهارات وی را شگفت آور عنوان کرده و نوشته بود که این اظهارات نه با وظائف قانونی سیف و نه با مصالح مردم، با هیچ کدام سازگار نبود.

محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفته‌هاي سيف را به تثبيت نرخ ارز نسبت داد و گفت دولت قصد ندارد جلوي كاهش قيمت ارز را بگيرد.

البته محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت گفته‌هاي سيف را به تثبيت نرخ ارز نسبت داد و اعلام کرده بود که دولت قصد ندارد جلوي كاهش قيمت ارز را بگيرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Serbia
چه خوب بود اقای سیف دهان بی منطق باز نمیکردی
و اینهمه تشنج به بار نمیاوردی این کار شما نشان از بی تدبیریتان بود بهتره یه سر کتاب درسی ابتدائی تان را دوره کنید شاید از داستان لاک پشت و لک لک و یا روباه و زاغ عبرت بگیرید که دهان باز کردن نسنجیده کار را خراب میکند
Iran, Islamic Republic of
اين آقاي سيف اگه حرف زدن بلد نيست خوب حرف نزدن که بلده ......