جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۸
۲۱

این رئیس ساکت فقط مخالف کاهش قیمت ارز است!

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 347652
نرخ رسمی دلار در بازار تهران پس از مدت ها به بالای ۳هزار تومان رسید. افزایش حدود 100تومانی نرخ ارز در کمتر از یک هفته در حالی رخ داد که مسئولان بانک مرکزی در این زمینه سکوت اختیار کرده و هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده اند.
این رئیس ساکت فقط مخالف کاهش قیمت ارز است!
به گزارش جهان به نقل از افکار، ولی الله سیف که پیش از این به علت اظهارات دلاری خود خبرساز شده بود، اکنون در قبال افزایش ناگهانی نرخ ارز در بازار سکوت اختیار کرده است. سیف همواره اذعان کرده است که طرفدار و خواهان ثبات بازار ارز است. اما اکنون به نظر می رسد او پیش از آنکه خواهان ثبات نرخ ارز در بازار باشد، مخالف کاهش نرخ ارز در بازار است.

ولی الله سیف، در اولین روز انتصاب پر حاشیه خود بر مسند بانک مرکزی از قیمت ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی دلار تلویحاً حمایت کرده و آن را بی‌راه ندانسته بود. این درحالیست که به گفته اکثریت کارشناسان اقتصادی نه تنها نرخ دلار ۳۲۰۰ تومان بلکه نرخ دلار ۲۹۰۰تومان نیز برای این بازار زیادی به نظر می رسد. سیف در اولین روز انتصاب خود اولین چراغ سبز به افزایش نرخ دلار را نشان داد. انتظارها بر این بود که این آخرین اظهارنظر دلاری سیف و حمایت از افزایش نرخ دلار در بازار باشد. اما طولی نکشید که در جریان سفر حسن روحانی به نیویورک در اواخر شهریورماه دلار سیر نزولی در پیش گرفت و به ۲۹۰۰تومان رسید. این بار نیز ابراز مخالفت رئیس‌کل بانک مرکزی با تداوم نزول دلار موجب معکوس شدن روند قیمتی آن شد.

دوم مهرماه گذشته، ولی اله سیف، رییس کل تازه کار بانک مرکزی در حاشیه نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران، کف قیمت دلار را ۲۹۰۰ تومان اعلام کرد و کاهش بیشتر نرخ دلار را منطقی ندانست. اظهاراتی که بلافاصله از سوی معاون ارزی بانک مرکزی نیز تکرار شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی که کاهش ۵۰تومانی نرخ دلار را ضربه ای به اقتصاد کشور می دانست، در جلسه‌ای در جمع اعضای اتاق بازرگانی در اظهاراتی گفت: «قیمت دلار در بازار به کف رسیده و کاهش بیشتر منطقی نیست. الان قیمت نرخ دلار کف خود در بازار رسیده است و اگر از این رقم پایین‌تر بیاید منطقی نیست.»

همین اظهارنظر کافی بود تا روند بهبود چندروزه ارزش پول ملی کشور متوقف شود و دوباره دلار روی به گرانی بیاورد. پس از سخنان سیف، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در توجیه سخنان سیف تاکید کرده بود: «سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی به اين مفهوم نيست كه دولت به دنبال افزايش ارز باشد بلكه دولت اصلا چنين قصدی ندارد و خواهان ثبات بخشيدن به بازار ارز است.»

البته این پایان ماجرا نبود چرا که سیف بار دیگر در آبان ماه سال جاری در جلسه کمیسیون اقتصادی تاکید کرده بود: «معتقدم پایین آمدن نرخ دلار بیش از این منطقی نیست. چرا که وقتی بدون دلیل و با خوشبینی قیمت به راحتی کاهش پیدا می‌کند به سادگی می‌تواند با یک خبر بد افزایش پیدا کند.»

دولتی ها که اذعان داشتند دولت و بانک مرکزی واقعا خواهان حفظ ارزش پول ملی است، اکنون در مقابل افزایش حدود 100تومانی دلار سکوت کرده اند. این در حالیست که سیف کاهش ۳۰تومانی دلار را نیز به سود اقتصاد نمی دید و مدام از ثبات بازار ارز سخن می گفت.

سیف در مصاحبه ای تاکید کرده است «حفظ قدرت خرید مردم خط قرمز ماست». از آنجایی که افزایش نرخ ارز خیلی سریعتر از کاهش آن بر زندگی مردم و قدرت خرید آنها تاثیر می گذارد، عدم واکنش در قبال افزایش نرخ ارز، آن هم در شرایطی که نرخ دلار بعد از آزاد شدن دلارهای بلوکه شده تغییر چندانی نداشت، چندان منطقی به نظر نمی رسد.

در چنین شرایطی غیبت یک تصمیم و استراتژی مشخص برای ثبات بازار ارز از سوی مسئولان اقتصادی دولت، به منزله اعتراف آنها به عدم تمایل برای کاهش نرخ ارز قلمداد خواهد شد و نه تلاش آنها برای ثبات بازار ارز.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نیما
United Kingdom
مردی جهان
این قشنگترین تیتر ساله
United Kingdom
خیلی مرده جهان!! اونوقتی که در عرض یک ماه دلار از1800-1700 تومن شد 3500، ...
brt
دوستان اصولگرا دلار تا 4000 هزار تومان هم رفته ،
اون موقع احتمالاٌ شما داشتید دعا برای نابودی اصلاح طلبان می کردید .درست نمی گویم ؟
اون موقع افسادطلب ها به زباله دان رفتن ....البته الان هم ...
فرهاد
سوال اینه که به نفع کی و چیه که دلار بالا باشه
1 به نفع کسانیه که یا حقوق دلاری میگیرن یا دلار زیادی دارند
2 به نفع کسانیه که از فشار اقتصادی وارد بر مردم استفاده ابزاری میکنن
بیسواد های باشعور الان میدونن که کی پشت این قضیه است
حمید رضا
دلار هرچقدر بخواد بره بالا آزاده ولی حق نداره بیاد پایین حرف دل این آقا اینه
امیر
مگه قرار بود این دولت به نفع اقشار نیازمند ورود پیدا کنند؟؟؟؟؟چرا به دولت تدبیر فشار میارید!!!!!!
حبيب
نيست بالاتر از سياهي رنگ ، عزيزم آب از سر ما گذشته
Iran, Islamic Republic of
عقل درست را هم ایشان دارد! دلار کمتر از 7 هزارتومان یعنی مرگ تولید!
فرهاد
چه باسوادهای ناشناختهای تو این مملکت دفن شدن میشه بفرمایید این فیضانات عظیم را از چه منبعی در استخراج کردین آقای آقازاده
الان در این سکوت پرمعنای روحانی و دار ودسته ش که تمام خوشحالی و غرور شان در نرخ 3000تومنی دلار بود چه حرفی دارند!!!؟؟؟؟؟!؟!؟
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما بانک مرکزی باید برای رفاه حال مسافران نوروزی فرنگ و امارات وارد عمل شده و ارز به بازار بریزد؟
Iran, Islamic Republic of
اینها که به فکر مردم نیستند به سرمایه دارها وشرکت های آقای وزیر خسارت وارد شود دخالت میکنند
البته میدونه اگر دلار پایین بیاد خیلی از ... سکته می کنند پذیرش قطعنامه را عده ای هنوز بیاد دارند
زدید به هدف
غیر این انتظاری نیست
ناشناس
عجب کلاه کشادی سر مون رفت با این رای دادمون
علی اصغر
و موافق افزایش
سیدمهدی
مسئولین اقتصادی وبدنه بانک مرکزی همیشه تو همه دولت ها دوست دارن ارز بره بالا مخصوصا الان که اصلا دوست ندارن بیاد پایین چون بالا رفتنش مربوط به دولت قبله وبه پای این دولت نوشته نمیشه پس نیازی به کاهش ارز نیست
به نظر میرسه برای تهیه بودجه یارانه به روش رییس قبلی بانک مرکزی اقدام شده انشالله هر چه زودتر مساله یارانه حل شود تا کاهش بیشتر پول ملی را نبینیم
ع
عزیزان کمی منصف باشید علت اصلی صعود دلار اولا تقاضای زیاد به علت مسافرتهای نوروزی ثانیا بحران اوکراین و ثالثا جو روانی اجرای مرحله دوم هدفمندی می باشد شما مطمن باشید در صورت رفع بحران اکراین در فروردین ماه دلار به زیر 3000تومان بر میگردد