چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۰

سوریه لقمه گلوگیری برای آمریکا

سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 310521
اقدام اخیر اوباما مبنی بر تعویق حمله نظامی به سوریه و واگذاری تصمیم گیری به کنگره، این فرصت را به رسانه‌های بین‌المللی داده است که از وی به عنوان رئیس جمهوری ضعیف یاد کنند که قادر به تصمیم‌گیری قاطع در برهه‌های حساس بین‌المللی نیست.
به گزارش جهان به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، شاید دو سال و نیم پیش، سوریه لقمه چربی برای آمریکا به حساب می‌آمد و بر همین اساس توطئه منحرف کردن انقلاب‌های عربی به سوریه و پیچیدن نسخه این کشور ظرف دو ماه طراحی شد ولی اکنون همه شواهد نشان می‌دهند سوریه به لقمه گلوگیری برای آمریکا تبدیل شده که حتی می‌تواند راه نفس را بر کاخ سفید ببندد.اینکه چرا این جنگ که با هدف سرنگونی فوری حکومت سوریه طراحی شده بود،‌ اینهمه به درازا انجامید و اجماع کشورهای غربی و رژیم‌های مرتجع عرب با سرمایه‌گذاری وسیع مالی، سیاسی و نظامی هم نتوانست عاملان این جنگ را به اهدافشان برساند، نیاز به توضیح مکرر ندارد ولی توطئه جدید آنها برای حمله نظامی به سوریه، با مقدمه چینی اتهام استفاده رژیم سوریه از سلاح شیمیایی علیه مردم نیز نتوانست آنها را به هدفشان برساند بلکه وضعیت را از آنچه بود، پیچیده‌تر کرد و لذا نیاز به واکاوی دقیق و تجزیه و تحلیل عمیق دارد.

اکنون افکار عمومی جهان سؤالات متعددی را درباره طراحی آمریکا علیه ملت سوریه در ذهن دارد که روز به روز و لحظه به لحظه همراه با تحولات پیش رو، بیشتر و بیشتر می‌شود، سؤالاتی از این دست که چرا جهانیان و بویژه همپیمانان سنتی آمریکا در حمله احتمالی آمریکا به سوریه با اوباما همراهی نکرده و کاخ سفید را تنها گذاشتند؟ اگر آمریکا واقعاً نگران جان انسانهاست و از جنایت شیمیایی در سوریه برآشفته است، پس علت سیاست دوگانه آمریکا در قبال استفاده از سلاحهای مرگبار چیست؟ چرا اوباما از اقدام یکجانبه و بی‌حامی علیه سوریه عقب نشینی کرد؟ چرا مقامات آمریکایی سعی دارند سازمان ملل را دور بزنند و اصلاً برای نظرات کارشناسان سازمان ملل ارزشی قائل نیستند؟ چرا اوباما برای اجرایی کردن خط قرمز خود در قبال سوریه، به کنگره متوسل شده است؟ علت عقب نشینی "اوباما" از موضع تهاجمی روزهای گذشته خود چیست؟

این پرسش‌ها به همراه دهها سؤال دیگر درحالی به افکار عمومی ملتها راه یافته است که باراک اوباما ظرف چند روز از "اوج اطمینان" برای حمله به سوریه، به "نهایت تردید" رسید و یک شبه تصمیم گرفت که تصمیم‌گیری برای حمله به سوریه و تنبیه دمشق را کنگره واگذار کند. او که اصلاً نیازی به کسب تکلیف از کنگره نداشت و خود را در مقابل ملتهای جهان، سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین‌المللی و ملت آمریکا پاسخگو نمی‌دانست، اکنون پس از مشورت با مشاوران ارشد کاخ سفید و سپس تیم امنیت ملی خود، تصمیم گرفته به جای حمله عجولانه به سوریه، کمی صبر پیشه کند و با استفاده از فرصت خرید زمان، حالا که در این جنگ، یکه و تنها مانده و همه حامیانش در اروپا و ناتو، او را تنها گذاشته‌اند، کنگره را نیز در این تصمیم و عواقب تلخ و دشوار آن سهیم نماید. چرا اوباما در دقیقه ۹۰ و درحالی که شمارش معکوس برای حمله آغاز شده بود، به ناگهان چنین تصمیمی اتخاذ کرد؟

طبعاً بیش از دو گزینه برای تحلیل تغییر رویه دقیقه نودی اوباما وجود ندارد. نخست آنکه احتمالاً کنگره دو هفته دیگر که ابعاد ماجرای حمله شیمیایی به سوریه تا اندازه زیادی فروکش کرده، با تصمیم رئیس‌جمهور برای حمله به سوریه مخالفت کند و به این ترتیب کنگره آمریکا نیز همانند مجلس انگلیس که نخست‌وزیر را از مهلکه ورود به این ورطه هولناک برهاند و مستمسکی برای خروج لندن از همراهی با واشنگتن شد، او را از این تصمیم خطرناک معاف کند تا مجبور نباشد شخصاً اقدام به عقب نشینی نماید.

گزینه دیگر اوباما بر این منطق استوار است که تصور می‌کند اقدام به کسب مجوز برای او که تمام حامیانش را برای همراهی با این تجاوز از دست داده و هیچ کشوری در جهان غیر از ترکیه و عربستان، که آنها نیز خود را در باتلاق سوریه غرق شده می‌بینند، حاضر به پیروی از تصمیمات جنون آمیزش نیستند، چندین مزیت دارد. نخست اینکه کسب مجوز، لطمات مربوط به این تصمیم‌گیری یک جانبه را کاهش می‌دهد و او را در مقابل انتقادات سیاسی روزافزون جهانی و مردم آمریکا محافظت می‌کند ثانیاً دهان نمایندگان کنگره بویژه سران حزب جمهوریخواه را می‌بندد و او را از حملات حزب رقیب محفوظ نگه می‌دارد.

و ثالثاً تاخیر در اقدام نظامی اوباما علیه سوریه، به او این اجازه را خواهد داد که در نشست هفته آینده اجلاس سران "جی - ۲۰" در سن پترزبورگ روسیه، برای ایجاد یک ائتلاف سیاسی از هم پیمانان سابق خود و حتی روسیه، برای حمایت از مداخله نظامی در سوریه تلاش کند. اما در جهت مقابل، همانگونه که روزنامه آلمانی "دی ولت" نوشته است، اوباما با تعویق انداختن حمله نظامی به سوریه، در واقع به صورت ناخواسته به جامعه جهانی این فرصت را داد تا مخالفت خود را با مداخله نظامی آمریکا بیشتر کنند.

به هر حال اقدام اخیر اوباما مبنی بر تعویق حمله نظامی به سوریه و واگذاری تصمیم گیری به کنگره، این فرصت را به رسانه‌های بین‌المللی داده است که از وی به عنوان رئیس جمهوری ضعیف یاد کنند که قادر به تصمیم‌گیری قاطع در برهه‌های حساس بین‌المللی نیست. تردیدی وجود ندارد که اوباما در مقایسه با رؤسای جمهور مشهوری که آمریکا در طول تاریخ خود داشته، ضعیف‌ترین است. یکی از دلایل اصلی این نتیجه‌گیری اینست که در هیچ برهه‌ای، سردمداران کاخ سفید، اینچنین در جهان تنها نبوده و از مشروعیت بین‌المللی فاصله نداشته‌اند. سؤال اصلی اینجاست که چرا آمریکا قادر به کسب حمایت بین‌المللی برای حمله به سوریه،‌ لااقل در میان همپیمانان اروپایی و اعضای ناتو، علیرغم زمینه سازی و توطئه چینی درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی نشد؟

و کدام عوامل، متحدین سنتی آمریکا را علیرغم تبلیغات گسترده رسانه‌های جریان غالب در اتهام استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی از قافله نظامی پنتاگون دور نگهداشتند؟ قطعاً مخالفت صریح افکار عمومی در کشورهای جنگ افروز غربی که همگی مخالف مداخله نظامی در سوریه بودند، در این عقب نشینی و تنها گذاشتن اوباما مؤثر واقع شد. از سوی دیگر، بحران اقتصادی گریبانگیر کشورهای غربی و احتمال غوطه‌ور شدن آنها در عواقب باتلاق حمله به سوریه و تبعات غیرقابل پیش‌بینی آن و همچنین تجربه تلخ جنگ عراق از دلایل این پا پس کشیدن‌ها بود.هر چند احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه منتفی نیست و امکان ارتکاب این حماقت در سران کاخ سفید از بین نرفته است، اما حوادث اخیر و مخالفت‌های جهانی با حمله نظامی آمریکا به سوریه نشان داد که آمریکا بیش از هر زمان دیگری دچار انزواست و این بلائی است که بی‌تدبیری رؤسای جمهور چند دهه اخیر آمریکا به دلیل پیروی از صهیونیست‌ها و آلت دست صهیونیسم جهانی شدن بر سر کشور خود آورده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *