دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰

7 شرطی که به مرد اجازه ازدواج مجدد میده!

شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 868814
امروزه آمار بروز اختلافات بین زوجین نسبت به گذشته افزایش یافته است.
7 شرطی که به مرد اجازه ازدواج مجدد میده!
امروزه آمار بروز اختلافات بین زوجین نسبت به گذشته افزایش یافته است. این اختلافات ممکن است مردان را متمایل به ازدواج مجدد کند. چرا که بسیاری از افراد گمان می کنند که حق داشتن 4 همسر برای همه مردان بدون داشتن هیچ گونه شرایطی قابل اجرا است. در حالیکه برای ازدواج مجدد و ثبت آن شرایط بسیاری از جمله داشتن توانایی های لازم برای اجرای عدالت بین دو همسر، توانایی بر قراری رفاه مالی برای هر دو همسر و از همه مهم تر کسب رضایت همسر اول مورد نیاز است. با این همه شروطی وجود دارد که مرد می تواند با اثبات آن ها اقدام به ازدواج مجدد کند. شما عزیزان در صورت نیاز به اطلاعات تمکیلی در این باره می توانید از بهترین وکیل تبریز کمک بگیرید. مجله وکیل چی (vakilchi.com) در این مقاله قصد دارد به موضوع 7 شرطی که به مرد اجازه ازدواج مجدد میده! بپردازد و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قراردهد با ما همراه باشید.

7 شرطی که به مرد اجازه ازدواج مجدد میده!

ازدواج مجدد

مطابق ماده 1119 قانون مدنی، زوجین می توانند هر شرطی را که مخالف قانون نباشد به شرایط عقدنامه اضافه کنند. یکی از این شروط، نامه رسمی ازدواج مجدد مرد می باشد که طبق آن هرگاه مرد بدون رضایت همسر خود، همسر دیگری اختیار کند یا به تشخیص دادگاه عدالت را بین همسران اجرا نکند، زن به وکالت از مرد، با حق توکیل به غیر می تواند به هر نوعی که می خواهد طلاق بگیرد. در این شرایط بهتر است که از بهترین وکیل طلاق در ارومیه کمک گرفته تا حق خود را مطالبه کند.
ماده 56 قانون حمایت از خانواده نیز مهم ترین شرط ازدواج مجدد مرد متاهل را، رضایت همسر اول می داند و مرد باید برای ازدواج مجدد ابتدا رضایت همسر خود را جلب کرده و سپس به دادگاه مراجعه کند و مدارک لازم برای دریافت اجازه از سوی دادگاه را ارائه دهد. دادگاه با بررسی شرایط تصمیم گیری می کند.
در واقع دادگاه با تحقیق و بررسی درباره شرایط زن فعلی مرد، احراز تمکن مالی، احراز اجرای عدالت بین همسران از سوی مرد و... به مرد اجازه ازدواج مجدد می دهد. اما شروطی نیز وجود دارد که طبق آن در هر صورت و حتی بدون رضایت همسر اول به مرد اجازه ازدواج مجدد داده می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

7 شرطی که به مرد اجازه ازدواج مجدد میده!

همان گونه که در ابتدای مقاله گفته شد، مرد برای ازدواج مجدد می بایستی رضایت همسر اول را کسب نماید تا بتواند مجوز ازدواج مجدد را از دادگاه دریافت کند. اما با داشتن چند شرط مرد می تواند بدون اجازه همسر اول، مجدد ازدواج کند. این شروط عبارتند از:
  1. ترک زندگی مشترک توسط زن به مدت بیش از 6 ماه یا غیاب او به مدت یک سال
    محکوم شدن زن به بیش از یک سال حبس به دلیل ارتکاب جرایم عمدی
    ناتوانی زن در تمکین از همسر و وظایف زناشویی
    اثبات ناسازگاری و بد رفتاری زن به دادگاه
    ابتلای زن به بیماری لاعلاج یا جنون
    ابتلا به سوءمصرف مواد
    عدم باروری و نازایی او
7 شرطی که به مرد اجازه ازدواج مجدد میده!

شیوه درخواست ازدواج مجدد

برای طرح دعوای ازدواج مجدد، مرد باید مدارک و مستندات لازم برای اثبات ادعای خود به دادگاه ارائه دهد. بنابر این با ارائه مدارک شناسایی و مدارک و مستنداتی که ادعای او را اثبات می کند به دفتر خدمات الکترونیکی قضایی، دادخواست خود را تنظیم می کند. پس از آن، دادخواست به شعبه مربوطه ارسال و مورد پیگیری قرار می گیرد.
قاضی پس از انجام بررسی های لازم در خصوص صحت یا عدم صحت ادعای مذکور و در صورت فراهم بودن امکانات لازم جهت اجرای عدالت بین دو همسر و سایر شرایط، مجوز ازدواج مجدد را برای فرد صادر می کند یا تصمیم به رد کردن این دادخواست گرفته می شود.

ازدواج مجدد بدون اجازه از دادگاه

قابل ذکر است که بدانید طبق ماده 49 قانون حمایت از خانواده، در صورتی که ازدواج دائم دوم مرد بدون اجازه از دادگاه بوده و ثبت نشود، جرم محسوب می شود و مجازات قانونی دارد. اگر مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی ازدواج مجدد دائم، یا طلاق خود بگیرد، قانون او را مجبور به ثبت کرده و و فرد به پرداخت جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت یعنی حبس از 6 ماه تا یک سال محکوم می شود. همچنین سر دفتر دفاتر اسناد رسمی که ازدواج مجددی را که فاقد اجازه از سوی دادگاه است را ثبت کنند نیز محکوم شده و از اشتغال به سر دفتری منع خواهند شد.

عواقب ازدواج مجدد بدون اجازه از همسر اول

در صورتی که مرد بدون اجازه از همسر اول خود اقدام به ازدواج مجدد کند عواقبی را متحمل می شود که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:
  • همسر اول می تواند بر خلاف شرایط عادی به راحتی از مرد طلاق بگیرد.
    مواجه شدن با درخواست مهریه از طرف همسر اول
    عدم امکان ثبت عقد دائم یا موقت
    مشکلات قانونی عدم ثبت نکاح که موجب مجازات حبس و جزای نقدی می شود.
    احتمال مجازات به دلیل ازدواج دوم بدون اجازه از همسر اول که از 6 ماه تا 1 سال زندان به همراه جریمه نقدی می باشد.
عواقب ازدواج مجدد بدون اجازه از همسر اول
کلام آخر
برای ازدواج مجدد، مرد باید رضایت همسر اول خود را کسب کند اما شروطی در قانون وجود دارد که با اثبات آن ها در دادگاه، قاضی اجازه ازدواج مجدد را به فرد می دهد. در غیر این صورت اگر مرد به این مبدون توجه به این موارد اقدام به ازدواج مجدد کند، با مجازات در قانون رو به رو می شود. اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه دارید می توانید از یکی از وکلای متخصص در سایت وکیل چی مشورت بگیرید. همچنین در صورت هرگونه پیشنهاد و انتقاد می توانید از طریق سایت وکیل چی (vakilchi.com) با ما در ارتباط باشید.
 
https://jahannews.com/vdccs4q402bqe48.ala2.html
jahannews.com/vdccs4q402bqe48.ala2.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *