شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

زيبايي‌شناسي حادثه عاشورا!

محمدکاظم انبارلویی
يکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 845375
زيبايي را با نور عقل مي‌توان ديد نه با حس و خيال ! زيبايي امري است كه درك مي‌شود اما توصيف نمي‌شود.جمال ضد زشتي و قبح است. در قرآن كريم از مفهوم زيبايي به جمال و جميل تعبير شده است.
جهان نيوز - محمدکاظم انبارلویی:  پس از واقعه تلخ عاشورا به هنگام ورود اسرا به كوفه بلافاصله جنگ روايت‌ها آغاز شد . ابن زياد در تفسير و تحليل واقعه كربلا در مواجهه با کاروان اسرا با كلام طعنه‌آميز از حضرت زينب(س) سوال مي‌كند، عمل خدا با برادرت و اهل بيتت را چگونه ديدي؟(1)
پاسخ دندان‌شكن حضرت زينب(س) كوتاه ، گويا، مختصر و كوبنده اين بود؛ «ما رأيت الاّ جميلا»!

زيبايي چيست؟ وقتي مي‌گوييم يك «نقاشي» زيباست  يا يك «خط» زيباست يعني چه؟

چگونه اين زيبايي درك مي‌شود؟
زيبايي را با نور عقل مي‌توان ديد نه با حس و خيال ! زيبايي امري است كه درك مي‌شود اما توصيف نمي‌شود.

جمال ضد زشتي و قبح است. در قرآن كريم از مفهوم زيبايي به جمال و جميل تعبير شده است.

2- زينب (س) زني كه داغ 6 برادر ، 2 فرزند و ده‌ها نفر از بستگان و اصحاب باوفاي برادر و پدرش را ديده بود اكنون به اسيري به سوي كوفه و شام مي‌رود. او در جنگ روايت‌ها چون شير مي‌غرد، چون طوفان مي‌خروشد.خطبه‌هاي تكان‌دهنده و روشنگرانه او در كوفه و شام از مسائل حيرت‌انگيز فاجعه كربلاست. او چون مادرش زهرا (س) همانند يك ارتش يكنفره به جنگ منافقين و دشمنان اسلام رفت و در اين ميدان پيروز شد . او شجاعانه سر يزيد فرياد كشيد ؛ هر كاري مي تواني بكن اما «نور» ما را نمي‌تواني خاموش كني! او ثابت كرد «نور» را با «نار» نمي‌توان خاموش كرد. «نور» از جنس آگاهي است . ملك حقيقي انسان «آگاهي» است هيچ قدرت «ناري» نمي‌تواند به «نور آگاهي» غلبه كند.

راهبرد؛ «ما رأيت الاّ جميلا» چكاچك شمشيرها و زوزه پرتاب نيزه ها و سنگ‌ها هلهله و شادي حراميان را خاموش كرد. اين راهبرد آوردگاه يكي از زيبايي‌هاي حماسه عاشورا بود كه اساسا يك تعريف جديد از مفهوم پيروزي در جنگ را به دست داد. تا آن زمان همه فكر مي‌كردند پيروزي يعني غلبه نظامي! زينب (س) با غلبه روايت خود بر يزيديان ثابت كرد ، مظلوميت و شهادت خود نوعي پيروزي است .

حماسه عاشورا نشان داد كه در اوج مظلوميت هم مي‌توان پيروز بود. مورخان واقعي و راستگو آن را فتح و پيروزي ثبت خواهند كرد.

3- واقعه كربلا و حادثه عاشورا تجلي‌گاه كمال انسان ، ادب ، رضاي الهي ، وفاي به عهد ، اخلاص، شجاعت ، شهادت ، عزت نفس، شكوه معرفت، صبر ، مقاومت ،مقابله با ظالم و دفاع خونين از ارزش‌هاي الهي و انساني و معنويت بود.

اين همه زيبايي در يك قاب نقاشي و خطاطي شده در هيچ مقطع تاريخ انساني وجود ندارد. زينب (س) با مهارت كامل، با زبان علي (ع) در كام و روشنگري شجاعانه 1383 سال پيش طوري روايت عاشورا را بيان كرد كه امروز ملت ما و بشريت زيبايي‌هاي اين حادثه را درك مي‌كنيم و جاي جلاد و شهيد را درست در محل استقرار خود مي‌بينيم.
 
4- دال مركزي گفتمان و روايت ابن زياد از واقعه كربلا اين بود كه همه فجايع و جناياتي كه خود و افسران ميداني او در روز عاشورا مرتكب شدند به گردن امام حسين (ع) و اهل بيت او و خواست خدا  بيندازد. امروز آمريكا و سه كشور شرور اروپايي و ارتش رسانه‌اي غرب عليه ملت ايران از راهبرد ابن زياد پيروي مي‌كنند. محور تبليغات آنها اين است كه دولت ايران مسئول نابساماني‌هاست. تحريم‌ها ، تهديدها، ترورها و جنايات بي‌شمار آمريكا قبل و بعد از انقلاب را لاپوشاني مي‌كنند و همه خرابي‌ها را به حساب انقلاب اسلامي فاكتور مي‌كنند. ملت ايران دست آنها راخوانده با اجتماعات عظيم ميليوني پاسخ اين روايت‌هاي دروغين را داده است.

5- دهه اول محرم نام و ياد امام حسين (ع) در 5 قاره جهان پيچيد و آزادگان جهان به نقش و بازخواني او نه در سال 61 هجري بلكه به تماشاي نقش امام حسين (ع) و ياران امروزين او در عصر ما نشستند.

ايرانيان پرجمعيت‌ترين ، پرحضورترين، حماسي‌ترين و پرشورترين اجتماعات را براي تكريم، تعظيم و تعريف امام حسين (ع) و ياران باوفاي او برگزار كردند.

تاسوعا و عاشوراي امسال پرشورتر از هميشه در نقطه نقطه ايران اسلامي برگزار شد و مردم ايران خالصانه فرياد زدند «ما ملت امام حسينيم».

پي‌نوشت :
1- علامه مجلسي بحارالانوار ج 45 ص 115 باب 39
 
https://jahannews.com/vdcjaieoiuqextz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjaieoiuqextz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *