پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۲۱
گفتگو با رئیس سیمافیلم؛

موتور سریال‌سازی در تلویزیون روشن شده/ فیلمنامه فصل سوم «گاندو» آماده است/ سریال حاج قاسم امسال ساخته می‌شود/ برای ساخت «پایتخت» مانعی نیست

دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 839043
مهدی نقویان رئیس سیمافیلم در واکنش به هجمه‌پراکنانی که می‌گویند از سریال‌های تلویزیون خبری نیست و کارگردانان صاحب‌نام با صداوسیما قهرند، می‌گوید: موتور سریال‌سازی در تلویزیون دوباره روشن شده و ان‌شاءالله اتفاقات خوبی را مخاطبان روی آنتن خواهند دید.
موتور سریال‌سازی در تلویزیون روشن شده/ فیلمنامه فصل سوم «گاندو» آماده است/ سریال حاج قاسم امسال ساخته می‌شود/ برای ساخت «پایتخت» مانعی نیست
گروه فرهنگی جهان نيوز: «مهدی نقویان» رئیس مرکز سیمافیلم با خبرگزاری تسنیم به طور تفصیلی گفتگو کرده و درباره مواردی نظیر گاندو، سریال حاج قاسم، پروژه شهید صیاد و به طور کلی روند سریال سازی رسانه ملی نکاتی را مطرح کرده است.

به گزارش جهان نيوز، مشروح این گفت‌وگو را رد ادامه خواهید خواند:

هیچ‌وقت پلتفرم‌ها را روبروی خودمان نمی‌بینیم
* امروز شبکه نمایش‌خانگی با تعدد پلتفرم‌ها و افزایش آثار خود، میدان سریال‌سازی را پیچیده‌تر از گذشته کرده است. بسیاری از سرمایه‌های تلویزیون هم به خاطر دستمزدهای عجیب و غریب و تنوع ژانرها و کارها در پلتفرم‌ها به این سمت رفته‌اند. از طرفی پلتفرم‌ها توانسته‌اند در بین مخاطبین جا باز کنند و برای سریال‌های تلویزیونی به ندرت این اتفاق می‌افتد. چه برنامه‌ای سیمافیلم به عنوان نهاد مهم و تأثیرگذاری که همیشه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد در این راستا دنبال خواهد کرد؟
ما در واقع دو کمپانی روبروی هم نیستیم. ما اگر در بازار پلتفرم‌ها بودیم این اتفاق می‌افتد؛ مثلا فیلیمو/ نماوا؛ دو کمپانی با هم رقابت می‌کنند هرکسی کیفیت کار بهتری داشته باشد گوی سبقت را می‌گیرد. اما ما رسانه ملّی هستیم؛ در واقع همان‌هایی که در پلتفرم کار می‌کنند و جزو مؤسسین این سکوهای نمایشی‌اند در خانه تلویزیون دارند و تلویزیون هم می‌بینند.

در واقع وظیفه‌مان چیز دیگری است برای مخاطب 80، 90 میلیونی برنامه و سریال تولید کنیم. حتی اشاره کردم استقبال می‌کنیم در خارج از تلویزیون در حوزه سریال‌سازی، اتفاقاتی می‌افتد. چه نهادها و مؤسسات فرهنگی و چه پلتفرم‌ها همیشه استقبال می‌کنیم. هیچ‌وقت رو در روی آنها قرار نداریم و آنها را به عنوان رقیب نگاه نمی‌کنیم. 

منتها بحثی که در این راستا پیش می‌آید، بحث محتوا و مضمون است. جدای از رسانه ملّی، خیلی از مخاطبین امکان دارد به رعایت نشدن اخلاق، حواشیِ که برخی از سریال‌ها ایجاد می‌کنند و برای نسل جوان ما مضرّند واکنش نشان دهند. رسانه ملّی هم مثل آنها واکنش نشان می‌دهد چون انتظارات مردم از صداوسیما بیشتر از یک فرد عادی‌ است که در جامعه زندگی می‌کند. 

توقع دارند رسانه ملّی یک نظارتی هم بر این تولیدات خارج از سازمان صداوسیما داشته باشد؛ برای همین ما هیچ‌وقت آنها را روبروی خودمان نمی‌بینیم. در حوزه محتوا یکسری از قوانین رعایت نمی‌شود؛ چه قوانین اجتماعی و چه قوانین شرعی ما! رسانه ملی ملزم به رعایت این قوانین است و این خط قرمز نیست. وقتی ما منافع ملی را رعایت می‌کنیم به آن خط قرمز نمی‌گویند. این یک انحرافی است که در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند که شما محدوده کارتان اینهاست. 

به همین خاطر، همان‌طور که اشاره کردم از این اتفاق استقبال می‌کنیم؛ کار مشترک هم می‌توانیم انجام دهیم اما با حفظ منافع و هویت ملی. 

* همین‌طور که چندی پیش آقای جبلی رئیس صداوسیما به آن اشاره کردند که می‌توانیم هم با سریال‌های خوب شبکه نمایش‌خانگی کار مشترک داشته باشیم، آن را پخش کنیم و حتی برای آنها تبلیغ کنیم....
بله همین‌طور است. آقای محمدحسین لطیفی برای پلتفرم‌ها کار خوب ساخت. آقای میرباقری کار خوب ساخت. کارگردانانی که با ما کار کردند، کارهای فاخری هم ساختند و همچنان این همکاری را با رسانه ملّی دارند با پلتفرم‌ها کار می‌کنند و ما هم استقبال می‌کنیم. 

برخی تولیدات تکراری نویسندگان را به سمت ملودرام‌های تهرانی برد
* در بحث فیلمنامه‌نویسی امروز جایِ‌ خیلی از فیلمنامه‌نویسان خوب در تلویزیون خالی است؛ اساساً با اختصاص بودجه خوب به بازیگران و عدم توجه به نویسنده‌ها کمتر شاهد یک فیلمنامه خوب و مؤثریم. مشکل از کجاست؟ فیلمنامه‌هایی که در مناسبت‌هایمان جای‌شان خالی است و اصلاً کار در خورِ مناسبتی نداریم. 

این نکته را مطرح می‌کنم چون بیشترین تعامل را با نویسندگان دارم. خیلی از نویسندگان خوب و درجه یک ایران، وقتی با آنها صحبت می‌کنم و از آنها می‌پرسم چرا در پلتفرم‌ها و جایی دیگر کار نمی‌کنید؟ رسانه ملی را از این جهت انتخاب می‌کنند که می‌گویند فضایِ آن پاک و سالم است. 

ما هم سیاست‌مان این است که حتماً از فیلمنامه‌نویسان درجه یک استفاده کنیم.

منتها تولیدات، نویسندگان را به سمتی برده که دچار یک چرخش روزمره تکراری افتاده بودند و آن هم ملودرام‌های تهرانی بود. در واقع موضوعات تکراری که فقط نامِ کاراکترها عوض می‌شد. خیلی قصه‌ها شبیه به هم شده بود اما با توجه به سیاستگذاری‌هایی که اتفاق افتاد؛ سیاستگذاری که توسط نویسنده شکل نمی‌گیرد و دستِ مدیران است. 

وقتی سیاستگذاری تغییر می‌کند این نویسنده‌های توانمند و کاربلد خودشان را در جهت سیاست‌های جدید قرار می‌دهند.

موتور سریال‌سازی در تلویزیون روشن شده است
* ساخت برخی از زندگینامه‌های شهدا همچون شهید صیادشیرازی به 10 سال پژوهش آن رسیده و به تهیه‌کنندگی دیگری واگذار شده است. سرانجام این کارها چه خواهد شد؟ حتی بحث سریال حاج قاسم سلیمانی بارها پیش آمده اما هنوز از آن سریال هم خبری نیست. اگر بخواهیم مصداقی صحبت کنیم بحث پروژه «صدام» که به طور جدّی مطرح است یا برخی از شخصیت‌های دیگر؛ هر بار که به سمتِ آنها رفته‌ایم اتفاقات خوبی افتاده شاید سریال «شوق پرواز» و زندگی شهید بابایی مثالِ روشنی باشد اما چنین شخصیت‌هایی ساخته نشوند جریان تحریف خیلی جدّی به شالوده فکری و نظام اندیشه‌ای که برای مخاطب ما صرف خاطرات و نوشتارهای مختلفی که دیده و شنیده، به هم می‌ریزد. آیا در برنامه کاری‌تان ساخت چنین کارهایی وجود دارد؟
من در صحبت‌هایم اشاره کردم؛ بحث تحریف که کلیدواژه درستی هم است کجا به غیر از تلویزیون دغدغه دارد که درباره‌اش سریال ساخته شود. این بار فقط به دوش تلویزیون است برای همین ما از شما رسانه‌ها می‌خواهیم به ما کمک کنید در این زمینه بحرانی که جلوی‌مان است را پشت سر بگذاریم. 
 
آن هم این است که وقتی ما وارد موضوعات جدید می‌شویم؛ در حوزه تحریف، وقایع روز، تاریخ معاصر، مفاخر و... این‌‌ها در واقع همه به گونه‌ای آنتن را دچار اختلال می‌کنند. یک طرفه به قضاوت نرویم که تلویزیونی‌ها بلد نیستند تولید کنند. تلویزیون بلد است تولید کند. این به شخص هم برنمی‌گردد بلکه به ریل‌گذاری تلویزیون برمی‌گردد. 

همچنان از نظر کمّی تلویزیون از پلتفرم‌ها، مؤسسات تولیدکننده و خیلی از نهادهای دیگر جلوتر است اما وقتی انتظار دارید رسانه ملّی دچار تغییرات بشود و به این موضوعات در تولیدات سریال‌ها پرداخته شود احتیاج به زمان دارد. قاعدتاً آنتن را دچار اختلالی می‌کند که ما در یک سال گذشته دیده‌ایم. 

اما می‌خواهم این نوید را هم بدهم؛ نمی‌خواهم ناامید کنم. موتور سریال‌سازی در تلویزیون دوباره روشن شده و الان که 8 سریال در تولید داریم تا آخر تابستان به 20 عدد می‌رسد و ان‌شاءالله این عدد را حفظ خواهیم کرد. 

از ساخت سریال «حاج قاسم» تا روشن شدن تکلیف سریال صیاد شیرازی
* درباره مصادیقی که اشاره شد نکته‌ای ندارید. 
«ترور» سریالی که درباره حاج قاسم سلیمانی است امسال ساخته می‌شود. سریال شهید صیادشیرازی در تعامل با ارتش است جلسات آن گذاشته شده و به نتیجه مطلوب برسیم، تولید کنیم. چون این سریال جزو کارهای الف ویژه و فاخر است که عزم خارج از رسانه ملّی را می‌طلبد. 

ما به راحتی می‌توانیم کارهای روتین را به آنتن برسانیم سریعاً تولید آن را آغاز کنیم اما کارهای این جنسی که توقع و انتظارتان واقعاً به جا و درست است که رسانه ملّی چرا کار نمی‌کند. وقتی ما کار می‌کنیم نهادهای دیگر هم باید بیایند و همکاری کنند. 

* با توجه به این نکاتی مطرح شد؛ بحث ساخت کارهای استراتژیک و جریان‌ساز؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ گلایه‌ای مطرح کردند: ما در مسائل مربوط به حوادث و تاریخ انقلاب اسلامی و جنایت‌های دشمنان از نظر کار رسانه‌ای و تبلیغی، کوتاهی داریم. به گونه‌ای که نسل جوان ما اطلاعات زیادی از حوادث گذشته از جمله جنایات منافقین ندارد. تبیین این واقعیت‌ها جزو وظایف فعالان بخش‌های هنری، تبلیغی و نگارشی و همه دستگاه‌های فرهنگی است.» این انتقاد بازتاب‌های فراوانی داشت از جمله صحبت‌های معاون سیما که به این نکته اشاره کرد فرمان محتوایی سیمافیلم به سمت کارهای استراتژیک رفته است. این تحول در سیمافیلم به چه صورت پیگیری می‌شود؟
این اراده در میان مدیران صداوسیما هست که تولیدات را دچار تحول محتوایی کنند و برای موضوعات استراتژیک خصوصاً موضوعات روز، سریال تولید کنند. 

بازنگری نظام پخش در تلویزیون
* یک نکته‌ای درباره بازنگری در نظام پخش مطرح شد که پخش به کمک تولید بیاید. چرا که نکاتی مطرح می‌کنند بحث بحران مخاطب و سریال‌هایی است که مثلِ گذشته بیننده پروپاقرص ندارند. برخی از آنها حتی 8 درصدی‌اند که خیلی برای آنها هزینه هم شده است.  چه تمهیدی برای بالا بردن و افزایش مخاطب دارید؟ در واقع برای این نظام پخش چه خواهید کرد این بحران مخاطب به پایان برسد؟

به نظر می‌رسد هر دو موضوع تولید و استفاده از المان‌های جذابیت در ساخت سریال اهمیت دارند و می‌توانند جزو عواملی باشند که مخاطب را جذب کند. یک نمونه مطرح کنم؛ ما در تلویزیون بعضاً با این چالش روبرو بودیم که مثلاً همزمان سه سریال خوب پخش می‌کنیم این سه سریال خوب مخاطبانش را نتواند به صورت متمرکز داشته باشد.

یعنی در واقع یک سریال خوب می‌تواند به خودی خود 50 درصد مخاطب داشته باشد اما چون همزمان با فلان سریال رقابت می‌کند 30 درصد مخاطب را از آنِ خود کند. پس این نظام پخش ما دچار یک اشکالی بوده؛ این موضوع پخش در بازنگری و بررسی قرار دارد. به نظرمن بازنگری درستی اتفاق بیفتد حتماً به تعداد مخاطبین سریال‌های تلویزیون کمک خواهد کرد. 

جدا از این، آیا ما باید شبانه سه تا چهار سریال پخش کنیم و مخاطب زمان دارد که این سریال‌ها را تماشا کند یا خیر؟ در مورد همه این‌ها تصمیم‌گیری‌هایی در حال اتخاذ است. 

برای ساخت سریال «پایتخت» مانعی وجود ندارد
* بحث «پایتخت» و برخی از کارهای چند فصله تلویزیون که تکلیف‌شان هنوز روشن نیست و هر از چند گاهی حاشیه‌هایی باعث می‌شود درباره آن صحبت‌هایی شود. آیا پرونده این کارها را بسته بدانیم و به فکرِ بازگرداندن برندها و برندسازی‌های جدید هستید؟
پایتخت هر وقت طرحی از طرف سیروس مقدم روی میز سیمافیلم و صداوسیما قرار بگیرد بررسی می‌شود. پرونده‌اش باز است و هیچ مانعی برای تولید این سریال از طرف صداوسیما وجود ندارد. الان چیزی ارائه نشده که درباره‌اش تصمیم بگیریم. مثلاً «پایتخت» از طرف صداوسیما جواب رد شنیده است!

زیرساختِ قراردادهای بازیگران تغییر خواهد کرد
* یک نکته‌ای هم بارها مورد حاشیه قرار گرفته است و آن به قراردادهای بازیگران سریال‌ها برمی‌گردد. آیا قرار است بعد از مدت‌ها شاهد ضابطه‌مند شدن و قاعده‌مندی قراردادها باشیم. یعنی در واقع بازیگری که فقط به فکر منافع خودش است و هر اظهارنظر و موضع‌گیری انجام می‌دهد و باعث به حاشیه رانده شدن آن مجموعه تلویزیونی می‌شود. آیا به فکر بازنگری در قراردادها هستید تا بازیگری که چنین رفتاری می‌کند به این صورت تنبیه و یا جریمه شود تا کمتر شاهد چنین اتفاقات غیرحرفه‌ای باشیم؟
زیرساخت‌های قراردادها حتماً در صداوسیما  در حال اصلاح و درست شدن است. همان تعهداتی که هنرمندان، بازیگران و کارگردانان ما در بیرون از صداوسیما به تولیدات کاری‌شان که می‌‌دهند قرار است ما همان تعهدات را بگیریم. در گذشته همچنین اتفاقاتی نمی‌افتاد.

* در نشست اخیرتان به 20 فیلمنامه الف ویژه و 15 فیلمنامه آماده اشاره کردید و چندین فیلم در حال تولید، تولید شده و در پیش‌تولید اشاره کردید. نویدی برای مخاطبان تلویزیون داشته باشید که منتظرند کارهای جدید با حضور کارگردانان سرشناس و صاحب‌نام بدهید. در حالی‌که بسیاری در فضای‌مجازی مطرح می‌کنند دیگر کارگردانان صاحب‌نام و کارهای خوب در تلویزیون شکل نخواهد گرفت و کسی تلویزیون نمی‌بیند. 
موتور سریال‌سازی در تلویزیون مجدد روشن شده با این تفاوت که موضوعات مختلف در ژانرهای متنوع و با نیروهای تازه نفس در کنار در واقع هنرمندان با تجربه‌ای که هستند و ان‌شاءالله اتفاقات جدیدی را مخاطبان روی آنتن خواهند دید.
https://jahannews.com/vdceeo8vxjh8x7i.b9bj.html
jahannews.com/vdceeo8vxjh8x7i.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پایتخت فقط و فقط منهای محسن تنابنده باید پخش شود.
Iran, Islamic Republic of
لزومی نیست که . بی فرهنگی را با این سریال پایتخت به خورد جامعه بدهید
Iran, Islamic Republic of
شما با ساخت پایتخت دوباره یک پول هنگفت به فیلمنامه و بازیگران ... می دهید تا دوباره جیب ها پر پول و نظام و اسلام و خانواده به سخره گرفته شود
Iran, Islamic Republic of
سریال پایتخت فقط جیب عواملش را پر پول .... می کند
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
فقط گاندو
Iran, Islamic Republic of
کدام مسلمان متعهد به رعایت احکام اسلامی حاضر است باز دستپخت فلان نقش پیشه که آشکارا به اسلام توهین کرده است ببیند ؟ .
Iran, Islamic Republic of
می خواهید با ساخت پایتخت دوباره بیت المال را حرام کنید.
Iran, Islamic Republic of
اگه قراره دوباره سریال پایتخت را با همان کیفیت و مضمون و فیلمنامه ضعیف و رد و بدل شدن کلمات و صحنه های سخیفی که بخصوص در فصل 6 مشاهده کردیم بسازین ,اصلا" ساخته نشه خیلی بهتره.
Iran, Islamic Republic of
برای صدا و سیما بسیار بسیار متأسفم.
United States
اگر واقعا بفکر این هستید با کار فرهنگی عرضه بر جاسوسان تنگ شود لطفا در گاندو ۳ ....محض رضای خدا این بار دنبال این موضوع بروید چطور اسرائیل وسط شهر ترور کرد و خصوصا ترور و شهادت فخری زاده را دنبال کنید
Iran, Islamic Republic of
اقا ما پایتخت نخوایم کی رو باید ببینیم؟.
Iran, Islamic Republic of
اگه ما بخوایم پایتخت رو ببینیم کیو باید ببینینم؟
Iran, Islamic Republic of
خب برو تهرون تا یه دل سیر پایتخت رو ببینی!!
Iran, Islamic Republic of
خب تو هم نرو تهران تا پایتخت رو نبینی
Iran, Islamic Republic of
اقای صدا و سیما والله بالله تا دلتون بخواد تو کشور ما موضوع و به قول فرنگی مآبها سوژه خوب و مناسب و مخاطب جذب کن که در راستای جهاد تبیین هم می تواند باشد وجود داره ..
Iran, Islamic Republic of
اینقدر اوضاع مدیریت و نظارت بر برنامه و ها و سریال سازیهای تلویزیون خوب بوده که در همه این سالها به غیر از چند سریال انگشت شمار , جانمایه و مضمون اصلی اکثر سریالها را عشق بازیهای مشمئزه کننده بین دختر و پسرها و دوستیهای خارج از عرف و شرع قبل از ازدواج تشکیل داده .
Iran, Islamic Republic of
دنبال ایده جدید باشین ول کنین دیگه پایتخت رو
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
اینطور که من فهمیدم سریال سازی ما هم مثل همه چیز سیاسی شده....!!!
مریم
Iran, Islamic Republic of
فقط گاندو رو پخش کنید فقط گاندو .
دانا
Iran, Islamic Republic of
تو کشور به اصطلاح فرهنگی باید برای سریال ها و فیلم های ارزشی و تاریخی صبر کنیم که چه بشود تلویزیون یا سینما دست به کار بشه.
حمید
Iran, Islamic Republic of
هر چه زودتر سریال گاندو تولید بشه
واقعا سریال خوبیه