مهدی نقویان رئیس سیمافیلم در واکنش به هجمهپراکنانی که میگویند از سریالهای تلویزیون خبری نیست و کارگردانان صاحبنام با صداوسیما قهرند، میگوید: موتور سریالسازی در تلویزیون دوباره روشن شده و انشاءالله اتفاقات خوبی را مخاطبان روی آنتن خواهند دید.
گفتگو با رئیس سیمافیلم؛
موتور سریالسازی در تلویزیون روشن شده/ فیلمنامه فصل سوم «گاندو» آماده است/ سریال حاج قاسم امسال ساخته میشود/ برای ساخت «پایتخت» مانعی نیست
8 خرداد 1402 ساعت 14:31
مهدی نقویان رئیس سیمافیلم در واکنش به هجمهپراکنانی که میگویند از سریالهای تلویزیون خبری نیست و کارگردانان صاحبنام با صداوسیما قهرند، میگوید: موتور سریالسازی در تلویزیون دوباره روشن شده و انشاءالله اتفاقات خوبی را مخاطبان روی آنتن خواهند دید.
گروه فرهنگی جهان نیوز: «مهدی نقویان» رئیس مرکز سیمافیلم با خبرگزاری تسنیم به طور تفصیلی گفتگو کرده و درباره مواردی نظیر گاندو، سریال حاج قاسم، پروژه شهید صیاد و به طور کلی روند سریال سازی رسانه ملی نکاتی را مطرح کرده است.
به گزارش جهان نیوز، مشروح این گفتوگو را رد ادامه خواهید خواند:
هیچوقت پلتفرمها را روبروی خودمان نمیبینیم
* امروز شبکه نمایشخانگی با تعدد پلتفرمها و افزایش آثار خود، میدان سریالسازی را پیچیدهتر از گذشته کرده است. بسیاری از سرمایههای تلویزیون هم به خاطر دستمزدهای عجیب و غریب و تنوع ژانرها و کارها در پلتفرمها به این سمت رفتهاند. از طرفی پلتفرمها توانستهاند در بین مخاطبین جا باز کنند و برای سریالهای تلویزیونی به ندرت این اتفاق میافتد. چه برنامهای سیمافیلم به عنوان نهاد مهم و تأثیرگذاری که همیشه حرفهای بسیاری برای گفتن دارد در این راستا دنبال خواهد کرد؟
ما در واقع دو کمپانی روبروی هم نیستیم. ما اگر در بازار پلتفرمها بودیم این اتفاق میافتد؛ مثلا فیلیمو/ نماوا؛ دو کمپانی با هم رقابت میکنند هرکسی کیفیت کار بهتری داشته باشد گوی سبقت را میگیرد. اما ما رسانه ملّی هستیم؛ در واقع همانهایی که در پلتفرم کار میکنند و جزو مؤسسین این سکوهای نمایشیاند در خانه تلویزیون دارند و تلویزیون هم میبینند.
در واقع وظیفهمان چیز دیگری است برای مخاطب 80، 90 میلیونی برنامه و سریال تولید کنیم. حتی اشاره کردم استقبال میکنیم در خارج از تلویزیون در حوزه سریالسازی، اتفاقاتی میافتد. چه نهادها و مؤسسات فرهنگی و چه پلتفرمها همیشه استقبال میکنیم. هیچوقت رو در روی آنها قرار نداریم و آنها را به عنوان رقیب نگاه نمیکنیم.
منتها بحثی که در این راستا پیش میآید، بحث محتوا و مضمون است. جدای از رسانه ملّی، خیلی از مخاطبین امکان دارد به رعایت نشدن اخلاق، حواشیِ که برخی از سریالها ایجاد میکنند و برای نسل جوان ما مضرّند واکنش نشان دهند. رسانه ملّی هم مثل آنها واکنش نشان میدهد چون انتظارات مردم از صداوسیما بیشتر از یک فرد عادی است که در جامعه زندگی میکند.
توقع دارند رسانه ملّی یک نظارتی هم بر این تولیدات خارج از سازمان صداوسیما داشته باشد؛ برای همین ما هیچوقت آنها را روبروی خودمان نمیبینیم. در حوزه محتوا یکسری از قوانین رعایت نمیشود؛ چه قوانین اجتماعی و چه قوانین شرعی ما! رسانه ملی ملزم به رعایت این قوانین است و این خط قرمز نیست. وقتی ما منافع ملی را رعایت میکنیم به آن خط قرمز نمیگویند. این یک انحرافی است که در ذهن مخاطب ایجاد میکنند که شما محدوده کارتان اینهاست.
به همین خاطر، همانطور که اشاره کردم از این اتفاق استقبال میکنیم؛ کار مشترک هم میتوانیم انجام دهیم اما با حفظ منافع و هویت ملی.
* همینطور که چندی پیش آقای جبلی رئیس صداوسیما به آن اشاره کردند که میتوانیم هم با سریالهای خوب شبکه نمایشخانگی کار مشترک داشته باشیم، آن را پخش کنیم و حتی برای آنها تبلیغ کنیم....
بله همینطور است. آقای محمدحسین لطیفی برای پلتفرمها کار خوب ساخت. آقای میرباقری کار خوب ساخت. کارگردانانی که با ما کار کردند، کارهای فاخری هم ساختند و همچنان این همکاری را با رسانه ملّی دارند با پلتفرمها کار میکنند و ما هم استقبال میکنیم.
برخی تولیدات تکراری نویسندگان را به سمت ملودرامهای تهرانی برد
* در بحث فیلمنامهنویسی امروز جایِ خیلی از فیلمنامهنویسان خوب در تلویزیون خالی است؛ اساساً با اختصاص بودجه خوب به بازیگران و عدم توجه به نویسندهها کمتر شاهد یک فیلمنامه خوب و مؤثریم. مشکل از کجاست؟ فیلمنامههایی که در مناسبتهایمان جایشان خالی است و اصلاً کار در خورِ مناسبتی نداریم.
این نکته را مطرح میکنم چون بیشترین تعامل را با نویسندگان دارم. خیلی از نویسندگان خوب و درجه یک ایران، وقتی با آنها صحبت میکنم و از آنها میپرسم چرا در پلتفرمها و جایی دیگر کار نمیکنید؟ رسانه ملی را از این جهت انتخاب میکنند که میگویند فضایِ آن پاک و سالم است.
ما هم سیاستمان این است که حتماً از فیلمنامهنویسان درجه یک استفاده کنیم.
منتها تولیدات، نویسندگان را به سمتی برده که دچار یک چرخش روزمره تکراری افتاده بودند و آن هم ملودرامهای تهرانی بود. در واقع موضوعات تکراری که فقط نامِ کاراکترها عوض میشد. خیلی قصهها شبیه به هم شده بود اما با توجه به سیاستگذاریهایی که اتفاق افتاد؛ سیاستگذاری که توسط نویسنده شکل نمیگیرد و دستِ مدیران است.
وقتی سیاستگذاری تغییر میکند این نویسندههای توانمند و کاربلد خودشان را در جهت سیاستهای جدید قرار میدهند.
موتور سریالسازی در تلویزیون روشن شده است
* ساخت برخی از زندگینامههای شهدا همچون شهید صیادشیرازی به 10 سال پژوهش آن رسیده و به تهیهکنندگی دیگری واگذار شده است. سرانجام این کارها چه خواهد شد؟ حتی بحث سریال حاج قاسم سلیمانی بارها پیش آمده اما هنوز از آن سریال هم خبری نیست. اگر بخواهیم مصداقی صحبت کنیم بحث پروژه «صدام» که به طور جدّی مطرح است یا برخی از شخصیتهای دیگر؛ هر بار که به سمتِ آنها رفتهایم اتفاقات خوبی افتاده شاید سریال «شوق پرواز» و زندگی شهید بابایی مثالِ روشنی باشد اما چنین شخصیتهایی ساخته نشوند جریان تحریف خیلی جدّی به شالوده فکری و نظام اندیشهای که برای مخاطب ما صرف خاطرات و نوشتارهای مختلفی که دیده و شنیده، به هم میریزد. آیا در برنامه کاریتان ساخت چنین کارهایی وجود دارد؟
من در صحبتهایم اشاره کردم؛ بحث تحریف که کلیدواژه درستی هم است کجا به غیر از تلویزیون دغدغه دارد که دربارهاش سریال ساخته شود. این بار فقط به دوش تلویزیون است برای همین ما از شما رسانهها میخواهیم به ما کمک کنید در این زمینه بحرانی که جلویمان است را پشت سر بگذاریم.
کد مطلب: 839043