جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

نانوایی که واقف کتاب شد

يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 836000
دو جلد از مجموعه کتاب‌های معرفی «مشاهیر وقف کتاب در ایران» با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و خانه کتاب و ادبیات منتشر شد.
نانوایی که واقف کتاب شد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همکاری با خانه کتاب و ادبیات، تعداد دو جلد کتاب با عنوان «مشاهیر وقف کتاب در ایران» به‌قلم علی صادق‌زاده وایقان منتشر کرده است.

کتاب‌های منتشرشده درباره فرهنگ وقف کتاب در ایران است که در آن اقدام به معرفی 10 نفر از واقفان و اهداکنندگان مشهور و برجسته منابع اطلاعاتی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شده است.

این سازمان به‌تازگی دو جلد از مجموعه کتاب‌های «مشاهیر وقف کتاب در ایران» با معرفی شیخ جعفر شوشتری و غلامرضا یزدجردی منتشر کرده است.

در بخشی از کتابِ معرفی شیخ جعفر شوشتری از مجموعه «مشاهیر وقف کتاب در ایران» چنین آمده است: شیخ جعفر شوشتری از مراجع تقلید، علامه‌ و خطیبی کم‌نظیر بود. وی در دی ماه سال 1191 شمسی در شوشتر متولد شد و در پنج‌سالگی به عتبات رفت و شروع به تحصیل نزد استادان تراز اول تعلیم کرد. او در شوشتر رسالۀ عملیّۀ خود را به‌نام «منهج‌الرشاد» منتشر کرد که محور فتاوی مراجع تقلید بوده و بر آن حاشیه زده‌اند.

شیخ جعفر شوشتری علاوه بر آثار متعدد در فقه و اصول دین، آثار بی‌نظیر و ماندگاری در مورد واقعه کربلا و حضرت سیدالشهدا(ع) نوشته است. کتابخانه‌ وی بالغ بر هزار و 500 جلد کتاب نفیس خطی، چاپ سنگی و سربی در زمینۀ فقه، فلسفه، علوم غریبه، تاریخ و تفسیر با قدمت200 الی 400 سال و مزین به یادداشت‌های علامه و خاندانش و علمای خوزستان است که توسط خانوادۀ شیخ بهاءالدین شریعت در سال‌های 1379 تا 1382 وقف کتابخانۀ ملی ایران شده است.

غلامرضا یزدجردی در بهمن ماه 1298 در تهران به دنیا آمد. وی بعد از کلاس ششم ابتدایی به‌علت بیماری پدر تحصیل را رها کرد و مسئولیّت خانواده را به‌عهده گرفت و حرفه پدر (نانوایی سنگکی) را ادامه داد. وی برای ارتقای کیفیت نان، کارخانۀ آرد تابان را بنا نهاد که اکنون مدرن‌ترین کارخانۀ آرد ایران است؛ او به دلیل نوآوری در صنعت آرد و نان به «پدر صنعت آرد و نان ایران» لقب گرفت.

او از نوجوانی با حضور در زورخانه، روحیّۀ جوانمردی نشأت گرفته از ائمه‌اطهار (علیهم السلام) را در خود تقویت کرد و ثمرۀ فعّالیّت اقتصادی خویش را با مرام پهلوانی ممزوج داشت. اوج شکوفایی و هنرمندی‌اش سرمایه‌گذاری برای کتابت بزرگ‌ترین قرآن جهان است که به کتابخانۀ ملی ایران وقف کرد و به «قرآن یزدجردی» مشهور است.

علی صادق‌زاده وایقان از پژوهشگران سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران است و تاکنون 30 عنوان کتاب و 200 عنوان مقاله از وی منتشر شده است.
https://jahannews.com/vdce7p8v7jh8x7i.b9bj.html
jahannews.com/vdce7p8v7jh8x7i.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *