پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱
وزیر صمت خبر داد

رشد ۱۰۰ درصدی تجارت ایران و آفریقا

شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 831693
فاطمی امین با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی تجارت با آفریقا در سال گذشته و افزایش ۱۵ درصدی در ۱۰ماهه امسال، خاطرنشان کرد: هفته گذشته در اجلاس بین‌المللی همکاری‌های علمی اقتصادی ایران و کشور‌های غرب آفریقا معادل دو میلیارد دلار قرارداد امضا شد.
رشد ۱۰۰ درصدی تجارت ایران و آفریقا
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، سید رضا فاطمی امین در حاشیه آغاز دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه این نهاد یکی از سازمان‌های مهم در ساختار اقتصادی، اجتماعی و همگرایی است، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته همکاری و کار مشترک بسیاری با این نهاد در صادرات داشتیم و امروز نیز برای ادامه همین مسیر انتخابات در زمان مقرر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور یک هزار و ۲۰۰ نامزد انتخاباتی، تصریح کرد: این میزان نسبت به دوره گذشته رقم بالاتری است و تلاش شد حاشیه‌ای نیز نداشته باشد تا فصل جدیدی با شکل‌گیری دوره دهم داشته باشیم.

وزیر صمت بیان کرد: انتخابات اتاق‌های بازرگانی نویدبخش آینده اقتصادی بهتر است، زیرا با وجود مشکلات مسیر خوبی آغاز شده که با همکاری بهتر و بیشتر شرایط را برای توسعه فراهم کنیم.

رشد ۱۷.۷ درصدی صادرات غیرنفتی
فاطمی امین گفت: در ۱۰ ماه اول امسال صادرات ۱۷.۷ درصد رشد داشت و واردات ۱۶.۹ درصد رشد داشته و واردات کمتر از صادرات از لحاظ ارزش رشد داشته است.

وی افزود: واردات به سه دسته کالا‌های واسطه‌ای سرمایه‌ای و مصرفی تقسیم می‌شود که واردات کالا‌های واسطه‌ای ۱۶ درصد، کالا‌های سرمایه‌ای ۵۱ درصد و کالا‌های مصرفی منفی هشت درصد رشد داشته است.

واردات در خدمت تولید قرار گرفت
وزیر صمت گفت: آمار‌ها حاکی از این است که امسال واردات در خدمت تولید قرار گرفته است و عمده واردات مربوط به تولید و ماشین‌آلات بوده است و در حالی که سال گذشته پنج میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات را داشتیم، اما امسال این رقم به بیش از هشت میلیارد دلار رسید.

فاطمی امین اضافه کرد: آمار حاکی از این است که با وجود مشکلات در تولید حرکت خوبی آغاز شده و ما در دولت وظیفه داریم از تولید حمایت کنیم؛ زیرا کار اصلی را این عزیزان انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید بازار کشور خود را به خوبی بشناسیم، گفت: با بررسی نیاز‌های موجود برای واردات، با کشور‌هایی معامله کنیم که در ارتباط سیاسی بهتری با ایران دارند و در زمینه فناوری به سطح مناسبی رسیده‌اند.

وزیر صمت تاکید کرد: از سوی دیگر محصولاتی در کشور تولید می‌کنیم که در برخی کشور‌ها مانند روسیه، بلاروس و آفریقا فروش بهتر دارند، اما تاکنون از آن‌ها غفلت کرده‌ایم.

رشد ۱۰۰ درصدی تجارت ایران و آفریقا
فاطمی امین با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی تجارت با آفریقا در سال گذشته و افزایش ۱۵ درصدی در ۱۰ماهه امسال، خاطرنشان کرد: هفته گذشته در اجلاس بین‌المللی همکاری‌های علمی اقتصادی ایران و کشور‌های غرب آفریقا معادل دو میلیارد دلار قرارداد امضا شد، در حالی که کل تجارت یک ساله یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: باید هوشمندانه حرکت کنیم و تمرکز را بر صادرات کالا‌های پیچیده مانند فولاد و مشتقات پتروشیمی بگذاریم که کمتر کشوری صادر می‌کند، زیرا این موضوع به کشور قدرت بیشتری می‌دهد.

وزیر صمت گفت: هدف‌گذاری دولت در همکاری با بخش خصوصی این است که در مسیر حرکت کنیم که محصولات دانش بنیان و پیچیده کمتر کشوری امکان تولید آن را دارد صادر کنیم تا در صحنه بین‌الملل فراتر از یک درآمد ارزی، اقتدار اقتصادی به دست آوریم.
https://jahannews.com/vdchwzn6x23nx-d.tft2.html
jahannews.com/vdchwzn6x23nx-d.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یا علی
احسنت به این دولت خدمتگزار