کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر صمت خبر داد

رشد ۱۰۰ درصدی تجارت ایران و آفریقا

20 اسفند 1401 ساعت 13:20

فاطمی امین با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی تجارت با آفریقا در سال گذشته و افزایش ۱۵ درصدی در ۱۰ماهه امسال، خاطرنشان کرد: هفته گذشته در اجلاس بین‌المللی همکاری‌های علمی اقتصادی ایران و کشور‌های غرب آفریقا معادل دو میلیارد دلار قرارداد امضا شد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، سید رضا فاطمی امین در حاشیه آغاز دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه این نهاد یکی از سازمان‌های مهم در ساختار اقتصادی، اجتماعی و همگرایی است، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته همکاری و کار مشترک بسیاری با این نهاد در صادرات داشتیم و امروز نیز برای ادامه همین مسیر انتخابات در زمان مقرر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور یک هزار و ۲۰۰ نامزد انتخاباتی، تصریح کرد: این میزان نسبت به دوره گذشته رقم بالاتری است و تلاش شد حاشیه‌ای نیز نداشته باشد تا فصل جدیدی با شکل‌گیری دوره دهم داشته باشیم.

وزیر صمت بیان کرد: انتخابات اتاق‌های بازرگانی نویدبخش آینده اقتصادی بهتر است، زیرا با وجود مشکلات مسیر خوبی آغاز شده که با همکاری بهتر و بیشتر شرایط را برای توسعه فراهم کنیم.

رشد ۱۷.۷ درصدی صادرات غیرنفتی
فاطمی امین گفت: در ۱۰ ماه اول امسال صادرات ۱۷.۷ درصد رشد داشت و واردات ۱۶.۹ درصد رشد داشته و واردات کمتر از صادرات از لحاظ ارزش رشد داشته است.

وی افزود: واردات به سه دسته کالا‌های واسطه‌ای سرمایه‌ای و مصرفی تقسیم می‌شود که واردات کالا‌های واسطه‌ای ۱۶ درصد، کالا‌های سرمایه‌ای ۵۱ درصد و کالا‌های مصرفی منفی هشت درصد رشد داشته است.

واردات در خدمت تولید قرار گرفت
وزیر صمت گفت: آمار‌ها حاکی از این است که امسال واردات در خدمت تولید قرار گرفته است و عمده واردات مربوط به تولید و ماشین‌آلات بوده است و در حالی که سال گذشته پنج میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات را داشتیم، اما امسال این رقم به بیش از هشت میلیارد دلار رسید.

فاطمی امین اضافه کرد: آمار حاکی از این است که با وجود مشکلات در تولید حرکت خوبی آغاز شده و ما در دولت وظیفه داریم از تولید حمایت کنیم؛ زیرا کار اصلی را این عزیزان انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید بازار کشور خود را به خوبی بشناسیم، گفت: با بررسی نیاز‌های موجود برای واردات، با کشور‌هایی معامله کنیم که در ارتباط سیاسی بهتری با ایران دارند و در زمینه فناوری به سطح مناسبی رسیده‌اند.

وزیر صمت تاکید کرد: از سوی دیگر محصولاتی در کشور تولید می‌کنیم که در برخی کشور‌ها مانند روسیه، بلاروس و آفریقا فروش بهتر دارند، اما تاکنون از آن‌ها غفلت کرده‌ایم.

رشد ۱۰۰ درصدی تجارت ایران و آفریقا
فاطمی امین با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی تجارت با آفریقا در سال گذشته و افزایش ۱۵ درصدی در ۱۰ماهه امسال، خاطرنشان کرد: هفته گذشته در اجلاس بین‌المللی همکاری‌های علمی اقتصادی ایران و کشور‌های غرب آفریقا معادل دو میلیارد دلار قرارداد امضا شد، در حالی که کل تجارت یک ساله یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: باید هوشمندانه حرکت کنیم و تمرکز را بر صادرات کالا‌های پیچیده مانند فولاد و مشتقات پتروشیمی بگذاریم که کمتر کشوری صادر می‌کند، زیرا این موضوع به کشور قدرت بیشتری می‌دهد.

وزیر صمت گفت: هدف‌گذاری دولت در همکاری با بخش خصوصی این است که در مسیر حرکت کنیم که محصولات دانش بنیان و پیچیده کمتر کشوری امکان تولید آن را دارد صادر کنیم تا در صحنه بین‌الملل فراتر از یک درآمد ارزی، اقتدار اقتصادی به دست آوریم.


کد مطلب: 831693

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/831693/رشد-۱۰۰-درصدی-تجارت-ایران-آفریقا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com