دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

دیگ بخار صنعتی

دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب: 829665
بویلر یا دیگ بخار دستگاهی است که از آن برای تولید بخارآب از طریق نیروی گرمایشی استفاده می‌شود. سوخت دستگاه از موارد مختلفی مانند زغال‌سنگ، گاز شهری و گازوئیل تأمین می‌گردد. جنس بویلر بستگی به میزان تولید فشار بخار، می‌تواند از جنس فولاد یا چدن باشد. در مواردی که هدف از تولید، ایجاد بخار پرفشار باشد، جنس مخزن از فولاد و در مواردی که هدف تولید بخار کم‌فشار باشد، جنس مخزن چدن خواهد بود.

دیگ‌های بخار کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارند و در صنایعی مانند بلوک‌زنی و جدول زنی، شستشوی مخازن CNG، مرغداری و دامداری، بیشتر کارخانه‌ها، خشک‌شویی‌ها، مجتمع‌های تجاری و مسکونی و... کاربرد دارند. کارخانهٔ آذر استیل فن‌آوران زاگرس با استفاده از دانش بومی و همکاری با نیروهای مجرب، اقدام به طراحی و ساخت انواع دیگ‌های بخار کرده‌است. با ما همراه باشید تا دربارهٔ بویلرهای صنعتی و کاربرد آن‌ها بیشتر بدانید:
 

دیگ بخار صنعتی چیست؟

دیگ‌های بخار صنعتی درواقع همان نمونهٔ دیگ‌های بخار خانگی هستند که در ابعاد بزرگ ساخته می‌شوند. بویلر صنعتی قادر است حرارت بسیار زیادی تولید کند که همین امر سبب بالا رفتن حرارت آب داخل مخزن شده و بخارآب تولید می‌شود. بخارآب تولیدی در قسمت پایین مخزن نگه‌داری می‌شود و تحت‌فشار قرار می‌گیرد. زمانی که سطح فشار به میزان مناسب خود رسید، از دستگاه خارج می‌شود. درنهایت فشار بخار اضافهٔ داخل دیگ، توسط سوپاپ خارج می‌شود.

محفظهٔ دیگ بخار صنعتی غیرقابل نفوذ بوده و از جنس استیل ضدزنگ برای نگه‌داری از آب ساخته می‌شود. دیگ‌های بخار صنعتی کاربردهای زیادی در صنایع مختلف مانند کارخانه‌های بزرگ، نساجی، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و پتروشیمی دارند. راندمان بالا و کیفیت عالی دیگ‌های بخار تولیدشده در شرکت فن‌آوران زاگرس، توانسته‌است رضایت مشتریان را درپی داشته باشد. در کنار کیفیت، قیمت‌های مناسب دیگ‌های بخار، این شرکت را به یکی از برترین شرکت‌های تولیدی صنعتی تبدیل کرده‌است.

انواع دیگ بخار

طبقه‌بندی دیگ‌های بخار به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. شکل ظاهری (افقی و عمودی)، شکل انتهایی دیگ (عقب‌تر و عقب خشک)، فشار کاری دیگ (فشار پایین، فشار متوسط، فشار بالا)، دمای کاری دیگ (دما پایین، دما متوسط، دما بالا)، نوع سوخت مشعل و نوع سیال (فایرتیوب، واترتیوب) ازجمله دسته‌بندی‌های دیگ بخار هستند.

بویلر بخار افقی و عمودی

فضای موتورخانه، ابعاد و میزان بخار موردنیاز، تعیین‌کنندهٔ نوع بویلر هستند. در مواقعی که فشار بخار کمی لازم است و یا این‌که فضای موتورخانه کوچک است، از بویلر عمودی استفاده می‌شود. این بویلرها توانایی تولید بخار تا 500 کیلوگرم در ساعت را دارند. در مقابل، بویلرهای افقی در مواردی که نیاز به تولید بخار گسترده است به‌کار برده می‌شوند. ظرفیت این بویلرها از 500 کیلوگرم تا ظرفیت‌های چند تن است.

بویلر بخار عقب خشک و عقب‌تر

اگر بین انتهای محفظهٔ احتراق و انتهای دیگ، آب قرارگرفته باشد، دیگ عقب‌تر نامیده می‌شود و درصورتی‌که بین دو انتهای محفظه و دیگ به‌جای آب، دیوارهٔ نسوز قرار گرفته باشد، دیگ عقب خشک نامیده می‌شود. به‌دلیل راندمان بالای دیگ بخار عقب‌تر و هم‌چنین تنش حرارتی کمتر، استفاده از این دیگ‌ها مرسوم‌تر از نوع عقب خشک است. به‌جز در موارد کوچک صنعتی، استفاده از دیگ‌های عقب خشک به‌طرز چشمگیری کاهش‌ یافته‌است و بویلرهای عقب‌تر جایگزین شده‌اند.

بویلر بخار فایرتیوب

در این نوع بویلر مواد حاصل از احتراق از داخل مجموعه‌ای از تیوب‌ها عبور می‌کند و آب روی پوستهٔ بیرونی لوله‌ها جریان داشته و با دریافت حرارت، بخار می‌شود. این دیگ‌ها در مقایسه با نمونه‌های واترتیوب، قیمت ارزان‌تری دارند و بیشتر برای صنایع کوچک استفاده می‌شوند. فشار کاری دیگ‌های فایرتیوب بین 6 تا 18 بار نسبی است. در برخی از موارد، این دیگ‌ها تا فشار کاری 32 بار نسبی نیز تولید می‌شوند. ساختار ساده و کارایی بالای این دیگ‌ها از مزایای خرید آن‌ها محسوب می‌شود. شاید بتوان زمان راه‌اندازی بالا و کم بودن فشار بخار خروجی نسبت‌به نمونه‌های دیگر را از معایب این دیگ‌ها دانست. با این حال در بسیاری از صنایع کوچک، هنوز هم از این دیگ‌ها استفاده می‌شود.

بویلر بخار واترتیوب

نحوهٔ عملکرد این دیگ‌ها برخلاف دیگ‌های فایرتیوب است. به این صورت که آب در داخل لوله‌ها بوده و گازهای داغ در اطراف تیوب‌ها در گردش هستند. بدین ترتیب حرارت به آب منتقل شده و آب بخار می‌شود. توانایی تحمل فشار دیگ بخار واتر تیوب نسبت‌به فایر تیوب بیشتر است، زیرا قطر لوله‌های دیگ کوچک‌تر است، بنابراین این نمونه دیگ‌ها بیشتر در صنایع بزرگ با مصرف بخار بالا استفاده می‌شوند. بویلر بخار درام طولی، درام متقاطع و درام خمیده از انواع بویلرهای واتر تیوب هستند. بازدهی این دیگ‌ها به‌دلیل سریع‌تر بودن جریان حرکت آب و افزایش نرخ انتقال حرارت، بالاتر از نمونهٔ فایرتیوب است.

انواع دیگ بخار ازنظر تعداد گذر دود

با اشتعال سوخت انتقال حرارت در دیگ انجام می‌شود. هرچقدر تبادل حرارت بیشتری بین مواد سوخت و دیگ انجام شود، میزان راندمان بالاتر می‌رود. بدین‌ترتیب با افزایش تعداد گذر دود، انتقال حرارت بیشتر انجام می‌شود. انواعی از بویلرهای بخار وجود دارند که براساس تعداد گذر دود دسته‌بندی می‌شوند:

دیگ‌های بخار دو پاس

در این نوع بویلر، دود طی دو مرحله از دودکش خارج می‌شود. به این صورت که ابتدا یک پاس از داخل کوره عبور می‌کند و در پاس بعدی از داخل تیوب‌ها منتقل می‌شود. این بویلرها نسبت‌به دیگ‌های بخار فایرتیوب راندمان کمتری دارند و بیشتر در بویلرهای عقب خشک استفاده می‌شوند. استفاده از این دیگ‌ها به‌دلیل راندمان پایین کاهش یافته‌است.

دیگ‌های بخار کورهٔ برگشتی

دیگ‌های بخار سه پاس

دیگ‌های بخار چهار پاس

دیگ‌های بخار تولیدی در فن‌آوران زاگرس

دیگ‌های بخار تولیدشده در شرکت فن‌آوران زاگرس، همگی از تکنولوژی‌های جدید جهانی ساخته شده‌اند و قابلیت سفارشی‌سازی دارند. شما می‌توانید براساس ظرفیت موردنظر خود، اقدام به ساخت دیگ بخار کنید.

کارشناسان ما در واحد فروش بویلرها، آمادهٔ پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان هستند. دیگ‌های بخار تولیدشده در شرکت فن‌آوران، از دو نوع واترتیوب و فایر تیوب هستند که با ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. تمامی دیگ‌های بخار از جنس بدنهٔ مرغوب و باکیفیت ساخته می‌شوند تا در اثر استفادهٔ مکرر دچار زنگ‌زدگی نشوند. در صورت سفارش شما، تمامی دیگ‌ها قابلیت هوشمندسازی دارند تا امکان کنترل دستگاه و عملیات تولید بخار به‌صورت خودکار وجود داشته باشد.

تمامی دستگاه‌های تولیدی دارای ضمانت و پشتیبانی هستند و امکان ارسال بویلرها به‌تمامی شهرستان‌ها وجود دارد. علاوه‌بر ویژگی‌های فنی، ظاهر بویلرها نیز شیک و مرتب است و بدنه و شاسی آن‌ها به‌صورت یکپارچه تولید می‌شود.
 

سؤالات متداول

  1. اجزای تشکیل‌دهنده دیگ بخار کدام‌اند؟
  • شیشهٔ آب‌نما
    مشعل‌های دوگانه‌سوز
    ماتومتر
    هشداردهنده
    تابلوها و تجهیزات برقی
    پمپ
    دودکش
  1. قیمت ساخت بویلر بخار چقدر است؟
بویلرهای بخار براساس نوع، فنّاوری به‌کاربرده شده در ساخت و میزان ظرفیت قیمت‌گذاری می‌شوند.
  1. مصارف استفاده از بویلر صنعتی چیست؟
در صنایع مختلفی مانند کارواش‌ها، نماشویی‌ها و نظافت ساختمان، شستشوی مبلمان، کارگاه‌های تعمیر خودرو، پرورش قارچ، غذاسازی و ... از بویلرها استفاده می‌شود.
  1. بهترین فشار کار بویلر چه فشاری است؟
میزان فشار کار در بویلرها متفاوت است و براساس فشار کار دستگاه‌هایی تنظیم می‌شود که از بخار استفاده می‌کنند.
  1. آب ورودی به دیگ باید چه مشخصاتی داشته باشد؟
سختی آب ورودی باید معادل صفر باشد. آب مورداستفاده باید بدون حباب باشد، زیرا اکسیژن باعث خوردگی لوله‌ها می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت که آب بدون املاح و اکسیژن با قلیایت بالا بهترین نوع آب برای استفاده در بویلرهای بخار است.

سخن پایانی

استفاده از دیگ بخار در بیشتر صنایع مرسوم است. انواعی از دیگ‌های بخار وجود دارند که با توجه به ظرفیت و کارایی و نحوهٔ عملکرد آن‌ها می‌توانید، مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. توصیه می‌شود که از دیگ بخاری استفاده کنید که متناسب با نیاز و فضای شما باشد. به نظر شما کدام مدل از دیگ‌های بخار عملکرد بهتری دارند؟ چرا؟
کلیک کنید : کارواش نانو بخار
https://jahannews.com/vdcd9n0jkyt0x96.2a2y.html
jahannews.com/vdcd9n0jkyt0x96.2a2y.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *