جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱۳

چرا تسویه ۲۶۶ هزار میلیارد بدهی در دولت جدید را نمی‌بینند؟

پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 829233
در حالی دولت سیزدهم نه با خزانه خالی که با خزانه بدهکار فعالیت خود را آغاز کرد که در یک و نیم سال گذشته، دو تسویه بدهی بزرگ در طول تاریخ نظام صندوقداری و بازنشستگی صورت گرفت و طی آن 88 هزار میلیارد تومان بدهی صندوق‌ها به بانک‌ها تسویه شد و بانک‌ها از حالت ناترازی به تراز مثبت رسیدند.
چرا تسویه ۲۶۶ هزار میلیارد بدهی در دولت جدید را نمی‌بینند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، دولت رئیسی برخلاف دولت سابق، به توافقی که پس از آن دشمن به تحریم بیشتر اصرار ورزد، اعتقادندارد، اما یک جریان خاص با وجود موفقیت‌های دولت سعی دارد مسیر پیش‌رو را بن‌بست نشان دهد.
 
در این باره روزنامه ایران در گزارشی نوشت: دولت رئیسی با دستور کار اولویت خنثی ‌سازی تحریم‌ها و عدم وابستگی معیشت مردم به تصمیمات بیگانگان مورد توجه مردم واقع شد. دولتمردان با خنثی‌‌سازی تحریم‌ها در پارادایم گفتمان دولت سیزدهم رفع موثر و جدی تحریم‌ها فراموش نشده و در این مسیر، سستی صورت نگرفته است. به طوری که تنها خط قرمز تیم مذاکره‌کننده دولت جدید منافع ملی بوده و به همین سبب رفع واقعی و نه صوری تحریم‌ها و دریافت تضامین لازم را مورد توجه قرار داده و بر آن اصرار ورزیده است زیرا تیم مذاکره‌کننده کنونی به ثمربخشی مذاکرات برای مردم اعتقاد داشته و به «توافقی که پس از آن دشمن به تحریم بیشتر و بدعهدی بدون هزینه اصرار ورزد» اعتقاد ندارد.
 
در حالی دولت سیزدهم نه با خزانه خالی که با خزانه بدهکار فعالیت خود را آغاز کرد که در یک و نیم سال گذشته، دو تسویه بدهی بزرگ در طول تاریخ نظام صندوقداری و بازنشستگی صورت گرفت و طی آن 88 هزار میلیارد تومان بدهی صندوق‌ها به بانک‌ها تسویه شد و بانک‌ها از حالت ناترازی به تراز مثبت رسیدند. همچنین 180 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی نیز تامین و پرداخت شد. این اتفاق به آن معناست که دولت تا حد قابل توجهی در خنثی ‌سازی تحریم‌ها و افزایش درآمدها موفق عمل کرده است و توانسته در یک زمان کوتاه بیشتر از 200هزار میلیارد تومان از بدهی 600 هزار میلیارد تومانی دولت‌های گذشته را تسویه کند.
 
اکنون اما موفقیت‌های گفتمان دولت سیزدهم باعث شده تا یک جریان خاص که حیات خود را در عدم موفقیت رقیب می‌دانند با ورود به عرصه رسانه به بن‌بست‌نمایی روی آورده و حل مشکلات کشور را در بازگشت به افراد و ایده‌های تکراری سابق معرفی کنند. در دوره قدرت نیز با بهانه کردن مسائل خارجی به نامه نگاری به مقامات عالی کشور برای بهانه تراشی درخصوص ناکارآمدی خود مبادرت می‌کرد همچنان نیز بر اجرای نسخه‌های آزمون داده تاکید دارد. در آخرین مورد اسحاق جهانگیری معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم به انتقاد از وضعیت موجود در حوزه انرژی همچون نفت، گاز و برق پرداخته است. جهانگیری در حالی ژست منتقد وضعیت موجود در این حوزه‌ها را گرفته که دولت سیزدهم با بهبود روابط تخریب شده ایران و ترکمنستان در دولت سابق، به امضای قرارداد سوآپ گازی مبادرت کرده است، در حوزه نفت با رکوردشکنی در فروش نفت منجر به عصبانیت آمریکایی‌ها شده و تنها در سال اول دولت سیزدهم با افزایش 6هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی کشور با سرعت بالا در حال جبران جدی کم کاری‌های گذشته است.
 
در سال اول دولت سیزدهم بیش از 3 برابر سال اول برجام سرمایه خارجی جذب شده است. در حالی عملکرد یک سال اول دولت سیزدهم در صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در حدود 5 میلیارد دلار بوده که این عدد در سال 95 در حدود 1/7 میلیارد دلار بوده است و نشان می‌دهد گفتمان سابق به رغم ادعاهای رفع تحریم تا چه حد کشور را در عرصه‌های مختلف به عقب پرتاب کرده است.به نظر می‌رسد دولتمردان سابق چه در بیرون از قدرت و چه در قدرت راه‌حل مشکلات را در پیمودن راه‌هایی معرفی می‌کنند که یک بار طی شده است و مردم همچنان آسیب‌های آن را در زندگی خود احساس می‌کنند.
https://jahannews.com/vdcexo8vxjh8wwi.b9bj.html
jahannews.com/vdcexo8vxjh8wwi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


1
Iran, Islamic Republic of
وقت آن رسیده که با طرح دعوا و شکایت از قانون گریزی های دولت قبل ، بانیان وضع موجود را از حالت طلبکاری و تهاجمی این روزها به موضع پاسخگویی و دفاعی وارد کنیم .
Iran, Islamic Republic of
هر لحظه تعلل در محاکمه علنی و آزاد به ضررتونه هر چه سریعتر بدون فوت وقت و الا بیشتر ضرر میکنین
عادل
Iran, Islamic Republic of
ای مرجع قضایی / اقدام انقلابی
Iran, Islamic Republic of
هم باید بدهی 26 هزار میلیارد ریالی دولت قبل و هم پولهای بلوکه شده ای که به مرور به اقتصاد کشور تزریق میشود باید دید.
ولی
Iran, Islamic Republic of
هروقت شما پروژه هایی که با این پول احداث شده دیدیدانها هم تسویه آن را می بینند
Iran, Islamic Republic of
اصل مردم هستند که پیشرفتها ، رفاه اقتصادی و بالا رفتن توان خرید را درک میکنند، دیگران هرچه میخواهند این محبوبیت را خراب کنند مهم نیست.
Iran, Islamic Republic of
مردم کاملا دلار بالای چهل تومن و قیمت اجناس رو با گوشت و پوست درک میکنن
Iran, Islamic Republic of
بصیرت لازم است تا دست دشمنی امریکا در وضعیت اقتصادی را ببینید
United Arab Emirates
چهل و پنج تومان شدن دلار دوباره درد و رنج ده برابر شدن دلار را در یادها زنده کرد
Iran, Islamic Republic of
کاملا مشخص هست اگر قبول کنند یعنی خودشان و سیاست شان را رد کرده اند
Iran, Islamic Republic of
من فقط وضعیت جیبم و قیمتهای بازار را درک می کنم!!!
Iran, Islamic Republic of
ما که غیر گرانی وتورم چیزی نمی بینیم.
Iran, Islamic Republic of
اگر بانک ها ناترازی داشتند، چرا ایشان در نقد به اقای همتی بیان نکردند؟.