جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

کنکور بر سطح سلامت عمومی و عزت نفس دانش‌آموزان تاثیربسزایی دارد

جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۱۷
کد مطلب: 825170
آزمون کنکور از همان زمانی که به وجود آمد، به یک دغدغه بزرگ و شاید بزرگترین مرحله تحصیلی تبدیل شد. اما میزان این دغدغه برای تعدادی بزرگتر از سایرین بوده است و هر کسی آن را به شکلی برای خود تعریف می کند که مشخصا تاثیر بسزایی بر سلامت روان و عزت نفس دانش‌آموزان می‌گذارد.
نقش کنکور بر سلامت روانی دانش‌آموزان  چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از پانا، الهه مدیر زارع، مشاور دبیرستان دخترانه یادگار امام کرج در گفت‌وگویی عنوان کرد: «مسلما کنکور تاثیر غیرقابل انکاری بر سطح سلامت عمومی دانش آموزان، عزت نفس و نشانه‌های اختلالات روانی دارد.

همچنان که طبق بررسی‌های انجام شده میزان سلامت عمومی و عزت نفس دانشجویان به مراتب بسیار بالاتر از دانش آموزان پشت کنکوری است که در نهایت چیزی به جز اضطراب و نگرانی‌های مضاعف برای دانش آموز به جا نخواهد گذاشت.»

وی افزود: «شیوع اختلالات روانی و اضطراب مضاعف در میان دانش آموزان پشت کنکوری بی‌شک موجب کاهش توانایی آنها در انجام فعالیت‌ها و امور آموزشی می‌شود، اما باید به خاطر داشت که بسیاری از این اختلالات قابل ارزیابی و پیشگیری هستند و اینجاست که مسأله توجه به سلامت روان این دانش آموزان امری مهم تلقی می‌شود.»

این مشاور  درباره تاثیر منفی حجم زیاد مباحث درسی بر کنکور دانش آموزان اظهار کرد: «حجم زیاد کتب درسی عامل فشار و استرس دانش آموزان است که منجر به فشار زیاد بر روی دانش آموزان می‌شود. هر چقدر حجم مباحث درسی کمتر باشد، چه دروس عمومی و چه دروس اختصاصی، قطعا اضطراب و‌ نگرانی‌های دانش آموزان هم کاهش می‌یابد؛ به سبب اینکه آنها قادر خواهند بود برنامه ریزی بهتری را متناسب با وقت خود اعمال کنند و مدیریت بهتری را بر زمان خود ارائه دهند.

طبیعتا حذف بخش‌هایی از دروس و‌ مباحث درسی می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای دانش آموزان کنکوری باشد.»

مدیر زارع در ادامه همچنین در رابطه‌ با اهمیت آموزش مهارت‌های اجتماعی در مدارس اضافه کرد: «کمرنگ شدن آموزش مهارت‌های اجتماعی، مباحث پرورشی و تربیتی و تمرکز مدارس بر مقوله‌های آموزشی که بعضا خود این موضوع نیز در دانش‌آموزان موجب اضطراب می‌شود، از مهم‌ترین مشکلات موجود در مدارس به شمار می‌رود.

ویژگی‌های مربوط به رشد اجتماعی در دانش‌آموزان را می‌توان با راه‌های منطقی و صحیح تقویت کرد که در این راستا باید به عنصر اساسی آموزش مهارت‌های اجتماعی توجه شود.»

وی با بیان اینکه کنکور تاثیرات منفی متعددی را در دانش آموزان به دنبال خواهد داشت، تشریح کرد: «واضح است که غول کنکور یکی از دغدغه‌های این روزهای دانش آموزان و خانواده‌هایشان بوده و است. بارها مسأله حذف کنکور سراسری در کشورمان مطرح شده است.

قطعا در صورت حذف کنکور دانش آموزان ما می‌توانستند به شکل راحت تری وارد دانشگاه شوند و در عین حال دروس را در دانشگاه به شکل جدی دنبال کنند. متاسفانه در کشور ما دانش آموزان به سختی رتبه قابل قبولی در کنکور به دست می‌آورند و وارد دانشگاه می‌شوند و به راحتی از دانشگاه ها خارج می‌شوند.

اما اگر شرایطی عکس این موضوع وجود داشت، مسلما دانش آموزان از سلامت فکری و روحی بیشتری برخوردار بودند. برداشتن کنکور حداقل در حال حاضر اقدامی نشدنی است و اینکه بگوییم کنکور را می‌شود حذف کرد یا نه با توجه به ظرفیت دانشگاه‌های کشور ممکن نیست. بنابراین ارائه محتوای آموزشی متناسب با فهم دانش آموزان و کمتر کردن فشار می‌تواند در موفقیت دانش آموزان کنکوری موثر باشد.»

مدیر زارع نقش خانواده‌ها در کنکور فرزندانشان را بسیار قابل توجه و مهم دانست و خاطرنشان کرد: «در موفقیت داوطلبان کنکور عوامل بیرونی متعددی دخیل هستند. در این بین نقش بی‌بدیل خانواده به قدری پررنگ است که هرگز نمی‌توان آن را نادیده گرفت. خانواده‌ها می‌توانند از همان بدو تولد با شیوه‌های رفتاری خود باعث بالارفتن اعتماد به‌نفس فرزندان خود شوند.

همچنین به فرزندان خود نشان دهند که هرچند موفقیت آنها آرزویشان است، اما عدم کسب موفقیت در کنکور نمی‌تواند تاثیری در محبت و علاقه خانواده نسبت به آنها شود و اضطراب دانش آموزان را به حد قابل توجهی کاهش دهند.»

وی یادآوری کرد: «همین طور دادن انرژی مثبت به فرزندان از دیگر وظایف اساسی والدین است، بنابراین خانواده تاثیر مهمی در کنکور و امتحانات داخلی دانش آموزان و حتی تمامی زندگی فرزندان خود خواهند داشت.»
https://jahannews.com/vdca0mnaw49nu61.k5k4.html
jahannews.com/vdca0mnaw49nu61.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *