دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

راهنمای خرید دوربین مداربسته

سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 818283
راهنمای خرید دوربین مداربسته

دوربین مداربسته چیست و چطور کار میکند؟

در دنیای جدید و مملو از تکنولوژی، یکی از ابزارها و وسایلی که روز به روز درحال همه گیری و محبوبیت روز افزون شده است انواع سامانه های نظارت تصویری و علی الخصوص دوربین مداربسته میباشد. دوربین مداربسته بطور کلی و فارغ از نوع و برند، با کمک ضبط کننده خود به شما کمک میکند که از در هر لحظه از اتفاقات درحال وقوع در محیط های مورد نظر مطلع شوید. همچنین در زمانهایی که نیاز باشد میتوانید به اتفاقات از پیش ضبط شده رجوع کرده و بررسی های مورد نظر را انجام دهید.
 

کاربرد دوربین مداربسته

آمار بالای جرم و جنایت از جمله دزدی و تجاوز به حریم دیگران متاسفانه روز به روز در حال گسترش است. به همین دلیل همه کسب و کارها، شرکت ها و علی الخصوص منازل اقدام به نصب دوربین مداربسته می کنند تا بتوانند کلیه رویدادها را ضبط و پردازش کنند. اما استفاده از دوربین مداربسته تنها به کاربرد حفاظتی محدود نمیشود و در حوزه های مختلفی از قبیل : نظامی، صنعتی، ترافیک و... بعنوان سیستم نظارتی مورد استفاده قرار میگیرند.
 

انواع دوربین مداربسته از لحاظ ساختار

دوربین مداربسته از لحاظ شکل ظاهری، بستر مورد استفاده، وضوح و کیفیت، کاربرد و سقف هزینه انواع بسیاری دارد، که بسته به نیاز مورد استفاده انتخاب میشوند.

 بصورت کلی از لحاظ شکل ظاهری به مدل های زیر تقسیم بندی میشود :
  1. دوربین دام ثابت : این نوع دوربین به دوربین هایی گفته میشود که اکثرا برای نصب در زیر سقف مورد استفاده قرار میگیرد و خود به شاخه های مختلفی از قبیل داخلی یا خارجی، فلزی یا پلاستیکی، ضد ضربه یا ساده و ... تقسیم بندی میشود.

    دوربین بالت ثابت: این نوع دوربین اکثرا جهت استفاده در محیط های بیرونی و بر روی دیوار یا پایه نصب میشود و همانند دوربین دام به انواع ؛ ضد ضربه یا ساده، فلزی یا پلاستیکی و... تقسیم بندی میشود.

    دوربین گردان : نوع دیگری از دوربین مداربسته موجود میباشد که به دوربین گردان یا کنترلی معروف است. این دوربین اکثرا در محیط هایی بسیار وسیع و نیازمند به بزرگنمایی بالای تصویر مورد استفاده قرارمیگیرد. همچنین اپراتور میتواند بوسیله فرامین صادر شده چرخش و بزرگنمایی دوربین را کنترل کنند.
بصورت کلی از لحاظ بستر مورد استفاده به دو مدل آنالوگ و دیجیتال دسته بندی میشوند :
دوربین های مبتنی بر بستر آنالوگ : این دوربین‌ها جزء اولین دوربین های متولد شده میباشند اما با توجه به وضوح پایین و عدم بهره گیری از یک سری خصوصیات بارز و ارزشمند که بصورت پیش فرض در دوربین های مداربسته دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرند، باعث شده است که استفاده از این نوع سیستم بصورت روزافزونی کاهش یابد.

دوربین های مبتنی بر بستر شبکه یا به اصطلاح دیجیتال :  این دوربین ها از لحاظ وضوح تصویر سرتری ویژه ای نسبت به دوربین مداربسته آنالوگ دارند و با بهره گیری از قابلیت های هوش مصنوعی میتوانند بسیاری از نیازهای کاربر در خصوص امنیت و کاربرد سیستم نظارت تصویری را ارتقاء دهد.
 

مزایا و معایب دوربین مداربسته آنالوگ

مزایا : یکی از بهترین مزایای دوربین مداربسته آنالوگ قیمت پایین آن در مقایسه با دوربین مداربسته تحت شبکه میباشد.

علاوه بر قیمت پایین، نصب آسان یکی دیگر از مزایای دوربین مداربسته آنالوگ نسبت به دوربین مداربسته تحت شبکه میباشد چرا که راه اندازی سرور رکوردر آنالوگ نسبت به دیجیتال از پیچیدگی های کمتری برخوردار است.

از دیگر مزایای دوربین مداربسته آنالوگ به نرخ پایین انتقال داده بدلیل وضوح تصویر پایین دوربین نسبت به دوربین تحت شبکه را میتوان نام برد.

معایب : اجرای کابل کشی مستقیم از دوربین به رکوردر یکی از معایب استفاده از دوربین مداربسته آنالوگ میباشد.

کیفیت و وضوح پایین تصویر یکی دیگر از معایب دوربین مداربسته آنالوگ میباشد که در بسیاری از موارد استفاده از این دوربین را بلااستفاده مینماید.

مساحت تحت پوشش این نوع دوربین بدلیل وضوح پایین بسیار محدود بوده و همین امر باعث ناکارآمد شدن سیستم آنالوگ نسبت به سیستم های تحت شبکه شده است
 

مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه

مزایا : مهم ترین مزایای استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه، وضوح بالای تصویر میباشد.

عدم نیاز به کابل کشی های مجزا بابت صدا، تصویر، برق و گاهها فرمان یکی دیگر از مزایای استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه میباشد.

عدم نیاز به کابل کشی مستقیم از دوربین تا رکوردر و صرفه جویی در مصرف کابل کشی را میتوان گزینه دیگری از مزایای استفاده از دوربین های تحت شبکه عنوان کرد.
استفاده از تکنولوژی PoE جهت ارسال برق مورد نیاز دوربین و حذف کامل کابل برق، باعث صرفه جویی هرچه بیشتر مصرف کابل در اجرای پروژه میشود و همین امر یکی دیگر از دلایل محبوبیت دوربین مداربسته تحت شبکه نسبت به دوربین مداربسته آنالوگ میباشد.

استفاده از قابلیت های مبتنی بر هوش مصنوعی یکی از کاربردی ترین قابلیت هاییست که در سالهای گذشته بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و دوربین مداربسته تحت شبکه را از رقیب دیرینه خود یعنی دوربین مداربسته آنالوگ چندین قدم به جلو هدایت میکند.

معایب : دوربین های مداربسته تحت شبکه قابلیت ضبط و پردازش تصویر را در خود دارند که همین امر باعث بالا رفتن قیمت این سری از دوربین های مداربسته شده است.

با توجه به وضوح بالای تصویر، جهت رکورد تصاویر به فضای ذخیره ساز بسیار غنی نسبت به سیستم های آنالوگ نیاز داریم، همین امر باعث بالاتر رفتن هزینه سامانه های مبتنی بر دوربین مداربسته تحت شبکه می شود.
 
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوربین های مداربسته می توانید از وبسایت rdsiran.com بازدید نمایید.
https://jahannews.com/vdch66n6x23nzid.tft2.html
jahannews.com/vdch66n6x23nzid.tft2.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *