پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مهمترین شرایط انتقال بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ چیست؟

چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 827829
مهمترین شرایط انتقال بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ چیست؟
انتقال بیمه شخص ثالث یکی از قوانینی است که برای رانندگی افراد محتاط و قانون‌مند طراحی شده است. در حقیقت افراد با رانندگی که دارند، می‌توانند خسارت‌های مختلفی را برای افراد ثالث، خودشان یا شرکت بیمه ایجاد کنند. بدین گونه که با ایجاد حادثه، شرکت‌های بیمه‌ای باید تا سقف تعهدات خود جبران خسارت کنند، اما اگر راننده خودرویی در طول انقضای بیمه نامه هیچگونه خسارتی را از شرکت بیمه خود دریافت نکند، مشمول تخفیف شده و می‌تواند این تخفیف‌ها را انتقال دهد.

سوالی که پیش می‌آید این است که آیا تخفیفات بیمه شخص ثالث را می‌توان به فرد دیگر هم انتقال داد یا خیر؟ یا به طور کلی انتقال تخفیفات بیمه نامه ثالث چگونه انجام می‌شود؟

برای اینکه پاسخ این سوال‌ها را بدهیم و با اهمیت خرید بیمه شخص ثالث آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

چگونه شرایط انتقال بیمه شخص ثالث وجود دارد؟

برای اینکه بتوان انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث را انجام داد باید یکسری شرایط را رعایت کرد. در سال 1401 برای انتقال بیمه نامه ثالث نیاز است که حالت‌های زیر برقرار باشند:
 
  • شرایط انتقال برای خودروی جدید مالک فراهم است در صورتی که خودرو صفر کیلومتر نباشد.

    انتقال تخفیفات به افراد درجه یک خانواده مالک فعلی ممکن است. (همسر، پدر، مادر و فرزندان)

    انتقال بیمه نامه از خودروی فرسوده به خودروی جدید مالک فعلی که حتما باید کارکرده باشد.

    از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودروی دیگر از اموال همان شرکت با همان کاربری مثلا سواری به سواری، وانت به وانت باشد.
 
نکته مهم هنگام خرید خودروی صفر کیلومتر این است که هر خودرویی از درب کارخانه خارج می‌شود، دارای بیمه شخص ثالث بوده و برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث خودروی صفر کیلومتر باید سررسید سال دوم گذشته باشد.

البته که برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث برای خودروهای فرسوده هم باید مدارکی را فراهم کرد تا کارشناس بیمه بتواند مراحل انتقال بیمه نامه را انجام دهد.

این مدارک عبارتند از:
  • گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
    اصل بیمه شخص ثالث
    اصل مدارک خودروی قبلی
    سند قطعی خودروی جدید
    مدارک شناسایی بیمه‌گزار
    الحاقیه فسخ بیمه‌ نامه خودروی اسقاطی
تمام این مدارک باید تحویل بیمه‌گر شده تا استعلام از رده خارج بودن خودروی قبلی مالک احراز شود.
 
 
شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به خودرو جدید

برای اینکه بتوان انتقال بیمه شخص ثالث را به خودروی جدید انجام داد ابتدای باید به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه مراجعه کرد و با ارائه مدارک مورد نیاز درخواست انتقال را کتبی اعلام کرد. این مدارک عبارتند از:
  • بیمه ‌نامه خودروی جدید
    کپی کارت خودروی قدیم
    کپی بیمه شخص ثالث خودروی قدیم
    اصل کارت خودروی خودروی جدید
    کپی کارت خودروی جدید
همانطور که توضیح داده شد برای خودروهای اسقاطی باید مدارک مورد نیاز را هم تحویل داد که نیاز است اصل و تصویر برگ گواهی اسقاط همراه مدارک گفته شده باشد.

در این شرایط، شرکت بیمه قبلی با یک الحاقیه تمام تخفیفات بیمه نامه شخص ثالث را حذف کرده و مبلغ مابه التفاوت بیمه نامه قبلی را به شما تحویل می‌دهد. همچنین اصل الحاقیه تخفیفات ممهور شده به بیمه‌گزار تحویل خواهد شد. در گام بعدی بیمه‌گزار باید به شرکت بیمه خودروی جدید خود مراجعه کند و انتقال بیمه شخص ثالث را انجام دهد.

چرا قانون انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث اجرا شد؟

تغییراتی که با توجه به انتقال بیمه شخص ثالث ایجاد شده است برای تمام مالکان خودرو است. البته که برخی از راننده‌ها و صاحبان خودرو از این قانون بی اطلاع بودند، اما با وجود اجرایی شدن این طرح و قانون، دیگر تمام راننده‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. تنها نکته مهمی ‌که وجود دارد این است که شرایط انتقال بیمه نامه تنها قبل از انتقال سند مالکیت خودرو فراهم است و بعد از آن نمی‌توان این تخفیف‌ها را بازپسگیری کرد. همچنین این قانون یکی از طرح‌های تشویقی برای راننده‌های کم خطر و قانون‌مند است که مطیع قانون بوده‌اند، پس بهتر است که قبل از فروش خودروی خود شرایط انتقال بیمه نامه را به خودروی جدید خود فراهم کنید.
 
قوانین انتقال بیمه شخص ثالث

 شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به شرکت بیمه دیگر

برخی از افراد برای اینکه از خدمات شرکت بیمه خود راضی نیستند، ترجیح می‌دهند که بیمه نامه خود را از شرکت بیمه دیگری خریداری کنند. علت عدم رضایت از شرکت بیمه می‌توانند خدمات ضعیف پشتیبانی، عدم توجه به تعهدات مالی یا حتی پایین بودن سطح توانگری شرکت بیمه باشد. از این رو شما مجبور نیستید که تا پایان انقضای بیمه نامه ثالث خود همچنان از خدمات شرکت بیمه استفاده کنید، بلکه می‌توان شرایط انتقال بیمه شخص ثالث را فراهم کرد تا از خدمات مد نظر خود در شرکت بیمه دیگر استفاده کنید. از این رو به‌ راحتی شرایط انتقال بیمه نامه و تخفیفات بیمه شخص ثالث برای بیمه‌گزار فراهم است تنها باید شرایط زیر را رعایت کرد:
  • چند روز قبل از پایان انقضای بیمه شخص ثالث برای انتقال بیمه نامه اقدام کرد.
    اگر بیمه نامه خود را به صورت آنلاین تمدید می‌کنید، عکس کارت خودرو و بیمه نامه قبلی خودرو را هم در کارگزاری آنلاین بارگزاری کنید.
    اگر به‌ صورت حضوری هم برای تمدید بیمه نامه ثالث در یک شرکت جدید اقدام می‌کنید، باید بیمه‌ نامه قبلی و کارت خودرو را همراه داشته باشید.
با توجه به موارد گفته شده، می‌توانید شرکت بیمه خود را تغییر داده و از خدمات ارزنده شرکت‌های بیمه‌ای بهره‌مند شوید.

اهمیت بیمه شخص ثالث

به طور کلی بهتر است بدانید که بیمه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری است و در این شرایط باید تمام خودروها این بیمه نامه را تهیه کنند تا با جریمه و توقیف خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مواجه نشوند. برخی از افراد شاید اطلاعات کاملی از شرایط این بیمه نامه نداشته باشند، اما نکته مهمی ‌که به تازگی جزو قوانین بیمه شخص ثالث قرار گرفته است، شرایط انتقال بیمه شخص ثالث خواهد بود که در این متن سعی کردیم توضیحاتی درباره آن ارائه کنیم. در حقیقت با خرید بیمه شخص ثالث می‌توان جبران هزینه‌های خطرات احتمالی و حوادث رانندگی را به بیمه‌گر منتقل کرده و در صورت عدم رضایت از خدمات دهی شرایط انتقال بیمه شخص ثالث را فراهم کرد.
https://jahannews.com/vdcdx50jnyt0xj6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdx50jnyt0xj6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *