سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

نوسان فشار خون

پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۳۱
کد مطلب: 801744
میزان فشار خون شما در طول شبانه‌روز به طور طبیعی تاحدی نوسان دارد.
نوسان فشار خون
به گزارش جهان نيوز به نقل از همشهری آنلاین، معمولا فشار خون از چند ساعت پیش از بیدار شدن شما شروع به بالا رفتن می‌کند و افزایش آن در طول روز ادامه پیدا می‌کند و در میانه روز به اوج خود می‌رسد.
 
فشار خون به طور طبیعی در اواخر بعدازظهر و ساعات عصر افت می‌کند و در شب هنگام خواب پایین‌تر است.


دامنه این نوسان فشار خون در طول شبانه‌روز  به طور طبیعی می‌تواند در حد ۲۰ درصد باشد.
 
به هم خوردن این الگوی طبیعی تغییرات فشار خون در طول شبانه‌روز می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های معین باشد، از جمله قطع تنفس حین خواب، بیماری کلیوی، دیابت، بیماری تیروئید یا اختلالات دستگاه عصبی.

رژیم غذایی ناسالم، ورزش نکردن و برخی عوامل سبک زندگی هم از جمله کار در شیفت شب، سیگار کشیدن، چاقی یا داشتن اضافه وزن، استرس و اضطراب می‌توانند این الگوی طبیعی تغییرات فشار خون را به هم بزنند.
 
به هم خوردن این الگوی طبیعی تغییرات فشار خون می‌تواند با خطر بیماری قلبی ارتباط داشته باشد.

یک بررسی در سال ۲۰۲۰ در ژاپن نشان داد که افزایش بیش از ۲۰ میلی‌متر جیوه فشار خون سیستولی یا حداکثر در شب، با افزایش ۱۸ درصدی خطر بیماری قلبی و سکته مغزی و افزایش ۲۵ درصدی خطر نارسایی قلبی همراهی دارد.

این بررسی همچنین نشان داد که بالا بودن مداوم فشار خون در شب، حتی در صورت میزان طبیعی فشار خون در طول روز، خطر نارسایی قلبی را بیش از دو برابر می‌کند.

این بررسی همچنین نشان داد افت بیش از ۲۰ درصدی فشار خون در شب هم خطر سکته مغزی را دو برابر می‌کند.

پزشکتان می‌تواند به شما بگوید که آیا الگوی غیرطبیعی نوسان فشار خون در طول روز نیاز به درمان دارد یا نه.

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد آزمایش پایش ۲۴ ساعته فشار خون انجام شود که در آن فشار خون شما در فواصل منظم در طول ۲۴ ساعت اندازه‌گیری می‌شود و پزشک می‌تواند تصویر دقیقی از تغیییرات فشار خون شما در طول شبانه‌روز به دست آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *