جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

مرگ زودرس در انتظار افراد سیگاری

چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۲۵
کد مطلب: 801577
مرگ و میر در بیماران قلبی مصرف کننده دخانیات نسبت به دیگر افراد ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر است
مرگ زودرس در انتظار افراد سیگاری
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یک متخصص قلب و عروق گفت:عوامل موثر بر بیماری‌های قلبی، عروقی به ۲ دسته قابل پیشگیری مانند ارثی و ژنتیکی و غیرقابل پیشگیری شامل افزایش وزن و چاقی، دخانیات، چربی و قند خون و استرس روحی و روانی تقسیم می‌شوند.

دکتر مسعود سیدیان افزود : مرگ و میر در بیماران قلبی مصرف کننده دخانیات نسبت به دیگر افراد ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر است؛ امروزه مصرف دخانیات در سنین پایین‌تر و زنان رواج پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مصرف دخانیات به روش‌های مختلف باعث تنگی عروق قلب و بروز سکته قلبی و مغزی و ناتوانی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مطالعات نشان می‌دهد استعمال دخانیات یک دهه از عمرانسان را نسبت به افراد عادی کاهش می‌دهد.

وی توضیح داد: اگر فردی سیگار را ترک کند اثر مخرب آن خیلی زود از قلب و عروق برطرف می‌شود به گونه‌ای که یک تا ۲ سال اول ۵۰ درصد خطر بیماری قلبی را کاهش داده و سه تا پنج سال بعد مانند کسی می‌ماند که اصلا دخانیات مصرف نکرده است.

سیدیان به نقش افزایش وزن و چاقی در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: این عامل حتی باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، شکستگی استخوان، بدخلقی و افسردگی می‌شود؛ افزایش وزن، چربی، قند و فشارخون را نیز بالا برده و در نتیجه زمینه ساز بیماری‌های قلبی و عروقی است.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه چاقی شکمی با بیماری قلبی در ارتباط است ادامه داد: سبک زندگی سالم از نظررژیِم غذایی و ورزش باید از مدارس و خانواده‌ها آغاز و از مصرف فست فود، مواد شیرینی زا و انرژی زا پرهیز شود.

وی به نقش استرس‌ها اشاره کرد و افزود: استرس روحی، افسردگی و اضطراب می‌تواند خطربیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد به ویژه استرس شغلی، کار سنگین و فشرده نقش زیادی دارد بنابراین باید این وضعیت را تا حد امکان مدیریت کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *