کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مرگ زودرس در انتظار افراد سیگاری

11 خرداد 1401 ساعت 4:25

مرگ و میر در بیماران قلبی مصرف کننده دخانیات نسبت به دیگر افراد ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر است


به گزارش جهان نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یک متخصص قلب و عروق گفت:عوامل موثر بر بیماری‌های قلبی، عروقی به ۲ دسته قابل پیشگیری مانند ارثی و ژنتیکی و غیرقابل پیشگیری شامل افزایش وزن و چاقی، دخانیات، چربی و قند خون و استرس روحی و روانی تقسیم می‌شوند.

دکتر مسعود سیدیان افزود : مرگ و میر در بیماران قلبی مصرف کننده دخانیات نسبت به دیگر افراد ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر است؛ امروزه مصرف دخانیات در سنین پایین‌تر و زنان رواج پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مصرف دخانیات به روش‌های مختلف باعث تنگی عروق قلب و بروز سکته قلبی و مغزی و ناتوانی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مطالعات نشان می‌دهد استعمال دخانیات یک دهه از عمرانسان را نسبت به افراد عادی کاهش می‌دهد.

وی توضیح داد: اگر فردی سیگار را ترک کند اثر مخرب آن خیلی زود از قلب و عروق برطرف می‌شود به گونه‌ای که یک تا ۲ سال اول ۵۰ درصد خطر بیماری قلبی را کاهش داده و سه تا پنج سال بعد مانند کسی می‌ماند که اصلا دخانیات مصرف نکرده است.

سیدیان به نقش افزایش وزن و چاقی در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: این عامل حتی باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، شکستگی استخوان، بدخلقی و افسردگی می‌شود؛ افزایش وزن، چربی، قند و فشارخون را نیز بالا برده و در نتیجه زمینه ساز بیماری‌های قلبی و عروقی است.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه چاقی شکمی با بیماری قلبی در ارتباط است ادامه داد: سبک زندگی سالم از نظررژیِم غذایی و ورزش باید از مدارس و خانواده‌ها آغاز و از مصرف فست فود، مواد شیرینی زا و انرژی زا پرهیز شود.

وی به نقش استرس‌ها اشاره کرد و افزود: استرس روحی، افسردگی و اضطراب می‌تواند خطربیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد به ویژه استرس شغلی، کار سنگین و فشرده نقش زیادی دارد بنابراین باید این وضعیت را تا حد امکان مدیریت کنیم.


کد مطلب: 801577

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/801577/مرگ-زودرس-انتظار-افراد-سیگاری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com