جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

مزیت‌های روزه ‌داری در حفظ سلامتی بدن

دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب: 798218
روزه‌داری مزیت‌های متعددی برای بدن دارد و زمینه بهبود عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن را فراهم می‌سازد.
مزیت‌های روزه ‌داری در حفظ سلامتی بدن
به گزارش جهان نيوز به نقل از آنا، هرساله در ایام ماه مبارک رمضان میلیون‌ها مرد و زن مسلمان در سراسر دنیا با روزه گرفتن و انجام اعمال عبادی مخصوص این ماه در میهمانی خدا شرکت کرده و می‌کوشند غبار گناه و آلودگی را از تن پاک کنند.

ماه رمضان نهمین ماه قمری و باتوجه به زمان رویت هلال ماه از ۲۹ تا ۳۰ روز است. رمضان در زبان عربی به معنای گرمای شدید است و تمام مسلمان در کشورهای اسلامی این ماه را زمان تقرب به درگاه الهی می‌دانند. بزرگان دین اسلام ماه رمضان را زمان رشد معنوی دانسته‌اند. مسلمانان در این ماه از هنگام اذان صبح تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنند و عبادات مخصوص ماه مبارک رمضان را انجام می‌دهند. اعمال مخصوص ماه رمضان تنها به روزه گرفتن منتهی نمی‌شود و هزاران زن و مرد در کشورهای اسلامی در طول این ماه قرآن تلاوت کرده و به نیازمندان یاری می‌رسانند. به فرموده ائمه اطهار یکی از مهم‌ترین اهداف روزه‌داری درک احوال فقرا و نیازمندان است.

ارتباط بین روح و بدن در هنگام روزه‌داری
به فرموده قرآن کریم روزه گرفتن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است و مسلمانان با پرهیز از خوردن و آشامیدن جسم و روح خود را به خالق هستی نزدیک می‌کنند. البته روزه‌داری تنها به خودداری از خوردن مواد خوراکی محدود نمی‌شود و فرد مسلمان در این ماه باید بیش از سایر ایام سال نسبت به اعمال و رفتار خود دقت کند. تمام لحظات ماه مبارک رمضان سرشار از رحمت الهی است به گونه‌ای که خداوند خواب فرد روزه‌دار را نیز عمل پسنده و دارای ثواب می‌داند. اعلمای دینی معتقدند اعمال واجب در ماه رمضان سبب تقویب روحیه همدلی و نیکوکاری می‌شود. به عنوان مثال زمانی که ده‌ها زن و مرد مسلمان در مساجد برای اقامه نماز گردهم جمع می‌شوند در حقیقت تمرین همدلی می‌کنند و افراد مختلف با هر جایگاه و مقامی به صورت یکسان و به دور از الزامات اداری در برابر خالق یگانه سجده می‌کنند.

مزایای روزه‌داری برای بدن انسان
اگرچه پیامبر گرامی اسلامی و ائمه معصومین هدف والای روزه‌ گرفتن را پرورش نگرش‌ و ارزش‌های انسانی عنوان کرده‌اند ولی بررسی دانشمندان و محققان طی هزاران سال نشان داده است روزه‌داری برای فرد سالم نه تنها مشکل آفرین نیست بلکه مزایای زیادی نیز برای بدن دارد. در ادامه این گزارش به بخشی از تحقیقات دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان در مورد مزیت‌های روزه‌داری و شایعات نادرست پیرامون روزه گرفتن اشاره می‌کنیم:

مطالعات متعدد دانشمندان روی بدن افراد روزه‌دار نشان داده است روزه‌گرفتن موجب پیشگیری از پیری زودرس سلول‌های بدن و افزایش طول عمر انسان می‌شود. دانشمندان معتقدند افرادی که روزه می‌گیرند ۸۳ درصد نسبت بقیه زندگی طولانی‌تری خواهند داشت. دانشمندان هنوز به طور دقیق علت افزایش طول عمر در افراد روزه‌دار را درک نکردند ولی به دلایلی ناشناخته سلول‌ها زمانی که انسان روزه‌ می‌گیرد مقاومت بیشتری در برابر عوامل آسیب زننده از خود نشان می‌دهند.

پزشکان پس از بررسی بدن تعداد زیادی از بیماران به این نتیجه رسیدند که روزه گرفتن احتمال ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. چنین اثری در بدن تنها منحصر به نوع خاصی از سرطان نیست و در مورد انواع این بیماری مؤثر است. به عنوان مثال روزه‌ گرفتن عامل مهمی برای جلوگیری از رشد تومورهای مغزی است.

حتی بدن بیماران سرطانی نیز به روزه‌ گرفتن حساس نبوده و نتایج مثبتی از خود نشان می‌دهد. به طوریکه تأثیر داروهای شیمی‌درمانی در بدن افراد روزه‌دار چند برابر بیشتر و بهتر از سایر بیماران است. در حقیقت روزه گرفتن موجب تسریع در فرایندهای درمانی سرطان می‌شود. بسیاری از پزشکان بیماران خود را برای تقویت سیستم ایمنی بدن و داشتن زندگی شاد به روزه گرفتن تشویق می‌کنند.

روزه‌داری اختلالی در عضله‌سازی و سوخت‌وساز بدن ایجاد نمی‌کند
پزشکان می‌گویند «اگر فردی برای مدت طولانی چیزی نخورد ممکن است عضلات او تضعیف شود و یا حتی از بین برود ولی این به شرطی است که هیچ گونه مواد مغذی نظیر پروتئین‌ها برای چند روز به بدن نرسد. اگرچه مسلمانان در طول ماه رمضان روزها چیزی نمی‌خورند ولی در بازه زمانی افطار تا سحر فرصت کافی برای مصرف مواد غذایی مغذی وجود دارد و رسیدن هر مقدار پروتئین به بدن سبب می‌شود عضلات در حالت طبیعی خود باقی مانده و ضعیف نشوند.»

بررسی‌های علمی نشان داده است روزه گرفتن نه تنها سرعت سوخت‌وساز بدن را کاهش نمی‌دهد بلکه آن را تقویت می‌کند. البته این به معنای آن نیست که فرد روزه‌دار باید تمام طول روز در محلی مشخص نشسته و نگران کاهش یا افزایش وزن خود باشد. متخصصان تغذیه به مسلمانان توصیه می‌کنند برای حفظ سلامتی بدن و جلوگیری از اختلال در روند سوخت‌وساز سلول‌ها فعالیت بدنی در ایام ماه مبارک رمضان ترک نشود.

تأثیر شگفت‌انگیر روزه‌داری در درمان انواع بیماری‌ها
مطالعات دانشمندان نشان داده است روزه‌ گرفتن تأثیر بسیار بیشتر و مفیدتری از رژیم‌های غذایی سخت و طاقت‌فرسا برای کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های زائد بدن دارد. لذا یکی از بیماری‌هایی که با روزه گرفتن برطرف و یا از آن پیشگیری می‌شود چاقی مفرط است. اما فواید روزه‌داری به همین جا ختم نشده و پزشکان روزه‌ گرفتن را برای درمان بیماری‌های دیگری نظیر التهاب مفصل، آلزایمر، آسم، اِم‌اِس و سکته مغزی مؤثر می‌دانند. البته تأثیر مثبت روزه‌ گرفتن در درمان این بیماری‌ها به معنای این نیست که مردم برای درمان بیماری خود نباید به پزشک مراجعه کرده و تنها با روزه گرفتن امید به درمان قطعی داشته باشند بلکه همه مراحل درمان باید تحت نظر پزشک متخصص باشد.

پزشکان همواره توصیه می‌کنند افرادی که قصد روزه گرفتن دارند باید وضعیت سلامتی خود را بررسی کرده و سپس اقدام به روزه‌داری کنند. برای برخی از افراد که دچار ناتوانی‌های جسمانی و بیماری‌های خاص هستند روزه گرفتن نه تنها مفید نیست بلکه باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. در منابع علمی تأثیر مثبت روزه‌داری روی بیماری‌های دیگری نیز بیان شده و تحقیقات در این مورد همچنان ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *