جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

شیوه‌ی نوشتن رزومه‌ی متمایز و برجسته بنا بر دیدگاه مدیران ارشد منابع انسانی

چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 785319
شیوه‌ی نوشتن رزومه‌ی متمایز و برجسته بنا بر دیدگاه مدیران ارشد منابع انسانی
ارائه‌ی درخواست برای شغلی رؤیایی می‌تواند دلهره‌آور باشد. در بازار کار پررقابت کنونی، به دست آوردن شغل دل‌خواه برای متقاضیان، حتی با وجود داشتن برتری نسبت به سایر افراد  نیز دشوار است. پس چگونه باید رزومه‌ای را از رزومه‌ی صدها متقاضی دیگر متمایز و برجسته کرد؟

مدیران استخدام زمان بسیار زیادی را برای بررسی دقیق تمام رزومه‌ها در اختیار ندارند، بنابراین شما باید در انتخاب مطالب  رزومه‌تان عاقلانه عمل کنید. نوشتن رزومه در سال ۲۰۱۹، از انتخاب فونت مناسب گرفته تا تصمیم بر نوشتن یا ننوشتن یکی از کارآموزی‌ها، کار آسانی نیست.

به گفته‌ی جولی کیم (Julie Kim)، مدیر ارشد استخدام در آژانس تبلیغاتی جون گروپ (Jun Group) در شهر نیویورک، رزومه فراتر از مسائل اولیه، باید فضایی برای بیان داستان شما باشد. رزومه‌ی شما باید چیزی بیش از فقط آن‌چه قبل‌تر انجام داده‌اید را منعکس کند. تریسی شوای‌کِرت (Traci Schweikert)، معاون بخش منابع انسانی در پولیتیکو (POLITICO)، می‌گوید که رزومه‌های خوب جزئیات خاصی را از آن‌چه در طول مسیر حرفه‌تان واقعا به دست آورده‌اید، در بر می‌گیرند.

اگر به دنبال برجسته کردن رزومه‌تان هستید، این ۶ توصیه را از مدیران ارشد منابع انسانی در ذهن داشته‌باشید.

رزومه را با صنعت موردنظر تطابق دهید
به طور معمول افراد به نوشتن ویژگی‌های شخصیتی در رزومه تشویق می‌شوند، اما شاید بهتر باشد که متقاضیان مشاغلی غیر از مشاغل صنعت خلاقیت، درباره‌ی این استراتژی تجدیدنظر کنند. شوای‌کِرت، کسی که تیم او افراد را برای قرارگیری در مشاغل مرتبط با فروش، تولید و بازاریابی استخدام می‌کنند، می‌گوید «وجود تعداد زیادی از عکس‌ها و فونت‌ها و رنگ‌ها و مقادیر زیادی از ویژگی‌های شخصیتی با مشاغلی که ما در این‌جا داریم، تناسب ندارد. اگر من در شرکتی بودم که برای مثال در عرصه‌ی طراحی وب فعالیت می‌کرد، آن‌گاه دوست داشتم که آن عناصر طراحی را در رزومه‌ها ببینم.»

کیم هم موافق است که قالب رزومه به طور کامل به شغل درخواستی بستگی دارد. او می‌گوید «اگر شما برای شغلی مرتبط با طراحی درخواست داده‌اید، من دوست دارم که در آن خلاقیت ببینم، و اگر برای شغلی مرتبط با امور مالی درخواست داده‌اید، دوست دارم که در آن اعداد را ببینم.»

استفاده از رزومه ساز آنلاین می تواند این چالش را به حداقل برساند.

کلمات کلیدی موجود در آگهی شغلی را در رزومه قید کنید
یکی از بهترین راه‌ها برای برجسته کردن رزومه استفاده کردن از جدیدترین آگهی استخدام شغل موردنظر به عنوان راهنما است. شوای‌کرت به طور معمول به اشخاص می‌گوید که آگهی شغل اولین جایی است که باید حین اصلاح و بازبینی رزومه به آن سر بزنند.

او می‌گوید «ما در نوشتن شرح شغل از کلمات مشخصی استفاده می‌کنیم، بنابراین هنگامی که آن کلمات را رزومه‌ای می‌بینیم، بلافاصله توجه مان به آن جلب می‌شود.»
شوای‌کرت اضافه می‌کند که برخی از شرکت‌ها حین مرتب‌سازی رزومه‌ها سیستم جست‌وجوی کلمات کلیدی را نیز اجرا می‌کنند، یعنی در این صورت برای دعوت شدن به مصاحبه، نوشتن آن عبارات در رزومه اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. شاید خسته‌کننده به نظر برسد، اما صرف زمان برای متناسب کردن رزومه با هریک از شغل‌های درخواستی تکنیکی حتمی برای متمایز شدن از دسته‌ای از متقاضیان است.

شفاف و مختصر بنویسید
بررسی رزومه‌تان از منظر مدیران استخدام می‌تواند کار دشواری باشد، ولی آن‌چه اغلب کارفرمایان بر سرش توافق دارند این است که سادگی اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای شروع، شما هرگز نمی‌توانید حدس بزنید که مدیر استخدام از کدام طریق رزومه‌ی شما را خواهد دید. ممکن است آن را در موبایلش ببیند یا به سراغ سیستم پیگیری متقاضی (Applicant Tracking System) برود. شوای‌کرت رزومه‌های ساده و شفاف را توصیه می‌کند، زیرا آن‌ها در تمام پلت‌فرم‌ها خوانا هستند. لینک‌دهی به پورتفولیو (Portfolio) یا حساب لینکداین (LinkedIn) به جای نوشتن همان اطلاعات در جای دیگری از رزومه نیز راه آسانی برای حفظ فضای بیش‌تر است.

قالب و فونت نیز مهم هستند. برای مثال کیم می‌گوید که دوست دارد تمام عناوین را با فونت بُولد (Bold) ببیند، زیرا آن‌ها توجه او را جلب می‌کنند. تکرار می‌کنیم که بهتر است در استفاده از رنگ‌ها به پالتی تک‌رنگ بسنده کنید، مگر این‌که بخواهید برای شغلی در عرصه‌ی خلاقیت درخواست دهید.

هرگاه که ممکن بود، برای اثبات موفقیت‌هایتان از اعداد بهره بگیرید. کیم اضافه می‌کند «من عاشق دیدن اعداد هستم. من به طور شخصی فردی عددگرا هستم و به نظر من اعداد می‌توانند سوابق کاری شما را از ۲ پاراگراف توضیح درباره‌ی آن‌چه انجام می‌دهید، بهتر آشکار کنند.»

هدف پرمعنی و مختصری را ذکر کنید
کیم پیشنهاد می‌کند که اگر در حال تغییر شغل هستید یا احساس می‌کنید تا حدودی ویژگی‌های لازم را برای شغل درخواستی‌تان ندارید، یک هدف را در ابتدای رزومه‌تان قید کنید. این کار به مدیران استخدام کمک می‌کند که از روند فکری پشت تصمیم شما مبنی بر تغییر صنعت، یا دلیل ارائه‌ی درخواست شغلی‌تان آگاه شوند. او می‌گوید که شما می‌توانید با نوشتن جزئیات درباره‌ی الهام و انگیزه‌ی اصلی حرکتتان فواصل بین سوابق کاری‌تان را پوشش دهید.

بیان هدف باید در ۲ یا ۳ جمله صورت بگیرد و توضیح دهد که شما برای کسب کدام دستاوردها تلاش می‌کنید و چه چیزهایی برای عرضه کردن دارید.

هم‌چنین، شما نباید با خواندن آگهی شغلی ناامید شوید. شوای‌کرت خاطرنشان می‌کند که این آگهی‌ها برای بهترین متقاضی نوشته می‌شوند و مدیران استخدام این واقعیت را می‌دانند، بنابراین آن‌ها احتمالا انتظار ندارند که شما تمام ویژگی‌های نوشته‌شده را داشته‌باشید.

برای تشخیص مناسب بودن یا نبودن شما برای یک جایگاه شغلی راه تقریبا آسان دیگری نیز وجود دارد. شوای‌کرت می‌گوید «در اغلب آگهی‌های شغلی، معیارهای ضروری بر اساس درجه‌ی اهمیت مرتب می‌شوند و از بالا به پایین میزان اهمیت آن‌ها کاهش می‌یابد، بنابراین اگر با تعداد زیادی از اولین ویژگی‌های ذکرشده تناسب داشته‌باشید، به احتمال زیاد در جایگاه خوبی قرار دارید.»

درباره‌ی فرهنگ سازمان موردنظر تحقیق کنید
با صرف زمان کافی از مرزهای آگهی شغلی فراتر بروید و درباره‌ی شرکت موردنظر تحقیق کنید. شوای‌کرت پیشنهاد می‌کند که به وب‌سایت شغلی شرکت رجوع کنید و با ارزش‌های سازمانی آن آشنا شوید. علاوه بر نوشتن سوابق حرفه‌ای در رزومه، نوشتن اطلاعاتی مرتبط با فرهنگ سازمانی شرکت موردنظر را نیز در نظر داشته‌باشید.

برای مثال، اگر متوجه شدید که سازمان به میزان قابل‌توجهی در امور خیریه مشارکت دارد و شما فعالیت‌های داوطلبانه‌ای داشته‌اید، به نوشتن این سوابق در رزومه‌تان فکر کنید. حتی اگر شرکت موردنظر به فعالیت‌های داوطلبانه اشاره‌ای نکرده‌باشد نیز بهتر است چنین اطلاعاتی را در رزومه قید کنید. بنا بر نظرسنجی دلویت (Deloitte) در سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۸۰٪ از افراد مؤثر بر استخدام (کارمندانی که می‌توانند بر فرایند استخدام تأثیر بگذارند) اذعان داشتند که به وجود رابطه میان فعالیت داوطلبانه و توانایی رهبری باور دارند.

با شبکه‌ی خود ارتباط بگیرید
بنا بر گفته‌ی شوای‌کرت، ترتیب دادن مصاحبه‌های اطلاعاتی (Informational Interviews) با افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید هم می‌تواند به متمایز شدن رزومه‌ی شما از سایرین کمک کند. امروزه بیش‌تر درخواست‌های شغلی به شکل آنلاین ثبت می‌شوند و برخی اوقات حجم رزومه‌هایی که مدیران استخدام باید آن‌ها را بررسی کنند، سرسام‌آور می‌شود، بنابراین برقراری ارتباط شخصی می‌تواند به شما در بهتر دیده شدن کمک کند. به علاوه، هنگامی که به مصاحبه‌ی رسمی دعوت شدید نیز می‌توانید بحثی را که در مصاحبه‌ی اطلاعاتی داشته‌اید، پیش بکشید. شوای‌کرت می‌گوید «می‌توانید بگویید که راستی، من درباره‌ی سازمان تحقیق زیادی کردم و با سوزی هم ملاقات کردم و ایشان این موضوع را با من مطرح کردند.»

او در ادامه می‌گوید که شما می‌توانید پس از مصاحبه‌ی اطلاعاتی، به آن فرد آشنا مراجعه کنید و از او بخواهید که به رزومه‌تان نگاهی بیندازد و تا حد ممکن درباره‌ی نحوه‌ی تطابق‌دهی رزومه با سازمان یا جایگاه موردنظر سؤالات دقیقی را از وی بپرسید. برای مثال، اگر نمی‌توانید درباره‌ی نوشتن یا ننوشتن فعالیت‌های دوره‌ی دانشگاه در رزومه تصمیم بگیرید، می‌توانید با مراجعه به فرد آشنا دیدگاه بسیار باارزشی را به دست آورید و متوجه شوید که این اطلاعات برای سازمان موردنظر اهمیت دارند یا خیر.

کیم نیز با ایده‌ی برگزاری مصاحبه‌های اطلاعاتی موافق است، زیرا آن‌ها برای یادگیری بیش‌تر درباره‌ی صنایع، شرکت‌ها یا مشاغلی مشخص فرصتی عالی را فراهم می‌کنند. هم‌چنین این‌که فرد دیگری رزومه‌تان را بررسی کند ارزش قابل‌توجهی دارد. او می‌گوید «یک جفت چشم دیگر می‌توانند دیدگاه‌های تازه‌ی بسیاری را به ارمغان آورند.»
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *