جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

معرفی بهترین راه‌های تبلیغات برای جذب مشتری

سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 785200
 وقتی مردم به بازاریابی فکر می‌کنند، اغلب تبلیغات را با بازاریابی اشتباه می‌گیرند. اما تبلیغات تنها یکی از عناصر بازاریابی است. به هر حال اهمیت تبلیغات برای یک کسب و کار موفق را نمی‌توان انکار کرد.
 
برای جذب مشتری به سمت کسب و کار خود به تبلیغات نیاز دارید و باید بهترین راه‌های تبلیغات را یاد بگیرید. بدون تبلیغات، هیچ کس نمی‌داند که کسب و کار شما چه چیزی می‌تواند ارائه دهد یا چرا باید محصول شما را در یک بازار رقابتی انتخاب کنند.
 

اگرچه تبلیغات بخشی از بودجه شما را مصرف می‌کند و ایجاد و نظارت بر آن زمان می‌برد، اما واقعاً نمی‌توانید بدون صرف مقداری پول برای تبلیغات، انتظار موفقیت داشته باشید. در این نوشته به معرفی بهترین راه‌های تبلیغات برای جذب مشتریان بیشتر و چگونگی ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی موفق می‌پردازیم.

لزوم داشتن استراتژی تبلیغاتی
قبل از انجام هر کار دیگری، باید یک استراتژی تبلیغاتی متناسب با اهداف و چشم انداز کسب و کار خود بسازید.
استراتژی تبلیغاتی، برنامه ای برای ترغیب مشتری به خرید یک محصول یا استفاده از خدماتی خاص  است. این برنامه باید متشکل از عناصر و بخش‌های مختلفی باشد تا به صورت همه جانبه، اهداف تبلیغاتی شما را پوشش دهد. عناصر پلن تبلیغاتی، همان بهترین راههای تبلیغات برای شما هستند.

چند نکته مهم، قبل از انتخاب بهترین راه‌های تبلیغات
قبل از انتخاب روشهای تبلیغاتی، باید به چند نکته توجه کنید از جمله:

1- انتخاب لحن، ادبیات و گرافیک درست برای تبلیغات
پیام تبلیغاتی شما بسیار مهم است. پیام، باید نام تجاری شما را به خوبی نشان دهد و انگیزه ای برای مصرف کنندگان برای خرید برند شما یا حداقل برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن ایجاد کند.
 
 باید در لحن و ادبیاتی که برای تبلیغات به کار می‌برید بسیار دقت کنید زیرا بارها پیش آمده است که مردم یک تبلیغ را توهین آمیز دانسته اند و این موضوع به برند تبلیغ کننده، صدمه زده است.
 
برای اینکه تبلیغات، هیچ گونه تاثیر دافعه‌ای نداشته باشد برخی از برندها بازیگران مرده را برای تبلیغ برند خود انتخاب می‌کنند، زیرا بعید است که بازیگر مرده، کاری انجام دهد که بازار هدف شما را عصبانی کند.

بسیاری دیگر نیز به همین دلیل از شخصیت‌های کارتونی استفاده می‌کنند. بسیاری از برندهای به هیچ وجه از سخنگو استفاده نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند از یک بازیگر ناشناخته استفاده کنند.
 
همچنین استفاده از طراحی گرافیکی و ترکیب رنگ جذاب یکی از مهمترین نکاتی است که در اکثر روش‌های تبلیغ بصری باید به آنها توجه کنید. بسیاری از برند‌ها در تمامی ‌عناصر دیداری خود از جمله در تابلوهای فروشگاه ها و لباس‌های فرم کارکنان خود از یک ترکیب رنگی ساده و ثابت استفاده کنید.

2- تکرار تبلیغ به میزان کافی
تحقیقات انجام گرفته در انواع روش‌های تبلیغاتی نشان می‌دهند که یک مصرف کننده باید حداقل بین 5 تا 7 بار در هفته با یک تبلیغ مواجه شود تا به سمت آن جذب شود. پس برای اینکه مطمئن شوید مشتریان، تبلیغ شما را به خاطر می‌آورند و می‌توانید بر نگرش آنها تاثیر بگذارید باید به میزان کافی، محصولات و خدمات خود را برای آنها تبلیغ کنید.


3- ارزیابی عملکرد تبلیغات
شما می‌خواهید مطمئن شوید که بیشترین سود را از برنامه تبلیغاتی خود دریافت می‌کنید. از این رو، آزمایش و نظارت بر عملکرد عناصر کلیدی تبلیغاتی، به شما امکان می‌دهند عملکرد تبلیغی خود را بهبود بخشید و تصمیمات معقولی در مورد اینکه کدام تبلیغات را ادامه دهید و کدام را باید متوقف کنید، بگیرید.

بخشی از ارزیابی عملکرد تبلیغات، بعد از نمایش تبلیغات در بازار هدف انجام می‌شود؛ در این بخش با بررسی فاکتور‌های مختلف، میزان تغییر نگرش و یا آگاه سازی جامعه نسبت به برند، سنجیده می‌شود. بخشی از ارزیابی عملکرد تبلیغاتی نیز  قبل از به اشتراک گذاشتن تبلیغ انجام می‌شود زیرا برندها نمی‌خواهند پول خود را هدر دهند یا تصویری ضعیف از فعالیت تجاری خود به نمایش بگذارند.

تعدادی از بهترین راه‌های تبلیغاتی که باید در هر پلن تبلیغاتی از آنها استفاده شود

1- تبلیغات چاپی
امروزه بخش اعظمی ‌از تبلیغات چاپی به فضای اینترنت، نقل مکان کرده است و تبلیغ بر روی کاغذ به شکل سنتیِ گذشته، تقریبا در حال از بین رفتن است. روزنامه‌ها و مجلات سنتی رونق خود را ازدست داده اند و بسیاری از آنها در حال بستن دفتر خود هستند.
 

اکنون که صنعت چاپ، دیجیتالی شده است با قدرت بیشتری در پلتفرم‌های دیجیتال، زنده است. در این پلتفرم‌ها می‌توانید با صرف هزینه ای کمتر نسبت به چاپ کاغذی و مجلات سنتی به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنید.
 
تنها کافیست اقدام به طراحی و چاپ کاتالوگ محصولات خود به صورت دیجیتالی کنید. طراحی کاتالوگ‌های دیجیتال سبب می‌شود شاهد جذب شدن تعداد زیادی از مشتریان به سمت خود باشید.

2- تبلیغات چریکی یکی از بهترین روش‌های تبلیغات
بسیاری از شرکت‌ها چه بزرگ و چه کوچک، از استراتژی تبلیغات چریکی استفاده می‌کنند؛ ارزان و مهمتر از همه خلاقانه بودن، این روش را به یکی از بهترین راه‌های تبلیغات تبدیل کرده است. تبلیغات چریکی (Guerrilla Marketing) نوعی از تبلیغات غافلگیر کننده یا نامتعارف است که برخی از شرکت‌ها از آن برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از تبلیغات چریکی وجود دارد از جمله تبلیغات ویروسی، محیطی، خیابانی، تجربی و کمینی که شرح آنها در این نوشته نمی‌گنجد.

3- تبلیغات آنلاین
استفاده از تبلیغات آنلاین، هر سال بیشتر می‌شود. برای سال 2021، پیش بینی شده است که در سطح جهانی 330 میلیارد دلار برای تبلیغات آنلاین صرف شود. تبلیغات آنلاین یک عنوان کلی است که شامل بخش‌های متعددی می‌شود.
 تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ در پلتفرم‌های پخش ویدیوی آنلاین مثل یوتیوب و آپارات دو نوع رایج از تبلیغات آنلاین هستند. تبلیغات آنلاین روشی بسیار هدفمند و موثر برای رسیدن به جامعه هدفِ مشتریان است، سرمایه‌های بزرگ را به سمت کسب و کار شما جذب می‌کند و به طور موثری سبب ارتقای بازدهی کسب و کار شما خواهد شد.

4- بنر تبلیغاتی در وب‌سایت‌های پربازدید
بسیاری از روش‌های تبلیغی قدیمی ‌این مشکل را داشتند که مستقیما جامعه هدف مشتریان را پیدا نمی‌کردند یعنی تبلیغ برای افرادی نمایش داده می‌شد که علاقه ای به آن محصول یا خدمات خاص نداشتند. در شیوه‌های نوین تبلیغاتی این ضعف تا حد زیادی برطرف شده است. یکی بهترین راه‌های تبلیغات استفاده از بنرهای تبلیغاتی در وب سایت‌های پربازدید است.
 
وقتی فردی وارد یک وب سایت می‌شود خود، خواهان یک کالا یا خدمات خاص است. پس نسبت به کسی است که یک بنر را در سطح شهر به صورت ناخواسته می‌بیند یک مشتری بالقوۀ بهتر است. اگر در وب سایت‌های مرتبط، بنر تبلیغاتی خود را به نمایش بگذارید یک تبلیغ بهینه برای افرادی انجام داده اید که احتمال بیشتری دارد به برند شما علاقه نشان دهند.

5- تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی نیز در تمام جهان رواج زیادی دارد. این نوع تبلیغات هم در بستر اینترنت و وب سایت‌ها انجام می‌شود. در این نوع از تبلیغات، در مکان‌های پربازدید از بستر وب تبلیغات شما قرار داده می‌شود و به ازای هر کلیکی که کاربران بر روی تبلیغ شما انجام می‌دهند باید پول پرداخت کنید.

 تبلیغات کلیکی نیز انواع مختلفی دارد اما یکی از رایج ترین آنها تبلیغ در بستر گوگل است.

برای این کار  باید در Google Ads ، کمپین تبلیغاتی خود را بسازید و برای کلید واژه‌های پربازدید و مرتبط با کسب و کار خود، پول پرداخت کنید. با این کار، زمانی که کاربران کلید واژه های مورد نظر را در گوگل جستجو می‌کنند لینک‌های مرتبط با کسب و کار شما در صدر نتایج جستجو قرار می‌گیرند و اگر کاربران وارد لینک‌های شما شوند به سمت مجموعه شما جذب خواهند شد.

6- ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ (email marketing)، یک شیوه نسبتا قدیمی‌تر از سایر روش‌های تبلیغات دیجیتال است اما همچنان به عنوان یکی از بهترین راه‌های تبلیغاتی، جایگاه خود را حفظ کرده است. در این روش، کسب و کار‌ها تبلیغات خود را از راه ایمیل به جامعه هدف خود ارسال می‌کنند.
 
 مثلا فرض کنید که شما یک فروشگاه آنلاین برای فروش لوازم خانگی دارید. در اکثر وب سایت‌هایی که به کار فروش لوازم خانگی مشغول هستند بخشی برای ثبت نام مشتریان وجود دارد که به صورت دلخواه و یا حتی به اجبار، کاربران وب سایت را به ثبت نام در سایت سوق می‌کند.
 

برای ثبت نام نیز معمولا از کاربران ایمیل خواسته می‌شود. بعد از مدتی که کاربران زیادی در وب سایت شما ثبت نام کردند یک بانک اطلاعاتی از ایمیل‌های کاربران خواهید داشت که می‌توانید به صورت خبرنامه، محصولات جدید خود را برای آنها ایمیل کنید و به شیوه‌ای موثر اقدام به تبلیغات کنید.

7- تبلیغات پیامکی، جزو انواع روش‌های تبلیغاتی سنتی‌تر
تبلیغات پیامکی نیز بسیار شبیه تبلیغات ایمیلی است و می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین راه‌های تبلیغات نام برد زیرا یک شیوه ارزان، سریع و کارآمد است. در این روش، نیز ابتدا باید به شماره تلفن جامعه بالقوه مشتریان خود دسترسی پیدا کنید.

در اینجا نیز مانند تبلیغات ایمیلی، ترغیب کاربران به ثبت نام و درج مشخصات خود در سایت یکی از رایج ترین شیوه‌های دسترسی به شماره تلفن‌هاست. بعد از اینکه تعداد کافی از  شماره تلفن داشتید می‌توانید به صورت دوره ای از راه پیامک، تبلیغات خود را برای افراد ارسال کنید.

کلام آخر
در پایان باید بدانید بهترین راه های تبلیغات دقیقا همان راه هایی هستند که با کسب و کار شما بیشترین تناسب را دارند.

هزینه و سرعت بازدهی روش های مختلف تبلیغاتی با هم متفاوت هستند. بسیاری از شرکت های موفق از مجموعه‌ای وسیع از انواع روش های تبلیغاتی در قالب یک پلن تبلیغاتی استفاده می‌کنند اما برخی دیگر تنها بر روی معدودی از بهترین روش‌های تبلیغاتی تمرکز دارند و از بقیه روش ها استفاده نمی‌کنند.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *