شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۲۶

بهزاد نبوی: باید مشکل برجام حل شود تا مردم نفس بکشند

جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 782477
این مشکل فعلی از راه رفع تحریم‌ها حل می‌شود. رفع تحریم‌ها هم راهش مذاکره با جهان خارج و حل مشکلات سیاست خارجی است تا بتوانیم یک حداقل زندگی قابل قبول برای مردم درست کنیم.
باید مشکل برجام حل شود تا مردم نفس بکشند!
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، «بهزاد نبوی» فعال اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«مشکل اقتصادی و معیشتی ما الان در تاریخ چهل‌واندی سال بعد از انقلاب بی‌سابقه است. ما هرگز تا این حد مشکل نداشته‌ایم. برای حل این مشکلات اقتصادی که می‌شود اسمش را بحران اقتصادی‌-معیشتی گذاشت، اولین کاری که می‌شود کرد این است که در سیاست خارجی ما تجدیدنظر کنیم. همه نه اما بسیاری از مشکلات ناشی از تحریم بی‌سابقه اقتصادی کشورمان است».

نبوی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«این مشکل فعلی از راه رفع تحریم‌ها حل می‌شود. رفع تحریم‌ها هم راهش مذاکره با جهان خارج و حل مشکلات سیاست خارجی است تا بتوانیم یک حداقل زندگی قابل قبول برای مردم درست کنیم... من دو توصیه به حکومت دارم؛ یک اینکه هرچه زودتر مشکل برجام و تحریم‌ها را حل کنند. نه اینکه این باعث شود همه مشکلات حل شود، نه، بلکه این باعث می‌شود تا حداقل مردم بتوانند نفس بکشند و تا شرایط به حالت نیمه عادی برنگشته یک طرح شبیه سهمیه‌بندی برای تأمین حداقل نیازهای مردم به شکل مدرن اجرائی کنند».

بهزاد نبوی در مصاحبه مذکور از تجدیدنظر در سیاست خارجی به عنوان راه حل اصلی برای نیل به گشایش اقتصادی سخن گفته است. این در حالی است که این ایده در دولت روحانی به صورت تمام و کمال اجرا شده و هشت سال فرصت ها و سرمایه های کشور به پای آن قربانی شد.

دولت روحانی مدعی بود که باید با کدخدا! بست و اگر این اقدام انجام شود، مشکلات اقتصادی نیز رفع می شود. بر همین اساس برای اولین بار پس از انقلاب، وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار کرده و روسای جمهور دو کشور نیز تلفنی گفت و گو کردند.

و بر همین اساس مذاکرات هسته ای پیش رفت و برجام امضا شد. دقیقا با دست فرمان مدنظر بهزاد نبوی همفکران وی، دولت روحانی با عجله و پیش دستانه و یکطرفه تعهدات ایران را انجام داد و سپس موعد اجرای تعهدات طرف مقابل فرا رسید.

دولت اوباما که مقامات ارشد دولت قبل، وی را فردی مودب! و باهوش! نامیده بودند، در اولین روز اجرای برجام، ایران را مجددا تحریم کرد. وی در ادامه قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید و قانون محدودیت ویزا را نیز امضا کرد.

براساس مستندات منتشر شده، دولت اوباما رکورددار تحریم های ضدایرانی در ۴۰ سال اخیر است. یعنی در پسابرجام رکورد تحریم های ضدایرانی شکسته شد. این در حالی است که اگر ادعای بهزاد نبوی و همقطاران وی درست بود، باید در این مقطع شاهد کاهش و به قول خود آقایان شاهد «لغو بالمره تحریم ها بودیم و نه تعلیق».

دولت روحانی همه امور و حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زد و حالا بهزاد نبوی نفس کشیدن مردم را به برجام گره زده است. وی و همفکران او اصرار دارند که ایران از یک سوراخ چندین بار گزیده شود.

لازم به ذکر است که اولین قراردادی که آمریکا پس از انقلاب درباره آن عهدشکنی کرد، قرارداد الجزایر بود که در جریان اشغال لانه جاسوسی تنظیم شد.  نکته قابل توجه اینجاست که طرف قرارداد در دولت وقت «بهزاد نبوی» بود که تا کنون حاضر نشده است به سوالات و ابهامات اجرای این قرارداد که یک سویه از طرف آمریکا نقض شده و میلیاردها دلار از سرمایه‌های مردم به این بهانه درآمریکا غارت شده، پاسخگو باشد.

چندی پیش کاظم انبارلویی درباره قرارداد الجزایر گفته بود:«قرار بود در قرارداد الجزایر اول آمریکایی‌ها به تعهد خود عمل کنند . تحریم‌ها را بردارند، پول‌های بلوکه شده را آزاد کنند و روابط به حال عادی برگردد بعد ما گروگان‌ها را آزاد کنیم. اما متاسفانه قبل از اینکه آنها به تعهد خود عمل کنند ما گروگان‌ها را آزاد کردیم آن‌ها به هیچ تعهدی عمل نکردند و ما را در کریدورهای دادگاه لاهه مدام بالاو پایین بردند و مرتب علیه ما حکم گرفتتند».

نکته قابل تأمل اینجاست که عدم دقت لازم در تبیین دقیق واژه «تابعیت» و پیش‌بینی نکردن راهی برای جلوگیری از طرح دعاوی ایرانیان دارای تابعیت مضاعف از سوی طرف ایرانی موجب شد تا بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی بویژه وابستگان به رژیم پهلوی که دارای تابعیت دوگانه بودند، از این مساله سوءاستفاده کرده و با طرح دعاوی مختلف علیه ایران، محکوم‌به خود را از مبلغ موجود در صندوقی که طبق بیانیه الجزائر هر یک از طرفین ایران و آمریکا می‌بایست آن را پر نگه می‌داشتند، دریافت کنند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شما که 8 سال زورتون رو زدید و نتونستید حلش کنید پس بهتر نیست زبان در کام کشید و ساکت شوید؟!!
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی مردم و کشور داخلی است، نه تحریم های خارجی
Iran, Islamic Republic of
این ها انوقت داخلی هاست یعنی چی خوب بگو گردن دولت 8 ساله روحانیه دیگه خجالت می کشی یه بار که رای دادین پدرمون در اومد دو بار رای دادین بیشتر دراومد حالا هم خجالت میکشین واقیت رو بگین
Iran, Islamic Republic of
شرط بازگشت آمریکا به برجام،لغو تحریم‌هاست/امضا «بایدن» ارزش ندارد
Iran, Islamic Republic of
سیاست های ایران تاکنون در مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین غلط و اشتباه بوده است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دولت شما اصلاح طلبان این مشکل درست کرد
Iran, Islamic Republic of
بله اقا بهزاد،
Iran, Islamic Republic of


......
Iran, Islamic Republic of
باید مشکل مردم و کشور بدون برجام حل شود
Iran, Islamic Republic of
ببینیم دوست عزیز شما که قبلا به روحانی در دو دوره که رای نداده بودی چون این روزها خیلی ها میگن ما نبودیم که رای دادیم اما در واقعیت رای داده بودین؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
دست و بازوی دریادلان و سربازان خلیج همیشه فارس پاسداران جان برکف را که قد و قامت ایران و ایرانی را تا کهکشان بالا بردند و پوزه شیطان بزرگ را به خاک مالیدند می‌بوسم.
Iran, Islamic Republic of
یک زمانی آمریکایی‌ها هواپیمای مسافربری ما را روی آب‌های خلیج فارس ساقط می‌کردند ولی به یاری خداوند به اقتدار و قدرتی رسیده‌ایم که در دورترین نقاط دریا به صورت دشمن سیلی می‌زنیم.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
دولت برخورد قاطع با واکسن‌نزده‌ها را شروع کند به خاطر سلامت جامعه نباید کوتاه بیاید. محدودیت برای کارمندان می‌تواند شروع این کار باشد.
Iran, Islamic Republic of
خدا را شکر باران این رحمت الهی باریدن گرفته و همگی خوشحال هستیم. در این بین دولت و مردم به فکر شهروندانی باشند که با رسیدن فصل سرما به دلیل فشار تورم و گرانی زندگی سختی دارند ولی آبروداری می‌کنند. مبادا با کوتاهی و بی‌توجهی به اقشار محروم جامعه نعمت و رحمت الهی به نقمت تبدیل شود.
Iran, Islamic Republic of
هر از چند گاه موجی از گرانی مردم بویژه قشر حقوق‌بگیر جامعه را تحت فشار قرار می‌دهد و زندگی را سخت می‌کند. از همه دلسوزان نظام در قدرت تقاضا داریم با هم‌اندیشی مشکل گرانی و تورم را حل بکنند و آرامش را به جامعه برگردانند.
Iran, Islamic Republic of
اگرهدف ایران از حضور در مذاکرات وین لغو تحریم‌هاست/ بازهم غلط و اشتباه است چون به خاطرکه از طریق مذاکرات وین تحریم ها لغو نمی شود تاکنون ثابت شده است.
Iran, Islamic Republic of
بله این درسته که غربی ها تحریم ها رو لغو نمی کنند اما برای برخی خوش خیالها که فکر می کنند میشه با مذاکره با غرب به دارایی ها و رابطه با دیگر کشورها برسیم باید انجام بشه و بازهم بدعهدی اونها روشنتر بشه کار اقای امیر عبداللهیان درسته باید انجام بشه و تلاش بشه اما نظر من اینه که آبی ازر مذاکرات بازهم برای ملت ایران گرم نمیشه
همیشه جوان
Iran, Islamic Republic of
این جناب اگر درقضیه ی گروگانهای آمریکایی با من بلدم بلدم بهترین فرصت ها برای ایران را نابود نمی کرد امروز قضایای ما با شیطان بزرگ اینگونه که هست نمی شد .!!
علی
Iran, Islamic Republic of
اول باید خودروسازی را از دست شما دربیاورد
عمادالدین
Iran, Islamic Republic of
(این تذهبون؟)
Iran, Islamic Republic of
چرا هرچه چپی بود امریکایی شد آن هم از نوع افراطی آن یعنی فدایی امریکا و غرب این حدیث به اثبات رسید کند رو است یا تند رو آنوقت که بلوک شرق کمونیست بود دوآتشه چپ و وقتی آن ها از بین رفتند شیرجه رفتند تو دامن امریکا
Iran, Islamic Republic of
اقای بهزاد نبوی این هاهمه ار کرامت و بستر سای های دوران شما در سازمان صنایع سنگین نیست
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم درسته یا نه اما هر چی که هست فقط میدونم که دولت مورد حمایت شما ما رو به اینجا رسونده که خرید برخی چیزها مثل خودرو برامون ارزو شذه
سریع القلم
Iran, Islamic Republic of
این دقیقا ترجمان همان سخنان روحانیه که.... همه چیز را وحتی آب خوردن را به برجام گره زد می باشد