کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باید مشکل برجام حل شود تا مردم نفس بکشند!

28 آبان 1400 ساعت 12:35

این مشکل فعلی از راه رفع تحریم‌ها حل می‌شود. رفع تحریم‌ها هم راهش مذاکره با جهان خارج و حل مشکلات سیاست خارجی است تا بتوانیم یک حداقل زندگی قابل قبول برای مردم درست کنیم.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مشرق، «بهزاد نبوی» فعال اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«مشکل اقتصادی و معیشتی ما الان در تاریخ چهل‌واندی سال بعد از انقلاب بی‌سابقه است. ما هرگز تا این حد مشکل نداشته‌ایم. برای حل این مشکلات اقتصادی که می‌شود اسمش را بحران اقتصادی‌-معیشتی گذاشت، اولین کاری که می‌شود کرد این است که در سیاست خارجی ما تجدیدنظر کنیم. همه نه اما بسیاری از مشکلات ناشی از تحریم بی‌سابقه اقتصادی کشورمان است».

نبوی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«این مشکل فعلی از راه رفع تحریم‌ها حل می‌شود. رفع تحریم‌ها هم راهش مذاکره با جهان خارج و حل مشکلات سیاست خارجی است تا بتوانیم یک حداقل زندگی قابل قبول برای مردم درست کنیم... من دو توصیه به حکومت دارم؛ یک اینکه هرچه زودتر مشکل برجام و تحریم‌ها را حل کنند. نه اینکه این باعث شود همه مشکلات حل شود، نه، بلکه این باعث می‌شود تا حداقل مردم بتوانند نفس بکشند و تا شرایط به حالت نیمه عادی برنگشته یک طرح شبیه سهمیه‌بندی برای تأمین حداقل نیازهای مردم به شکل مدرن اجرائی کنند».

بهزاد نبوی در مصاحبه مذکور از تجدیدنظر در سیاست خارجی به عنوان راه حل اصلی برای نیل به گشایش اقتصادی سخن گفته است. این در حالی است که این ایده در دولت روحانی به صورت تمام و کمال اجرا شده و هشت سال فرصت ها و سرمایه های کشور به پای آن قربانی شد.

دولت روحانی مدعی بود که باید با کدخدا! بست و اگر این اقدام انجام شود، مشکلات اقتصادی نیز رفع می شود. بر همین اساس برای اولین بار پس از انقلاب، وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار کرده و روسای جمهور دو کشور نیز تلفنی گفت و گو کردند.

و بر همین اساس مذاکرات هسته ای پیش رفت و برجام امضا شد. دقیقا با دست فرمان مدنظر بهزاد نبوی همفکران وی، دولت روحانی با عجله و پیش دستانه و یکطرفه تعهدات ایران را انجام داد و سپس موعد اجرای تعهدات طرف مقابل فرا رسید.

دولت اوباما که مقامات ارشد دولت قبل، وی را فردی مودب! و باهوش! نامیده بودند، در اولین روز اجرای برجام، ایران را مجددا تحریم کرد. وی در ادامه قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید و قانون محدودیت ویزا را نیز امضا کرد.

براساس مستندات منتشر شده، دولت اوباما رکورددار تحریم های ضدایرانی در ۴۰ سال اخیر است. یعنی در پسابرجام رکورد تحریم های ضدایرانی شکسته شد. این در حالی است که اگر ادعای بهزاد نبوی و همقطاران وی درست بود، باید در این مقطع شاهد کاهش و به قول خود آقایان شاهد «لغو بالمره تحریم ها بودیم و نه تعلیق».

دولت روحانی همه امور و حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زد و حالا بهزاد نبوی نفس کشیدن مردم را به برجام گره زده است. وی و همفکران او اصرار دارند که ایران از یک سوراخ چندین بار گزیده شود.

لازم به ذکر است که اولین قراردادی که آمریکا پس از انقلاب درباره آن عهدشکنی کرد، قرارداد الجزایر بود که در جریان اشغال لانه جاسوسی تنظیم شد.  نکته قابل توجه اینجاست که طرف قرارداد در دولت وقت «بهزاد نبوی» بود که تا کنون حاضر نشده است به سوالات و ابهامات اجرای این قرارداد که یک سویه از طرف آمریکا نقض شده و میلیاردها دلار از سرمایه‌های مردم به این بهانه درآمریکا غارت شده، پاسخگو باشد.

چندی پیش کاظم انبارلویی درباره قرارداد الجزایر گفته بود:«قرار بود در قرارداد الجزایر اول آمریکایی‌ها به تعهد خود عمل کنند . تحریم‌ها را بردارند، پول‌های بلوکه شده را آزاد کنند و روابط به حال عادی برگردد بعد ما گروگان‌ها را آزاد کنیم. اما متاسفانه قبل از اینکه آنها به تعهد خود عمل کنند ما گروگان‌ها را آزاد کردیم آن‌ها به هیچ تعهدی عمل نکردند و ما را در کریدورهای دادگاه لاهه مدام بالاو پایین بردند و مرتب علیه ما حکم گرفتتند».

نکته قابل تأمل اینجاست که عدم دقت لازم در تبیین دقیق واژه «تابعیت» و پیش‌بینی نکردن راهی برای جلوگیری از طرح دعاوی ایرانیان دارای تابعیت مضاعف از سوی طرف ایرانی موجب شد تا بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی بویژه وابستگان به رژیم پهلوی که دارای تابعیت دوگانه بودند، از این مساله سوءاستفاده کرده و با طرح دعاوی مختلف علیه ایران، محکوم‌به خود را از مبلغ موجود در صندوقی که طبق بیانیه الجزائر هر یک از طرفین ایران و آمریکا می‌بایست آن را پر نگه می‌داشتند، دریافت کنند!


کد مطلب: 782477

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/782477/باید-مشکل-برجام-حل-شود-مردم-نفس-بکشند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com