جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

همه‌چیز در مورد سیستم پیجینگ صنعتی

دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 782015
همه‌چیز در مورد سیستم پیجینگ صنعتی
خانم بهرامی به دفتر! دکتر محمدی به اورژانس! مشتریان گرامی، لباس‌های بهاری فروشگاه یونیک واقع در طبقه سوم مجتمع شامل تخفیف ویژه هستند! این جمله‌ها که توجه اکثر ما را به خود جلب کرده‌اند، اطلاعاتی هستند که از طریق سیستم پیجینگ صنعتی به گوش ما می‌رسند. بنابراین، تقریباً همه ما با سیستم Paging و رسالت آن آشنا هستیم.

البته این میزان آشنایی تنها تا زمانی کافی است که ما نیز یکی از مخاطبین باشیم. زیرا در هنگام خرید یک سیستم paging، همه‌چیز به‌نوعی متفاوت و پیچیده‌تر خواهد بود. به همین دلیل، در این مطلب تمام ابهام‌ها را برطرف می‌کنیم و کاربردها، انواع و مزایای استفاده از این سیستم اطلاع‌رسانی یک‌طرفه را به‌طور کامل شرح می‌دهیم.

سیستم پیجینگ صنعتی چیست؟
پیشینه سیستم پیجینگ یا Paging System به دهه 1950 برمی‌گردد که برای اولین بار در یکی از بیمارستان‌های شهر نیویورک نصب و از آن استفاده شد. این سیستم قادر بود پیام‌های ارسال‌شده از یک برج فرستنده با فاصله حداکثر 40 متر را دریافت کند.

 تقریباً 10 سال بعد بود که این سیستم با تکنولوژی به‌کاررفته در رادیوی خودروها و واکی تاکی موتورولا تلفیق شد و امکانات بیشتری را در اختیار کسب‌وکارها قرار داد. سیستم‌های Paging درواقع چیزی بیشتر از یک میکروفون و بلندگو هستند و تجهیزاتی مانند ساعت، آداپتور، تقویت‌کننده و... را شامل می‌شوند.

سیستم‌های پیجینگ که به‌عنوان paging یا سیستم اطلاع‌رسانی یک‌طرفه نیز شناخته می‌شوند، نوعی سیستم برای پخش عمومی پیام‌ها، هشدارها، موسیقی و موارد دیگر هستند و در طیف گسترده‌ای از محیط‌های داخلی و خارجی شامل مدارس، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، مراکز خرید و... از آن‌ها استفاده می‌شود.

منبع صوتی این سیستم می‌تواند یک میکروفون یقه‌ای یا یک کامپیوتر باشد. با توجه به رسالت سیستم paging، ممکن است به‌صورت 24 ساعته از آن استفاده شود. بنابراین، کیفیت دستگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

مزایای استفاده از سیستم paging باکیفیت
با استفاده از این سیستم، پیغام‌ها به‌سرعت به گوش تمام مخاطبان می‌رسند. حال ممکن است مخاطبان پیغام همگی در یک سالن یا چندین بخش مختلف از ساختمان باشند. به هر صورت، پیغام‌ها درآن‌واحد به گروه بزرگی از افراد انتقال داده می‌شوند.

این امر تنها زمانی به‌درستی انجام می‌شود که سیستم به‌کاررفته در زیرساخت ساختمان از کیفیت بالایی برخوردار باشد.
 
 
 آوازک به‌عنوان یکی از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر در زمینه توزیع تجهیزات صوتی، راهی مطمئن برای خرید سیستم paging باکیفیت خواهد بود. این فروشگاه حتی امکان خرید بهترین سیستم‌ها به‌صورت قسطی را نیز برای شما میسر می‌سازد. اما سیستم‌های باکیفیت آوازک چه تفاوتی با سایر تجهیزات صوتی دارند؟ به‌طورکلی، کیفیت بالا در سیستم پیجینگ کارخانه‌ها، ادارات و فروشگاه‌ها، مزایای زیر را متوجه کسب‌وکارها و افراد می‌کند:
  • درک بهتر پیغام‌ها: با تهیه بلندگوهای مناسب و تجهیزات باکیفیت می‌توانید کیفیت صدا را تا حد زیادی بهبود ببخشید و به درک کامل و درست پیغام‌ها و هشدارهای اعلام‌شده از طریق paging کمک کنید. درواقع تولید صدای یکنواخت تنها به‌واسطه بهره‌گیری از یک سیستم paging باکیفیت میسر می‌شود.

    پوشش مطلوب تمام بخش‌ها: با انتخاب بلندگوها و دستگاه تقویت‌کننده باکیفیت می‌توانید مطمئن شوید که همه افراد در هر بخش می‌توانند پیغام‌ها را به‌وضوح بشنوند.

    افزایش ایمنی افراد: سیستم پیجینگ ادارات، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و... می‌توانند ایمنی پرسنل و مشتریان را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهند. فرقی ندارد که هشدار موردنظر در شرایط زلزله و طوفان باشد یا آتش‌سوزی در یکی از بخش‌های ساختمان؛ یک سیستم اطلاع‌رسانی عمومی باکیفیت می‌تواند هشدارها را در شرایط خاص و اضطراری نیز به تمام بخش‌ها منتقل کند.

بخش‌های اصلی سیستم پیجینگ صنعتی

هر سیستم paging صنعتی از چند بخش اصلی با ویژگی‌ها و وظایف خاص خود تشکیل می‌شود. اگرچه ممکن است سیستم پیجینگ کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها و ادارات ازنظر مدل و نوع دستگاه‌ها با یکدیگر متفاوت باشند، اما چند بخش اصلی در میان تمام این سیستم‌ها مشترک هستند. این بخش‌ها، موارد زیر را شامل می‌شوند:

ورودی‌ها
ورودی یک سیستم paging به دستگاه‌های منبع پیغام صوتی گفته می‌شود. این منبع صوتی می‌تواند یک میکروفون یقه‌ای هدمیکی، دستی یا رومیزی باشد که پیغام صوتی را دریافت می‌کند. میکروفون یقه‌ای به‌موجب بی‌سیم بودن خود امکان جابه‌جایی ورودی را ایجاد می‌کند. میکروفون‌های رومیزی که معمولاً از نوع خازنی هستند، حساسیت بالایی دارند و از آداپتور یا باتری به‌عنوان منبع تغذیه بهره می‌گیرند. پیغام صوتی موردنظر می‌تواند به‌صورت زنده توسط یک اسپیکر سقفی بلوتوث دار در خرده‌فروشی یا بیمارستان پخش شود و یا در کامپیوتر ذخیره شود. اگر پخش پیغام‌ها به‌صورت زنده انجام نشود، ورودی سیستم paging می‌تواند یک کامپیوتر، DVD، سامانه هوشمند صوتی یا... باشد.

بلندگو
بلندگوها را می‌توان به‌عنوان دومین رکن اصلی در هر سیستم paging شناخت. پیام‌های صوتی که با استفاده از میکروفون ضبط می‌شوند، ممکن است به‌صورت مستقیم به بلندگوها منتقل شوند. این امر در سیستم پیجینگ ادارات، بیمارستان‌ها و مدارس رایج‌تر است.

از طرف دیگر، در محیط‌هایی مانند فروشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری معمولاً سیگنال‌های صوتی پس از ثبت شدن در انواع فضای ذخیره‌سازی مانند هارددیسک یک کامپیوتر، با فاصله زمانی از ضبط توسط بلندگوها پخش می‌شوند. برای مثال، در فروشگاه‌ها معمولاً از موسیقی‌های زمینه به‌منظور روح بخشیدن به فضا استفاده می‌شود.
بلندگوها می‌توانند به‌صورت توکار یا روکار نصب شوند و قیمت آن‌ها بسته به سیمی یا بلوتوثی بودن و توکار یا روکار بودن متفاوت خواهد بود. این بلندگوها می‌توانند ستونی، دیواری یا سالنی باشند. درصورتی‌که اسپیکر در محیط خارجی ساختمان نصب شود، باید از ضد آب و ضدزنگ بودن آن اطمینان حاصل کنید. نوع بلندگو باید با توجه به کاربرد و محل نصب آن انتخاب شود.

آمپلی‌فایر
علاوه بر آنچه گفته شد، سیستم پیجینگ صنعتی به دستگاه دیگری برای تقویت و استانداردسازی سیگنال‌های صوتی فرستاده‌شده به بلندگو نیاز خواهیم داشت. آمپلی‌فایر همان رکن تقویت‌کننده‌ای است که در سیستم به کار می‌رود و در نبود آن، بهترین اسپیکرها نیز ممکن است نتوانند سیگنال‌های صوتی را به‌درستی پخش کنند.  لازم به ذکر است که برای هر بلندگو به یک نوع آمپلی‌فایر مخصوص در نظر گرفته می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، ابتدا باید بلندگو موردنظر خود را خریداری کرده و سپس آمپلی‌فایر متناسب با آن را با دقت به اطلاعات درج‌شده بر روی جعبه بلندگو تهیه کنید.

وایرینگ
قاعدتاً برای اتصال آمپلی‌فایرها به دستگاه‌های ورودی و خروجی و تأمین برق آن‌ها به یک واسط نیاز خواهید داشت. در اینجا است که نقش یک کابل‌کشی و سیم‌کشی مناسب پررنگ می‌شود. وایرینگ برای بلندگوها از قواعد خاصی برخوردار است که عدم پیروی از آن‌ها منجر به اختلال در عملکرد مطلوب سیستم می‌شود. به همین دلیل، معمولاً توصیه می‌شود که برای انجام کانال‌کشی از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

سیستم پیجینگ صنعتی در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟
همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، از سیستم‌های پیجینگ در مکان‌های متفاوتی استفاده می‌شود. نقطه مشترک مکان‌هایی که به نصب سیستم paging نیاز دارند، بزرگی محیط و تعداد بالای مخاطبان است. برای مثال، یک بیمارستان به‌قدری بزرگ است که یافتن یک پزشک متخصص در آن یا هشدار دادن به بیماران در شرایط اضطراری را بسیار دشوار و گاهی محال می‌سازد

. فضای کارخانه‌ها، انبارها، مدارس و مجتمع‌های تجاری نیز به‌قدری بزرگ و شلوغ است که فراخواندن اشخاص و اطلاع‌رسانی به تمامی افراد را به امری غیرممکن تبدیل می‌کند. در چنین مکان‌های عمومی است که وجود یک سیستم پیجینگ باکیفیت به یک الزام تبدیل می‌شود. باوجود یک سیستم paging، امنیت افراد و سرعت اطلاع‌رسانی خدمات و محصولات کسب‌وکارها نیز به سطح بالاتری ارتقاء می‌یابد.
 
 
انواع سیستم‌های پیجینگ
سیستم‌های paging شامل دو نوع دستی و اتوماتیک هستند. برای مثال، اگر سیستم پیجینگ ادارات از نوع دستی باشد، ارسال پیام به سیستم باید توسط اپراتور انجام و پیگیری شود. این در حالی است که یک سیستم اتوماتیک می‌تواند پردازش درخواست‌های ورودی و انتقال آن‌ها به خروجی را به‌صورت خودکار انجام دهد. با توجه به‌راحتی و سرعت بیشتر در عملکرد سیستم‌های پیجینگ اتوماتیک، در اغلب مکان‌های عمومی، کارخانه‌ها و بیمارستان‌ها از این نوع سیستم‌ها استفاده می‌شود.
 
 انواع بلندگو در سیستم پیجینگ
بلندگوها بسته به محل نصب و کاربرد آن‌ها، انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستند:

بلندگو سقفی و دیواری
این بلندگوها همان‌طور که از نامشان پیداست، بر روی سقف و دیوار نصب می‌شوند. از بلندگوهای سقفی و دیواری اغلب (نه همیشه) می‌توان به‌جای یکدیگر استفاده کرد. این اسپیکرها دارای انواع توکار یا روکار هستند و اغلب در فضای داخلی ساختمان نصب می‌شوند. شما می‌توانید در زیرساخت مرکز تجاری یا اداره موردنظر خود از اسپیکر سقفی بلوتوث دار یا سیمی استفاده کنید. توجه داشته باشید که ویژگی‌های اسپیکر انتخابی شما با نیازهای ساختمان و کسب‌وکار مطابقت داشته باشد.

بلندگو شیپوری
این بلندگو را احتمالاً در فضای بیرونی مدارس زیاد دیده‌اید. پخش صدا با استفاده از بلندگوی شیپوری جهت‌دارتر از سایر اسپیکرها انجام می‌شود. این اسپیکر قادر است صداها را با افزایش حجم به سمتی که تنظیم‌شده است هدایت کند. در کنار تمام مزیت‌ها، یک عارضه جانبی بلندگوی شیپوری این است که فضای زیادی را اشغال می‌کند. بنابراین، معمولاً در فضاهای بیرونی و مکان‌هایی که محدودیت فضایی برای نصب بلندگو ندارند از این نوع اسپیکر استفاده می‌شود.

بلندگو Talk-back
اسپیکر تاک بک نوعی بلندگو با قابلیت برقراری ارتباط دوطرفه است. به‌عبارت‌دیگر، این بلندگوها یک میکروفون نیز در اختیار شما قرار می‌دهد که برای ارسال پیام صوتی به شخص آن‌سوی خط از آن استفاده می‌شود. از این بلندگوها معمولاً در ساختمان‌های اداری، منازل، کارخانه‌ها و انبارها به‌عنوان یک تلفن داخلی استفاده می‌شود. برای استفاده از میکروفون این دستگاه، دکمه‌ای در نظر گرفته‌شده است که با فشار دادن آن، امکان ارسال پیغام صوتی مهیا می‌شود.

بلندگو آویز سقفی
بلندگوهای آویز با استفاده از یک میله یا زنجیر از سقف آویزان می‌شوند. به دلیل ظاهر متفاوت این بلندگوها، معمولاً در فرودگاه‌ها، رستوران‌های مدرن و ... به‌عنوان بخشی از دکوراسیون و دیزاین محیط از آن‌ها استفاده می‌شود. این مدل اسپیکرها می‌توانند باعث نزدیک‌تر کردن منبع صدا به شنوندگان شوند؛ بدون اینکه خیلی برجسته و ناپسند جلوه کنند.

بلندگو ماهواره‌ای
بلندگوهای ماهواره‌ای انواعی از اسپیکرها هستند که می‌توانند زنجیره‌ای از بلندگوها را تشکیل دهند. به‌این‌ترتیب، بدون اینکه نیاز باشد کابل را از هر بلندگوی جداگانه‌ای به شبکه بازگردانید، می‌توانید آن‌ها را از یک بلندگو به بلندگوی دیگر متصل کنید. بنابراین، استفاده از این اسپیکر علاوه بر اینکه می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد، زیرساخت‌ها و مدیریت شما را نیز ساده‌تر می‌کند.

هشدارهای صوتی
این نوع اسپیکرها به‌طور ویژه برای مواقع خاص و اضطراری طراحی و تولیدشده‌اند. هشدارهای صوتی می‌توانند صداها را در حدی فراتر از بلندگوهای پیجینگ استاندارد پخش کنند. به‌این‌ترتیب، برای آگاه‌سازی افراد در محیط‌های پرسروصدا و بسیار گسترده‌ای مانند کارخانه‌ها، انبارها و... بسیار کاربردی هستند.

سخن پایانی
سیستم پیجینگ ادارات، بیمارستان‌ها، انبارها و کارخانه‌ها بسته به ویژگی‌ها و نیازهای محیط، متفاوت خواهند بود. برای مثال، معمولاً استفاده از بلندگوهای شیپوری در محیط داخلی بیمارستان‌ها دیده نمی‌شود. در زیرساخت بیمارستان‌ها عموماً از اسپیکر سقفی و دیواری استفاده می‌شود که جای کمتری را اشغال می‌کنند و جلوه بهتری دارند. سایر بخش‌ها مانند میکروفون و نوع تقویت‌کننده نیز باید با توجه به بلندگو و مکان نصب سیستم انتخاب شوند. برای مثال، یک میکروفون یقه ای نسبت به انواع دیگر کارایی بیشتری در کنفرانس‌ها خواهد داشت. شما می‌توانید سیستم پیجینگ کارخانه، سالن کنفرانس، بیمارستان و... و همچنین انواع اسپیکر سقفی بلوتوث دار، آویز، دیواری و شیپوری را به‌صورت نقد، قسطی یا دست‌دوم از آوازک خریداری کنید. آوازک با خدمات منحصربه‌فرد خود همچنین می‌تواند در نصب، راه‌اندازی، تعمیر و حتی تعویض تجهیزات صوتی به شما عزیزان کمک کند.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *