پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

دوربین پلاک خوان چیست؟ و برای دریافت خدمات پلاک خوان به کجا مراجعه کنیم؟

شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 781783
امروزه با گسترش تعداد خودروها نیاز به دوربین پلاک خوان به همراه نرم افزار پلاک خوان برای کنترل و خودروها بسیار ضروری است. زیرا با استفاده از آنها علاوه بر ایجاد امنیت برای وسایل نقلیه میتوان برای موارد دیگری چون کنترل تخلفات رانندگی نیز از آنها استفاده کرد. در ادامه علاوه بر معرفی دوربین پلاک خوان هایک ویژن و دوربین پلاک خوان لول وان دو دوربینی که بطور تخصصی برای تشخیص پلاک خودروها طراحی شده اند نرم افزار پلاک خوان لول وان و امکنات آن را معرفی می کنیم.
 
 
دوربین پلاک خوان یا دوربین ANPR از عبارت Automatic Number Plate Recognition گرفته شده است. دوربین‌های ANPR سیستم‌های مداربسته‌ای هستند که روی وقایع ترافیکی به‌طور خودکار نظارت دارند. در این دوربین‌ها از نرم‌افزار مدیریت تصاویر یعنی iVMS-5200 استفاده شده است که می‌توانند بسیاری از معضلات ترافیکی را حل کنند. دوربین ANPR در زمان عبور خودروها، شماره پلاک آن‌ها را ثبت می‌کند.

هدف دوربین مداربسته پلاک خوان ثبت و ضبط اطلاعات خودرو به وسیله تصویربرداری از پلاک خودرو‌ها است. بدین ترتیب اطلاعات صاحب خودرو نیز ثبت و آنالیز می‌شود. باید دانست که ثبت اطلاعات توسط این دوربین تنها به خودروهای متخلف ختم نمی‌شود و شامل سایر خودروها نیز می‌شود.

به تعریفی دیگر دوربین پلاک خوان نوعی دوربین مداربسته است که برخلاف سایر دوربین ها ساختاری متفاوت دارد. این دوربین ها به دلیل قابلیتی که دارند برای مکان هایی لازم است امنیت بالا و کنترل تردد خودروها صورت گیرد استفاده می شوند. این دوربین ها بر وقایع ترافیکی نظارت داشته و در زمان عبور اتومبیل اطلاعات آنها را ثبت می کنند.

دوربین پلاک خوان های موجود در ایران دو نوع دوربین پلاک خوان هایک ویژن و دوربین پلاک خوان لول وان است. این دوربین های پلاک خوان  که نام دیگرشان ANPR است می توانند پلاک هر نوع خودرو را تشخیص دهند­­. دوربین های پلاک خوان می توانند در لاین های مختلف و در شرایط آب و هوایی نامساعد پلاک خودرو را تشخیص دهند.

روش کار این دوربین ها به این صورت است که زمانی که وسیله نقلیه از برابر دوربین پلاک خوان عبور می کند شماره آن بوسیله دوربین خوانده شده و سپس در پایگاه داه ثبت می شود.
 

دوربین پلاک خوان هایک ویژن
دوربین پلاک خوان هایک ویژن را میتوان در مکان های مختلفی مانند چراغ راهنمایی و یا در حاشیه خیابان نصب کرد. در این دوربین ها انتقال داده و جریان برق توسط یک کابل انجام می شود. دوربین های پلاک خوان هایک ویژن قادرند حتی از راه دور نیز بوسیله یک رابط گرافیکی ساده در گوشی و تبلت نیز کنترل شوند. به محض روشن شدن دوربین پلاک خوان هایک ویژن بطور خودکار نظارت شروع می شود و عملکرد سوژه ها و محیط اطراف مورد بررسی قرار می گیرد.

سنسورهای این دوربین براساس شرایط نور و روشنایی محیط بصورت اتومات تنظیم می شوند. زمانی که میزان روشنایی نور زیر استاندارد قرار بگیرد حالت شب در دوربین فعال می شود. چناچه دوربین دچار دستکاری شود، سنسورهای موجود در دوربین سریعا هشدار می دهند. البته زمانی نیز که کیفیت خوانایی پلاک خودروها به زیر سطح استاندارد برسد، هشدار دوربین فعال می شود.زمانی که پلاک خودرو تشخیص داده شد این اطلاعات در مرکز مدیریت هوشمند، دستگاه ضبط کننده NVR و یا نرم افزار های Ivms-5200 ثبت می شود.
 
دوربین پلاک خوان لول وان
دوربین پلاک خوان لول وان برای مکان هایی که ایجاد امنیت خودرو برایشان مهم است کاربردی می باشد. این دوربین می تواند پلاک خودروها را تشخیص دهد و ثبت آنها در نرم ازار پلاک خوان لول وان را انجام دهد. دوربین پلاک خوان لول وان به همراه نرم افزار پلاک خوان لول وان امکانات بسیاری را در اختیار کاربر قرار می دهد.  دوربین پلاک خوان لول وان بدلیل قابلیت هایی که دارد، می تواند پلاک خودروها را در هر شرایط آب و هوایی مشخص کند.

 این دوربین مانند دوربین پلاک خوان هایک ویژن در خود سنسورهایی دارد که بطور اتومات تنظیماتی چون تطبیق با شرایط نور بیرونی و ثبت شماره پلاک در هر آب و هوایی را انجام می دهد. سنسورهایی چون سنسور BLC ، سنسور HLC، سنسور DEFOG، سنسور WDR و سنسور FPS که هرکدام قابلیت های مختلفی را برای دوربین ایجاد می کند در ادامه برخی از سنسورهای استفاده شده در دوربین پلاک خوان را بیان می کنیم:
  • سنسور BLC قوی: این سنسور در زمانی که نور خودرو مانع از دید درست پلاک خودرو می شود کاربرد دارد و در حقیقت نور زیاد موجود در تصویر را خنثی می کند.

    سنسور HLC قوی: نور خودرو موجب ایجاد هاله ای اطراف تصویر پلاک خودرو می شود و در نتیجه لنز نمی تواند پلاک خودرو را به درستی تشخیص دهداین سنسور موجب خنثی شدن این هاله و ایجاد تصویری واضح از پلاک خودرو می شود.

    سنسور DEFOG: در زمان هایی که آلودگی هوا و ذرات گرد و غبار و مه وجود دارد تصاویر تار می شوند. سنسور DEFOG موجب رفع تاری تصویر و ایجاد عکس واضح می شود.

    سنسور WDR: زمانی که در تصویر شدت نور موجب ایجاد شدن نقاط تاریک و روشن می شود این سنسور موجب ایجاد تعادل بین نقاط تاریک و روشن و ایجاد تصویری واضح از پلاک خودرو خواهد شد.
 
دوربین پلاک خوان برای چه مواردی کاربرد دارد؟
دوربین های پلاک خوان برای موارد مختلفی استفاده می شوند که بیشترین کاربرد آنها موارد زیر است:
  • دوربین پلاک خوان جاده ای: از دوربین پلاک خوان لول وان و یا دوربین پلاک خوان هایک ویژن می توان در جاده ها و بزرگراه ها برای تشخیص پلاک وسایل در حال تردد استفاده کرد. این دوربین ها توانایی ثبت پلاک خودروها  را با هر سرعت و در هر لاین را دارد و به این صورت با استفاده از این سامانه  تخلفات رانندگی همچون سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز بوسیله پلیس کنترل و ثبت می شود.

    دوربین پلاک خوان پارکینگی: از دوربین پلاک خوان لول وان می توان برای کنترل تردد در پارکینگ های عمومی و خصوصی استفاده کرد. از طریق نرم افزار پلاک خوان لول وان میتوان تنظیماتی چون صدور قبض برای انواع پارکینگ ها و مبتنی بر کارتخوان RFID را انجام داد. به این طریق که با نزدیک کردن کارت به محل کارتخوان تصویر وسایل نقلیه ای که ثبت شده است به همراه اطلاعات بر روی صفحه ظاهر شده و با این وسیله میتوان به شکل اتومات هزینه پارکینگ را پرداخت کرده و سپس اجازه خروج خودرو صادر شود.

    دوربین پلاک خوان سازمانی: سازمان های بزرگی که تردد خودروها در آن زیاد است برای کنترل بهتر وسایل نقلیه در سازمان خود، می توانند از دوربین پلاک خوان لول وان و نرم افزار همراه آن استفاده کنند.
 

نرم افزار پلاک خوان لول وان چه امکاناتی دارد؟
این سامانه سیستمی جامع برای  مدیریت تردد وسایل نقلیه است. برای استفاده از این نرم افزار باید آن را به دوربین پلاک خوان لول وان متصل کرد تا شماره پلاک خودروهای در حال حرکت ثبت شود. میتوان به نرم افزار پلاک خوان لول وان، نیز راهبند متصل کرد که امکان مدیریت هوشمند و زمان بندی شده تردد خودروها را امکان پذیر میسازد. نرم افزار پلاک خوان لول وان میتواند گراف های مختلفی از ورود و خروج خودروهای پارکینگ و خودروهای داخل پارکینگ به کاربر ارائه دهد. یکی از امکانات ویژه این نرم افزار نمایش ظرفیت خالی موجود در پارکینگ است. از دیگر امکانات این نرم افزار برای کاربران عبارتست از:
  • دقت تشخیص کاراکتر بالای 90%
    توانایی تشخیص انواع پلاک های رنگی، اداری، موتور سیکلت
    ارائه انواع گزارش ها متنوع به کاربر براساس خودرو، تاریخ
    امکان تعریف تعرفه های مختلف در ساعات مختلف
    ایجاد کاربر با دسترسی گوناگون و ارائه گزارش
    ایجاد شیف کاری و ساعت کاری
    پنل مدیریتی تحت وب
برای اطلاعات بیشتر در مورد دوربین پلاک خوان به این لینک و نرم افزار پلاک خوان به این لینک مراجعه کنید .
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *