پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چگونه از بیماری‌های قلبی در امان بمانیم؟

جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب: 777612
سبک زندگی سالم در سلامت و پیشگیری و درمان بیماری های قلبی تاثیر به سزایی دارد.
چگونه از بیماری‌های قلبی در امان بمانیم؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، سعید علیپور پارسا افزود: سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند و متأسفانه در ایران نیز بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر به شمار می‌رود.

وی، استعمال دخانیات، دیابت، فشارخون بالا، چاقی و آلودگی هوا را از جمله عوامل مؤثر در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و بر ضرورت آگاهی رسانی و اطلاع رسانی افراد جامعه در راستای پیشگیری از بروز این بیماری‌ها تاکید کرد.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به راهکارهای پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی، تاکید کرد: تغییر سبک زندگی یا life style در سلامت قلب و پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی تأثیر بسزایی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تغذیه را یکی از مؤلفه‌های مهم سبک زندگی عنوان کرد و افزود: تغذیه مناسب و رژیم غذایی متعادل در سلامت قلب و سایر ارگان‌های بدن تأثیر دارد. فردی که از کودکی به رژیم غذایی پرنمک عادت کرده احتمال ابتلاء به فشارخون بالا در وی بیشتر می‌شود به ویژه اگر از نظر ژنتیکی و سابقه خانوادگی نیز مستعد باشد. اما در صورت مصرف کمتر نمک از دوران کودکی احتمال بروز پرفشاری خون در سنین بالا در فرد کاهش می‌یابد.

وی، مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و فست فودها در درازمدت را منجر به بروز چاقی و افزایش وزن برشمرد و یادآور شد که به دنبال چاقی احتمال بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت، افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی بیشتر می‌شود.

علیپور پارسا برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی به خانواده‌ها تاکید کرد: الگوی صحیح تغذیه و رژیم غذایی سالم و مناسب باید از همان دوران کودکی آغاز شود تا در افراد نهادینه شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: کودکانی که به دلیل تغذیه نامناسب دچار چاقی می‌شوند، سلول‌های ذخیره کننده چربی در آنان افزایش می‌یابد و متأسفانه هرچه فرد در بزرگسالی برای کاهش وزن تلاش می‌کند معمولاً تأثیر چندانی ندارد یا موقتی است و فرد مستعد چاقی در بزرگسالی است.

وی با اشاره به تأثیر سبک زندگی سالم در درمان بیماران قلبی گفت: بیماری که در سنین میانسالی مبتلا به دیابت و پرفشاری خون یا بیماری‌های قلبی شده است زمانی که پس از تشخیص درمان وی را شروع می‌کنیم؛ تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش و فعالیت بدنی مناسب و استراحت کافی می‌تواند در کنترل و پیشگیری از بیماری فرد مؤثر باشد.

به گفته علیپور پارسا، در درمان و کنترل پرفشاری خون علاوه بر مصرف دارو بر کاهش مصرف نمک، کاهش وزن، داشتن فعالیت روزانه و ورزش تاکید می‌شود که نقش به سزایی در کنترل بیماری به ویژه در موارد خفیف پرفشاری خون دارد. با رعایت این نکات گاهی حتی نیاز به مصرف داروی فشارخون نیست و یا این که بیماری با دوز کمتری کنترل می‌شود.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به کاهش فعالیت و تحرک افراد در پاندمی کرونا گفت: متأسفانه در این دوران بسیاری از افراد به دلیل قرنطینه خانگی و کاهش فعالیت و تحرک بدنی دچار افزایش وزن شدند و موارد بیماری‌های قلبی و پرفشاری خون افزایش یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری درمان بیماران قلبی گفت: بسیاری از بیماران قلبی به دلیل ترس از کرونا پیگیر درمان خود نشدند. برخی افراد نیز به دلیل ترس از حضور در بیمارستان و ابتلاء به کرونا علائم بیماری قلبی را نادیده گرفته و چه بسا دچار سکته قلبی شدند. این افراد به دلیل عدم مراجعه به موقع به مراکز درمانی دچار عوارضی نظیر سکته قلبی وسیع و نارسایی قلب و حتی در مواردی مرگ شود.

این متخصص قلب و عروق به افراد توصیه کرد: در صورت مشاهده علائم و نشانه‌هایی از بیماری قلبی حاد حتماً سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید و به دلیل ترس از کرونا نباید مراجعه را به تأخیر بیندازید زیرا ممکن است حتی به قیمت جان فرد تمام شود.

علیپور پارسا با بیان این مطلب که کم خوابی و استراحت کم در درازمدت فرد را مستعد دیابت و فشارخون و بیماری‌های قلبی می‌کند تاکید کرد: افراد حداقل روزانه نیاز به پنج ساعت خواب و استراحت دارند اما بهتر است که در شبانه روز ۷-۶ ساعت استراحت و خواب داشته باشند.

این متخصص قلب و عروق، اجتناب از استعمال سیگار و قلیان و سایر مواد دخانی را برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی ضروری دانست و گفت: استعمال دخانیات علاوه بر بیماری‌های قلبی و سکته و افزایش فشارخون زمینه ساز سرطان‌ها و بیماری‌های ریوی، زخم معده و سایر بیماری‌ها هستند.

وی کنترل کلسترول را یکی از راهکارهای مؤثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عنوان کرد و گفت: برای کنترل کلسترول در افراد علاوه بر ورزش و رعایت رژیم غذایی مناسب و کم چرب بر اساس سن فرد و سایر فاکتورهای خطر نظیر دیابت، فشارخون، ارث و سیگار برخوردهای مختلفی صورت می‌گیرد و داروهای کاهنده کلسترول نیز برای بیمار تجویز می‌شود.

به گفته وی در مواردی که نمی‌توان کلسترول بالای بیمار را با داروهای خوراکی کنترل کرد یا فرد دچار عوارض داروهای خوراکی می‌شود از داروهای تزریقی هر دو هفته یک بار برای کاهش کلسترول استفاده می‌شود.

علیپور پارسا با اشاره به این که بیماران قلبی عروقی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کرونا هستند؛ واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان‌های پرازدحام و اجتماعات را به آنان توصیه کرد. همچنین از بیماران قلبی خواست که برای انجام مراقبت‌های روتین و پیگیری‌های لازم حتماً به مراکز درمانی مراجعه کرده و درمان خود را به تعویق نیندازند.

این متخصص قلب و عروق به بهبودیافتگان کرونا توصیه کرد: افرادی که مبتلا به کرونا شدند برای حفظ سلامت قلب خود بهتر است که پس از سپری شدن دوران قرنطینه هر چه سریع‌تر فعالیت‌های روزمره خود را از سر گرفته و شروع کنند. زیرا این فعالیت‌ها به نوعی بازتوانی محسوب می‌شود تا فرد بتواند به روال عادی زندگی بازگردد. چه بسا استراحت بیش از حد می‌تواند منجر به بروز آمبولی ریه در فرد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *