پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

چگونگی تشخیص گاز آرگون در پنجره دوجداره

پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 772658
همانطور که می دانید در بین فضای شیشه های دوجداره استاندارد، گاز آرگون تزریق می شود. گاز آرگون فوایدی از قبیل پایین آوردن شدت صوت و کاهش ضریب انتقال حرارت دارد ، از اینرو در تولید شیشه ها دوجداره باید حتما از گاز آرگون استفاده شود، اما چگونگی تشخیص اینکه آیا شیشه دوجداره خانه ما آرگون دارد یا خیر بسیار مهم است که در این نوشته به چگونگی تشخیص گاز آرگون در پنجره دوجداره خواهیم پرداخت.

 


چه دلایلی برای تزریق گاز آرگون بین دوجدار شیشه وجود دارد؟
باید خدمتتون عرض کنیم که امروزه استفاده از پنجره upvc دوجداره و آلومینیوم به خاطره عایق بندی بسیار خوبی که در برابر صدا و گرمایش دارن بسیار مرسومه و نکته حائز اهمیت دیگه در این بخش اینه که معمولا بین شیشه های دوجداره رو هم با گاز آرگون پر میکنند، به دلیل اینکه گازآرگون رسانایی حرارتی خیلی کمی داره البته این در حالیه که هوای معمولی رسانایی حرارتی بسیار پایین تری داره ولی پر کردن فاصله بین دوجداره شیشه با گازی با رسانایی کمتر از هوا مثل: آرگون، کریپتون باعث میشود سطح عایق بندی حرارتی شیشه بالاتر بره چون مولکول های گاز (آرگون) وقتی بین دوجدار شیشه قرار میگیرن حدود 90% فاصله بین دو شیشه رو پر می کنند و همین باعث میشه که مولکول های هوای سرد و گرم نتوانند  به خوبی از بین جدار شیشه ها عبور کنند که خود این امر باعث کاهش رسانایی و عالی بودن شیشه ها میشود.
 
باید خدمتتون عرض کنم که فقط و فقط از طریق سه راهکار ساده میتونیم این موضوع رو تشخیص بدیم:
  1. وجود سوپاپ های تزریق گاز آرگون که روی اسپیسر آلومینیومی شیشه های دوجداره قرار میگیرن
    اختلاف دمای جدار خارجی و داخلی شیشه های دوجداره (که با دست هم قابل لمس و حس کردن هستن)
    استفاده از اسپیسر های یکپارچه در شیشه های دوجداره ای که داخلشون گاز تزریق شده(چون: در شیشه های تمام صنعتی از اسپیسر یکپارچه استفاده میکنن یعنی در گوشه های کاراسپیسربه صورت خم باشن و هیچ برشی نداشته باشن تاباعث هدر رفتن گاز داخل شیشه نشن، در صورتی که در شیشه های نیمه صنعتی یا کارگاهی این موضوع بالعکسه)
در واقع گاز آرگون یه گاز بی اثره که نسبت به هوا سنگین ترو از گاز کریپتون و گزنون سبکتره وبین دو شیشه تزریق میشه که باعث تخلیه هوا و عایق بودن شیشه در مقابل دما و صوت بالا میشه و علاوه بر کاهش رسانایی گرمایی بین دو شیشه، با کمتر کردن مقدار همرفت در فضای بین دو شیشه از اتلاف گرمایی بیشتر هم جلوگیری میکند.

*نکته: میزان رطوبت موجود در هوا در فصل های مختلف متفاوته و رطوبت موجود در بین دوجدار شیشه هم در زمستان به دلیل گرم بودن هوای داخل و سرد بودن هوای بیرون شروع به زنگ زدن میکند و بعد از مدتی در محل تجمع هوا رو عبور می دهد بنابراین ما با تزریق گاز آرگون کاری میکنیم که تا حد ممکن هوای کمتری داخل شیشه بمونه و رطوبت موجود هم توسط مواد نمگیر یا سیلیکاژل ها جذب شود.

*نکته: سرعت صوت در هوا برابر با 350 متر بر ثانیه و سرعت صوت در گاز آرگون برابر با 320 متر بر ثانیه در دمای 27 درجه سانتی گراده بنابراین گاز آرگون باعث کاهش ورودی صوت می شود.

*ضریب انتقال حرارتی گازهای خنثی و سنگین تر از هوا،پایین تر است.
*تهییه گاز آرگون آسان و ارزانه و به همین دلیل به صورت گسترده و صنعتی ازش استفاده میکنند.

* گاز آرگون با توجه به خاصیتی که دارد از تشکیل بخار در بین فضای دو شیشه جلوگیری می کند.
غلظت گاز درون پنجره دو جداره باید بیش از 90% باشه (یک قانون و روتین عمومی هست) و البته در طول زمان مقدار این غلظت کم میشه که چیزی حدود 0.5 تا 1% هست.
 

چطور باید وجود گاز آرگون را در پنجره های دوجداره تشخیص بدهیم؟
باید خدمتتون عرض کنم که فقط و فقط از طریق سه راهکار ساده میتونیم این موضوع رو تشخیص بدیم:
1- وجود سوپاپ های تزریق گاز آرگون که روی اسپیسر آلومینیومی شیشه های دوجداره قرار میگیرن

2- اختلاف دمای جدار خارجی و داخلی شیشه های دوجداره (که با دست هم قابل لمس و حس کردن هستن)

3- استفاده از اسپیسر های یکپارچه در شیشه های دوجداره ای که داخلشون گاز تزریق شده(چون: در شیشه های تمام صنعتی از اسپیسر یکپارچه استفاده میکنن یعنی در گوشه های کاراسپیسربه صورت خم باشن و هیچ برشی نداشته باشن تاباعث هدر رفتن گاز داخل شیشه نشن، در صورتی که در شیشه های نیمه صنعتی یا کارگاهی این موضوع بالعکسه)

بعد از اینکه لزوم وجود گاز آرگون و راه های تشخیصش برامون روشن شد ممکنه یکسری سوالات و دغدغه های دیگه ممکنه به وجود بیاد مثل اینکه :

آیا تزریق گاز آرگون در افزیش و کاهش کیفیت پنجره upvcتاثیر دارد یا خیر؟
خب باید خدمتتون عرض کنم که پنجره دوجداره ای که با گاز آرگون پر شده باشه تا زمانی که غلظت گاز آرگون به 75% نرسه تغییری نمیکنه بنابراین اگر پنجره دوجداره،به صورت استاندارد با گاز آرگون پرشده باشه حداقل 20 سال رسانایی عالی خواهد داشت و عمر میکند.

*نکته: البته ناگفته نماند که گاز های دیگری مثل گاز کریپتون (که البته از گاز کریپتون برای پنجره های فضاهای بزرگی مثل کارخانه ها،فرودگاه ها و... استفاده میشه که آلودگی بسیار بالا،بالای 80 دسیبل دارن) هم وجود دارن که برای دوجداره و عایق کردن شیشه ها استفاده میشن.

البته نوع دیگه ای از شیشه هم وجود داره که بهش شیشه بدون گاز میگن و به این صورت عمل میکنه که بجای تزریق گاز بین دوجدار شیشه،تمامی هوایی که بین دوجدار شیشه هست از طریق سوراخ های ریزی که روی اسپیسر ایجاد شده کشیده میشه و از طریق خلاء به هدف خودمون یعنی عایق بودن صدا و حرارت میرسیم در واقع عملکردی مثل فلاسک هایی داره که برای سرد و گرم نگه داشتن نوشیدنی استفاده میشن داره و در اصل یکی از مزایای تولید این شیشه اینه که به دلیل کاهش فاصله بین دو شیشه و ضخامت کم شیشه ها و در نتیجه کاهش مواد اولیه هزینه کمتری هم برای تولید دارن، این نوع تولید شیشه دوجداره بدون تزریق گاز آرگون اصلا توصیه نمی شود و غیر استاندارد می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت توری پنجره می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشین.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *