جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
مدیر عامل فولاد مبارکه در مراسم بازدید وزیر صمت از این مجتمع عنوان کرد:

یک میلیارد دلار برنامه توسعه ای در فولاد مبارکه تعریف شده است/ فولاد مبارکه بزرگترین شرکت کشور با سرمایه ثبتی ۳۰ هزار میلیارد تومانی

جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب: 768634
مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه یک میلیارد دلار برنامه توسعه ای تعریف کرده است که 20 هزار میلیارد آن سهم داخل است. تصور کنید اگر 20 هزار میلیارد تومان پروژه به پیمانکارهای بزرگ کشورمان در داخل واگذار شود؛ در راستای دستور مقام معظم رهبری برای جهش تولید، چه دستاوردی در پی خواهد داشت.
یک میلیارد دلار برنامه توسعه ای در فولاد مبارکه تعریف شده است
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایراسین، مهندس عظیمیان ظهر امروز در جریان بازدید وزیر صمت از شرکت فولاد مبارکه، ضمن خوش آمدگویی به وزیر و هیئت همراهان گفت: امیدواریم امروز بتوانیم از وجود وزیر محترم و هیئت همراه و همچنین استاندار محترم اصفهان در فولاد مبارکه استفاده کنیم.

فولاد مبارکه مولود انقلاب اسلامی است
وی افزود: آقای وزیر در سالهایی که شما و هم رزمانتان در جبهه‌های جنگ از تمامیت ارضی کشور دفاع می کردید تعدادی از مدیران و مهندسان، پیمانکاران داخلی و خارجی در دهه ۶۰ مشغول فعالیت بودند و این عظمت را برای جمهوری اسلامی ایجاد کردند تا کشور ما شاهد بزرگترین اتفاق صنعتی خود باشد و فولاد مبارکه مولود انقلاب اسلامی است.

فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان
مدیر عامل فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: فولاد مبارکه در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان است و سهم ۲۰ درصدی از تولید فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقا دارد. ارزش بازار این شرکت امروز به بالای ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و ما در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان ۷.۲ میلیون تن فولاد تولید می‌کنیم. همچنین گروه فولاد مبارکه که شامل فولاد هرمزگان و فولاد سبا می شود؛ حدود ۱۰.۲ میلیون تن فولاد خام تولید می کند و حدود ۱۰۰۰ کارخانه در کشور به ما کالا می دهند و ۳ هزار کارگاه هم از محصولات ما استفاده و آن را به محصولات دیگر تبدیل می کند.

۳۵۰​ هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم
عظیمیان در ادامه گفت: اشتغال زایی این واحد به طور مستقیم و غیرمستقیم ۳۵۰ هزار نفر است و افرادی که لیست بیمه برای آنها رد می‌شود؛ حدود ۲۵ هزار نفر هستند. فولا مبارکه دارای ۱۲ شرکت و ۳ هولدینگ بزرگ به نام های توکا، آتیه و متیل است. همچنین خبر خوشی به شما بدهم که یکی از بزرگترین هلدینگ‌های توسعه مالی کشور توسط فولاد مبارکه تاسیس و به زودی راه اندازی خواهد شد تا مبارکه خودش در بازار سرمایه بتواند مستقل از بانک ها با راهکارهای مختلف بتواند برای خود و دیگران تامین سرمایه کند.

زنجیره کامل؛از سنگ تا رنگ
وی به توانمندی های فولاد مبارکه پرداخت و گفت: ما توانایی تولید ورق از ۳ دهم میلیمتر تا ۱۶ میلیمتر را داریم و عرض ورق های ما به ۵۸۰ تا ۱۸۵۰ میلیمتر می رسد و فولاد مبارکه جایی ایستاده از سنگ تا رنگ؛ یعنی از سنگ آهن واحد تولیدی داریم تا ورق رنگی و یکی از دلایلی که حاشیه سود فولاد مبارکه از سایر فولادسازان بیشتر و نزدیک به ۴۰ تا ۴۵ درصد است و سایر فولادسازان حاشیه سود ۲۵ درصدی دارند، این است که فولاد مبارکه زنجیره را به طور کامل دارد.

فروش ۵۵ هزار میلیارد تومانی تا پایان امسال
مدیر عامل فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: فروش فولاد مبارکه در سال ۹۷ حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بوده است و این فروش در سال ۹۸ به ۴۰ هزار میلیارد نزدیک شد و امسال پیش‌بینی می‌شود مرز ۵۵ هزار میلیارد تومان را رد کنیم. لذا فولاد مبارکه در کنار این که یک بنگاه صنعتی است؛ یک بنگاه اقتصادی نیز هست و در بازار سرمایه نقش بسیار با اهمیتی دارد.

عظیمیان به مقایسه آمارهای ۸ ماهه امسال در مقایسه با سال قبل پرداخت و گفت: تولید گندله این شرکت از ۶ میلیون تن به ۷ میلیون تن رسیده، آهن اسفنجی که نزدیک به ۷ میلیون تن بوده به ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسیده است و فولاد خام ما از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سال گذشته به ۶ میلیون و ۶۹۰ هزار تن رسیده است و این در سایه تلاش شبانه‌روزی همه همکاران محقق شده است.

زیان۲۵۰۰ میلیارد تومان به دلیل نبود مواد اولیه و تعطیلی 2 ماهه گاز 
عظیمیان به دلایل افت تولید فولاد مبارکه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته به دو دلیل افت تولید داشتیم؛ یکی به دلیل نرسیدن مواد اولیه و دلیل دوم به دلیل قطعی دو ماهه گاز که به خاطر همین عدم تولید، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ زیان کردیم. در صورتی که فولاد مبارکه جزو شرکت هایی است که بیش از ظرفیت اسمی خود تولید انجام می دهد و این باعث تأسف است که ما به خاطر کمبود مواد اولیه نتوانیم تولیدات بیشتری داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: فولاد مبارکه امسال در صادرات ۳۲ درصد کاهش داشته است که دلیل آن هم این بود که مسئول این وزارتخانه خیلی نگاهشان به داخل بود و ما را مجبور کردند عرضه بیشتری در بازار داخلی انجام دهیم. ما حتی سال گذشته تا ۱۶۰ درصد عرضه بیشتر داشته ایم یعنی کف عرضه ۲۷۰ هزار تن گرم مان را در بهمن و اسفند به ۳۳۰ هزار تن رساندیم تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند و این موضوع باعث شد که سهم صادراتیمان کاهش پیدا کند و کاهش صادرات در دراز مدت برای ما مسئله ایجاد می کند؛ چون ما سالیانه نیاز به ۹۰۰ میلیون یورو داریم که باید از محل صادرات خودمان آن را تامین کنیم.

بزرگترین شرکت با سرمایه ثبتی
عظیمیان به سرمایه ثبتی فولاد مبارکه پرداخت و گفت: سرمایه ثبتی فولاد مبارکه سال ۹۷، ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که در دی ماه امسال به ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و ما در مجمع فوق العاده که در دی ماه تشکیل خواهد شد اعلام می کنیم که سرمایه ثبتی فولاد مبارکه فقط از محل سود انباشته به ۳۰ هزار میلیارد رسیده و این افزایش سرمایه کاملاً واقعی است و ما را به بزرگترین شرکت با سرمایه ثبتی کشور تبدیل خواهد کرد.

عظیمیان به التهابات دو سه ماه گذشته اشاره کرد و گفت: ما توانستیم در یکی دو ماهه گذشته اولین مجوز ایجاد سهام خزانه را به نام فولاد مبارکه بگیرم و  2700 میلیارد تومان خرید سهام خودمان را انجام دادیم و این تا 4 هزار میلیارد تومان ادامه خواهد داشت.

1 میلیارد دلار برنامه توسعه 
مدیر عامل فولاد مبارکه به برنامه های توسعه ای این شرکت پرداخت و افزود: فولاد مبارکه یک میلیارد دلار برنامه توسعه ای تعریف کرده است که 20 هزار میلیارد آن سهم داخل است. تصور کنید اگر 20 هزار میلیارد تومان پروژه به پیمانکارهای بزرگ کشورمان در داخل واگذار شود؛ در راستای دستور مقام معظم رهبری برای جهش تولید، چه دستاوردی در پی خواهد داشت.

اگر ابرپروژه نورد گرم 2 محقق نشود مبارکه به پلی اکلیل دوم تبدیل می شود
عظیمیان به دو ابرپروژه این مجتمع اشاره کرد و گفت: مهمترین پروژه های فولاد مبارکه در حال حاضر پروژه نورد گرم 2 و طرح تحول دیجیتال است. این را بدانید که ما در تولید فولاد در دنیا عقب نیستیم اما در تولید ورق از دنیا عقب هستیم و اگر در 3 تا 5 سال آینده ورق با گرید های جدید تولید نکنیم، فولاد مبارکه به پلی اکریل دوم تبدیل خواهد شد. چون این ورقی که در حال حاضر تولید می کنیم 3 تا 5 سال آینده خریدار نخواهد داشت. ما در حال حاضر امکان تولید ورقی که در خودرو سازی های آینده مورد استفاده قرار بگیرد را نداریم و این با پروژه نورد گرم 2 محقق خواهد شد. همچنین ورق های مورد نیاز لوازم خانگی با این پروژه قابل تامین خواهد بود. اگر ما با پروژه نورد گرم 2 همپای دنیا ورق هایی با گرید جدید تولید نکنیم؛ هم نفت و گاز، هم صنایع دیگر، خودرو، ساختمان و... همه با مشکل مواجه خواهند شد.

کارخانه هوشمند فولاد مبارکه
وی همچنین به طرح تحول دیجیتال پرداخت و خاطر نشان کرد: پروژه بزرگ دیگر فولاد مبارکه طرح تحول دیجیتال و استفاده ار نسل چهارم تکنولوژی است. مبارکه در حال حاضر نسل سوم تکنولوژی استفاده می کند و دنیا به سمت نسل چهارم و هوشمندسازی پیش می رود. ما در جهان، سازمان های بزرگی که هوشمند اداره شوند خیلی کم سراغ داریم و حدود 20 شرکت بیشتر نیستند که اینها جزء باشگاه فانوس طلایی اند. سازمان هایی که از نسل چهارم تکنولوژی استفاده می کنند. ما این تحول را از 5 مرداد امسال شروع کرده ایم و قرار است تا 1404 فولاد مبارکه را به یک کارخانه هوشمند تبدیل شود و این حرکت باعث خوشحالی مقام معظم رهبری خواهد شد. چون ایشان بارها گفته اند من از تمام حرکت های دانشی به شدت حمایت می کنم. لذا این یک حرکت دانشی و بنیانی است و شرکت ما را به نسل چهارم تکنولوژی مجهز خواهد کرد. لذا این حرکت شروع شده و پرده اول آن در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

خودمان را صنعت ساز می دانیم
عظیمیان در خاتمه گفت: فولاد مبارکه خودش را موظف به اجرای سیاست های وزارت صمت و وزیر محترم می داند چرا که خودمان را صنعت ساز می دانیم و در راستای سیاست های وزارتخانه حرکت خواهیم کرد. لذا ما را درکنار خودتان بدانید و مطئن باشید ما لحظه ای در انجام وظایفمان کوتاهی نخواهیم کرد. همچنین ما هم با شناختی که از سخت کوشی، قاطعیت و جدیت آقای رزم حسنی سراغ داریم؛ می دانیم وزارت صمت به مدارج خیلی بالاتر خواهد رسید. 
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *