سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

برونشیت و هر آنچه باید درباره آن بدانید

پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 749241
علائم برونشیت معمولا شبیه علائم بیماری های دیگر مثل آسم، ذات الریه، آلرژی، سرماخوردگی معمولی، آنفلونزا، سینوزیت و حتی رفلاکس دستگاه گوارش (GERD) و سرطان ریه است. به دکتر مراجعه کنید تا به تشخیص درست برسید.
برونشیت و هر آنچه باید درباره آن بدانید
برونشیت التهاب ریه هاست که برخی مردم به آن سرماخوردگی سینه می گویند و می تواند بیماری خفیف ولی آزاردهنده باشد و همراه با بیماری های ویروسی و سرماخوردگی معمولی است و یا یک موقعیت جدی مثل سرفه سیگاری مزمن است. برونشیت بعلت در معرض دود، محرکهای شیمیایی و یا باکتری قرار گرفتن،  بوجود می آید. سرفه ، خلط و احساس خستگی علائم روتین برونشیت هستند اما اینها همچنین علائم بیماری های دیگر نیز هستند. بنابراین تشخیص درست و درمان در این مورد مهم است.

برونشیت: درون ریه های شما
وقتی لوله های برونشیت که هوا را عمیقا به ریه های شما می فرستند، ملتهب شوند پوشش داخلی متورم و ضخیم شده و راه تنفسی را تنگ می کند. این عضوهای آسیب دیده همچنین خلط زیادی ترشح کرده که راه فتنفسی را می پوشاند و گاهی اوقات مسدود می‌کند. حملات سرفه‌ای ، راهی است که بدن برای پاک کردن ترشحات جهت تنفس بهتر انجام می‌دهد.


علائم برونشیت
مهم ترین علت برونشیت، سرفه‌های مولد است که چندین روز تا چندین هفته ادامه دارد. علانم دیگر:

خستگی

خس خس سینه هنگام تنفس

گرفتگی یا درد شدید در قفسه سینه

تنگی نفس

وجود تب، غیر نرمال به نظر می رسد و ممکن است علامت ذات الریه یا آنفلونزا باشد.

برونشیت حاد: چقدر طول می کشد؟
برونشیت حاد معمولا سه تا چهار روز بعد از سرماخوردگی یا آنفلونزا طول می کشد و ممکن است با سرفه خشک شروع شده و بعد از چند روز سرفه همراه با خلط باشد. اکثر مردم در برونشیت حاد در طی دو تا سه هفته خوب می شوند،  اگر چه سرفه ممکن است برای چهار هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد. اگر سلامت عمومی شما خوب باشد ریه های شما بعد از بهبودی از عفونت اولیه،  به حالت عادی برخواهد گشت.



حمله های مکرر: برونشیت مزمن
دکترها وقتی به این بیماری مشکوک می شوند که شما در بیشتر روزها به مدت حداقل سه ماه در سال برای دو سال متوالی سرفه خلط دار می کنید. برونشیت مزمن بیماری جدی است که ریه های شما را به زمین پرورش عفونت باکتریایی تبدیل می‌کند و ممکن است احتیاج به درمان دارویی مداوم پیدا کند. برونشیت مزمن نوعی از بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) است، که تنفس را مشکل می‌کند.

 "سرفه سیگاری" گاهی اوقات علامت برونشیت و COPD است.

برونشیت یا بیماری دیگر
علائم برونشیت معمولا شبیه علائم بیماری‌های دیگر مثل آسم، ذات‌الریه، آلرژی، سرماخوردگی معمولی، آنفلونزا، سینوزیت و حتی رفلاکس دستگاه گوارش (GERD) و سرطان ریه است. به دکتر مراجعه کنید تا به تشخیص درست برسید. بیماری جدی مثل ذات‌الریه به درمان سریع احتیاج دارد.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم

در موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

. احساس تنگی نفس یا خس خس سینه

. سرفه خون آلود

. تب بالای 38 درجه

. سرفه بیش از چهارهفته

دلایل برونشیت حاد
این نوع برونشیت معمولا در زمستان رایج است و از هر 10 مورد 9 نفر از طریق ویروس به ان مبتلا شده‌اند. محرک‌هایی مثل: دود تنباکو، دود غلیظ، مواد شیمیایی داخل شوینده‌های خانگی، حتی گرد و غبار موجود در محیط می‌تواند باعث بروز برونشیت شود.

دلایل برونشیت مزمن
سیگار کشیدن رایج ترین دلیل برونشیت مزمن است. در معرض غبار و گازهای سمی موجود در محل کار قرار گرفتن هم، کم احتمال‌ترین علت است که در معدنچیان و غلات داران دیده شده است. آلودگی هوا علایم را در بیماران برونشیت مزمن شدیدتر می‌کند.

سیگاری ها و برونشیت
یک فرد سیگاری در مواجه با برونشیت مزمن، دوران بهبودی سخت تری را پشت سر می‌گذارد. حتی یک پاف سیگار میتواند به ساختار مویی کوچک(تاژک)، که در مسیر تنفس است و محرک ها و مخاط های باقی مانده و اضافه را از بین می برد، آسیب موقت برساند. سیگار بیش تر، آسیب را ادامه دار و شانس برونشیت مزمن را بیش‌تر می‌کند و می‌تواند منجر به ریسک بالای عفونت ریه و آسیب دایمی ریه شود. حرف آخر: وقت ترک سیگار رسیده.

برونشیت حاد چگونه تشخیص داده می شود؟
پزشکان معمولا برونشیت حاد را از طریق اینکه علایم در طول زمان چقدر پیشرفت کرده و از طریق معاینات پزشکی تشخیص می‌دهند. پزشکان با استفاده از گوشی پزشکی به صدای غیر نرمال که از طریق تنفس از ریه شما شنیده می‌شود، گوش می‌دهد.

برونشیت مزمن چگونه تشخیص داده می شود؟
پزشک شما ممکن است بعد از انجام معاینات پزشکی و بررسی تاریخچه بیماری شما، تست عملکرد ریه را ارزیابی می‌کند. رادیولوژی قفسه سینه هم ممکن است انجام شود.

درمان: برونشیت حاد
تنها درمان عمومی که برای برونشیت حاد لازم است تسکین علائم است: نوشیدن مایعات زیاد، استراحت زیاد، جلوگیری از دود و غبار. آرامبخش های بدون نسخه ممکن است به بدن درد کمک کند. پزشک شما ممکن است اکسپکتورانت تجویز کند تا مخاط‌ ها را کاهش داده و سرفه کردن راحت شود و یا داروی برونکودیلاتور استنشاقی تجویز کند تا مجاری تنفسی باز شود.

درمان: برونشیت مزمن
اگر برونشیت مزمن مربوط به سیگار کشیدن شماست، مهم ترین کار ترک سیگار برای جلوگیری از صدمه دائمی به ریه هاست. اگر پزشک توصیه ای غیر از این داشت، واکسن پنوموکوک و واکسن سالانه آنفلونزا بزنید. درمان ممکن است شامل برونکودیلاتور و استروئیدها باشد. (استنشاقی یا از طریق دهان)

برونشیت مزمن و COPD
برونشیت مزمن و آمفیزم دو مدل اصلی بیماری مزمن انسدادی ریه هستند. پزشکان ممکن است برونکودیلاتورهایی تجویز کند که راه تنفسی تضعیف شده را باز کند.

اکسیژن درمانی به برخی بیماران جهت تنفس بهتر کمک کند و برنامه توانبخشی ریه کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد. ترک سیگار برای جلوگیری از آسیب بیشتر ریه ضروری است.

چگونه از برونشیت جلوگیری کنیم
تعجبی ندارد که بگوییم بهترین راه برای کاهش ریسک ابتلا به برونشیت این است که سیگار نکشیم و اجازه ندهیم کسی در خانه مان سیگار بکشد. راه های دیگر شامل: جلوگیری از سرما و دور ماندن از چیزهایی که بینی، گلو و ریه های شما را آزار می دهد است مثل گرد و خاک و حیوانات خانگی. همینطور اگر سرما خوردید، زیاد استراحت کنید و داروها را طبق دستور مصرف کنید.
برچسب ها: رپورتاژ برونشیت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *