سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۰
۲

علامه طباطبایی چگونه به این مقام رسید؟

يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 683791
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان چهار مسئولیت بزرگ روحانیون را یادآور شده است.
علامه طباطبایی چگونه به این مقام رسید؟
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان مفسر، محقق و مترجم قرآن کریم با حضور در جمع دانش‌آموختگان جامعة المصطفی العالمیه به بیان سخنانی درباره مسئولیت طلّاب و دانش‌آموختگان حوزه علمیه پرداخت و گفت: بر اساس قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع)، انسان موجود برتر و عاقل است و به همین دلیل مسئولیت‌هایی متوجه اوست. «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ (صافات 24)».

وی مسئولیت انسان را به دو بخش مسئولیت عام و خاص تقسیم کرد و افزود: مسئولیت عام برای تمام مردم است و مسئولیت خاص زمانی است که انسان وارد حوزه قرآن و اهل بیت (ع) می‌شود که ارزشی والا و مسئولیتی بیشتر دارد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به 4 مسئولیت جامعه روحانیت گفت: ما و امثال ما در لباس روحانیت دارای 4 مسئولیت ارزشی و البته سنگین هستتند؛ 1ـ کسب معرفت و تحصیل قوی، عاشقانه و هنرمندانه علم فقط برای خدا نه چیز دیگری تا تبدیل به عالم مقبول و ارزشی از دیدگاه قرآن و اهل بیت شویم. 2ـ نتیجه تحصیل این است که انسان محبوب خدا شود و نتیجه کار او هم شهادت و رضایت الهی است. 3ـ علم انتقال الفاظ از کتاب نیست، بلکه باید به دنبال نور علم بود؛ خلوص و برای خدا بودن تحصیل و علم موجب رسیدن به علم‌ نوری می‌شود و 4ـ  پاکسازی دل و جان و اعضا و جوارح با عبادت خالصانه. عبادت مطهر است و دل و جان انسان را تطهیر می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان خاطرنشان کرد: عالمان ربانی وابسته به عبادت بودند و متوجه زمان‌ نمی‌شدند و بعد از پایان عبادت نگران تمام شدن وقت عبادت می‌شدند. در همین راستا خداوند متعال وقتی می‌خواهد از انبیاء خود تعریف و تمجید کند از آنها با تعبیر «وَ کانُوا لَنا عابِدِینَ (انبیاء 37)» یاد می‌کند.

وی یادآور شد: امیرالمومنین (ع) در حدیثی می‌فرماید: «نشستن در مسجد براى من بهتر است از نشستن در بهشت، چون اگر در بهشت بنشینم خودم راضى شده‏‌ام، اما اگر در مسجد بنشینم پروردگارم راضى شده است؛ الْجَلْسَةُ فِی‏ الْجَامِعِ‏ خَیْرٌ لِی مِنَ الْجَلْسَةِ فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ الجلسة [الْجَنَّةَ] فِیهَا رِضَى نَفْسِی وَ الْجَامِعَ فِیهَا رِضَى رَبِّی» (وسایل‌الشیعه، ج5، ص199). امام علی (ع) در این روایت رضایت خداوند را بر رضایت و منفعت خود ترجیح داده‌اند. روزی به مرحوم علامه طباطبایی گفتند چه چیز شما را به این مقام  رساند؟ علامه فرمود: نماز شب و گریه بر حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام. 

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از خودتان بفرمائیید!
Iran, Islamic Republic of
زندگی نامه ی علامه را بخوانید...
ده سال بخاطر همسرشان تبریز زندگی کردند...
هرچه دارند از خانواده داری است...
ب جای این پیام ها بخش هایی از زندگی نامه ی ایشان را بگذارید...