جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱۶
درباره حذف پوسته‌های تلگرام

وزیر جوان درباره تلگرام طلایی پاسخگو هست؟

سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 683692
فرصت طلایی برای رشد پیام رسانان داخلی با تدبیر عجیب برخی از مسئولان و ظهور پوسته های تلگرامی نظیر «طلاگرام» از دست رفت.
وزیر جوان درباره تلگرام طلایی پاسخگو هست؟
گروه سیاسی جهان نيوز: تلگرام در اقدامی برای کنار زدن پوسته‌های خود با کمک گوگل حذف اقدام به حذف تلگرام های مختلف از جمله تلگرام طلایی کرد. این ماجرا سبب شد بسیاری از کاربران تلگرام که از طریق این پوسته‌ها وارد این پیام رسان بیگانه شده بودند، به یکباره پیامی دریافت کنند که گوگل به آنها هشدار داده بود که این پوسته را حذف و از نسخه اورجینال و اصلی آن که به گفته شرکت گوگل ایمن است و جاسوسی در آن صورت نمی گیرد! استفاده کنند. درواقع تلگرام با این کار با یک تیر دو نشان زد هم پوسته ها را جمع کرد و هم برای خود کسب اعتبار کرد و دیگر موارد را جاسوسی و نا امن خواند. 

این ماجرا اما تنها به همین موضوع ختم نمی شود و ماجرای طول و درازی در پس خود دارد که درواقع با برخی از بازی‌های سیاسی در ایران که گاها سیاست و منافع جناحی را ارجح بر منافع امنیتی و ملی دانستند‌، گره خورده است. اینک ضرر و زیان این بازی پیچیده سیاسی امنیتی را در کشورمان می بینیم. 

ماجرا از این قرار است که بعد از فیلتر شدن تلگرام به لحاظ مسائل امنیتی فرصتی که پیام رسانان داخلی برای عرض اندام پیدا کردند و بسیاری برای استفاده از کالای ایران خصوصا در فضای مجازی وارد این پیام رسانان شدند، شاهد ظهور پوسته‌های فیلترشکن‌دار مانند «طلاگرام» بودیم. 

طلاگرام پوسته ضد فیلتری بود که استفاده از تلگرام را امکان پذیر می کرد. این ماجرا سبب شد تا بسیاری بازهم به تلگرام روی بیاورند و انحصار تلگرام که می توانست با حمایت از پیام رسانان داخلی شکسته شود، دوباره برقرار شد. بعد از مدتی این مسئله مطرح شد که طلاگرام از سوی وزارت ارتباطات و همچنین وزارت اطلاعات حمایت می شود. این موضوع را برخی از نمایندگان مجلس مطرح کردند. 

«هاجر چنارانی» یکی از همین نمایندگان بود که درباره پدیدار شدن تلگرام طلایی گفت:  مشکلی که ما با تلگرام داشتیم این بود که با قوانین کشور همراهی نداشت و قابل نظارت و کنترل نبود. اما وزیر اطلاعات این اطمینان را دادند که این پیام رسان تحت نظارت نهاد های قانونی کشور است و مشکلی برای فعالیت آن وجود ندارد و قرار نیست تلگرام طلایی فیلتر شود.»

برخی از نمایندگان هم بیان داشتند تلگرام طلایی و هاتگرام توسط وزارت ارتباطات پشتیبانی می شود.حسن روحانی رئیس‎جمهور کشورمان نیز در توئیتر خود درباره فیلترینگ تلگرام نوشت: «از هرفناوری و ابزاری، عده‎ای سوء‌استفاده می‎کنند ولی نمی‎توان نسبت به زندگی و کسب و کار مردم بی‎تفاوت بود و آن را به صورت دائمی محدود کرد.»

عده‌ای مطرح می کردند که تلگرام طلایی بعد از مدتی به سمت ایجاد یک نسخه طلایی پیش می رود اما برخی از کارشناسان مطرح کردند که این موضوع نشدنی است تا اینکه حالا با از بین رفتن تلگرام طلایی مشخص شد که کدام یک درست می گفتند. اما در این بین متولیان فضای مجازی درباره چنین اتفاقاتی چه نظری دارند؟

«امیر خوراکیان»، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی از جمله افرادی است که اعتقاد داشت بایستی تلگرام مستقل در کشورمان راه بیندازیم. وی در این خصوص بیان می کند: « ما حرفمان این است که استفاده از هاتگرام و تلگرام طلایی برای همیشه به هیچ وجه مقدور نیست الا اینکه آن‌ها به یک پیام رسان مستقل داخلی تبدیل شوند؛ و اگر در این زمینه فرصتی داده شده که به نظر ما از جهاتی مطلوب بوده به این دلیل بوده که این تلاش باید صورت می‌گرفت و این راه راهی بود که در گذشته امکان طی کردن آن وجود نداشت و الآن کشور در مسیر این تجربه است و حتماً باید طی می‌شده و این فرصت باید داده می‌شده است. ما باید با شرایطی که در کشور برای تلگرام پیش آمد هم به آن اهداف اصلی اولیه رسیدیم که اگر لازم بود در ادامه برایتان توضیح می‌دهم.»

مانند همین نظرات را نیز « ابوالحسن فیروز آبادی» دبیر عالی شورای فضای مجازی داشت. اما با این احوال آنچه امروز می توان مشاهده کرد عدم تحقق چنین موضوعی است. درواقع هم فرصت پا گرفتن پیام رسانان داخلی از دست رفته و هم اینکه ایجاد یک تلگرام مستقل در کشورمان که بر پایه قوانین و مقرارات ایران و هماهنگ با مسائل امنیتی و ملی کشورمان فعالیت کند تا به اینجای کار امکان پذیر نیست. 

«عزت الله ضرغامی» عضو شورای عالی فضای مجازی اینگونه این موضوع را ترسیم می کند: «مدیریت تلگرام می‌توانست یک سال پیش پوسته‌ها را حذف کند، ولی نکرد! چون قرار بود پیام رسان‌های نوپا و پرانگیزه، در آغاز کار منفعل و ناامید شوند. حالا که خیالشان از تداوم «بلاهت‌ها» (خوشبینانه) راحت شد، از طریق گوگل اپلیکیشن‌های پوسته‌ها را از روی گوشی‌ها حذف کردند! به همین سادگی!»

فرایندی که طی شد تا امروز در مورد پیام رسان تلگرام و مشابه‌های داخلی آن به این نقطه برسیم یک فرآیند چند بعدی سیاسی، کارشناسی و همچنین فناوری بود. از یک سو سیاسی کاری و از سوی دیگر حمایت ناچیز برخی از وزارتخانه‌ها و خصوصا ارتباطات سبب شد تا نه تنها پیام رسانان داخلی مورد حمایت قرار نگیرند بلکه شاهد رقیب سازی برای آنان بودیم رقیبی کاذب که بعد از مدتی خود تلگرام آنرا به راحتی کنار زد و حالا بازهم بازار انحصار پیام رسانان در دست تلگرام است.

همه چیز خصوصا سیاست داخلی کمک کرد تا این پیام رسان پیروز میدان رقابت با رقبای کم رمق و بی پشتوانه شود. حالا اگر نگاهی به صفحه توئیتر وزیر جوان بیندازیم مشاهده می کنیم که آقای وزیر سرگرم موضوع مسابقات «بخت آزمایی» تلویزیون است و به مسائل مربوط به وزارتخانه خود نه تنها پاسخگو نیست بلکه در حال پررنگ کردن موضوعات دیگر است. آنچه از این موضوع مانند بسیاری از موارد دیگر می توان نتیجه گرفت سیاست بازی است که نتیجه آن ضرر و زیان و خسارت به کشورمان است. اما چه کسی در این زمینه پاسخگوست؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نه ایشون سرگرم عکس یادگاری با کیمیا علیزاده و شوآف های سیاسی است اینها را جواب نمی ده رئیس جمهور آینده
قمی
Iran, Islamic Republic of
...
قمی
Iran, Islamic Republic of
چقدر ترسو شدی جهان
امیر
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا یا ساده اید یا خودتان را به سادگی زده اید کدام بخش از دولت تدبیر و امید پاسخگوست که وزیر جوان ان باشد وزارت نفت . وزارت صمت . وزارت نیرو . وزیر کشور و .....
Iran, Islamic Republic of
وزیر جوان... هم باید محاکمه بشود!!!!
سعید110
Iran, Islamic Republic of
...
محسن
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید مسئولان در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم ...
Romania
...
Romania
....
United Arab Emirates
لطفا این عبارت وزیر جوان را به کار نبرید. این بابا 38 سالشه و اگر در کابینه های رجایی یا میرحسین بود جزو پدربزرگ ها قرار داشت. شهید تندگویان وزیر نفت کابینه کمتر از سی سال داشت. اما حالا بالای نود درصد مسئولان همانها هستند با میانگین سنی 40 سال پیرتر. ....
ali
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
هادی
Iran, Islamic Republic of
یاحسین شما دییگه کی هستین .مگرشما مسءول فضای مجازی نیستین.بگونتوونستم .بلد نبودم .تقویت میکنیم .میریم آموزش میبینیم تکرارنشه
عبداله
France
...
Iran, Islamic Republic of
آقای جهرمی بابت حذف یک شبه تلگرام طلایی و هات گرام باید پاسخگو باشد