پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱۲

تلگرام طلایی چگونه فیلترینگ تلگرام را شکست داد؟

يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب: 627097
تعداد اعضای کانال دو پیام‌رسان غیررسمی تلگرام، که شاخص مناسبی از تعداد نصب این اپلیکیشن است، در نمودار زیر رسم شده و نشان از افزایش مجموع اعضای این دو کانال از روزهای بعد از فیلترینگ تلگرام دارد.
به گزارش جهان نيوز، روزهای اولیه بعد از فیلترینگ تلگرام را خوب یادمان هست. وقتی تلگرام به تدریج بر روی بسترهای مختلف فیلتر شد، بسیاری از ما برای ارسال فایل به یکدیگراز جمله مشابه "تو چی برات بفرستم؟!" استفاده می‌کردیم. گروهی از کاربران، بار دیگر به ایمیل روی آوردند. عده‌ای واتس‌آپ را انتخاب کردند و کاربرانی هم برای ارتباط با یکدیگر در فضای مجازی دست به دامان پیام‌رسان‌های ایرانی شدند. گروهی اما به هر ضرب و زوری بود، در تلگرام ماندند.

حالا بعد از گذشت حدود دو ماه با پایش و بررسی داده‌های کانال‌های تلگرام در دیتابیس شرکت لایف وب (پایشگر) به اعداد و ارقام مرتبط با تلگرام نگاهی انداخته و وضعیت این پیام‌رسان جان‌سخت روسی را با هم مرور کنیم.

بازدید کانال‌های تلگرام؛ شاخصی مهم از حضور کاربران
هر چند تلگرام هم مانند بسیاری از اپلیکیشن‌ها آمار دقیقی از استفاده کاربران را منتشر نمی‌کند، به دلیل فراگیر بودن قابلیت کانال در میان کاربران فارسی زبان این پیام رسان می‌توان از مجموع تعداد بازدید پست‌ها به عنوان شاخصی مناسب برای سنجش حضور کاربران در فضای تلگرام بهره برد.

از همین رو و با پایش بیش از 900 هزار کانال فارسی زبان تلگرام در سامانه فضای مجازی پایشگر طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد 97، مجموع بازدید کانال‌های تلگرامی بصورت زیر استخراج شده است:

هاتگرام و نلگرام طلایی چگونه فیلترینگ تلگرام را شکست دادند
همانطور که در نمودار می‌بینیم، میزان بازدیدها در روز قطع شدن سراسری و چندین ساعته تلگرام (9 اردیبهشت) به کمترین میزان خود یعنی حدود 3.1 میلیارد بازدید رسیده است. با آغاز فیلترینگ از صبح 11 اردیبهشت نیز میزان بازدید بار دیگر روند کاهشی به خود گرفته و با فیلتر شدید فیلترشکن‌ها طی دو هفته بعد، در حدود 3.5 میلیارد بازدید باقی مانده است.

بررسی داده‌های استراج شده همچنین از افزایش تدریجی بازدید در روزهای بعد و رسیدن متوسط بازدید به رقم 4.2 میلیارد بازدید برای هفته انتهایی اردیبهشت حکایت دارد.

همچنین اگر چه این شاخص در روزهای بعد افت و خیزهایی داشته، در هفت روز 18 تا 24 خرداد در حدود 4.3 میلیارد بوده است.

از سوی دیگر، هر چند شاید بررسی تمامی عوامل تاثیرگذار بر حضور کاربران در تلگرام براحتی امکان‌پذیر نباشد، می‌توان در تحلیل این روند از عواملی چون وقایع اتفاق افتاده در کشور (مانند نوسان بازار ارز و سکه و خروج امریکا از برجام)، مناسبت‌های تقویمی (مانند آغاز ماه مبارک رمضان و تعطیلات طولانی میانه خرداد) و دسترسی کاربران به فیلترشکن و نسخه‌های غیررسمی تلگرام نام برد.

برای نمونه، درباره تقاضا برای فیلترشکن در گوگل، بررسی روند جستجو در این سایت نشانگر افزایش شدید حجم جستجوی "فیلتر شکن" در روز نهم و یازدهم اردیبهشت است (این روند از گوگل ترندز استخراج شده است).

هاتگرام و نلگرام طلایی چگونه فیلترینگ تلگرام را شکست دادند
نهم اردیبهشت، روز قطعی طولانی مدت تلگرام به دلیل مشکلات داخلی بود. اتفاقی که احتمالا از دید بسیاری از کاربران این پیام‌رسان به فیلتر تلگرام تعبیر شده و آنها را برای پیدا کردن فیلتر شکن راهی گوگل کرده است. یازدهم اردیبهشت نیز، همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، روز آغاز فیلترینگ تلگرام است.

نکته دیگر، توجه کاربران به نسخه‌های غیررسمی تلگرام است که از روز فیلترینگ تلگرام آغاز شده و با افزایش تدریجی، در 16 اردیبهشت به بیشینه مقدار خود می‌رسد. هر چند میزان جستجو برای این دو نسخه‌ی غیررسمی در روزهای بعد نوسان داشته، از 27 اردیبهشت تقریبا با حجم جستجوی فیلترشکن برابر می‌شود.

همچنین به نظر می‌رسد روند جستجو برای نسخه‌های غیررسمی تلگرام با روند جستجو برای فیلتر شکن رابطه دارد و از روز 11 اردیبهشت، جستجو برای فیلتر شکن روند کاهشی و جستجو برای نسخه‌های غیررسمی، روند افزایشی دارد.

تعداد اعضای کانال دو پیام‌رسان غیررسمی تلگرام، که شاخص مناسبی از تعداد نصب این اپلیکیشن است، در نمودار زیر رسم شده و نشان از افزایش مجموع اعضای این دو کانال از روزهای بعد از فیلترینگ تلگرام دارد.
هاتگرام و نلگرام طلایی چگونه فیلترینگ تلگرام را شکست دادند
همانطور که می‌بینیم، شیب این افزایش از تاریخ 17 تا 31 اردیبهشت بیشتر از سایر زمان‌ها بوده است. روندی که ادامه یافتن آن در روزهای بعد منجر به عبور مجموع تعداد اعضای دو کانال از مرز 14 میلیون در 31 خردادماه عضو شده است. لازم به ذکر است  این رقم امروز (23 تیرماه) بیش از 16 میلیون عضو است.

منبع: فردا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تخیلات محض ! کانالهای تلگرام طلایی یعنی چی ؟ کانالهای همه برنامه های متفرقه و اصلی تلگرام جزو همدیگر هستند . میخوای بگی شکست نخوردید؟ دلیل اصلی فیلترینگ تلگرام عدم ارایه مشخصات کاربران به مقامات قضایی و اطلاعاتی بوده . کاملا مشخصه که دلیل قابل استفاده بودن تلگرام طلایی ارایه مشخصات کاربران به اون نهاد هاست . از اول اگه به فکر توسعه اینترنت و نه فیلترینگ محض و کم کردن سرعت بودید الان خودمون ۱۰۰ تا برنامه درست درمون داشتیم و مردم عمرا سمت تلگرام نمیرفتن .
Iran, Islamic Republic of
الآن هم همونهايي در دولت شيخ حسن مخالف فيلترينگ تلگرام و امثال تلگرامند كه از روز اول مخالف حمايت از ساخت و به روزرساني پيامرسانهاي داخلي بوده و هستند.
Iran, Islamic Republic of
کاش دیگه اینارو فیلتر نکنن
Iran, Islamic Republic of
با اراده و خواست اکثریت نمیشه با زور مقابله کرد. این نتیجه عملکرد دولت است و نشانگر بی اعتمادی مردم به دولت.
United States
اون روزی که گفتن فیلتر می کنیم و شما نوشتین و کلی تو بوغ و کرنا کردید بنده براتون نوشتم که با شرایط موجود سو مديريت و نبود دانش كافي و زيرساختهاي مناسب اين كار شدني نيست و هزينه الكي و غيره است
دوستان عرازشه به سرعت منو به اينور و اونور نسبت دادن و خط و نشون كشيدن
من به صبر دعوتشون كردم
ديدين چطور شد؟ 😎
الانم عرض كنم خدمتتون كه اين مبارزه ضد فساد به جايي نمي رسه به هزاران دليل كه شما خودتون يكيشين
Iran, Islamic Republic of
ساخت برنامه پیامرسان نیازی به موافقت و مخالفت نداره داداش من . نیاز به اعتماد مردم داره که اونم نیست .
Iran, Islamic Republic of
تو چه ساده ای ! میدونی با این برنامه فیلتراسیون و حمایت های الکی از برنامه های دولکی چه ها که نکردند ؟ اینا چه کار به علم و فن و تلگرام دارن ؟ ساده ای ها !
سروش
Iran, Islamic Republic of
باید تعلل دولت در فیلتر پیام رسان خارجی بیشتر آگاهی رسانی شود.
Iran, Islamic Republic of
برن اینستا گرامو فیلتر کنن که فساد و فحشاش بیشتر از تلگرامه چرا به تلگرام گیردادن تمام مباحث درسی من تو تلگرامه اینا هم هی یکی یکی قطع میکنن از این سروش هم آبی گرم نمیشه
هنوز دلواپس منتظر مجازات مفسدان همه رقم
Iran, Islamic Republic of
تعلل دولت شاید به دلیل این باشد که تلگرام در طول این مدت با بی توجهی دولت به مرجع مهم ارتباطی عاطفی کسب وکار سرگرمی وصدالبته رشد مطمئن آفتها شده ...چیزی مثل قوطی بگیرو بنشان...پس درشرایط گرفتاری چی از این بهتر...مدتهاقبل باید به پیام رسان داخلی توجه می شد که نشدحتی خود دولت درامور اداری هم توجهی به این امر نداشت..این هم مثل بقیه ی تدابیر...وبدتر ازهمه فیلترینگ ناموفق وناهماهنگ...
Iran, Islamic Republic of
شما خودتون در تبلیغات سایتتون (بالای صفحه در سمت چپ) دانلود تلگرام طلایی رو تبلیغ می کنین.حالا این یعنی چی؟
حامد
Iran, Islamic Republic of
وزیر جوان مخابرات معاون وزیر اطلاعات در دور اول دولت روحانی بود. گفته شده است که سرور های تلگرام طلایی در وزارت مخابرات است. البته بعید نیست. به این صورت تلگرامی که مردم استفاده می کنند در کنترل وزارت مخابرات است. هر کانال و گروهی به نفع دولت روحانی باشه باز و هر گروهی مخالف باشه توسط دولت جاسوسی می شود.