پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۷
۲۲
در گفتگو با جهان نیوز مطرح شد

پاسخ مستند سلیمی نمین به گفتار تحریف آمیز علوی بروجردی درباره آیت الله منتظری/ قضاوت آقای علوی بروجردی ناشی از کم اطلاعی است/ اگر تاریخ را خوب مطالعه می‌کردند چنین جفایی نسبت به امام نمی‌کردند/ هنوز جریانی به دنبال تطهیر آقای منتظری است

يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 824363
سلیمی نمین با بیان اینکه نمی‌توان از آقای منتظری که از قتل‌های مهدی هاشمی مطلع بوده دفاع کرد، افزود: تذکرات امام درباره این جریان فاسد برای اوایل دهه شصت است.
پاسخ مستند سلیمی نمین به گفتار تحریف آمیز علوی بروجردی درباره آیت الله منتظری/ قضاوت آقای علوی بروجردی ناشی از کم اطلاعی است/ اگر تاریخ را خوب مطالعه می‌کردند چنین جفایی نسبت به امام نمی‌کردند/ هنوز جریانی به دنبال تطهیر آقای منتظری است
گروه سیاسی جهان نيوز: سی‌ام آذرماه امسال و در ایام سالروز درگذشت آیت الله منتظری قائم مقام معزول رهبری، سایت اصلاح طلب انصاف نیوز گفتاری از حجت الاسلام جواد علوی بروجردی را با عنوان «آیت الله منتظری به دنبال جیب و قدرت نبود» منتشر کرد که محور کلیت این گفتار، تحریف واقعیت ماجرای آقای منتظری و تقابل ایشان با امام راحل را نوعی فداکاری توصیف کرده است.

به جهت اهمیت این موضوع بسیار مهم تاریخ معاصر بعد از انقلاب و گرایشات ادامه دار اصلاح طلبان به جریان آقای منتظری جهان نيوز در این باره به سراغ مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران رفت.


عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه هنوز جریانی هستند که به دنبال تطهیر آقای منتظری در مقابل قرائت نظام از ایشان است، اظهار داشت: در واقع خط تضعیف امام می‌تواند از طریق افرادی که نزدیک به امام بوده، نقش داشتند و تاثیرگذار بودند ممکن شود. فردی که به امام نزدیک است از یک مقطعی در برابر امام می ایستد و بهترین امکان این است که او را موجه نشان دهند. با این روش طبیعتا طرف مقابل در اذهان خواهد شکست.
 
وی در ادامه با بیان اینکه وظیفه داریم دلایلی که آقای منتظری در برابر امام ایستاد را بیان کنیم، خاطرنشان کرد: بر اساس مستنداتی که از خود آقای منتظری در اختیار است یعنی خاطرات ایشان باید این دلایل توضیخ داده شود.
 
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه این مجموعه نقد مبسوطی بر خاطرات آقای منتظری نوشته است، بیان کرد: این نقد صرفا بر اساس خود خاطرات آقای منتظری صورت گرفته و در آنجا کاملا مشخص است که از چه زمانی ایشان با امام زاویه پیدا کرده و در برابر ایشان صف آرایی می‌کند.
 
سلیمی نمین درباره نامه آیت الله مشکینی به آیت الله منتظری، گفت: آقای مشکینی به عنوان یک شخصیت هم تراز ایشان و رئیس مجلس خبرگان در این نامه می‌نویسد که ما شما را برای این منصب انتخاب کردیم اما همه دوستداران شما نگرانند که به جای در خدمت عام بودن در خدمت یک جریان خاص قرار بگیرید. اگرچه به شما رای دادند اما نسبت به آینده نگران هستند. قبل از این قضیه هم امام به صورت های مختلف به آقای منتظری در رابطه با اینکه این جریان فاسد را از بیت خود دور کنند تذکر داده بودند. آنها متهم به قتل‌ها و جنایت‌های متعدد بودند.
 
این پژوهشگر تاریخ ایران با بیان اینکه متاسفانه آیت‌الله منتظری در پاسخ به دلسوزی دوستان، واکنش تندی ‌نشان دادند، خاطرنشان کرد: ایشان می‌گویند همان گونه که مراجع اعضای بیت خودشان را تعیین می‌کنند باید بیت من هم اینطور باشد، چرا باید دیگران دخالت کنند. وقتی امام از طریق آقای منتظری به نتیجه نرسید و این مشکل اصلاح نشد تصمیم گرفتند به مسئولان ذی ربط دستور دهند و این مسئله از طریق آن‌ها پیگیری و بررسی شود.
 
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اعتراف مهدی هاشمی به قتل‌ها، گفت: نه اینکه این اعتراف به خاطر در بازداشت بودن باشد بلکه مستندات قتل کاملا مکشوف، مشخص و پیکرها پیدا شده بود. آیت الله منتظری در ابتدا اعلام برائت کردند و گفتند بی‌اطلاع بودند که البته این طور هم نبوده و در خاطرات خود آقای منتظری آمده که ایشان از قتل آقای شمس آبادی در زندان مطلع شدند. ولی آقای منتظری می‌گفتند که قصد آنها قتل نبوده و می‌خواستند آقای شمس آبادی را گوشمالی دهند چراکه علیه کتاب شهید ثالت صحبت می‌کرده است. در واقع این صحبت آقای منتظری توجیه این مسئله است.
 
عباس سلیمی نمین با بیان اینکه آیت الله منتظری علیرغم اطلاع از این موارد قتل، باز هم در برابر محاکمه مهدی هاشمی ایستادگی می‌کرد، خاطرنشان کرد: اگر چه آیت الله منتظری در ابتدا اعلام برائت کردند اما علیرغم اطلاع از موارد قتل در برابر امام ایستاد و گفتند که نباید محاکمه شود و محاکمه او محاکمه من است و تحمل نمی‌کنم. اگر محاکمه ادامه یابد مجبورم ترک کنم و به حاشیه روم.
 
وی درباره سخنان آقای علوی بروجردی درباره‌ی اینکه آیت‌الله منتظری به دنبال جیب و قدرت نبود و علیرغم اینکه می‌دانستند ماه‌های پایانی عمر امام است بازهم به روش خودشان ادامه دادند و عملاً فداکاری کردند، گفت: قطعا این بزرگوار به تاریخ اشراف ندارند و کم اطلاعی ایشان باعث چنین قضاوتی شده است. آقای منتظری ساده زیست بود، اما به این معنی نیست که وقتی فردی ساده زیست باشد ضعفی متوجه او نیست.
 
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه آیت الله منتظری سرنوشت خود را به یک فرد جانی گره زد، گفت: همه کارهای ایشان را در قم مهدی هاشمی اداره می‌کرد و برای آقای منتظری مهم بود که مهدی هاشمی به عنوان فرد تعیین کننده در تشکیلاتش حذف نشود.
 
عباس سلیمی نمین با بیان اینکه نمی‌توان از آقای منتظری که از قتل‌های مهدی هاشمی مطلع بوده دفاع کرد، افزود: تذکرات امام درباره این جریان فاسد برای اوایل دهه شصت است نه انتهای این دهه و قبل رحلت امام. اگر به ریشه اختلافات در اوایل دهه شصت توجه نشود آن زمان چنین تحلیلی  برداشت می‌شود.
 
این پژوهشگر تاریخ ایران در ادامه درباره مطالعه خاطرات آقای منتظری، گفت: اگر خاطرات ایشان دقیق مطالعه شود، آنقدر تناقضات وجود دارد که یک مطلع فهیم متوجه می‌شود برای آقای منتظری زیر بار قانون رفتن دشوار است چراکه تصور می‌کند موجب شکستن شخصیتش می‌شود؛ لذا در برابر امام می‌ایستد. آقای منتظری نه به خاطر دنیاطلبی بلکه احساس می‌کند محاکمه مهدی هاشمی به عنوان فردی که همه امور دفترش را در اختیار دارد شکستن شخصیت ایشان را در پی دارد.
 
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پاسخ به این سوال که انگیزه آقای علوی بروجردی از مطرح کردن این سخنان چیست، گفت: از انگیزه ایشان اطلاعی ندارم و نمی توانم قضاوت کنم، اما قطعا می‌توانم عرض کنم که ایشان اشرافی بر تاریخ ندارد. مسائلی بین آقای منتظری و جریان انقلاب رخ داد که همه از جمله عبدالله نوری، کروبی، امام جمارانی و حتی آقای طاهری امام جمعه اصفهان که از مقربین آیت‌الله منتظری بود به آن اعتراض کردند. آقای کروبی هم در واکنش به این رفتارهای آیت‌الله منتظری در نامه خود به ایشان نوشت که از فردی دفاع می‌کنید که 27 قتل در پروند دارد.
 
عباس سلیمی نمین با اشاره به اینکه اکنون فضایی ایجاد شده که دشمن توانسته به هم ریختگی در صفوف ما ایجاد کند و تاریخ را مخدوش و قربانی کند، خاطرنشان کرد: اگر ایشان تاریخ را خوب مطالعه می‌کرد چنین جفایی نسبت به امام نمی‌کرد. امام تلاش زیادی کردند تا مسئله مهدی هاشمی به گونه‌ای حل شود که لطمه‌ای به اعتبار آقای منتظری وارد نشود. تذکرات بسیاری را خصوصی و از طریق افراد نزدیک به آقای منتظری به ایشان منتقل کردند، ولی متاسفانه تاثیری نداشت.
 
وی در پایان با تاکید بر اینکه خود آقای منتظری در خاطراتش قتل آقای شمس آبادی توسط مهدی هاشمی را قبول می‌کند، افزود: منتهی ایشان این موضوع را توجیه می‌کند. کسی که قتل کرده باید محاکمه شود، اما آقای منتظری محکم ایستاد و می‌گفت می‌خواهند علیه من توطئه کنند. چه کسی می‌خواست علیه ایشان توطئه کند؟ امامی که آنقدر برای شاگردش زحمت کشیده بود؟ این مقاومت آقای منتظری در برابر حرف حق به تصور اینکه به اعتبارش لطمه وارد می‌شود در تاریخ بسیار تاسف بار است که در مقابل استاد مسلم خودش ایستاد و زیر بار تذکرات دلسوزانه نرفت.
https://jahannews.com/vdcd9o0jsyt0xs6.2a2y.html
jahannews.com/vdcd9o0jsyt0xs6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اقبال مهدوی
Iran, Islamic Republic of
هر کس در برابر امام ایستاد و از خط امام جدا شد در خسر الدنیا والاخرت است،.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
هاشمي رفسنجاني هم بشرح ايضا"
هميشه مي گفت : نظر ما با نظر امام متفاوت است
نمي گفت ما مهخالف نظر امام هستيم ؟؟
Iran, Islamic Republic of
بزرگمرد انقلاب هاشمی عزیز
Iran, Islamic Republic of
کارهایی که هاشمی رفسنجانی با کشور کرد حالا حالا ها قابل جبران نیست. وی بنیانگزار نظام لیبرال و سرمایه داری در ایران بعد انقلاب بود که نوچه های اقتصادی و سیاسیش که بعضا با رانت قدرت و ثروت زیادی طی سالهای اخیر بدست آورند حتی بعد مرگش همچنان دارن به کشور ضربه میزنن و با سرنوست مردم بازی میکنند. .
Iran, Islamic Republic of
با حساسیت جهان روی خط قرمزها خیلی حال میکنم
دمتون گرم
Iran, Islamic Republic of
حرف زشت نزن برادر حال میکنم یعنی چی؟ .
ابوذر
Romania
متاسفانه در شبکه های کودک و نوجوان نیز از این اصطلاحات استفاده می شود و نسل های ما با این فرهنگ تربیت می شوند. باید به متولیان فرهنگی ایراد گرفت نه این عزیزان
Iran, Islamic Republic of
هرکس به سمت نظام تیر انداخت عاقبت بخیر نشد.
Iran, Islamic Republic of
علوی باید بداند که اگر بعداز امام منتظری سرکار می امد فاتحه این انقلاب خوانده شده بود والان منافقین خارج نشین راس کار بودند!!!!!
Iran, Islamic Republic of
سلیمی نمین مثلاً تاریخ دان! مثل همیشه عصبیت جاهلیتش گل کرده و تحت تأثیر تبلیغات حکومتی هر آنچه لایق خود و همفکرانش می باشد را نثار روح مرجع مجاهد و آزاده حضرت آیت الله العظمی منتظری رضوان الله تعالی علیه نموده و جهان نیوز هم از وی پیروی کرده و عین نوشته او را در اینجا آورده
Denmark
داداش برای اینکه عملکرد کسی رو بررسی کنی باید تاریخ رو دقیق بخونی با اضافه کردن پیشوندها و پسوندهای مختلف به اسم آقای منتظری، عملکرد غلطش تطهیر نمیشه.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
انگیزه علوی از این حرفها مطرح کردن خودش است؟
Canada
برو تاریخ رو بخون و احساسی برخورد نکن. .
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه عملکرد بسیار منفی مرحوم اقای منتظری .اعتماد بیش از حد ایشان به بعضی اطرافیان ناصالح که به قتل و اعمال خلاف امنیت اقدام کرده بو دند و ایستادگی در مقابل خیر خواهی های مرحوم امام خمینی ره ریشه تمام مشکلاتی بود که برای ان مرحوم بوجود امد
جواد
Iran, Islamic Republic of
اگر صحبت سلیمی نمین تبلیغات حکومتی است ،جواب منطقی بدهید ، علت کشتن آیت الله شمس آبادی چه بود ، آیا جرم ابراز عقیده خفه کردن هست؟ بقیه افرادی که مهدی هاشمی کشت جرمشان چه بود ، آیا طبق چه قانون و مجوز شرعی افرادی که مخالف عقایدش بودند را کشت و علاوه بر این او افرادش بعد از دستگیری جنازه چندین نفر که در چاه یا جاهای دیگر انداخته بودن را نشان دادند و به جنایات خود اعتراف کردند
Iran, Islamic Republic of
اقای نمین کاملا"دقیق وصحیح ارایه جواب کرده اند.
Bulgaria
منتظری در موضوع مهدی هاشمی خطا کرد و اصلاً بحثی در این نیست..
Iran, Islamic Republic of
اسم کتابی که مطرح شده شهید جاویداست نه شهید ثالث.
سید
Iran, Islamic Republic of
این روحانی عزیز که اینقدر راحت توی مملکت اسلامی از شرایط فعلی انتقاد میکنه بابا نمیدونه جنگ از سال ۹۰ شروع شده اگه همین تجزیه طلبها به قدرت برسند ....!!
Iran, Islamic Republic of
سلام كتاب شهيد جاويد درست است نه شهيد ثالث
Iran, Islamic Republic of
.....