يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

سال رکوردها‌ی بزرگ

محمدکاظم انبارلویی
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۱۲
کد مطلب: 279921
سال 92 سال ثبت رکوردهای بزرگ و شگفت‌انگیز در حوزه سیاست و اقتصاد خواهد بود.
جهان نيوز - محمدکاظم انبارلویی:
حماسه در لغت به معنای دلاوری و دلیری و شجاعت نشان‌دادن است.

سال 92 سال ثبت رکوردهای بزرگ و شگفت‌انگیز در حوزه سیاست و اقتصاد خواهد بود.
مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و نیز بیانات بسیار مهم خود در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ابالحسن رضا علیه السّلام سال 92 را سال حماسه سیاسی و اقتصادی  نامیدند.

حماسه سیاسی ازاین‌باب که ما در آستانه برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی هستیم. مردم در این دو انتخابات سقف و کف دو نهاد انتخابی مهم را که مستقیم با زندگی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی آنها سروکار دارد تعیین می‌کنند و مسئولیت‌های ناشی از این تصمیم تاریخی را می‌پذیرند. حماسه اقتصادی هم از‌این‌باب که سال 92 سال تداوم اهتمام به تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی است که سال گذشته به این نام‌گذاری مزین بود.

مسئله تولید ملی در شرایط تحریم و تهدیدهای خارجی بسیار مهم است و اهتمام به آن مستلزم یک حماسه است.

در زیر به مختصری در باب این دو مفهوم می‌پردازیم.

1 ــ حماسه سیاسی

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی آوردگاه حماسه تاریخی ملت ایران خواهد بود. بزرگترین رکورد ما در حوزه سیاست حضور گسترده، ماندنی و دلاورانه در این انتخابات است.
ملت ما در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 همین حماسه را به جدی‌ترین وضع ممکن ثبت کرد.  اما دشمن با تحمیل نبرد نرم می‌خواست این حماسه را مخدوش کند، متأسفانه برخی از اضلاع رقابت سیاسی هم با دشمن همراهی کردند. جهان در نهایت ناباوری شاهد هوشمندی و بیداری ملت ایران در دفاع از کیان اسلام و نظام و ایران بود.

دشمنان اسلام یک بار در 18 تیر سال 78 در یک نبرد نرم نظام را به چالش کشیده بودند لذا با بهره‌گیری از تجربیات این نبرد، بر آن بودند که حماسه تاریخی ملت را در حضور بی‌سابقه در انتخابات 88 مخدوش کنند. اما با بیداری ملت تیر آنها به سنگ خورد. مردم همان‌طور که در قیام تاریخی 23 تیر سال 78 حماسه‌ای ماندنی به‌جای گذاشتند در 9 دی سال 88 یعنی 10 سال پس از آن حماسه‌ای  شورانگیزتر و غرورآفرین‌تر را به ثبت رساندند.

خصو‌مت‌های غرب و به‌ویژه آمریکا علیه ملت ایران پایان نیافته است. تجربه سال 88 نشان می‌دهد آنها با آرایش دیگری وارد معرکه می‌شوند و در خلق حماسه ملت اخلال خواهند کرد.

غرب روی عناصری که دل در گروی ملت برای کسب قدرت ندارند و روی حمایت‌های خارجی به‌ویژه آمریکا و انگلیس حساب باز کرده‌اند، نظر ویژه دارد و مداخله خود را از این طریق عملیاتی می‌کند.

مردم نشان داده‌اند که در گزینش خود اشتباه نمی‌کنند. البته انتظار  دارند شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها دقت کافی بنماید  و واقعاً کسانی را تأیید کند که مصداق واقعی رجل مذهبی و سیاسی باشند.

مردم در ثبت حماسه سیاسی  خود باید اطمینان کنند به کسانی رأی می‌دهند که واقعاً دغدغه اسلام و کشور را دارند. شیفته خدمت هستند نه تشنه قدرت. برخی تشنگی قدرت خود را می‌خواهند با حمایت و کمک بیگانه برطرف کنند. اینها به‌هیچ‌وجه نباید از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شوند.

مردم باید با اعتماد به شورای نگهبان وقتی پای صندوق‌های رأی می‌روند اطمینان داشته باشند که در حال خلق یک حماسه تاریخی هستند.

انتخابات مظهر اراده ملی و نماد مردم‌سالاری دینی است. مردم حضور پای صندوق رأی را پاسخ شایسته و کاربردی به تهدیدها و تحریم‌های دشمن می‌دانند.

مردم حضور در صندوق‌های رأی را تضمین امنیت و رفاه ملی می‌دانند، مردم حضور پای صندوق‌های رأی را دفاع از استقلال و شرف ملی می‌دانند.

مردم با این حضور به‌فکر منافع و مصالح ملی هستند به‌همین دلیل این حضور نیاز به دلاوری، دلیری و شجاعت دارد. البته موضوع انتخاب اصلح مهم است اما در مرتبت دوم اهمیت قرار دارد.

مردم خود را آماده کرده‌اند که یک بار دیگر اگر قدرت‌های خارجی در امور داخلی ایران مداخله نمایند و نبرد نرم دیگری را تحمیل کنند پاسخی شایسته و حماسی دهند.

2 ــ حماسه اقتصادی

سال گذشته را مقام معظم رهبری سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام نهادند، لازم بود همین  آهنگ در سال 92 تداوم یابد.

سال 91 به‌برکت این نام سال رونق کسب و کار و رونق کارهای علمی، تحقیقاتی و اختراعات و اکتشافات شگرف بود. مردم و مسئولان رکورد خوبی از تولید ملی به‌جای گذاشتند. آثار این تولید را در نشاط مردم در خرید شب عید و سفرهای عید شاهد بودیم.

امروز زیرساخت‌های اقتصادی کشور مهیای یک جهش بزرگ اقتصادی دیگر است. دولت جدید و منتخب مردم بی‌تردید با انرژی مضاعف کارهای مثبت دولت کنونی را در سال 92 ادامه خواهد داد و نقش خود را در خلق حماسه اقتصادی ایفا خواهد کرد.

اکنون به‌لطف الهی و تلاش صادقانه دانشمندان ایرانی در بسیاری از رشته‌های علمی در منطقه در مقام اول  و در جهان در ردیف 10 کشور صنعتی هستیم. ایران در سال 92 در رشته هوافضا حرف‌های گفتنی زیادی دارد و رکوردهای خوبی به‌جای خواهد گذاشت. پژوهش‌گران و محققان ایرانی در اعماق  دریاها و اعماق زمین دستاوردهای شگرفی دارند و رکورد خود را در سال 92 رونمایی خواهند کرد.

در سال 92 در زمینه پزشکی و تولید داروهای کمیاب و نیز نانو باز رکورد خواهیم زد، در حوزه اقتصاد علی‌رغم توطئه تهدید و تحریم وضعیت نسبتاً عادی داریم. دشمن سعی دارد وضع ما را بحرانی جلوه دهد. آنها به‌قصد فلج کردن اقتصاد کشور  به میدان آمده بودند، اما  اخبار رسیده از اوضاع اقتصادی اروپا و دیگر هم‌پیمانان آمریکا نشان می‌دهد آنها وضع مناسبی ندارند. نرخ رشد در کشورهای هم‌پیمان آمریکا به پایین‌ترین حد رسیده است. بیکاری، رکود و تورم مردم را به‌ستوه آورده و به خیابان‌ها کشانده است. بحران بدهی‌ها کمر دولت‌هایشان را شکسته و به اقتصاد ریاضتی رو آورده‌اند.

سال گذشته با طرح موضوع اقتصاد مقاومتی، روح تازه‌ای به اقتصاد کشور دمیده شد و  مردم و مسئولان با امید به آینده تحریم‌ها را دورزدند و از این تهدید یک فرصت تاریخی پدید آوردند.

مجلس و دولت اکنون دستورکار بودجه سال 92 را روی میزکار خود دارند، اگر قوای مقننه و مجریه توفیق یابند و بودجه سال 92 را  با توجه به الزامات اقتصاد مقاومتی به تصویب برسانند در تمهید نقشه راه خلق حماسه اقتصادی گام بلندی را بر خواهند داشت.

بدون شک ما در سال  92 شاهد دلیری و دلاوری مردم در افزایش تولید ملی و کاهش وابستگی به خارج و دورزدن تحریم‌ها خواهیم بود و جهان شجاعت ملت ایران را در غلبه بر توطئه‌های آمریکا خواهد ستود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *