يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - 26 May 2024
 
۳

برقراری رابطه با کوبا مسخره است

شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۱۵
کد مطلب: 416756
یکی از سناتورهای آمریکایی که اتفاقاً از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ است گفته که هدف اوباما از تلاش برای برقراری رابطه با کوبا، فقط بر جای گذاشتن میراثی مطلوب در حوزه روابط خارجی است.
به گزارش جهان، فارس به نقل از پایگاه خبری هیل خبر داد: سناتور «مارکو روبیو»که از جمهوری‌خواهان تندروی سنا محسوب می‌شود، پس از تحولات جزئی اخیر در روابط کوبا و آمریکا، بر اوباما تاخته و گفته که وی در حال برقراری رابطه با تروریست‌ها است.

چندی پیش اوباما بدون اطلاع کنگره، به صورت تلفنی با رئیس‌جمهور کوبا صحبت کرد و تابویی ۴۶ ساله در روابط قطع شدن دو همسایه را شکست؛ چند ماه بعد کارشناسان و مدیران وزارت خارجه دو کشور با هم ملاقات کردند و آمریکا گفت که شرط برقراری روابط، آزادی زندانیان سیاسی و احترام به حقوق‌بشر است.

دیروز هم اوباما و وزیر خارجه‌اش «جان کری»، در حاشیه اجلاس رهبران آمریکا در پاناما، با همتایان کوبایی خود دست دادند؛ حرکتی که دود عصبانیت را از اردوگاه جمهوری‌خواهان بلند کرده است.

یکی از اولین واکنش‌ها متعلق به «مارکو روبیو» است؛ وی در خصوص امکان حذف کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم گفت که «این کار مسخره است.»

برقراری مجدد رابطه با کشورها، امری پسندیده در دید مردم و تجار آمریکایی است و هر دو حزب اصلی این کشور می‌خواهند که چنین حرکتی در رزومه کاری دولت آنها نوشته شود؛ روبیو با همین پیش‌فرض ذهنی گفته: «این اقدام این کاری بی‌معنی است و من هیچ راهی برای توجیه حذف کوبا از این لیست نمی‌بینم جز اینکه رئیس‌جمهور بخواهد گشوده شدن پنجره روابط به سمت کوبا و تغییر سیاستی ۵۰ ساله را به عنوان میراث خود معرفی کند.»

وی به ریشه‌های قوی اختلافات میان هاوانا و واشنگتن هم اشاره کرده و گفته: «این کشور در حال حاضر سومین قدرت جاسوسی علیه آمریکا است و بر علیه ما اقدام می‌کند؛ حتی برخی مقامات نظامی این کشور به دلیل کشتن اتباع آمریکایی در آب‌های بین‌المللی، در دادگاه فدرال محکوم شده‌اند.»

سناتور روبیو دیروز هم از قصد خود برای اضافه کردن شرط به رسمیت شناخته شدن اسرائیل به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و ۱+۵ خبر داده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *