يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱۱
۲۲
پیامدهای خطرناک حزبی کردن پرونده هسته‌ای؛

آیا ظریف از عواقب اینگونه سخن راندن آگاه است؟!

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 382097
اما به اعتقاد تحلیلگران این گونه مواضع گرچه ممکن است فرصت های تاکتیکی در حوزه مسائل دیپلماتیک ایجاد کند ولی مشکلات اساسی نیز برای خود ظریف و پرونده هسته ای ایران ایجاد خواهد کرد.
آیا ظریف از عواقب اینگونه سخن راندن آگاه است؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: بررسی دیدگاه های برخی اندیشکده های غربی در چند ماه اخیر نشان می دهد که آنها صراحتا از روی کارآمدن به اصطلاح محافظه کاران در ایران ابراز رضایت می کنند و حتی معتقدند سیاست های کلی دولت اوباما در برابر ایران باید به گونه ای باشد که به تقویت محافظه کاران و یا همان اصلاح طلبان بینجامد.

طبق همین محاسبات هم احتمالا وزیر امور خارجه دولت روحانی از این موضوع به عنوان امتیازی برای خود در مواجه های دیپلماتیک استفاده می کند.

همچنان که محمد جواد ظریف در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به چهره معلوم الحالی همچون هاله اسفندیاری، که از وی درباره تاثیر گفت‌وگوهای هسته ای بر مسائل سیاسی داخلی ایران سوال کرده بود، چنین جواب می دهد: " ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های۲۰۰۴ و۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد! البته باید توجه داشت که اتحادیه اروپایی به تنهایی فعالیت نمی‌کرد و مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا مانع از هرگونه توافق شدند، همانطور که حالا هم کسانی هستند که نمی‌خواهند هیچگونه توافقی حاصل شود قطع نظر از اینکه مفاد آن چه باشد. حالا من بار دیگر زنده شده‌ام (خنده حضار). به نظر من، در انتقال پیامی که جامعه بین‌المللی و بویژه غرب می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند. باید دید تعامل از جانب ایران و تلاش ایران برای باز بودن و نگاه به آینده داشتن با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر، رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رای نشان خواهند داد"

ظریف پیش از این نیز در چند مرحله غربی ها را از روی کنار رفتن همفکران و به قول آنها محافظه کاران در ایران ترسانده است.

اما به اعتقاد تحلیلگران این گونه مواضع گرچه ممکن است فرصت های تاکتیکی در حوزه مسائل دیپلماتیک ایجاد کند ولی مشکلات اساسی نیز برای خود ظریف و پرونده هسته ای ایران ایجاد خواهد کرد. درباره پیامد های این گونه سخنان اجمالا موارد ذیل را می توان بیان کرد:

الف: جایگاه وزیر امور خارجه، مستقیما با اصول سیاست خارجه یک نظام و منافع ملی گره خورده است، داشتن نگاه سیاسی و حزبی در اولین قدم به این جایگاه ضربه خواهد زد. البته این ضربه اثری مستقیم در تضعیف جایگاه وزارت خارجه در عرصه بین المللی نیز خواهد داشت.

ب: پایین کشیدن مذاکرات هسته ای به رویکردهای حزبی و سیاسی تصویری از یک اجماع ملی را در مواجه با قدرت های جهانی به نمایش نمی گذارد. از این منظر رویکردهای و سخنان ظریف در مواجه با گروه ۱+۵ بیشتر نمایندگی بخشی از افکار عمومی ایران خواهد بود نه همه آن . این برداشت قطعا به نفع تیم مذاکره کننده ایرانی نخواهد بود.

ج: پذیرفتن اینکه همفکران و هم حزبی های ظریف فرصت و گزینه مطلوبی برای غرب هستند نه تنها امتیاز خاصی محسوب نمی شود بلکه نشانه ضعف نیز می باشد. غربی ها بارها مشخصات خاصی از نیروهای مطلوب خود برای به قدرت رسیدن را بیان کرده اند که قطعا خود دکتر ظریف نیز تمایل ندارد که وی را با آن مشخصات در غرب بشناسند چه برسد به داخل ایران .

د: رصد اظهارات مقامات اروپایی و اندیشکده های غربی نشان می دهد که مطلوب غرب به قدرت رسیدن طرفداران یا همراهان فتنه به خصوص در حوزه سیاست خارجه و به ریل افتادن روند سازش در جمهوری اسلامی است. حال این سوال اساسی در افکار عمومی ایجاد می شود که جناب وزیر چه شباهت های میان خود و این جریان قائل هستند که تصور می کنند که غربی ها وی را مطلوب خود می دانند؟

ه: در خوشبینانه ترین وضعیت این سخنان ظریف به منظور ایجاد فرصت های تاکتیکی مذاکراتی و قرار دادن اروپایی برای انتخاب ظاهری میان گزینه های "بد" و "بدتر" برای تعیین طرف مذاکره در ایران است. با این تفاسیر یعنی غربی ها بین آنها – محافظه کاران به عنوان گزینه "بد"- و اصولگرایان به عنوان گزینه "بدتر" یکی را انتخاب کنند. هر چند که برای غربی ها عقلایی و منفعت بیشتر آن هست که گزینه "بد" را انتخاب کنند و بنابراین برای مردم در داخل ایران باید به صورت طبیعی این مسئله را پیش بینی کرد که گزینه "بدتر" برای غرب را برای رساندن به قدرت انتخاب کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعيد110
Iran, Islamic Republic of
ظريف با اين نيت اگر صد در صد موفق هم بشود، يعني توافقنامه اي را امضاء كند كه تمام تحريم هاي ظالمانه برداشته شود، پولهاي بلوكه شده آزاد شود، كليه حقوق هسته اي ما در چارچوب ان پي تي به رسميت شناخته شود، نهايت همكاري در ارتباط با ظرفيت هايي كه پيوستن به ان پي تي براي ايران ايجاد كرده از سوي غرب نسبت به سمت ايران به جريان بافتد و ...
باز اجري پيش خداوند و به طبع آن نزد ملت بزرگ و شهيد پرور ايران نخواهد داشت.
Iran, Islamic Republic of
تا دیروز که می گفتید این دولت اصلاح طلب نییست چه شده
ارمیا
من نمیدونم پس این سیاستی که اینا توی دانشگاه میخونن به چه دردی میخوره؟...
باور کنید بعضی راننده تاکسی ها و لبو فروشها از بعضی از دیپلماتهای ما بیشتر دقت میکنن توی اظهار نظر کردن!...
مسلم
United States
خوب شمابروبجای اقای ظریف
United Kingdom
یعنی ما خودمان نمی توانیم تشخیص بدهیم چی خوب است و چی بد است؟ دائماً باید نگاه کنیم ببینیم آن ها چه می گویند و چه می خواهند آنوقت ما عکسش را عمل کنیم؟
ما میتوانیم بتشخیص بدیم چی به صلاحمون هست .
این روش شناسایی صلاح و فساد برای اون کسانیه که خیلی کشته و مرده غرب هستند و فکر می کنند دشمن به اونها رحم میکنه.
Iran, Islamic Republic of
اعتماد بيش از حد به غرب نتيجه اش جز پيشماني نيست.
بايد توانايي هاي داخلي را هم در كنار مذاكرات فعال كرد.
مجتبی
اعتماد؟!
کاش فقط اعتماد بود
اقایان پلوی انگل ستان زیر دندوناشون مزه داده
Lao People
واقعا عجیبه

اخه یه وزیر کارکشته و کاربلد!!!!!!!باید از این حرفها بزنه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
چرا فقط رای اوریشونو منحصر در توافق هسته ای و وادادگی به غرب و رضایت خاطر امریکاییها میدونن؟؟؟؟

یا ملت رو ساده فرض کردن یا امریکا رو نشناختن!!!!!
غیاثی
با ابراز تاءسف از چنین موضع گیری انفعالی و مرعوبانع و بهاء دادن به غرباگر غرب زیاد کاری و حلال مشکلات است مشکلات خودش را حل کند
علي
Iran, Islamic Republic of
جهان جان خوب گوش كن ظريف داره ميگه اگر توافق نشه براي شما بدتر ميشه چون مردم به كسي راي ميدند كه براي شما بد ميشه پس بهتره با ما توافق كنيد داره اونا رو ميترسونه جهان جان
چی نوشتی ؟
رضا
بايد به تاكتيكي كه با زبان به اين زيركي بيان شده آفرين گفت...با هر كس به زبان خودش بايد سخن گفت...ظريف در حال مذاكره است ازحمايت دريغ نكنيد....خواهش ميكنم
هم برای ظریف و هم برای شما متاسفم به خطر اوباما و غرب خون شهدا و استقلال و عزت این مملکت را دارید هدر می هید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مجلس باید در یک اقدام انقلابی این بابارو استیضاح کنه
کسی که در کمال وقاحت میگوید متن توافق ژنو را منتشر نمیکنیم
فارض
از كى تا حالا محافظه كاران را اصلاح طلبان ترجمه ميكنند؟
سید
آگاه است فکر کردید توافق هسته ای رو برای منافع ملی میخوان نه نه برای موج سواری داخلی و خارجیه حزبشون میخوان
جناب ظریف باید در نظر بگیرند که با محرمانه دانستن مفاد توافقنامه ژنو و حتی نشستهای ایران و 5+1 عملا مردم را نامحرم دانسته اند و البته ایشان ظاهرا خیلی هم به نظر مردم اهمیت نمیدهند و فقط در تلاش هستند در دوره ی حضور خود واقعه ای را به نام خود ثبت کنند، حالا به هر قیمتی!
طاهرخانی
متاسفانه آقای ظریف به جای دفاع از حقانیت ایران تبلیغات انتخاباتی می کند . اگر هدف برای خدا و سر بلندی ایران باشد نیازی به این حرف ها نیست .متاسفانه هدف فقط دنیوی است . در مذاکراتی که طرف مقابل روی حداقلها ایستاده است ، حرف از توافق زده می شود . ؟؟؟ توافقی چی ؟؟؟ توافقی که دانش هسته ایران در حد اسباب بازی و سر مشغولی می شود افتخار نیست .توافق هسته ای زمانی ارزشمند است که ایران به حق قانونی خود برسد . آیندگان ما را خوب یاد کنند نه مثل قرارداد ترکمن چای شود ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
چیه از نه بزرگ ملت در انتخابات مجلس میترسید؟؟؟؟ برید جای گرم که نلرزید!!!
درود به شرفت ای مرد بزرگ بد جوری زدی تو دهن افراطیون
Iran, Islamic Republic of
اي خداي سياست ،اي باسواد اي ديپلمات ما كه بيسواديم وبي شناسنامه اما فكر نمي كنيد همين حرف شما يه روي ديگري هم مي تواند داشته باشد وان اينكه به طرف مقابل بفهماند كه براي شما ودولت متبوعتان چقدر تفاهم درمذاكرات حياتي وضروري است كه اين خود مي تواند عاملي براي فشار بيشتر باشد چرا كه دشمن خواهد فهميد كه شما چقدر به اين توافق نياز حياتي داريد دقيقامثل كسي كه مي خواهد خانه اي ياچيزي بفروشد وبه طرف معامله نشان دهد كه چقدر پول لازم است ..