شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲۳
۵۵

شلیک به استقلال روحانی و ضربه حیثیتی به دولت

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب: 384559
آنچه جواد ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا به هاله اسفندیاری گفت، یک ضربه حیثیتی به دولت هم بود. ظریف بقای دولت روحانی را وابسته به نوع رفتار طرف مقابل (آمریکایی‌ها) در مذاکرات هسته‌ای دانست!
شلیک به استقلال روحانی و ضربه حیثیتی به دولت
به گزارش جهان، وطن امروز نوشت: آقای روحانی چند ماه قبل صراحتا گفت او مسؤول مذاکرات هسته‌ای است و مسؤولیت این مذاکرات را نیز می‌پذیرد. حتی تصریح کرد او رئیس‌جمهوری نیست که اگر فردا مشکلی پیش آید، بگوید تیم مذاکره‌کننده خراب کرده است.

رئیس‌جمهور گفت تیم هسته‌ای با او کاملا هماهنگ است و به تیم هسته‌ای‌اش قوت قلب داد. روحانی شیخ دیپلمات است و «هذا رجل المذاکره». بنابراین درباره آنچه جواد ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا به بار آورد؛ قطعا ملاحظاتی دارد. شاید یکی از ملاحظات روحانی، تاثیر معکوس این رفتار آقای ظریف بر مذاکرات و ساختار تعامل با غرب باشد. درباره این موضوع باید چند نکته را مورد توجه قرار داد.

۱- آمریکایی‌ها به هر دلیل اکنون یک ساختار محاسباتی تثبیت شده نسبت به مقوله ایران و تحریم‌ها دارند. آنها معتقدند تحریم‌ها باعث تغییر در رویکردهای ایران شده است. در اظهارنظرهای مقامات دولتی آمریکا این ذهنیت را می‌توان به وضوح مشاهده کرد. باراک اوباما نیز در سطحی فراتر از دیگران نسبت به تاثیرگذاری تحریم‌ها در تغییر فرمول رفتاری ایران مدعی است.

او چندی پیش در مرکز سابان مدعی شد تحریم‌ها توانست تا سطح ریاست جمهوری ایران، تغییرات ایجاد کند. در واقع او به گزاف مدعی است روحانی محصول تحریم‌های او است. به همین دلیل آنان به‌راحتی حاضر به لغو یا تعلیق تحریم‌ها نیستند چراکه معتقدند تحریم اهرم فشار قدرتمندی علیه ایران است و نتیجه آن را نیز در انتخابات ۱۳۹۲ ایران مشاهده کرده‌اند. تجویز همین نسخه در مواجهه با روسیه نیز به دلیل باور آنها به نسخه تحریم است.

۲- آنچه جواد ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا به هاله اسفندیاری گفت، یک ضربه حیثیتی به دولت هم بود. ظریف بقای دولت روحانی را وابسته به نوع رفتار طرف مقابل (آمریکایی‌ها) در مذاکرات هسته‌ای دانست! ظریف علت شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۳۸۴ را رفتار آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای آن زمان می‌داند و اکنون هم معتقد است اگر طرف آمریکایی راضی نشود، آنها جایی در فضای سیاسی ایران نخواهند داشت و بهارستان را به حریف می‌بازند.

اوباما ۹ دسامبر ۲۰۱۳ در سابان گفت: «مردم ایران به تحریم‌ها اینگونه پاسخ گفتند که می‌خواهیم روشی جدید برای برخورد با جامعه بین‌الملل و همچنین تحریم‌ها را شاهد باشیم و همین مساله بود که موجب رای آوردن روحانی شد و حسن روحانی را به قدرت رساند». اکنون ظریف با اظهارات خود این ادعا را تقویت کرده و می‌گوید بقای روحانی نیز وابسته به لغو تحریم‌ها است!

آنچه ظریف گفت ـ فارغ از اثرات مخرب آن بر افکار عمومی و نیز تبعات آن برای نظام ـ الگوی محاسباتی آمریکا در نحوه مواجهه با ایران را نیز تقویت می‌کند. در واقع اظهارنظر در شورای روابط خارجی آمریکا تایید ادعای خطرناک اوباما در سخنرانی سابان است. آیا این رفتار آقای ظریف به سود دولت آقای روحانی و روند مذاکرات است؟ ضمن اینکه خط آقای ظریف مبنی بر «هر توافقی از عدم توافق بدتر نیست» نیز بار دیگر نیاز دولت آقای روحانی به توافق را القا می‌کند و البته باز هم مقوم تحلیل‌های آمریکایی‌ها از نحوه مواجهه با ایران است.

در کنار این وقایع، اما به نظر می‌رسد واقعیت ماجرا یعنی به قدرت رسیدن آقای روحانی و شاید هم بقای او در قدرت آن چیزی نباشد که اوباما و ظریف تصور می‌کنند.

آیا روحانی محصول تحریم‌های آمریکا علیه ایران است؟ پاسخ این سوال منفی است. واقعیت آن است که آقای روحانی محصول یک فرآیند سیاسی است که البته تحریم‌ها نیز در آن نقش داشته است. در واقع تحریم‌ها شرایط را برای بازگشت آقای روحانی به فضای سیاسی فراهم کرد و نه بازگشت او به قدرت. آقای روحانی پس از شکست مذاکرات هسته‌ای در دوره اصلاحات، تقریبا به انزوای سیاسی رفت اما تحریم‌ها و ترجمه داخلی جریان متبوع وی از این تحریم‌ها و نیز اتفاقاتی که در حوزه معیشت مردم افتاد؛ شرایط را برای حضور وی در عرصه سیاسی فراهم کرد.

یعنی روحانی توانست وارد رقابت شود. اما آنچه او را پیروز رقابت کرد؛ تنها تحریم نبود. اکنون دیگر همه می‌دانند آقای روحانی ریاست جمهوری خود را بیش از هر چیز مدیون تشتت و چندپارگی جریان اصولگرایی در انتخابات ۱۳۹۲ است. از سوی دیگر او توانست از ایجاد یک دوگانه کاذب هسته‌ای نیز بهره ببرد و خود را نماد تغییر این وضعیت جلوه دهد.

این را نه فقط منتقدان که حتی حامیان آقای روحانی نیز تایید کرده‌اند. بنابراین نگاه واقع‌بینانه به انتخابات ۱۳۹۲، محاسبه آمریکایی از این انتخابات را رد می‌کند. یعنی شرایطی وجود داشت که یک نفر از جریان اصولگرایی به‌راحتی می‌توانست رئیس‌جمهور شود. در این صورت آیا باز هم این گزاره مطرح می‌شد که پیروزی این فرد اصولگرا محصول تحریم‌های آمریکا بود؟بر همین اساس اگر قرار باشد در مذاکرات با نگاهی دلسوزانه و با عقلی سلیم برای توافق تلاش کنیم، باید این واقعیت به آمریکایی‌ها گوشزد شود که واقعا پیروز انتخابات ۹۲ به تنهایی محصول تحریم نبود. از سوی دیگر نمی‌توان با قطعیت درباره گزاره وابسته بودن بقای دولت روحانی به توافق هسته‌ای نیز نظر داد. البته این موضوع از نظر آقای ظریف قطعی است اما آیا آقای روحانی نیز همینگونه می‌اندیشد؟ یعنی اساسا دولت هیچ نسخه جایگزینی برای بهبود معیشت ندارد؟ آیا باید در خارج از مرزها به دنبال کلید معیشت گشت؟ قطعا اگر دولت نسخه جایگزین داشته و آن را با جدیت دنبال کند، نمی‌توان با قطعیت از ۴ ساله بودن دوران آقای روحانی در صورت شکست مذاکرات سخن گفت.

درباره تبعات اظهارات آقای ظریف برای دولت آقای روحانی واقعیت دیگری نیز وجود دارد و آن مربوط به شرایطی است که یک توافق احتمالی ضعیف محقق شده باشد. در این حالت این توافق ضعیف در شرایطی محقق شده که الگوی محاسبه آمریکایی‌ها همچنان پابرجاست. یعنی آنان همچنان معتقد به کارایی سیاست فشار خواهند بود. در صورت تحقق این توافق قاعدتا در ایران دیگر نسخه جایگزین برای بهبود معیشت مردم چندان جدی گرفته نمی‌شود. و در این شرایط دولت بیشتر از هر زمانی خود را نیازمند به استمرار توافق می‌داند و قطعا آمریکایی‌ها استمرار توافق را ملزم به تحقق بهانه‌های خود در حوزه‌های مختلف خواهند کرد. سخنرانی دیوید کامرون در مجمع عمومی سازمان ملل در واقع یک پکیج بهانه‌جویی غرب علیه ایران بود. آنان شاید در این اندیشه‌اند که با یک توافق خوب، می‌توانند یک اهرم فشار دائمی علیه ایران داشته باشند تا از طریق آن سایر مطالبات خود را پیگیری کنند.در مجموع به نظر می‌رسد فرمولی که آقای ظریف در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کند؛ برای دولت آقای روحانی دردسرساز خواهد بود و بدون تردید استقلال دولت را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شما افراطیون دیگر قدرت را باید خواب ببینید
سولات بی جواب از این دولت زیاده که ما مردم عادی و نه افراطیون از دولت داریم
کاسب مذاکره
حالا معلوم شد کی کاسب است !
آقایان از مذاکرات هم برای انتخابات کاسبی می کردند
دوست من، حقیقت همیشه تلخ هست
یعنی شما شک داری که روی کارآمدن آقای روحانی به سبب فشار تحریم ها رو مردم بود؟!!!!!
شما که میگی انتخابات سال 84 و 88 کاملا سالم بوده، نباید از خودت بپرسی چی شد 66 درصد مردمی که سال 84 و 88 به احمدی نژاد رای دادن، نظرشون تو 92 عوض شد؟ چی شد که 90 درصد شرکت کنندگان تو انتخابات 92 بر ضد نمانیده جریانی که شیوه مذاکرش باعث تحریم و فشار شده بود رای دادن؟
حالا تو از خودت نمی پرسی که چطور همان افرادی که به خاتمی رای دادند به مخالف گفتمانی این فتنه گر رای دادند ؟
واقعا سطح سوادت اندازه یه پیش دبستانی هم نیست.
دوست عزیز با سواد

بر اساس منطق شما و همفکرانتان، مردم به مخالف گفتمانی خاتمی رای دادند چونکه او را فتنه گر و نوکر غرب می دانستند. دیگه انشا الله این منطق خودت رو که زیر سوال نمی بری؟ حالا با همین منطق شما نتیجه می گیریم که مردم به مخالف گفتمانی احمدی نژاد و مدیریت وقت مذاکرات هسته ای رای دادند چراکه آن را مخالف منافع ملی می دانستند.

حالا دیدی چه کسی سوادش به اندازه پیش دبستانی هم نیست
حني
بهتر بگي گدايي مي كنند دارن قدرت و از امريكاييها گدايي ميكنند........
واقعا دید افرادی مثل شما برای ابراز مخالفت همیشه فرار به جلو دارند و حرفی برای گفتن ندارند این حرفتان چه ربطی به موضوع داره؟ خب داعش هم اینگونه عناد می کنه.
بعلت مخفی کاری خیلی پیچبده است ولی خیالم راحت است که ناظران اصلی (امام زمان وشهدا) همچون گذشته نظاره گر وبه اذن الهی بیمه گران مملکت هستند
سید حسین
United States
خیلی بده که هر کس خلاف شما نظر داد بشه افراطی
شما که گوش فلک رو پر کردین از صدای زنده باد مخالف من
اگه شما سطل آشغال و اتوبوس آتیش بزنین بزنین میشه اعتراض مدنی ولی اگه ما یه مقاله بر خلاف میل شما بنویسیم میشیم افراطی
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
چون همیشه در حال تغییر و اصلاح هستند. شعارشون هم تغییر کرده. از تسخیر لانه جاسوسی در اول انقلاب تا پادویی برای امریکا در زمان حال گرفته تا تغییر شعار "زنده باد مخالف من" به "مرده باد مخالف من" و ...
شادی
این اصلاح طلبان صد تا چاقو بسازند هیچ کدامش دسته نداره
به به !
جنابان زباله آتیش زن هم دیگران را افراطی می خوانند !!!
ما که البته قدرتطلب نیستیم که مثل دوستان شدن دروغ تقلب یازده میلیونی بدیم...ولی افسار خدمت را همین 3 ساله دیگه برعهده خواهیم گرفت با این روندی که اقایون منفعل پیش گرفتن
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
افراطیون کسانی هستند که ممیزی سوال برای خبرنگاران ایجاد می کنند(نشست رییس جمهور با خبرنگاران)
اجالتا" افراطيون در اطراف روحاني حلقه زده اند و براي بوسيدن دست عموسام له له مي زنندو دقيقه شماري مي كنند!!
Latvia
افراطی امثال شما هستید که می خواهید با توهین وفحش جلوی حرف مردم را بگیرید مثل تکفیریها
این برچسبها و عنوان سازیها به کنار، به زعم بنده تجریه تعامل با آمریکا در افغانستان در کنفرانس بن باعث شده اکثریت قاطع تصمیم گیرندگان ارشد با چشم باز به آمریکا نگاه کنند و امکان تکرار چنان وضعیتی منتفی است. انکار نمیکنم طیفی از اصلاح طلبان کاملاً مشتاق روابط نزدیک با غرب [به هر قیمتی] هستند ولی حتی دکتر ظریف هم از قضیه کنفرانس بن و علی الخصوص مذاکرات هسته ای با سه کشور اروپایی درسهای خوبی گرفته و حتی صحبتهای وی در شورای روابط خارجی آمریکا ناظر به علم وی به احتمال تکرار همان شرایط هست.
اصلاً از کلمه افراطیون استفاده نکنید چون دولت بعد (حتی همین دولت بعد از 24 نوامبر) حتی اگر خود دکتر روحانی سر کار باشند، مواضع سازش ناپذیرتری در قبال غرب اتخاذ خواهد کرد چون مسیر گفتگو به بن بست رسیده است. طرف غربی هیچ وقت دنبال گفتگو نبوده (تعبیر اونها از گفتگو حاضر شدن ایران سر میز برای امضاء توافقی است که غربیها آماده کرده اند).
چراغعلی
ای ساده دل این جمعیت تمام هم و عم شان اینه که رژبم جعلی از بن بست در بیاد کاری به منافع این مملکت ندارند
فعلا که شما دارید توی وطن فروشی افراط میکنید
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
سندش رو هم منتشر کن اگه راست میگی. الکی تهمت نزن.بدون سند و مدرک هر کسی رو میشه متهم کرد. انصاف هم خوب چیزیه.
خواب بودی فیلمش هم منتشر شد
یعنی اینقدر سخته واست یه سرچت بکنی ؟
یعنی اینقدر واست سخته که یه سرچ بکنی ؟
دوست جون
Ukraine
اگر يه سري به سايت دانشجو بزني داخل كليپ دكتر سلام سندش موجود است
بچه جان برو کل سخنان را گو ش کن نه جوسازی عده ای را
آقا اگه این حرفای شما راست باشه که خیلی بده
علی
شک نکن که راسته!!
روحانی رای آورد چون خاتمی و هاشمی ازش حمایت کردن. همین! خیلی ساده
نه برادر جان ، روحانی رای آورد چون مردم لجاجت اصول گرایان و عدم اتحادشان را در انصراف به نفع کاندیدای واحد دیدند .
وگرنه جبهه اصلاحات و کارگزاران هرگز در بین مردم جایگاهی در حد رئیس جمهور معرفی کردن ندارند
اگر خاتمی فتنه گر رای داشت که کاندید مستقل اعلام می کرد ، در ضمن هاشمی همان سال 84 جوابش رو از ملت گرفت !
سید حسین
United States
اشتباه نکن عزیز
آقای خاتمی از عارف حمایت کرد
آقای روحانی هم گفت : من اصلاح طلب نیستم . برین دنبال کسی که لااقل قبول کنه اصلاح طلبه
ولی عملش خلاف این گفته رو ثابت میکنه!!!
علیرضا
اشتباه مثبت زدم
Iran, Islamic Republic of
اقدام آقای ظریف مصداق این ضرب المثل است که :" دعوای خانه را به کوچه نمی برند"
با این حرفها شما در واقع بقای خود در صحنه سیاسی را به زلف آمریکا گره زده و از موضع ضعف و سستی دست نیاز به سمت شیطان بزرگ و مسئول اصلی تحمیل جنگ 8 ساله به این کشور دراز می کنید.
بخشی از وصیت نامه شهیده سیده طاهره هاشمی :"... نگرانی ما این است که فردا سازشی با آمریکا صورت بگیرد و ثمرۀ خونهای پاک ریخته شده شهدای ما پایمال شود..."
Iran, Islamic Republic of
بسیاری از ملت ایران برای اولین آرزوی آن را دارند که این دولت در کمتر از 4 سال تمام شود! کجای کارید؟
ان شا ا.. دیگه احمدی نژاد تکرار نمی شه .
خاتمی خائن هم که به زباله دان پیوست...
توفیقی از قزوین
اگر احمدی نژاد امال و ارزوی ما نیست ولی روش گدایی از نخست وزیر انگلیس یا وزیر امورخارجه امریکا که با رفتار توهین امیز واستکباری انان همراه شد باعث لطمه به حیثیت مردم ایران است
صد البته به امید خدا استقلال به کشور برگردد..
عبدالغفور کاوسی
United States
آقای روحانی به ریاست جمهوری انتخاب شدند چون مردم در تعهد و دلبستگی ایشان به نظام هیچ شبهه ای ندارند و ایشان بیشتر یک اصولگرا به معنای واقعی هستند اما عوامل دیگر:
1- شعار "اعتدال" بعد از افراط شدید و همه جانبه دولت قبل.
2-آقای احمدی نژاد با حمایت (وبه اسم) جریان اصولگرایی بقدرت رسید اما به این جریان خیانت کرد و مردم تقریبا از این جریان ناامید شدند.
3_چند دستگی و عدم وحدت جریان اصولگرایی سبب شد تا رقبای آقای روحانی ضعیف و در نتیجه موج اجتماعی بنفع آقای روحانی شکل گرفت.
4-از هم پاشیدگی تیم دولت و تسلط جریان انحرافی حاکم بر دولت و مخصوصا تصمیمات محیرالعقول اقتصادی دولتمردان.
5-خستگی مردم از نزاع ها و بگم بگم های حاکم بر دولت
6-امید به بهبود وضع معیشت با روی کار آمدن دولت جدید و تعامل سازنده روحانی با همه جناح ها در شعارهای مطرح شده.
7-...
Iran, Islamic Republic of
واییییییییییییییییییییییییییییییییی نگو دیگه مُردم!!!!!!!!!
البته انتخابات 92 هیچ ارتباطی به اقلیت فتنه گر و چسبیده نداره ...
Iran, Islamic Republic of
نویسنده این تحلیل کیست؟
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
سید عابدین نورالدینی
مجتبی
دوستان اگه باور کردن حرفهای آقای ظریف سخته فقط کافیه که "دکتر سلام" قسمت 56 یا همون "خوشحال دیپلماسی" رو ببینند.
صحبتهای آقای ظریف با زیرنویس هم موجوده..البته اگه انگلیسیتون خوب باشه نیازی به زیرنویس نیست...
ومن الله التوفیق...
شاید یکی از ملاحظات روحانی، تاثیر معکوس این رفتار آقای ظریف بر مذاکرات و ساختار تعامل با غرب باشد

مگر آقای روحانی مرده که شما حدس میزنید ایشان چه ملاحظاتی دارد ؟

أکتر ظریف سالها در مسائل سیاسی داخلی وارد نشد و نخواهد شد، شما به زور می خواهید ایشان را خراب کنید تا افتضاح کاری و جهالت دوستان خودتان را توجیح کنید.

کمی تقوی داشته باشید
Iran, Islamic Republic of
اگر قرار بر نقد دولت است این مواردی که شماها مطرح می کنید خیلی آبکی و نقدهایی است که بیش از آن که به طرف مقابل ضربه بزند به خود شما آسیب وارد می کند.
طاهر
Iran, Islamic Republic of
باسلام
-بخشی از تحلیل ارائه شده توسط جهان نیوز درست به نظر می رسد و از اینکه ظهور دولت تدبیر و امید بر آمده از تشتت در اصولگراها تعبیر گردیده کاملا صحیح می باشد.
-فرقه احمدی نژاد که بویی از دانش سیاست خارجی و نحوه تعامل با دنیای خارج نبرده آیا دستاوردی جز سرخوردگی و بن بست در مذاکرات چیز دیگری عاید کشور و مردم شده بود؟
-حاصل مذاکره کنندگان سابق صدور 4 قطعنامه ضد ایرانی در سازمان ملل بود که هیچوقت علت و چرایی آن توسط گروهها و دوستان دولت نهم و دهم مورد واکاوی و نقد قرار نگرفته است.
-اگر انزوای روحانی محصول به اصطلاح تبلیغات، برخی عناصر کج سلیقه دولت نهم و دهم از عملکرد وی در حوزه هسته ای بود، پس چرا این سوال را دوستان احمدی نژاد و جریان جبهه پایداری از خود نمی پرسند چگونه روحانی عزت خود را باز یافت و بر اریکه قدرت نشست؟
- آیا بهتر نیست که سایت هایی چون جهان نیوز فراخوان عمومی بدهند و نظرات مردم را از دو گروه مذاکره کننده قبلی و فعلی جویا شوند؟
-چرا از نظر جهان نیوز مذاکره کنندگان را باید تنها یک جریان در دولت تدبیر و امید بدانیم که این برداشت غلط توسط سایر جریان های مخالف دولت نیز به راه انداخته و بدان دامن زده می شود، در حالیکه همگان می دانند حوزه تصمیم سازی هسته ای متشکل از مجمعی از عقلای کشور در شورای عالی امنیت ملی و پس از مشورت با مقام معظم رهبری اجرا می شود.
-براستی چرا به این قول محکم امیر المومنین ع که مقبولیت فرد در گرو مقبولیت عامه است به رای و گزینه مردم در انتخاب آقای روحانی تمکین نمی شود؟
-براستی، اینهمه دردسر در حوزه سیاست خارجی و تنگناها و تحریم های سیاسی اقتصادی و... حاصل کدام مدیریت بوده و چه کسی مسئول اینهمه خسارتهای کشور و مردم بوده است؟
- دکتر ظریف در اظهارات خود مقداری مبالغه کرده و نباید در مقابل دشمن از واقعیت ها و چگونگی ظهور دولت تدبیر و امید پرده بر می داشت. ولی دوستان احمدی نژاد که می دانند ایشان چه کلاهی سر بچه حزب اللهی ها گذاشته است؟
- و سرانجام آنکه، مرد میدان مذاکره بودن جسارت و ظرفیت بالایی می طلبد که بدرستی باید گفت منتقدین از آن بی بهره اند.
متشکرم
Iran, Islamic Republic of
به نظر من زمان احمدی نژاد بعضی از مردم به این نتیجه رسیده بودن که ما خوب مذاکره نمی کنیم و خودمون هم در مورد تحریم ها مقصریم! و با انتخاب روحانی خواستند ببینن که این فکر درسته یا نه!؟ تصمیمات آمریکا روی مردم ما تاثیر داره! قطعا اگر ببینن که با آمریکا نمیشه مذاکره کرد، تو انتخابات به اصولگرایان رای میدن!
خودت تنهایی به این نتیجه رسیدی ؟
شما که تا دیروز می گفتید مردم به خاطر تفکر اصلاح طلبی به روحانی رای دادند !
ظریف هر چی گفت و شنید ، مهم نیست.لطفا چوب لای چرخ نظام نذارید. البته در این حد نیستید ولی مواظب باشید از رهبری جلوتر نروید.مملکت صاحب داره
مملکت سال 88 هم صاحب داشت که شما اون رو به گند کشیدید ...
البته توسط خود مردم جمع شدید
بچه که بودیم و مدرسه می رفتیم تو مدرسه به خیلی از مسائل مدرسه اعتراض می کردیم و به حق و ناحق غر می زدیم اما وقتی از طرف اوون مدرسه برای یه مسابقه و آزمونی جایی می رفتیم در برابر بقیه و تیم حریف از مدرسه مون تعریف می کردیم و جوری حرف می زدیم که انگار بهترین مدرسه را داریم، خب آخه مشکلات داخلی ما چه ربطی به بچه های بقیه مدرسه ها داشت؟!
...
این تیم مذاکره و این آقایون هم به نظرم مدرسه نرفتند و گرنه تقصیری ندارن بنده خدا ها...
عیسی
ذلت تا به کی مردم؟ هیچ ایرانی با شرافتی از این دولت و عملکرد داخلی و سیاست خارجی آن رضایت ندارد...این دولت بترسد از روزی که صبر ملت به سر آمده و زودتر از وقتش به عمر آن پایان دهد...