سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

دومین کتاب پرتیراژ جهان، چاپ مجدد می‌شود

چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب: 317134
نسخه جدیدی از کتاب سرخ مائو رهبر سابق چین ـکه دومین کتاب از نظر انتشار در جهان است - ماه نوامبر منتشر می‌شود.
به گزارش جهان، خبرگزاری مهر به نقل از گاردین نوشت: این کتاب که تاکنون همیشه در ابعاد کوچک چاپ شده و از نظر شمارگان انتشار دومین کتاب پرشمار تاریخ است، دیگر در قطع کوچک منتشر نمی‌شود و این بار تنها بخشی از جلد آن قرمز رنگ خواهد بود. این کتاب دهه‌ها پس از انتشارش به عنوان کتاب مورد علاقه کمونیست‌های چینی، در حالی منتشر می‌شود که دوران مائوییسم به سر رسیده است.
 
این کتاب که شامل نقل‌قول‌های مائو است و عنوان آن نیز «نقل قول‌ها» است، بیشتر به عنوان کتاب سرخ مائو شناخته می‌شود و این بار با توجه به ارزش‌های ادبی آن، به دست چاپ سپرده شده است. ژی جینپینگ رهبر چین که به نوعی میراث داراندیشه‌های مائو است، با راه‌اندازی یک مبارزه توده‌ای اصلاحگرایانه و حتی با حضور در یک برنامه تلویزیونی برای انتقاد از خود، به انتقاد از این مشی پرداخت. تنها دفعات چاپ انجیل کتاب مقدس مسیحیان از کتاب «نقل قول‌ها»ی مائو بیشتر است و میلیاردها نسخه از این کتاب در جریان انقلاب فرهنگی در چین منتشر شد و مردم آن را در دروس روزانه‌شان در دانشگاه‌ها و کلاس‌های درس مطالعه کردند. در غرب نیز ترجمه‌های این کتاب توسط تندورها بارها و بارها منتشر شد.
 
نسخه جدید این کتاب که قرار است نوامبر منتشر شود، درست در آستانه صد و بیستمین سال تولد مائو منتشر می‌شود. با این حال چن یو ویراستار و مسئول انتشار این کتاب که ژنرال آکادمی علوم نظامی است، این عمل را داوطلبانه خواند. او گفت ما فقط می‌خواستیم نسخه ویراسته‌ای از آن را منتشر کنیم درست همانطور که در مورد دیگر آثار دانشگاهی انجام می‌شود. ما هیچ هدف تعیین شده اساسی برای انتشار آن نداشتیم.
 
به گفته چن یک گروه ۲۰ نفره با کاری که دو سال به طول انجامید این پروژه را پیش بردند و عنوان کتاب نیز ممکن است «نقل قول‌ها» نباشد. او گفت این کتاب تقدیری از مائو تسه دونگ است، نه تجلیلی از رهبر پیشین چین. مشهورترین نسخه این کتاب نسخه نظامی آن است که در قطع جیبی منتشر شد و جلد قرمز پلاستیکی داشت.
 
این نسخه با توجه به نقل قول هایی که در هر صفحه درج شده بود و با ذکر شماره صفحه‌ها شناخته می‌شود و از آنها به عنوان سلاحی ایدئولوژیک در مبازات سیاسی استفاده می شد. مثلا می نوشتند: نقل قول شماره ۱۰ درباره ارتش سرخ می گوید ... در هر حال نسخه جدید با جلدی بیرون می آید که تنها بخشی از آن به رنگ سرخ است. نسخه اینترنتی این کتاب با توزیع محدود شامل ۲۴۰ هزار کاراکتر است و اندیشه‌هایی درباره انقلاب فرهنگی و دیگر رویدادهای مرتبط با آن را نیز در بر می گیرد.
 
مائو هنوز از جایگاهی در خور احترام در میان چینی‌ها برخوردار است و جسد او در میدان تیان آن من به خاک سپرده شده است، اما حزب حاکم با کشیدن پرده‌ای از حجاب بر دستورات سال‌های آخر زندگی مائو اعلام کرد ۳۰ درصد اندیشه های وی در این سال‌ها نادرست بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *