چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
تحلیل یک روزنامه مصری از دلایل کناره‌گیری امیر قطر

جبروت‌یک‌زن«شیخ‌حمد»راازتختش‌پایین‌کشید

سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب: 294868
امیر ۶۱ ساله قطر در اقدامی بی‌سابقه امروز صبح رسما قدرت را به ولیعهد ۳۳ ساله‌اش واگذار کرد و به این ترتیب شیخ‌تمیم کوچک‌ترین امیری است که در قطر به قدرت می‌رسد.
به گزارش جهان،‌ فارس به نقل از روزنامه «الوفد» نوشت: صبح امروز «شیخ حمد بن خلیفه» امیر قطر رسما قدرت را به «شیخ تمیم بن حمد» فرزند و ولیعهد ۳۳ ساله‌اش واگذار کرد.

شیخ حمد روز گذشته با دیدار با اعضای خاندان پادشاهی تصمیم خود برای کناره گیری از قدرت را به اطلاع آنها رسانده بود.

شیخ تمیم امروز در پیامی تلویزیونی اعلام کرد که قدرت را به لیعهد خود واگذار کرده است؛ با وجود اینکه جزئیاتی درباره این اقدام ارائه نداد اما گمانه‌هایی وجود دارد که امیر قطر تحت فشار همسر خود «شیخه موزه» و آمریکایی ها به نفع فرزند ناز پرورده‌اش از قدرت کناره گیری کرده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000294/nf00294868-1.jpg

روزنامه الوفد تأکید کرد که شیخه موزه برای پیشگیری از درگیر شدن چهار فرزند امیر قطر برای به دست آوردن قدرت، در صورت مرگ ناگهانی پدرشان و طمع «شیخ حمد بن جاسم» وزیر خارجه و نخست وزیر برای به دست آوردن تاج و تخت دست به چنین اقدامی زده است.

این روزنامه افزود: حمد بن جاسم و شیخ تمیم اختلافات آشکاری دارند و معمولا حمد بن جاسم با تصمیمات ولیعهد مخالفت می‌کرده است بنابراین به نظر می‌رسد اولین تصمیمی که شیخ تمیم در بدو رسیدن به قدرت اتخاذ خواهد کرد کنار گذاشتن حمد بن جاسم و انتخاب نخست وزیر و وزیر خارجه جدید خواهد بود.

این درحالی است که حمد بن جاسم در سال ۱۹۵۵ به شیخ حمد در رسیدن به قدرت کمک کرده است و به نوعی خود را در قدرت شریک می‌داند.

اما شیخه موزه که نفوذ فراوانی در داخل و خارج این کشور دارد شرایطی را فراهم کرد تا فرزندش شیخ تمیم در انقلابی آرام به قدرت برسد و به این ترتیب سریال انقلاب‌های آرام در این امارت کوچک و جنجالی ادامه خواهد داشت.

قطر تاکنون شاهد دو انقلاب قدرت بوده که در هر دو انقلاب یکی از اعضای خاندان آل ثانی نقش اصلی در این مسئله را بازی می‌کرده است به نظر می‌رسد شیخ حمد نیز که در کودتایی سفید به قدرت رسیده بود تاج و تخت را رها کرده تا مانند ۱۳ سال گذشته به سرنوشت پدر خود دچار نشود.

خاندان آل ثانی از قبائل وهابی بنی تمیم هستند که در آغاز قرن هجدهم به قطر آمدند و ابتدا در منطقه «زباره» ساکن شدند و پس از آن به دوحه منتقل شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *